Program obnovy české ekonomiky Ing. Jiří Paroubek předseda strany.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Celostátní konference k základním cílům programu strany LEV 21 v Evropském parlamentu Řešení problematiky nezaměstnanosti Ing. Jiří Paroubek předseda strany.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Krizový stav čerpání evropských fondů Jiří Paroubek předseda NS-LEV http://
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Ceny potravin a český spotřebitel Strategie českého zemědělství a potravinářství do roku 2020 Soběstačnost ve.
Bilance prvního roku ve vládě a plány na nejbližší období Marian Jurečka Praha, ministr zemědělství.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Ruská federace x WTO a OECD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Ministerstvo financí ČR Výsledky auditu návrhu státního rozpočtu na rok 2007 Ministr financí Vlastimil Tlustý 1. náměstek Eduard Janota Poradce Miroslav.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Soustava veřejných rozpočtů
Tisková konference ČMKOS
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tisková konference ČMKOS
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Program obnovy české ekonomiky Ing. Jiří Paroubek předseda strany

Úvodem • státní finance krvácí: v zemi přechází nepořádek v organizovaný zločin • stát je v zajetí oligarchů a mocných zájmových skupin • občané se cítí bezmocní, podvedení • chybí pořádek stabilního právního státu, státu spravovaného profesionálně zdatnými, zkušenými a morálně vyspělými politiky a úředníky

Úvodem • stát potřebuje odborně zdatné a čestně fungující úřady pracující ve prospěch občanů a ne na objednávku mocných • návrat důvěry lidí – největší prorůstový moment

Vláda nepořádku, stamiliardových deficitů a tolerance zločinu Jaká je cena? • všechny přírůstky veřejného dluhu, nepokryté přírůstky daňového výnosu • zkonzumované rezervy veřejných rozpočtů • ztráty plynoucí z hospodářského poklesu, který neodpovídá vývoji v okolních zemích • selhání ve využití evropských fondů • suma větší nežli jeden celý roční státní rozpočet

Jak tento nešťastný vývoj zastavit? Začít řešit: • monopolní ceny, předražování, nemravné poplatky • lichvu a podvodné půjčky • zneužívání státního příspěvku na bydlení pro majitele předražených ubytoven

Jak tento nešťastný vývoj zastavit? Začít řešit: • korupci a předražené veřejné zakázky • privatizaci veřejných služeb • církevní restituce • práce načerno, švarcsystém atd.

Zejména tyto faktory negativně zapůsobily na vývoj českého hospodářství. Výsledkem je jeho recese, rostoucí státní dluh a zvětšování sociálních rozdílů v české společnosti (růst chudoby i bohatství).

Analýza situace v české ekonomice • politická třída se odtrhla od lidí, žije si svými „problémy“ • skokové reformy způsobují napětí ve společnosti • trvalé reformy reforem, opravy oprav tzv. reformních zákonů • pravicové koaliční vlády za sedm let své existence nesdělily svou vizi státu

Analýza situace v české ekonomice • výsledek hospodářské politiky Nečasovy vlády: recese, rostoucí armáda nezaměstnaných: 900 tisíc až jeden milion, pokles životní úrovně občanů • země v době Nečasovy vlády ztrácí modernizační tempo a zvyšuje své zaostávání za nejvyspělejšími zeměmi EU (!)

Analýza situace v české ekonomice • odpovědnost za současný stav nesou pravicové vlády od podzimu 2006, počínaje Topolánkovou – ta převzala zemi s vynikajícím růstem HDP přes 7% a 156 mld. Kč rozpočtových rezerv • růst hospodářství vlády pravice utlumily, vytvářely vysoké rozpočtové schodky, neřešily problém strukturálního deficitu a rozpočtové rezervy vytvořené v letech bezostyšně utratily

Analýza situace v české ekonomice • chaotické čerpání peněz z evropských fondů v období • mohlo být čerpáno až 750 mld. Kč, proplaceno však jen 425 mld. Kč, z toho s konečnou platností schváleno 236 mld. Kč

Analýza situace v české ekonomice • čerpání prostředků z fondů EU nepomohlo tvorbě HDP a rozvoji země tak, jak se očekávalo • nevyužilo se potenciálu pro investování, zahraniční investice zaostaly za vynikajícím tempem let (investiční pobídky, CzechInvest)

Analýza situace v české ekonomice • pravicové vlády nepřizpůsobily zahraniční politiku státu potřebě diverzifikovat český zahraniční obchod (do zemí BRICS ad.) • daňový systém státu zažil revoluci, od té doby trvale roste sazba DPH • výsledek je, že složená daňová kvóta bude v tomto roce (2013) vyšší nežli v roce 2006 (!) • masivní odlivy dividend z republiky (260 mld. Kč v průměru posledních pěti let)

Analýza situace v české ekonomice • prorůstová opatření přijatá Nečasovou vládou zůstávají na papíře • vláda pravice dělala zejména v letech 2010 až 2013 pravý opak toho, co dělat měla • jediné, nač se zmohla, byly chaotické rozpočtové škrty

Analýza situace v české ekonomice • církevní restituce a prosazení II. pilíře důchodové reformy jsou dlouhodobou výdajovou položkou rozpočtu státu pro příští generaci • pryč je doba, kdy v letech v ČR rostlo společenské bohatství státu měřené růstem HDP zhruba o pětinu (!) ZDROJ PROBLÉMŮ PRAVICOVÉ SKOKOVÉ REFORMY

Cesta k obnově české ekonomiky • první návrh ekonomického programu strany LEV 21 již v listopadu 2011 (toto je třetí verze) • inspirace našich návrhů ze zahraničí • prvořadý cíl: 1)posílit příjmy státního rozpočtu 2)masivní investice 3)posílená spotřeba

Cesta k obnově české ekonomiky • omezit vliv oligopolů a kartelových dohod v cenách potravin, elektrické energie, plynu, plateb za internet či telefon, bankovních poplatků, vodného a stočného, léků • v čase recese firmy v těchto odvětvích zaznamenávají zisk – i to je důkazem, že podmínky hospodářské soutěže jsou u nás nespravedlivě nastaveny

Cesta k obnově české ekonomiky • napumpovat do české ekonomiky peníze ze všech potenciálních zdrojů: soukromé investice, peníze z evropských fondů, uplatnění projektů PPP, úvěry EIB a EBRD, úvěry, záruky a dotace rozvojových investicí státu, volné peníze z účtů státních podniků • zátěž korupce: desítky miliard každoročně mizí v bezedných kapsách různých zájmových skupin i politiků (veřejné soutěže)

Cesta k obnově české ekonomiky • úkolem příští vlády je vytvořit zdroje pro hospodářskou obnovu, zastavit zadlužování státu a zajistit růst životní úrovně lidí • omezit rozkrádání • zvýšit souhrnnou daňovou kvótu na úkor nejvyšších příjmů a majetků

Nejbližší kroky a systémové záměry Tři etapy, podle časové náročnosti: • okamžité kroky: mobilizace investičních zdrojů, exportu a domácí poptávky • střednědobé: boj s nezaměstnaností a náprava schodkových rozpočtů • systémové změny, aby se země nemusela účastnit na „závodu ke dnu“, kde v rámci globalizace přežijí jen ti nejhůře placení (!) • rozvoj lokální ekonomiky

Opatření pro obnovu hospodářského růstu • posílit koupěschopnost českého obyvatelstva • využít investičních nástrojů typu úvěrů EIB či ERBD a projektů PPP k urychlení veřejných investic, počínaje dálnicemi • podpořit státní programy výstavby komunálních nájemních bytů a dalších typů bytové výstavby • zefektivnit systém investičních pobídek, zvýšit příliv investorů zj. do hospodářsky zaostávajících regionů a okresů

Opatření pro obnovu hospodářského růstu • podpořit český export (využít části peněz z účtů státních podniků) • změna zahraniční politiky státu • priorita regionálního rozvoje v čerpání evropských peněz (prioritní potřeba rozvoje zaostávajících oblastí státu) • sanace bývalých průmyslových areálů a jejich nabídka firmám • daňové bonusy

Opatření pro obnovu hospodářského růstu • ČMZRB jako rozvojová banka pro podporu bytové výstavby a malého a středního podnikání • legislativa umožňující vznik sociálních podniků • výstavba komunitárních center z evropských peněz v rámci evropské finanční perspektivy let • integrace talentovaných imigrantů

Opatření pro obnovu hospodářského růstu • reforma učňovského a technického školství ve spolupráci s podnikatelskou sférou • podpora transparentnosti činnosti úřadů • upravit platnou legislativu v souvislosti druhým pilířem důchodového pojištění (stoprocentní zajištění vkladů, jasná cílová částka a výnos, a aby si pojištěnci mohli před zahájením výplaty důchodu vybrat, zda výplata bude probíhat měsíčně či jednorázově)

Opatření k boji s nezaměstnaností • rekvalifikace nezaměstnaných z evropských fondů (ESF) • práce na zkrácený úvazek • státní příspěvek zaměstnanci při vstupu do práce za minimální mzdu • vytvoření státní investiční banky zaměřené na projekty v hospodářsky zaostávajících regionech

Opatření pro nápravu schodkových rozpočtů • obnovit systém progresivního zdanění u nejvyšších daňových příjmů, zvýšit majetkové daně z nejvyšších majetků • dvě až tři sazby korporátní daně, přitom nezvyšovat daňové zatížení malých a středních firem • zavést daň z finančních transakcí • odpisy firemního osobního vozidla do souhrnné výše např. 1,2 mil. Kč

Opatření pro nápravu schodkových rozpočtů • využít volné peníze na účtech státních podniků k podpoře státní investiční politiky (byty apod.) • zavést ve státní správě jeden centrální úřad na provádění veřejných zakázek (delimitací odborníků z ministerstev) • vytvořit úřad státní expertizy • uplatňovat presumpci viny všech policií obviněných veřejných činitelů a zaměstnanců státu (odchod z veřejného života)

Opatření pro nápravu schodkových rozpočtů • znovuzavedení finanční policie • uplatnit co nejrychleji zákon o státní službě • vyvolat v EU jednání k eliminaci daňových rájů v Evropě a USA • obnovit zdanění dividend • prosadit zákon o prokázání původu příjmů a majetku (např. od hranice 20 mil. Kč)

Opatření pro nápravu schodkových rozpočtů • zavést registrační pokladny • provést audit a postupně odstraňovat různé daňové výjimky • strategie družstevního hnutí • aukce jako základní metoda nákupu léků

Podpora inovací a výzkumu • zvýhodnit inovační podniky úlevami na daních • prosazovat digitalizaci veřejných agend, v prvé řadě ve zdravotnictví a školství • připravit rozvojovou strategii podpory inovací a výzkumu na příštích 10 let

Kroky k obnově sociální soudržnosti v české společnosti • zefektivnit boj s lichvou, zastavit exekuční spirálu a vyplácení nemravně vysokých „úroků“ a tzv. příslušenství vymahačským firmám • programy boje proti sociálnímu vyloučení • zavést státní podporu občanům při splácení hypoték • v případě neprovedení valorizace důchodů přistoupit v takovém roce ke zmrazení nájemného

Kroky k obnově sociální soudržnosti v české společnosti • zavést nulovou sazbu DPH pro dětské oblečení, obuv, pleny a další potřeby pro děti a učební pomůcky a hračky • vyšší podporu matek samoživitelek, mladých rodin s dětmi a studujících • přimět ERÚ k efektivní ochraně zájmů občanů při kalkulaci cen v energetice • STOP „zlatým padákům“ ve firmách

Kroky k obnově sociální soudržnosti v české společnosti • zavést stropy zúročení spotřebitelských úvěrů • zvýšit podporu firmám zaměstnávajícím invalidy a zorganizovat odběr výrobků z chráněných dílen, zj. ve veřejném sektoru • zveřejňovat pravidelně průměrné obchodní marže všech obchodních řetězců v ČR

Nezbytné materiály koncepční povahy Vypracování výchozího strategického dokumentu rozvoje ČR v příštích patnácti letech (a předložit jej k diskuzi odborné i široké veřejnosti)

Systémové kroky pro obnovu venkova a malého a středního podnikání • lokální koloběh zboží a služeb • lokální měny • komunitární centra

Predikce přírůstků příjmů státního rozpočtu po realizaci tohoto programu v mld. Kč Rok 2015 Přírůstek 1. Zavedení II. či II. a III. pásma korporátní daně Daň z finančních transakcí Daň z dividend Zavedení registračních pokladen Přírůstek HDP – dopad do příjmů státního rozpočtu CELKEM 92 až 108

Predikce přírůstků příjmů státního rozpočtu po realizaci tohoto programu Rok 2016 v mld. Kč Přírůstek HDP o 2% - dopad do příjmů státního rozpočtu Rok 2017 v mld. Kč Přírůstek HDP o 2,5% - dopad do příjmů státního rozpočtu Rok 2018 v mld. Kč Přírůstek HDP o 4% - dopad do příjmů státního rozpočtu 40-48

Boj proti recesi v ČR Ing. Filip Drapák stínový ministr financí

Výsledek současné politiky vlády • růsty nákladů v ekonomice (drahota) • posilování oligopolů a kartelových uskupení • ekonomické zotročování občanů přes dluhy a exekuce • zvyšování počtu lidí bez práce, zmenšování střední třídy • pokles ekonomické aktivity • zmrzačení národní konkurenceschopnosti

Recese • pokles ve dvou po sobě následujících čtvrtletích • běžná recese pokud pokles HDP trvá celý rok – zaměstnanost – průmyslová produkce – reálné příjmy – obchodní aktivita – investice

HDP a nezaměstnanost (%) První program NS Lev 21 boje proti recesi české ekonomiky %

Dlouhodobý vývoj HDP %

Srovnání HDP ČR a průměru Polska, Rakouska a Slovenska %

Model vývoje pokračujícího trendu z roku 2006 % Takto by vypadal růst ČR při zachování průměrně stejné výkonnosti ČR vůči průměru Polska, Rakouska a Slovenska

Investice

Export zboží

Joseph E. Stiglitz • The models that focused on exogenous shocks simply misled us—the majority of the really big shocks come from within the economy. …většina skutečně velkých (ekonomických) šoků přichází zevnitř ekonomiky. • …economies are not self-correcting …ekonomika nekoriguje svoje vlastní chyby

Opatření programu proti recesi • posílení investic • opatření posilující zaměstnanost • omezení kartelů a oligopolů • posílení zdrojů z EU, formou PPP, záruky a úvěry zejména pro podnikatele • omezení korupce a rozkrádání státu • obnova konkurenceschopnosti ČR

Boj proti recesi v ČR Ing. Jaromír Novotný stínový ministr obrany

Co je hlavním úkolem vlády • vytváření a zajišťování podmínek pro úspěšný, trvalý rozvoj ekonomiky země • zabezpečení nezávislosti státu • zajištění bezpečnosti obyvatelstva • zajištění fungování právního státu (jinak řečeno zajištění vymahatelnosti práva)

Ekonomické možnosti zahraniční politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu definovalo dvanáct prioritních zemí, kam má směřovat podpora exportu: Indie Čína Brazílie Irák Kazachstán Mexiko Rusko Srbsko Turecko Ukrajina USA Vietnam.

Ekonomické možnosti zahraniční politiky Ministerstvo zahraničí definovalo 5 prioritních zemí s programem spolupráce: Afghánistán Etiopie MongolskoBosna a Hercegovina A 10 zemí bez programu spolupráce: Angola Gruzie Kambodža Kosovo Jemen Palestina Srbsko Vietnam Zambie

Ekonomické možnosti zahraniční politiky Ministerstvo zahraničí při poslední reorganizaci zrušilo následující velvyslanectví a generální konzuláty: Angola Kambodža Jemen Zambie Rio de Janeiro Bombaj

Ekonomické možnosti zahraniční politiky V průběhu posledních šesti let bylo zrušeno 12 diplomatických zastoupení našeho státu, všechna mimo teritorium EU, takže jich nyní máme méně než v roce 1989, ačkoliv od té doby vzniklo více než dvě desítky nových států!

Ekonomické možnosti zahraniční politiky Vývoz SRN: • 60% do zemí EU (z toho do eurozóny 38%) • 40% zbytek světa Vývoz ČR: • 84% do zemí EU • 16% zbytek světa

Česká republika je země, kde nic není hanba, kde se nikdo za nic nestydí

Pojďme to společně změnit tak, abychom našim dětem a vnoučatům mohli vrátit pocit národní hrdosti.

Boj proti recesi v ČR závěrem Ing. Jiří Paroubek předseda LEV 21

Závěrem • potřeba razantních zásahů k obnovení hospodářského růstu • uplatněním tohoto programu na obnovu hospodářského růstu, tvorby nových pracovních míst a eliminace deficitu státu může znamenat za dva až tři roky robustní hospodářský růst 3 až 4% • zásadní změny v daňovém systému

Závěrem • nezaměstnaní potřebují práci, to může zajistit jen růst ekonomiky • zásadní otázky hospodářské politiky (privátní investice, využití evropských peněz, investice státu do rozvoje dálniční sítě a bytové výstavby) • hospodářský růst otevírá cestu k růstu reálných příjmů lidí, k růstu životní úrovně širokých vrstev

Závěrem • boj proti oligopolům a kartelovým dohodám, které způsobují vysoké ceny potravin a řady služeb • odstraňování důsledků neúspěšné hospodářské politiky Nečasovy vlády • větší iniciativa obcí v oblasti hospodaření s pozemky pro bytovou výstavbu, výrobu místních potravin, daňové zvýhodnění místního oběhu zboží a služeb a zřizování neziskových sociálních podniků (udržitelná pracovní místa)

Závěrem • přímá demokracie v obcích = lidé mohou rozhodovat řadu věcí sami CÍL dlouhodobá prosperita státu a jeho občanů

Děkuji Vám za pozornost!