Ing. Antonín Macháček SDP ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Trendy finančních produktů ČLFA
Města ČR – orientace na mapě
Solární systémy pro aktivní topení
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Ekonomika provozu a současné trendy v oblasti využívání sluneční energie A5M13VSO-7.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Jemen „Arabia Felix“ Teritoriální setkání ICC ČR 3. září 2013.
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Projekty EOC v ČR v období
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Mapa zájmu - plány.
Trolejbusy: 14Tr.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Ekonomika České Republiky Ing. Vojtěch Jindra
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Světová energetika a návrh české ekologické daňové reformy Brno Ing. Jiří Jíše CONTE spol. s r.o.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Výzkum, vývoj a výroba palivových článků
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Ekonomické aspekty fotovoltaiky A5M13FVS-12. Ekonomické hodnocení PV systémů Cena elektřiny vyrobená nějakým systémem (např. fotovoltaickým) se obvykle.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Stres v jádře, jádro ve stresu. Dana Drábová Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
1 Současný stav veřejné osobní hromadné dopravy v městech ČR a její financování Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Prezentace pro OS tramvají - Ostrava, Odbor Kolejová vozidla, Ing. Petr Tomala, Prezentace pro OS tramvají Ostrava.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Bárta Tomáš, Chlup Martin VOŠ a SPŠD Masná 18, Praha 1
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Transkript prezentace:

Ing. Antonín Macháček SDP ČR Trolejbusy v ČR Praha 16.11.2012 CZECHBUS Ing. Antonín Macháček SDP ČR

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

České Velenice – Gmünd 1907 - 1916 České Budějovice 1909 – 1914 Systémy zanikly počátkem 1. světové války zejména z ekonomických důvodů.

Typický představitel trolejbusových vozidel tohoto období – trolejbus typu Daimler – Stoll. Za pozornost stojí umístění elektromotorů Lohner- Porsche v nábojích kol - absence mechanických převodů. Foto z Bratislavy.

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Moderní meziválečné trolejbusy: vyvinuty na bázi nákladních vozidel s nízkotlakými pneumatikami okolo roku 1930. technické problémy s dieselovým pohonem – pozornost se obrací opět k elektrice. po dobrých zkušenostech v zahraničí objednávka pro Prahu v r. 1934, v r. 1936 zahájen provoz. srovnatelné a v kopcích lepší jízdní vlastnosti, než autobus. spolehlivější díky novým technickým prvkům – kompaudní motor, stykačové řízení, tyčové sběrače se stahováky, elektrická brzda. po řadu dalších let žádný revoluční vývoj – až v 80. letech nástup pulzních měničů, v 90. letech NP trolejbusy.

Škoda 1Tr

Praga TOT

Tatra T86

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1941 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Období válečné: Plzeň 1941 Zlín 1944 - již s pomocným pojezdem z baterie Most – provoz 1946 Bratislava 1941

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

České Budějovice (2. pokus) – 1948 Jihlava 1948 Brno 1949 Hradec Králové 1949 Děčín 1950 Pardubice 1952 Mariánské Lázně 1952 Opava 1952 Teplice 1952 Ostrava 1952

Příčiny zavádění trolejbusů po válce: potřeba vozit mnoho pracujících do továren dožívání zastaralých, úzkokolejných a jednokolejných tramvajových systémů, do kterých se od jejich vzniku téměř neinvestovalo a které vyžadovaly jednorázovou finančně neúnosnou obnovu vozidel i infrastruktury. Pozor: totéž může potkat i jiné dopravní systémy !!

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Zpomalení rozvoje po roce 1953: Nové provozy už nevznikají. Soustředění investic na dostavbu sítí a technologického zázemí. Nedostatek vozidel, náhradních dílů. Poptávka po dopravě narůstá, rychlé řešení: autobusová doprava.

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Autobusy rychle dohání technický vývoj Levná ropa (méně než 10 USD/barel) Města rostou a staví novou infrastrukturu – autobusy jsou variabilnější Zastavení vývoje nových typů trolejbusů, úplné zastavení výroby trolejbusů Tatra. Vládní rozhodnutí o vývoji nového typu autobusu s karoserií použitelnou i pro trolejbus. Vyráběné trolejbusy jsou výkonově i kapacitně nedostatečné pro velká města nebo silně zatížené linky. Orientace tehdejšího výrobce na masivní dodávky do SSSR a nezájem řešit požadavky relativně malých odběratelů doma. Nově zavedené solení ulic – problémy se slabě dimenzovanou karoserií dvouosých vozů a izolačním stavem.

Tatra T401 prototyp ve zkouškách 1958-1961

Škoda T11 prototyp 1965, série 6 kusů

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Vládní směrnice o dožití trolejbusů. Města musela mít a udržovat dostatečnou flotilu autobusů pro případ mobilizace a rychlý odvoz mužů na západní hranici. Likvidace částí i celých sítí trolejbusové dopravy: Most 1959 České Budějovice 1971 Praha 1972 Děčín 1973 Přesto se rozjely trolejbusy v roce 1962 v Prešově !!

Bojovníci s nepřízní osudu:. velkoseriová výroba (SSSR) Bojovníci s nepřízní osudu: . velkoseriová výroba (SSSR) . jednoduchá konstrukce . spolehlivost 8 Tr 9 Tr

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Jednou dole, jednou nahoře 1990 - doposud

Ropná krize – autobus je náhle drahý a neperspektivní Vládní usnesení z roku 1981 Urychlený vývoj trolejbusu s tyristorovou regulací Období až nekritické protěžování trolejbusů Studie výstavby nových provozů až pro 40 měst! Reálně – zahájeny stavby nových tratí, obnova vozového parku

Přece jen nové trolejbusové provozy: Ústí nad Labem 1988 České Budějovice (3. pokus) – 1991 Chomutov – Jirkov 1995 Slovensko: Banská Bystrica 1989 Košice 1993 Žilina 1994

Stručný pohled do historie trolejbusové dopravy v ČR Trolejbusy historické 1907 – 1914 Trolejbusy meziválečné 1930 – 1939 Trolejbusy válečné 1943 – 1945 Poválečný dynamický rozvoj trolejbusů 1948 - 1952 Stagnace 1953 – 1958 Krize 1959 – 1970 Živoření 1971 – 1980 Renesance 1981 – 1989 Někde dole, jinde uprostřed - 1990 - doposud

Redukce rozvojových programů Úbytek cestujících, související s bouřlivým rozvojem individuální dopravy – průvodní jev bohatství a svobody Snaha o kvalitu: nízkopodlažní vozy, informační systémy, odbavovací systémy Konkurence levnějších autobusů

Nové tisíciletí: Snaha o relativní stabilizaci stávajících systémů. Zánik tradiční výroby trolejbusů Škoda v Ostrově, přenos výroby do Plzně. Konec trolejbusů s originální karoserií, nadále výroba pouze na bázi autobusových karoserií. Noví výrobci trolejbusů – Solaris, SOR. Trendy: nízkopodlažnost, střídavé trakční pohony, pomocný diesel nebo baterie.

Trolejbusové provozy v České republice

z toho nízkopodlažních 3 nápravových bez kloubu Vozový park trolejbusů v ČR 2011   Dopravní podnik celkem trolejbusů z toho nízkopodlažních 2 nápravových 3 nápravových bez kloubu 3 nápravových s kloubem prům. stáří 1. Brno 147 64 122 25 15,1 2. Č. Budějovice 53 26 9,5 3. Hr. Králové 37 24 13 7,0 4. Chomutov-Jir. 19 6 5 14 13,9 5. Jihlava 32 2,3 6. Mar. Lázně 11 7 9,2 7. Opava 34 23 8,7 8. Ostrava 42 49 4 12,0 9. Pardubice 56 35 48 8 10,8 10. Plzeň 88 61 66 22 10,9 11. Teplice 21 29 10,1 12. Ústí n.L. 70 1 2 67 18,1 13. Zlín-Otrok. 20 36 11,2 celkem 709 388 441 248 9,7 % vozkm z celk. výkonů 7,7 % místkm z celk. výkonů

Ekonomika provozu trolejbusů aneb proč bychom se jich báli ?

Žádný dopravní prostředek pro veřejnou dopravu nečelil po dobu své existence tak rozdílným názorům a likvidačním vlnám. Když je dost levné ropy, tak jej rychle zahodíme, když je ropy málo a je drahá, tak pro něj ještě rychleji běžíme.

Trolejbus je o cca 60 % dražší, než autobus. INVESTICE: Trolejbus je o cca 60 % dražší, než autobus. Je to oprávněné ??

s údržbou dopravní cesty bez údržby dopravní cesty Náklady na vozový km bez mezd, odpisů a režií (údaje za jeden konkrétní dopravní podnik)   s údržbou dopravní cesty bez údržby dopravní cesty trolejbus autobus t/a 2009 20,11 17,84 112,7 15,92 89,2 2010 21,48 19,28 111,4 16,94 87,9 2011 21,41 20,44 104,7 16,99 83,1

Trakční náklady na vozový km   trolejbus autobus t/a 2009 7,20 8,00 90,0 100,0 2010 7,60 9,73 78,1 105,6 121,6 2011 6,01 10,96 54,8 83,5 137,0

Cena ropy, nabídka a poptávka

Známé zásoby ropy za předpokladu současného objemu těžby vystačí na 42 let. Zemní plyn vydrží o cca 20 let déle.

Budoucnost ? Zásadní faktor: cena ropy a elektrické energie. Cenová politika výrobců – je oprávněné, aby stál autobus o tolik méně než trolejbus? Vývoj nových druhů pohonu autobusů a jejich cena (hybridní autobus, palivový článek, elektrobus). Komplikace, způsobené legislativním zařazením trolejbusu. Ochota měst platit více za ekologicky šetrnější dopravu.

Budoucnost trolejbusů není zřejmě bezprostředně ohrožena Budoucnost trolejbusů není zřejmě bezprostředně ohrožena. Až nastoupí další vlna „energetického faktoru“, tak: - města mající trolejbus ho začnou rozvíjet. - města, která ho nemají, se začnou poohlížet po něčem úspornějším, než je autobus. Možná po trolejbusu. Možná po elektrobusu. Možná ale po úplně jiném systému.

Jak jsme na tom s elektromobilitou v MHD ? 53,7 % výkonů ve vozových km v elektrické trakci 66,4 % výkonů v místových km v elektrické trakci

Elektromobilita v Praze Praha a její zájmová oblast – 200 mil. voz. km ročně. 57 % v elektrické trakci (el. vlaky, tramvaje, metro). zbytek, tzn. 87 mil. voz. km obstarává 1 700 autobusů, spotřebuje více než 30 mil. litrů nafty. pouze malá část těchto výkonů může být nahrazena závislou elektrickou trakcí (dostavba sítí tramvají a metra) pro svou rozptýlenost. Vždy bude potřeba nezávislých vozidel (nebo alespoň částečně nezávislých).

Proč se budou pravděpodobně prosazovat elektrická vozidla ? Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje Cena za trakční energii – dnes a zítra Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

Bílá kniha V budoucích desetiletích se zásoby ropy sníží a její zdroje budou stále více nejistější, čím méně se nám bude dařit snižovat emise uhlíku, tím větší bude nárůst ceny ropy. V roce 2010 dosáhly náklady za dovoz ropy v EU přibližně 210 miliard EUR. Pokud se nebudeme závislostí na ropě zabývat, mohla by být schopnost občanů cestovat, jakož i naše ekonomická bezpečnost značně ohrožena a to by mohlo mít nedozírné následky na inflaci, obchodní bilanci a celkovou konkurenceschopnost ekonomiky EU.

Evropská Unie se souhlasem mezinárodního společenství zároveň vyzvala k drastickému snížení celosvětových emisí skleníkových plynů s cílem omezit změnu klimatu pod 2 oC. Za účelem dosažení tohoto cíle musí obecně vzato EU do roku 2050 snížit emise o 80–95 % pod úroveň roku 1990, a to v kontextu nezbytných snížení v rozvinutých zemích jako skupině. Z analýzy Komise vyplývá, že zatímco v ostatních odvětvích ekonomiky lze dosáhnout výraznějšího snížení, v odvětví dopravy, které je důležitým a stále rostoucím zdrojem skleníkových plynů, je třeba do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů alespoň o 60 % v porovnání s rokem 1992. Do roku 2030 bude cílem v odvětví dopravy snížit emise skleníkových plynů přibližně o 20 % pod úroveň roku 2008. Vzhledem k výraznému nárůstu emisí z dopravy za poslední dvě desetiletí by to i tak znamenalo, že emise by stále přesahovaly úroveň z roku 1990 o 8 % .

Proč se budou pravděpodobně prosazovat elektrická vozidla ? Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje Cena za trakční energii – dnes a zítra Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

Elektrobus se v současné době jeví jako technologicky i cenově nejlepší varianta pro náhradu autobusu, i když zatím ne zcela plnohodnotná. Nevýhody – dojezd, topení, klimatizace, životnost trakční baterie. Nutno definovat segment dopravních služeb, kde je to možné. A jak to bude třeba za 10 let ? Výhody – mimo zřejmých je třeba zdůraznit snadnou rekuperaci.

Děkuji za pozornost. Ing Děkuji za pozornost. Ing. Antonín Macháček Sdružení dopravních podniků ČR Drahobejlova 6/2215 tel.: +420 608 860 618 sdp-cr@sdp-cr.cz www.sdp-cr.cz