2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bouřlivý rok 1848.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN
6. ročník – opakování vlastivědy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Opakování
PRAHA-hlavní město ČR.
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl10
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Vznik Československé republiky
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
České země v 2. polovině 19. století
Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tomáš Garrigue Masaryk „Nebát se a nekrást“
Vizovice Eliška Kratinová.
Národní divadlo 5. ročník
národní divadlo Kulturní život v 2.pol.19.st. VY_ 32_INOVACE_155
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Tomáš Garrigue Masaryk
Osobnosti národního obrození
Tomáš Garrigue Masaryk
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
PAMÁTKY PRAHA.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
81.1 Rakousko – Uhersko a kulturní rozvoj
Kultura 2. poloviny 19. století, Národní divadlo
Reálie - bankovky.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Vznik tělovýchovné jednoty SOKOL
Zájem o česká divadelní představení – projev zájmu o českou kulturu.
Prezidenti ČSR a ČR Hospodářský zeměpis
T. G. Masaryk Tereza Fojtíková.
Antonín Dvořák Základní informace. Antonín Dvořák Základní informace.
Národní divadlo 8. ročník.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK Státník, politik, filozof a pedagog Vypracoval: Lukáš Horák IX.B.
Téma: Dualismus Číslo projektu: 02.  Materiál je ur č en pro ž áky 5. ro č níku 1. st. ZŠ  Téma: Dualismus  Vyu ž ití na interaktivní tabuli  Materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA_5.TŘÍDA_20. TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK TÉMA: TOMÁŠ GARRIGUE.
ČESKÁ KULTURA A SPOLEČNOST V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ Vypracoval: Jakub Kuchta.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_DĚJEPIS TEMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr. Kateřina SÁLOVÁ ZŠ a MŠ MALÝ ÚJEZD VY_32_INOVACE_17_VL_PRAHA 1. část.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Jiřina Holešovská Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_06.
19. století opakování.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Bouřlivý rok 1848.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Člověk a jeho svět Vlastivěda
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
Dualismus.
Základní škola Záhumení Rožnov pod Radhoštěm
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Transkript prezentace:

2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku

Změny po revolučním roce 1848 Jediným úspěchem revolučního hnutí v Rakousku bylo zrušení poddanství a s tím spojené roboty = lidé se tak stali plně svobodnými. Nástup nového panovníka na trůn – František Josef I. Zpočátku vládl absolutisticky, nařídil omezit občanské svobody, čeština byla opět vytlačována němčinou.

František Josef I. po krátkém období absolutistické vlády uvolnil poměry v Rakousku zakládání čtenářských, pěveckých a divadelních spolků. Byla založena tělovýchovná organizace SOKOL (vznik 1862)

VZNIK RAKOUSKA-UHERSKA V r. 1867 si Maďaři vymohli tzv. vyrovnání, tzn., že Rakouská monarchie byla rozdělena na dvě části: na Rakousko (včetně českých zemí) a na Uhersko monarchie se začala označovat jako Rakousko-Uhersko

Stoupala gramotnost – tzn Stoupala gramotnost – tzn., že obyvatelstvo českých zemí umělo číst, psát a počítat nejvyšší možné vzdělání bylo dosažitelné na univerzitě v Praze (od roku 1882 byla univerzita rozdělena na německou a českou část) vlastní vzdělanci – např. profesor Tomáš Garrigue Masaryk

Obr. 1 Fotografie z r. 1925

Tomáš Garrigue Masaryk narozen 7.března 1850 v Hodoníně vyučil se kovářem, ale poté vystudoval i německé gymnázium v Brně pak následovalo studium na univerzitě ve Vídni hodně cestoval roku 1918 se stal první prezidentem Československa zemřel 14. září 1937 v Lánech

Obr. 2 Pomník T. G. Masaryka před budovou lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Jde o kopii sochy, jejíž originál stojí před ZŠ TGM v Bystřici nad Pernštejnem. Autorem originálu je sochař Vincenc Makovský.

Podle informací z předchozích stran přibliž postavu T.G.M.

Rozvoj kultury a umění nová generace básníků, spisovatelů, architektů, hudebních skladatelů,…. bouřlivá výstavba měst, továren, škol,mostů, divadel,…. výstavba Národního divadla – sbírka na stavbu (oslovení „NAZDAR“)

Obr.3 Národní divadlo v Praze , v r. 1883 znovuotevřeno po požáru představením opery Bedřicha Smetany Libuše

HUDBA

Obr.4 Bedřich Smetana

Obr.5 Antonín Dvořák

SOCHAŘSTVÍ

Obr. 6 Socha sv. Václava na Václavském náměstí v Praze

Obr. 7 Josef Václav Myslbek

MALÍŘSTVÍ

Obr. 8 Josef Mánes

Obr. 9 Josef Mánes - kresba

Které osobnosti kulturního života z 2. poloviny 19 Které osobnosti kulturního života z 2. poloviny 19. století jste si zapamatovali?

Děkuji za pozornost POUŽITÉ ZDROJE: - učebnice VLASTIVĚDA 5 – učebnice pro 5. ročník základní školy VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN - zdroj obrázků 1.- 9. Wikipedia