Efektivní propagace České republiky v zahraničí - podpora exportu, investic a cestovního ruchu
Stát vykonává činnosti, které mu nepřísluší Současný stav podpory exportu, zahraničních investic a příjezdové turistiky Stát vykonává činnosti, které mu nepřísluší Stát podniká
Současný stav podpory exportu, zahraničních investic a příjezdové turistiky Stát vykonává svými zaměstnanci činnost,která může být v lepší kvalitě a za nižších nákladů zakoupit od soukromých subjektů Zahraniční propagace je řízena a vykonávána neefektivně - rozptýlena do 13 útvarů čtyř ministerstev. Důsledek: řada protichůdných aktivit a vysoké administrativní výdaje.
Navrhované řešení Ukončit činnosti, které státu nepřísluší. Avšak tam, kde stát má konat, musí konat více. Ukončit státní podnikání. Primárním kritériem rozhodování o tom, zda má stát určitou činnost vykonávat, přitom není, zda je tato činnost zisková či nikoliv. Outsourcing maxima činností soukromým subjektům Institucionálně sjednotit zahraniční propagaci. Koncentrovat všechny aktivity na podporu exportu, investic a cestovního ruchu do jednoho resortu. Sloučení příspěvkových organizací do jedné agentury (pracovně „CzechMark“). Podřídit zahraniční propagaci kontrole soukromého sektoru. Ad 2 Jen tímto krokem je možné ušetřit přes 100 úřednických míst a 200 mil. Kč, aniž se sníží faktická podpora exportu, investic a cestovního ruchu. Ad 4 Například tím, že v řídícím orgánu takové agentury budou mít většinové slovo profesní podnikatelské svazy. V dlouhodobém horizontu je třeba zvažovat spoluvlastnický a spolufinancující podíl profesních svazů v agentuře
Kdo se podílí na zahraniční podpoře exportu, investic a cestovního ruchu zaměstnanci zahraniční kanceláře rozpočet (mil. Kč) kam nově zařadit Česká centra (MZV) 114 18 165 CzechMark Odbor komunikační strategie (MZV) 12 30 Odbor krajanských vztahů (MZV) 10 20 EXPO (příspěvková organizace MZV) OEÚ (MPO/MZV) 130 65 300 MZV CzechTourism (MMR) 85 25 200 Odbor mez. spolupráce v cestovním ruchu (MMR) 2 Dotační program pro cestovní ruch (MMR) 4 150 MPO CzechInvest - marketing a zahraniční zastoupení (MPO) 40 50 CzechTrade (MPO) 106 32 220 (- 30 mil.) Design Centrum (MPO) Veletrhy organizované (MPO) 6 SZIF - propagace českých výrobků (MZe) 5 100 CELKEM 550 1457
Přehled zahraničních zastoupení příspěvkových organizací Významnější země, kde není žádné zastoupení Estonsko, Irán, JAR, Kuvajt, Libye, Mexiko, Norsko, SAE, Slovinsko, Taiwan, Thajsko, Vietnam
Agentura ÚKOLY: - Sloučit v agentuře veškerou zahraniční propagaci a podporu v oblasti exportu, investic a cestovního ruchu. Stanovit strategii propagace ČR v zahraničí Určovat taktiku propagace ČR v zahraničí i. Regionální priority ii. Tématické priority
Agentura - Propojit státní propagaci s marketingovými aktivitami soukromé sféry a samosprávy. Poskytovat českým i zahraničním firmám služby podporující rozvoj exportu, investic a příjezdové turistiky.
Agentura PRÁVNÍ FORMA: - Zpočátku příspěvková organizace spadající pod jedno konkrétní ministerstvo. V dalších letech zvážit přeměnu na o.p.s. nebo a.s. Souběžně změna zdrojů financování – spoluvlastnictví a spolufinancování soukromými subjekty, zejména jejich profesními svazy.
Agentura ORGANIZAČNÍ STRUKTURA: Výkonný ředitel Dozorčí rada Kontrolní a poradní orgán, většina členů DR z nestátní sféry (zejména zástupci profesních svazů). Strategický ředitel Jmenován ministrem. Odpovědný za celkovou strategii a branding. Výkonný ředitel Odpovědný za chod instituce, realizaci strategie, veškeré propagační aktivity v zahraničí
Agentura Marketingová rada Zahraniční zastoupení Outsourcing . . Marketingová rada Složená ze špiček z oblasti reklamy, brandingu a PR. Zahraniční zastoupení Současná zahraniční zastoupení CzechTradu, CzechInvestu, CzechTourismu a Českých center budou sloučeny. Outsourcing Aktivity, které nebyly přenechány soukromému sektoru možné outsourcovat. Výhodnější ekonomicky i z hlediska kvality Většina marketingových aktivit, výkonu činnosti zahraničního zastoupení v méně významných státech