PREZENTACE PRO ITP Ing. Věra Bláhová, ITP Institut Trhu Práce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / /0008. Aktualizace REGISTRU OBCÍ Pardubický kraj Mikroregiony okresu Ústí nad Orlicí Českotřebovsko Choceňsko Jablonsko Lanškrounsko
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Charakteristika okresu Ústí nad Orlicí Rozložení okresu •rozloha km 2 •počet obyvatel •počet obyvatel ekonomicky aktivních •míra nezaměstnanosti k ,0 % •počet volných míst k •je komplexem 115 obcí, z nichž 10 má statut města 3
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / /0008. Rozdělení okresu Ústí nad Orlicí •Českotřebovsko – Česká Třebová + 5 obcí •Choceňsko – Choceň, Brandýs nad Orlicí + 19 obcí •Jablonsko – Jablonné nad Orlicí + 6 obcí •Kralicko – Králíky + 5 obcí •Lanškrounsko – Lanškroun + 20 obcí •Letohradsko – Letohrad + 8 obcí •Ústeckoorlicko – Ústí nad Orlicí + 9 obcí •Vysokomýtsko – Vysoké Mýto + 21 obcí •Žamberecko – Žamberk + 12 obcí 4
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Vznik Registru obcí •obce – nejmenší katastrální jednotky se staly partnery úřadů práce na trhu práce •provedení inventarizace po celém Pardubickém kraji – vznik podkladového materiálu pro potřeby úřadů práce •od roku 2000 probíhá aktualizace Registru obcí 1x ročně 5
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí 3.1. Přípravná fáze -úzká spolupráce ITP úřadu práce a ITP HK ČR -rozdělení obcí podle mikroregionů – část zpracovává ITP ÚP, část ITP HK -sestavení dotazníku pro RO – dostatečně vypovídající, nesmí příliš zatěžovat 6
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí 3.2. Pracovní postup -vlastní příprava RO - získání veškeré dostupné informace o příslušné obci z webových stránek a stránek ČSÚ rozloha obce adresa obecního úřadu starosta a místostarosta obce stav nezaměstnanosti v obci počet uchazečů o zaměstnání počty podnikatelských subjektů v obci -kontakt zástupce obce – určení termínu pracovní schůzky 7
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí -pracovní schůzka představení projektu ITP odsouhlasení obecných údajů, určení jiné kontaktní osoby upřesnění lokality termín schválení územního plánu dopravní obslužnost dojížďkovost do zaměstnání občanská vybavenost rozhodující zaměstnavatelé v obci, živnostníci volné objekty a brownfieldy rozvoj obce a budoucí aktivity čerpání dotací spolupráce s úřadem práce 8
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí 3.3. Vlastní šetření -do konce roku 2007 proběhla návštěva 50 obcí mikroregionů Českotřebovsko, Choceňsko, Jablonsko a Lanškrounsko -zajímavým údajem pro kontaktní osoby byl vývoj míry nezaměstnanosti a počty uchazečů o zaměstnání za poslední 3 roky -ve většině případů nezaměstnanost klesla, nejnižší byla v roce pouze ve 4 obcích byla nezaměstnanost v roce 2007 vyšší než v předcházejících letech 9
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / /0008. Počty uchazečů o zaměstnání ve vybraných obcích 10
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí -dopravní obslužnost – pro malé obce představuje velké riziko -počet podnikatelských subjektů – ve většině případů se údaje z ČSÚ neshodovaly s odhadem zástupců obcí -rozhodující zaměstnavatelé v obci – shoda našich údajů s údaji kontaktních osob -rozvoj obce a budoucí aktivity – vodovod, veřejné osvětlení, bytová výstavba, plynofikace, sportovní vyžití občanů -spolupráce s úřadem práce – využívání veřejně prospěšných prací -občanská vybavenost – upřesnění v následujícím grafu -dojížďkovost do zaměstnání – ve vybraných mikroregionech vysoká, z dotázaných obcí (bez měst) činí dojížďkovost cca 82 % 11
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / /0008. Občanská vybavenost 12
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / /0008. Dojížďkovost do zaměstnání 13
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Aktualizace Registru obcí -celková analýza obce silné stránky obce – dostupnost města, bytová výstavba, dobré mezilidské vztahy občanů v obci, turistický ruch, okolní příroda slabé stránky obce – nedostatek zaměstnavatelů, špatná dopravní obslužnost, nedostatek vlastních pozemků, nízký rozpočet obce, stěhování obyvatel do měst, malá občanská vybavenost ohrožení obce – povodně, přívalové deště příležitost pro obce – dotační politika, možnost výstavby bytových jednotek, prostor pro podnikání, cestovní ruch -aktivní život obce – zájmové spolky a sdružení (SDH, Myslivecké sdružení) 14
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo projektu CZ / / Význam aktualizace Registru obcí -zmapování trhu práce v celém Pardubickém kraji – vznik široké základny informací o obcích -využití pro přidělování prostředků APZ -zjištění nových investorů v regionu -využití pro cílené projekty ESF – poradenství -využití dotační politiky strukturálních fondů EU 15
DĚKUJEME ZA POZORNOST