Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OZD: Hašování RNDr. Michal Žemlička.
Advertisements

Přihláška na SŠ, Životopis a průvodní dopis - 9. r.
Lidice.
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Skvělý bádací den na VUT (T- exkurze ).
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
JÁ A MOJE ŽENA.
Co všechno jste chtěli vědět o půdě, ale báli jste se zeptat T-report Barbora Čechová.
Voda. V pátek probíhal na naší škole Den Země na téma Voda. Žáci druhého stupně soutěžili v mnoha soutěžích. Třída se vždy rozdělila na skupiny.
Vypracovala: Markéta Fialová. Praktická část se konala v Univerzitním kampusu Bohunice. Před ní jsme se však připravovali v teoretické části,
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Nové formy vzdělávání ve veřejné správě Závěrečná obhajoba mé práce Laňková Gabriela LAN0020.
Po 38 letech Zvuk Hele další a kdopak to je ? Veselá a srdečná debata nastala mezi všemi.
Grafika Martina Fabianová, Lyra. … rozhodla jsem se zúčastnit se grafické části VZSST z trošku jiné stránky, tak doufám, že mě s tím hned nevykopnete.
PROJEKT „VAŘÍME SE ŠKOLOU“. Smysl projektu: Děti si vyzkouší různé možnosti, jak lze prostřít stůl a na něj připravit různé druhy pokrmů. Uvědomí si,
Morfologie savců a ptáků Karolína Rezková. T-exkurze jsou skvělou příležitostí pro středoškoláky, kteří si chtějí vyzkoušet něco nad rámec školní výuky.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Molekulární biotechnologie
Realizace KA v rámci projektu„Nadané dítě.eu“ září 2010 bylo zahájeno na UHK vzdělávání pro pedagogické pracovníky MŠ a ZŠ v rámci realizace.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
použitelnost webu (usability)
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 C1.
Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin
Vypracovala: Týnka Malá A – den – Milano Ráno jsme přijeli do Milana prohlédnout si katedrálu Duomo di Milano. Je to jedna z nejznámějších.
ARCHIMEDIÁDA Základní škola Bratří Čapků 1332 Ústí nad Orlicí.
H R Á T K Y S P Ř Í R O D O U. Gymnázium Rýmařov připravilo zábavnou soutěž s ekologickou tematikou plnou zajímavých úkolů pro třídy všech škol v našem.
Praktické cvičení č. 3 ZÁKLADY GENOVÉHO INŽENÝRSTVÍ Klonování PCR produktu do vektoru PCR®2.1-TOPO® a transformace do E. coli AMOLc Úvod do molekulární.
Organizační chování Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje.
Propojení informačních technologií s přírodopisem
1 Nic jiné, jen jednoduchá logika!. 2 Podívej se důkladně na obraz! V souvislosti s ním nasledují otázky. Jsi připravený? BA D C 4 Square Questions.
Mýma očima Roman Lavička student kvarty školní studentský pobyt Anglie 2005.
Genetická transformace bakterií II
Podpora inovativních metod a forem výuky přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.24/
Euthanasie.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Partnerství škol Bremen El Médano Šumperk jsme v Šumperku uvítali naše přátele z Brém a El Médana. Po dojemném shledání jsme se vydali na.
Transformace 1 - KLONOVÁNÍ
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Písemná forma zkoušení z klinické biochemie ÚBAP 3.LF UK Laburda M., Čechák P., Hátle K., Nováková H.
9 let na základní škole:.
Ročník:3./4. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Předmět: Software hotelového provozu Tematický okruh: Práce s HSW Téma: HSW Pracovní list kalkulace.
Přijímací pohovor prakticky „ Hledáme-li nového člověka do firmy, pak vybíráme vždy konkrétního člověka pro konkrétní činnost v konkrétním podniku.“
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. PŘIHLASTE.
SNĚHULÁCI PRO AFRIKU ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA MALEČOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Erasmus+ Praxe v EU Anglie – Birmingham Tereza Černá 2015.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Přijímací zkoušky školní rok 2017/2018.
Nabídka zaměstnání výzkumné pracovníky v oboru řasové biotechnologie
Množina bodů dané vlastnosti
Ing. Veronika Dostálková MBA
FYZIOLOGIE PATOFYZIOLOGIE DIAGNOSTIKA
! ! ! Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky
Moderní metody v ekotoxikologii Bi5596
Escherichia coli Šedo-bílé kolonie tyčky G- Zápach! Bičíky
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
Geneticky modifikované organizmy
Můj životopis aneb Proč do mně všichi stále kopou?
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
ADÉLA KUTILOVÁ studentka kvarty Růžená / anglický tábor
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin Lektor: Mgr. Lukáš Chrást

Úvod Myslím, že ten, kdo na této T-exkurzi nebyl, mi asi jen těžko uvěří, jak skvělá a zajímavá byla. Přesto se o to ale pokusím a přiblížím vám, jak přesně T-exkurze probíhala.

Teoretická část Pár dní po přihlášení do T-exkurze jsme postupně dostali přístup k informacím o lektorovi, o daném oboru a hlavně tématický text rozdělený do dvou lekcí. To je ale u všech T-exkurzí stejné. První lekce byla o tom, co jsou molekulární biotechnologie, o technologiích rekombinantní DNA a o transformaci bakteriálních buněk.

Teoretická část Druhá lekce začínala konstrukcemi bioreaktorů, ve kterých se buňky kultivují, dále v ní také byl růst organizmů v bioreaktorech a nakonec se zmínka o současném využití molekulárních biotechnologií. Obě lekce jsou velmi přehledné a srozumitelné.

Test Zhruba po týdnu, od doby, kdy jsme získali přístup ke druhé lekci, jsme dostali také test, který si ověřil naše znalosti získané z teoretické části. Na jeho vyplnění byl opět týden. Test je sestaven ze dvou částí. V první části jsou otázky, k jejichž zodpovězení využijete znalosti z teoretické části nebo informace, které vyhledáte na internetu. Test je docela obtížný, proto si na něj udělejte čas a kontrolujte si vaše odpovědi s více zdroji.

Test V druhé části jsou bonusové otázky, které se týkají především vašeho názoru, zkušeností z jiných exkurzí nebo jiných prací. Doporučuji vyplnit i tyto otázky, protože zájemců o tuto T-exkurzi bylo (alespoň letos) opravdu hodně, takže i jeden bod může rozhodnout, jestli dostanete šanci sami pracovat v Loschmidtových laboratořích.

Praktická část Jak už jsem zmínila, praktická část probíhala v Loschmidtových laboratořích v prostorách Univerzitního kampusu Bohunice. Místo srazu bylo perfektně označené, takže jsme se nemohli ztratit. Celkem bylo na praktickou část vybráno 16 uchazečů. Podle termínu, který komu lépe vyhovoval, jsme se rozdělili do 2 skupinek po osmi. Práce v laboratořích zahrnovala tři úlohy, k nimž jsme dostali hned na úvod protokoly.

Praktická část Začali jsme úlohou číslo 3, protože trvá nejdéle a v době čekání jsme tak mohli pracovat na dalších úkolech. Úloha spočívala v kultivaci transformované E.coli ve fermentorech obsahujících vhodné médium s ampicilinem. Lektor nám vysvětlil jak fermentory fungují a poradil nám, jak nastavit parametry pro danou kultivaci.

Praktická část Následovala úloha 2, ve které jsme se naučili provádět křížový roztěr bakteriální kultury. Tato úloha mně osobně přišla nejzajímavější. Vybrali jsme si dvě ze čtyř možných bakteriálních kultur, které jsme rozetřeli na Petriho misku s LB agarem. Způsob rozetření nám lektor srozumitelně vysvětlil a nakreslil, takže nebylo co zkazit. Okraje misky jsme zajistili parafilmem a misky s ,,našemi‘‘ bakteriemi jsme si mohli na závěr odnést domů.

Praktická část, úloha 2 - FOTO Bakteriální kmeny: Micrococcus luteus CCM 169 (na Petriho misce žlutý) a Kocuria rosea CCM 839 (na Petriho misce oranžová)

Praktická část Poslední úlohou byla úloha číslo 1, ve které jsme si vytvořili geneticky modifikované bakterie obsahující rekombinantní plazmid s cílovým genem. Protože se ale všechno děje ,,jen‘‘ ve zkumavce, největším přínosem pro nás bylo, že jsme se naučili pipetovat kalibrovanými pipetami.

Závěr Po dopracování posledního úkolu a po projití laboratořemi následovala ještě debata o tom, jak se nám T-exkurze líbila, co bychom změnili a jak. Za sebe můžu říct, že bych nezměnila téměř vůbec nic. Organizace i náplň práce byla perfektní, jen byla možná trochu škoda, že jsme se nedozvěděli nic o inzulinu, přestože jsme to podle názvu T-exkurze očekávali. Celkově hodnotím T-exkurzi výborně a všem ji doporučuji.