Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
Advertisements

REFORMA MATURITNÍ ZKOUŠKY jak bude nová maturita probíhat v roce 2010 • základní model nové maturity • jaké typy zkoušek bude nová maturita obsahovat •
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
Přijímací řízení ve školním roce 2013/2014
Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Maturitní zkouška v roce 2012 Přehled hlavních legislativních změn.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Osnova rozboru uměleckého textu
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
NOVÁ MATURITNÍ ZKOUŠKA
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Dílčí části MZ z anglického a německého jazyka
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
MATURITNÍ ZKOUŠKA ČÁST SPOLEČNÁ Český jazyk a literatura Cizí jazyk Matematika/ZSV/Info ČÁST PROFILOVÁ 2 – 3 zkoušky, které stanoví ŘŠ.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Práce předsedy zkušební maturitní komise
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí
Maturita 2015.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Legislativní prostředí
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
Praha, 26/08/ Kontext projektu : systémy odborného vzdělávání a kurikula Olga Kofroňová.
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 Maturita 2011 Změny pro rok 2012 Připomínky CZESHA Nový systém hodnocení písemných prací.
Maturitní zkouška v roce 2011
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Nový model maturity (Změna vyhrazena). Platné dokumenty  zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon + novela škol. zákona č. 242/2008 Sb.  katalogy.
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
NOVÁ MATURITA JAK BUDE NOVÁ MATURITA PROBÍHAT (říjen 2008) základní model nové maturity jaké typy zkoušek bude nová maturita obsahovat maturita bez hendikepů.
Maturita listopadu
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Maturity – jaro 2014.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Nová (státní) maturita
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKA Z CIZÍHO JAZYKA V KONTEXTU TRANSFORMACE JAZYKOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLE Mgr. Pernicová Jana Centrum pro zjišťování výsledků.
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 24. září 2015 Harrachov Dana Štěpánová.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Český jazyk a literatura maturita - ústní zkouška PRACOVNÍ LISTY Tato prezentace byla vytvořena pro účely projektu OP VK CZ.1.07/ / Tento.
Přijímací řízení nově Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK Krajský úřad Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2017/18
přijímací řízení Na STŘEDNÍ ŠKOLY
Přijímací řízení na SŠ ve školním roce 2016/2017
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
UKONČOVÁNÍ STUDIA NA SŠ
Maturity – jaro 2013.
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Maturity – jaro 2017.
tisková konference CERMAT dne
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Maturitní zkoušky 2019 ke dni
Maturity 2018/2019 listopad 2018 L. Jíša.
MATURITNÍ ZKOUŠKA SPOLEČNÁ ČÁST 2018 JARO DIDAKTICKÉ TESTY ČJL, AJ, MA
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura Nová maturitní zkouška © Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání

Český jazyk a literatura Společná část maturitní zkoušky základní/vyšší úroveň obtížnosti volba žáka Komplexní zkouška (= 3 dílčí zkoušky) Didaktický test Písemná práce Ústní zkouška ! KAŽDÁ DÍLČÍ ZKOUŠKA MÁ STEJNOU VÁHU !

Ověřované znalosti a dovednosti Didaktický test Písemná práce Ústní zkouška

Základní úroveň obtížnosti Vyšší úroveň obtížnosti Didaktický test Základní úroveň obtížnosti jednotné zkušební schéma 60 minut uzavřené úlohy centrální hodnocení Vyšší úroveň obtížnosti jednotné zkušební schéma 90 minut uzavřené a otevřené úlohy centrální hodnocení

Základní úroveň obtížnosti Vyšší úroveň obtížnosti Písemná práce Základní úroveň obtížnosti jednotné zkušební schéma 60 minut centrálně zadávaná zadání výběr žáka hodnocení ve škole Vyšší úroveň obtížnosti jednotné zkušební schéma 90 minut centrálně zadávaná zadání výběr žáka hodnocení ve škole

10 zadání pro každý termín i úroveň obtížnosti Struktura zadání: Písemná práce - zadání 10 zadání pro každý termín i úroveň obtížnosti Struktura zadání: Název Zpracování Příklad Evropská automobilka Zpracování: populárně-odborné pojednání o výhodách a rizicích závislosti české ekonomiky na automobilovém průmyslu

Písemná práce – zápis hodnocení oblast hodnocení body Vytvoření textu podle zadaných kritérií 1 3 5 Funkční použití spisovného jazyka Kompoziční výstavba textu Celkem 2 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ústní zkouška Termín určený školou Pracovní listy Hodnocení květen/červen 20 minut příprava + 15 minut zkouška + 5 minut pro hodnotitele Pracovní listy a) umělecký + neumělecký text + obecná struktura zkoušky b) umělecký + neumělecký text + rozpracovaná struktura zkoušky Hodnocení kritéria hodnocení, zkušební maturitní komise Objektivita vyšší ve srovnání se současným stavem

Ústní zkouška - princip 1 žák odevzdává seznam lit. děl (= seznam zadání k ÚZ) řediteli školy 2 finalizace pracovních listů ve škole 3 žák ze seznamu zadání losuje 1 zadání 4 žák dostává od maturitní komise příslušný pracovní list 5 příprava na potítku 6 vlastní zkouška 7 vyhodnocení žákova výkonu hodnotiteli (zkoušející, přísedící)

Ústní zkouška – kritéria pro výběr zadání základní úroveň obtížnosti Žák vybírá 20 literárních děl 1. Světová a česká literatura do konce 19. století min. 4 literární díla 2. Světová literatura 20. a 21. století 3. Česká literatura 20. a 21. století min. 5 literárních děl Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 40, horní hranice není stanovena. Minimálně jedním literárním dílem musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama.

Ústní zkouška – kritéria pro výběr zadání vyšší úroveň obtížnosti Žák vybírá 30 literárních děl 1. Světová a česká literatura do konce 18. století min. 3 literární díla 2. Světová poezie a próza 19. století min. 2 literární díla 3. Česká poezie a próza 19. století min. 2 literární díla (z toho 1 básnické) 4. Světová a česká dramatická tvorba 19.–21. stol. 5. Světová a česká poezie 20.-21. století 6. Světová próza 20.-21. století 7. Česká próza 20.-21. století min. 4 literární díla Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální počet literárních děl nabízený žákům je 15 v každé z oblastí výběru 1–7. Počet nabízených literárních děl v jednotlivých oblastech výběru se může lišit. Horní hranice počtu literárních děl není stanovena.

Ústní zkouška – pracovní list obsah Výňatek z uměleckého textu Výňatek z neuměleckého textu Struktura ústní zkoušky

Ústní zkouška – pracovní list obecná struktura ústní zkoušky Základní úroveň obtížnosti 1. charakteristika uměleckého textu (s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla a s orientačním zasazením do literárněhistorického kontextu) 2. charakteristika neuměleckého textu Vyšší úroveň obtížnosti 1. analýza výňatku z uměleckého díla (charakteristické rysy výňatku, s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla) 2. obecně kulturní a literárněhistorický kontext díla; 3. porovnání výňatku z uměleckého textu s výňatkem z textu neuměleckého 4. typické rysy daného neuměleckého textu, jeho stylová a jazyková charakteristika Každá škola si může rozpracovat jednotlivé body obecné struktury zkoušky

Ústní zkouška – pracovní list příklady – základní úroveň obtížnosti

Ústní zkouška – pracovní list příklad – vyšší úroveň obtížnosti

Ústní zkouška – pracovní list příklad rozpracování struktury zkoušky STRUKTURA ÚSTNÍ ZKOUŠKY 1. analýza výňatku z uměleckého díla (charakteristické rysy výňatku, s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla) - charakterizovat postavy v textu - analyzovat text hlediska času a prostoru - charakterizovat jazykové prostředky, tvrzení doložit na konkrétních textových pasážích - zasadit výňatek do kontextu celého díla Spalovač mrtvol 2. obecně kulturní a literárněhistorický kontext díla - zasadit dílo Spalovač mrtvol do kontextu celé tvorby Ladislava Fukse - zasadit prozaika Ladislava Fukse do kontextu české literatury druhé poloviny 20. století - identifikovat kulturní a historické souvislosti textu - posoudit aktuálnost vyznění Spalovače mrtvol v 21. století, tvrzení zdůvodnit

Ústní zkouška – pracovní list příklad rozpracování struktury zkoušky 3. porovnání výňatku z uměleckého textu s výňatkem z textu neuměleckého - postihnout souvislost mezi oběma výňatky - odhadnout možné vlivy útvaru neuměleckého textu na přijetí Spalovače mrtvol čtenářem 4. typické rysy daného neuměleckého textu, jeho stylová a jazyková charakteristika - identifikovat útvar a identifikaci zdůvodnit - postihnout účel textu - analyzovat lexikální prostředky užité v textu - charakterizovat stylovou výstavbu textu - vysvětlit smysl technických údajů v závěru textu

Ústní zkouška – pracovní list vývoj předmětová komise školy CERMAT kombinace škola - CERMAT

Ústní zkouška – pracovní list pravidla pro vývoj Základní úroveň obtížnosti Vyšší úroveň obtížnosti nelze měnit obecnou strukturu zkoušky, každá škola si ale může rozpracovat (ve smyslu konkretizace) obecnou strukturu zkoušky podle vlastních potřeb výňatek z uměleckého textu musí pocházet z literárního díla, které je zadáním zkoušky mezi výňatkem z uměleckého a neuměleckého textu nemusí být souvislost mezi výňatkem z uměleckého a neuměleckého textu musí být souvislost rozsah obou výňatků dohromady nesmí přesáhnout rozsah jedné strany formátu A4, minimální rozsah není stanoven rozsah každého z obou výňatků nesmí přesáhnout rozsah jedné strany formátu A4 , minimální rozsah není stanoven

Ústní zkouška – pracovní list základní schéma uložení PL vyvíjených CERMATem pracovní listy základní úroveň obtížnosti souvislost výňatků kompletní pracovní listy samostatné textové výňatky nesouvislost výňatků kompletní vyšší úroveň obtížnosti

Ústní zkouška – zápis hodnocení základní úroveň obtížnosti oblast hodnocení body celkem 5 1 6 Charakteristika uměleckého textu 2 3 7 Charakteristika neuměleckého textu 8 Výpověď v souladu s jazykovými normami, jazyková kultura 4 9

Ústní zkouška – zápis hodnocení vyšší úroveň obtížnosti oblast hodnocení body celkem Analýza uměleckého textu 1 2 3 Literárněhistorický/obecně kulturní kontext uměleckého díla 4 8 12 Porovnání textů 5 9 13 Analýza neuměleckého textu 6 10 14 Výpověď v souladu s jazykovými normami, jazyková kultura 7 11 15

Komplexní zkouška KAŽDÁ DÍLČÍ ZKOUŠKA MÁ STEJNOU VÁHU Aby žák vykonal úspěšně komplexní zkoušku z českého jazyka a literatury, musí úspěšně vykonat každou dílčí zkoušku, tedy: didaktický test písemnou práci ústní zkoušku

Děkuji za pozornost PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN