Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právo za absolutismu Periodizace:
Advertisements

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) VY_32_INOVACE_146.
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství.
Základní typy monarchií
Josef II
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Číslo v digitálním archivu školy
Registrační číslo projektu:
Maria Theresa / Marie Terezie Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Hana Brázdilová Datum: Cílový ročník: 8.
První císařovna.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Marie Terezie.
století vznik kapitalistické společnosti
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Václav Pospíšil CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.07/Po Autor materiálu:
Elektronická učebnice - II
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
78.1 Marie Terezie a Josef II.
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Lul_I_04 Marie Terezie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Osvícenství v literatuře
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Marie Terezie a Josef II.
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.1 Osvícenství Osvícenství je intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, který znamenal převrat ve vývoji evropského myšlení. Denis Diderot Ludvík XIV. Marie Terezie Josef II. Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

osvícenský absolutismus (Racionální slovník věd, umění a řemesel) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.2 Co již víme? důvěra v „osvícený“ rozum (poznanou pravdu) navazuje na renesanci, rozvíjí tradice racionalismu prosazuje svobodu myšlení a rovnost OSVÍCENSTVÍ kritika absolutismu reakce na barokní zbožnost osvícenský absolutismus = absolutní monarcha zavádí politické a společenské reformy sepětí s literaturou: spisovatelé zároveň vědci, filozofy, historiky, publicisty tzv. encyklopedisté vydání Velké encyklopedie (Racionální slovník věd, umění a řemesel) = souhrn dosavadního vědění Ludvík XIV. Charles de Montesquieu Voltaire Marie Terezie Fridrich II. Veliký J. J. Rousseau John Locke Kateřina II. Veliká Josef II.

22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? absolutismus = styl vlády, kdy panovník ve svých rukou soustředí nikým neomezenou moc berně = daně dominikál = soupis panské půdy katastr = soupis pozemkového majetku nevolnictví = „člověčenství“, závislost rolníka na jeho pánu (bez jeho souhlasu se rolník nesměl stěhovat, uzavírat sňatek, aj.) osvícenský absolutismus = panovník s neomezenou mocí zavádí reformy v duchu osvícenství patent = zákon, nařízení vydané panovníkem pragmatická sankce = listina, která měla zajistit nástupnictví v ženské linii a nedělitelnost zemí Habsburské monarchie robota = práce sedláků na panské půdě rustikál = soupis poddanské půdy tolerance = snášenlivost (zde zejména náboženská snášenlivost)

22.4 Co si řekneme nového? Ludvík XIV. Marie Terezie Josef II. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.4 Co si řekneme nového? Ludvík XIV. vláda 1643-1715, rod Bourbonů „Stát jsem já“ „Král Slunce“ podpora manufaktur merkantilismus 1685 zrušen edikt nantský výstavba Versailles Marie Terezie vláda 1740-1780 rod Habsburků 1713 pragmatická sankce „Boj o rakouské dědictví“ 1740-1748 = ztráta Slezska reformy: 1774 povinná školní docházka (děti od 6 do 12 let) měnová reforma sčítání obyvatel, popis domů tereziánský katastr sjednocení měr a vah 1. papírové bankovky vláda 1780-1790 reformy: 1781 toleranční patent patent o zrušení nevolnictví podpora manufaktur rozšíření pěstování brambor Josef II.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.5 Procvičení a příklady Co navrhuje Josef II.? Co je hlavním záměrem reforem? „Především bude nutno postaviti od základů novou budovu (státní správy) a jako její základ položiti: 1. aby sedlák, měšťan i vrchnost s kontribucemi byli zachováni v rozkvětu, 2. aby vojenství bylo zachováno při své kázni a pořádku, ale způsobem poplatníku nejméně škodlivým a panovnici nejlevnějším, 3. aby důchody, určené ke krytí státních dluhů a jiných potřeb, byly zavedeny způsobem nejjistějším a pro zemi nejpohodlnějším … Jen tehdy bude možno učiniti další pokusy vnitřních reforem, až podle předchozích návrhů bude zlepšena výchova duchovenstva a tím zároveň i lidu, až politická výchova úřednictva se zdokonalí, až zemským úřadům poskytne se více moci, u dvora zmenší se počet osob a zjednoduší se úřadování…“ Josef II. ve zprávě pro Marii Terezii z šestinedělní cesty po Českém království, 1771 Jaké byly obtíže při zavádění školské reformy? „Teď se přece vyučuje sto tisíc dětí, které dříve vyučovány vůbec nebyly. Učitelé jsou částečně prostí selští lidé, kteří chtějí raději kantorovat, než orat; ty jsme museli vzít a být rádi. Po třínedělním vyučování nemohli více chápat, stačilo to, aby toho měli plnou hlavu, tedy jsme je poslali, aby tomu, čemu se naučili, zase učili. Nechceme vzdělávat filozofy, jen lidi, jen nabádat k rozumným myšlenkám. Pro nedostatek platu, který by lákal nadané lidi, aby se stali učiteli, nebylo možno s přihlášenými pěstovat jiné než mechanické metody…“ F. Kindermann v korespondenci, 1784

22.6 Něco navíc pro šikovné Patent o zrušení nevolnictví Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.6 Něco navíc pro šikovné Patent o zrušení nevolnictví Co se z ukázky dozvídáme o životě venkovských poddaných? Jaká jsou práva jejich pánů? „Řekl-li jsem, že česká šlechta je nejbohatší v císařství rakouském, třeba dodati, že čeští sedláci žijí životem nadmíru bídným. Jejich pán je pánem jejich majetku, jejich těla, jejich života. Tito chudáci zhusta nemají ani na chleba, v evropské zemi, jež oplývá velikými potravinami jako málokterá. Bez pánova souhlasu by se neodvážili jít do jiné vsi anebo naučit se řemeslu. Takové poddanství způsobuje, že se ti chudáci pořád jen třesou a krčí, takže s nimi nelze promluvit, aby vám nejdřív nepolíbili šos kabátu. Přísnost, s jakou se s těmi lidmi nakládá, je dojista hrozná; ale je ovšem pravda, že mírností se s nimi nic nepořídí. Jsou nadmíru leniví a umínění; zvykli ranám z pokolení na pokolení již do takové míry, že se jich nijak nehrozí; a přec jsou rány jediným prostředkem, jak s nimi zatočit.“ Paměti saského diplomata barona de Pöllnizt, o pobytu v Čechách v roce 1734 Toleranční patent Který panovník vydal tyto patenty?

22.7 CLIL Maria Theresa: Family life Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 22.7 CLIL Maria Theresa: Family life Over the course of twenty years, Maria Theresa gave birth to sixteen children, thirteen of whom survived infancy. The first child, Maria Elisabeth (1737–1740), was born a little less than a year after the wedding. Again, the child's gender caused great disappointment and so would the births of Maria Anna, the eldest surviving child, and Maria Carolina (1740–1741). While fighting to preserve her inheritance, Maria Theresa gave birth to a son, Joseph, named after Saint Joseph, to whom she had repeatedly prayed for a male child during the pregnancy. Maria Theresa's favourite child, Maria Christina, was born on her 25th birthday, four days before the defeat of the Austrian army in Chotusitz. Five more children were born during the war: Maria Elisabeth, Charles, Maria Amalia, Leopold and Maria Carolina . During this period, there was no rest for Maria Theresa during pregnancies or around the births; the war and child-bearing were carried on simultaneously. Five children were born during the peace between the War of the Austrian Succession and the Seven Years' War: Maria Johanna, Maria Josepha, Maria Carolina, Ferdinand and Maria Antonia. She delivered her last child, Maximilian Francis, during the Seven Years' War, aged 39. Maria Theresa asserted that, had she not been almost always pregnant, she would have gone into battle herself.

22.8 Test znalostí 1.Mezi „osvícenské“ panovníky nepatří: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 22.8 Test znalostí 1.Mezi „osvícenské“ panovníky nepatří: a/ Marie Terezie b/ Kateřina II. Veliká c/ Josef I. d/ Fridrich II. Veliký 3. Autorem výroku „Stát jsem já“ je: a/ Ludvík XIV. b/ Ludvík XIII. c/ Ludvík XV. d/ Ludvík XVI. 2. Které tvrzení je nesprávné? a/ Osvícenství klade důraz na rozum a smyslové poznání. b/ V průběhu 2. poloviny 18.st. byl vydáván Racionální slovník věd, umění a řemesel. c/ Marie Terezie zavedla povinnou školní docházku. d/ Josef II. jako jediné povolené náboženství prosadil katolictví. 4. Co je to dominikál? a/ Soupis půdy poddaných. b/ Soupis panské půdy. c/ Soupis domů ve městě. d/ Soupis dobytka na vesnici. Správné odpovědi: c d a b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny novověku, Dialog, Liberec 2003. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ENC_1-NA5_600px.jpeg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_II.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Andreas_Moeller_001.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis_XIV_of_France.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis-Michel_van_Loo_001.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pragmatica_Sanc.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Maria_Theresia_Familie.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Toleranzpatent_001.jpg

22.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 22.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Osvícenství, osvícenský absolutismus, Encyklopedie, Marie Terezie, Josef II., Ludvík XIV. Anotace Prezentace popisující vliv osvícenských myšlenek na vládu absolutistických panovníků, zejm. Marii Terezii a Josefa II.