Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Ladislav Němec náměstek ministra
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Smart cities Kde vzít peníze??. Jaké aktivity lze zahrnout do Smart cities? Např IBM říká:
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Dopravní politika ČR pro léta
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy 12.9.2013 Luhačovice

Dopravní politika pro období 2014 – 2020 vrcholový strategický dokument vlády pro sektor doprava určuje hlavní zásady rozvoje schválena usnesením vlády č. 449 ze dne 12. 6. 2013 včetně souhlasného stanoviska SEA Analytická část – Vyhodnocení Dopravní politiky pro léta 2005 – 2013 v roce 2012 – předloženo vládě pro informaci 4.7.2012 Návrhová část - priority a opatření: určení gestora, způsobu financování a termínů Implementační část - finanční nástroje, legislativní nástroje, návazné strategické dokumenty, monitoring – indikátory rozpracování zásad a podrobného financování je a bude dle jednotlivých oblastí řešeno v návazných sektorových dokumentech.

Návazné strategické dokumenty Pro oblast dopravní infrastruktury a její financování (Dopravní sektorové strategie) Pro oblast dopravní obslužnosti (Koncepce veřejné dopravy) Pro oblast bezpečnosti silničního provozu (Národní strategie BESIP) Pro oblast telematiky a moderních technologií (Akční plán zavádění inteligentních dopravních systémů v ČR) Pro oblast nákladní dopravy a logistiky (Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů) Pro oblast zpoplatnění provozu a internalizaci externalit Pro oblast letecké dopravy (Koncepce letecké dopravy) Pro oblast vodní dopravy Pro oblast cyklistické dopravy (Národní strategie cyklistické dopravy) Pro oblast přípravy výstavby tratí Rychlých spojení Pro oblast kosmických technologií (Národní kosmický plán) 3

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Přípravná část Návrhová část

Návrhová varianta financování východiska a omezení zajištění potřebných finančních prostředků na údržbu sítě tak, aby nedocházelo k dalšímu zvyšování vnitřního dluhu na síti a tento dluh byl postupně snižován, zajištění dostatku zdrojů pro plynulé kofinancování prostředků EU v období 2014 – 2020 (n+3) vč. kofinancování akcí realizovaných v rámci OPD I v letech 2014 – 2015 (n+2) s využitím zdrojů EU realizovat primárně prioritní rozvojové projekty podle výsledků vzájemného hodnocení obsaženého v Dopravních strategiích mířit v dlouhodobém horizontu ke splnění závazků plynoucích z připravovaného nařízení k politice TEN-T, a to dokončení hlavní sítě TEN-T do roku 2030 a dokončení globální sítě TEN-T nejpozději do roku 2050 Z tohoto přehledu vyplývá průměrná roční potřeba ve výši nejméně 70 mld. Kč vč. zdrojů EU Omezení Reflektována makroekonomická situace ČR Nevyužíváno dluhové financování splatné z vlastních zdrojů resortu, nepředvídána realizace konkrétního projektu PPP 5

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Dosavadní výsledky projektu prokazují potřebu dalšího intenzivního rozvoje páteřních ucelených tahů v silniční i železniční infrastruktuře Silniční síť: D1 Říkovice-Přerov (stavba 0136), zdroj OPD II FS Přerov - Lipník n.B. (stavba 0137), zdroj OPD I R49 Hulín - Fryšták (stavba 4901), zdroj OPD II FS R35 Opatovice-Časy, Časy-Ostrov, zdroj OPD II FS R35 Ostrov - Vysoké Mýto – Litomyšl, zdroj OPD II FS nebo SR I/35 Valašské Meziříčí - Lešná 3.etapa, zdroj OPD I Lešná - Palačov, zdroj OPD II ERDF R55 Otrokovice obchvat JV, zdroj OPD II I/55 Břeclav, obchvat, zdroj balíček OBCHVATY 6

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) – D+R 7

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Železniční síť: Rekonstrukce žst. Přerov, 1.stavba (OPD I) Rekonstrukce žst. Přerov, 2.stavba (CEF kohezní) Modernizace tratě Brno - Přerov, I.etapa Blažovice - Nezamyslice (SR) Modernizace a elektrizace Otrokovice - Vizovice Modernizace Brno Maloměřice - Brno Židenice Modernizace Modřice – Brno Horní Heršpice Železniční uzel Brno modernizace průjezdu Potvrzuje se potřeba intenzivně připravovat sledované priority Ukazuje se potřeba navýšení rozpočtu oprav u silnic i železnic.

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) – železnice 9

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Vodní síť: Splavnění Labe v úseku státní hranice – Střekov (CEF) Stupeň Přelouč II (CEF) Baťův kanál – dílčí části – zdroj SR nebo primárně IROP Rekreační přístav Petrov Rekreační přístav Napajedla – Pahrbek Plavební komora Bělov

Operační program Doprava 2014-2020 (MD) PO1 – Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (FS) Specifické cíle: Výstavba a modernizace železničních tratí, Interoperabilita a nové technologie (včetně TEN-T), Výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest v hlavní síti TEN-T, Multimodální doprava, Infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy, Systémy řízení městského silničního provozu a zavádění ITS na silniční síti, Ekologicky čistý dopravní park PO2 – Silniční infrastruktura na síti TEN-T (FS) Silniční infrastruktura sítě TEN-T (výstavba a modernizace silnic a dálnic, ITS a nové technologie), Podpora rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO3 – Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (EFRR) Silnice a dálnice mimo síť TEN-T ve správě státu Nutno usilovat v rámci rozdělení ERDF o vyšší objem pro OPD II. Více peněz z ERDF pro OPD II znamená více projektů na silnicích I. třídy v jednotlivých krajích! (Preference tvrdých infrastrukturních projektů na úkor „měkkých”.)

Integrovaný regionální OP 2014 – 2020 (MMR) PO 1 – Zvýšení konkurenceschopnosti v území Investiční priorita - Zvyšování regionální mobility prostřednictvím připojení sekundárních a terciárních uzlů k infrastruktuře sítě TEN-T SC 1.1 - Modernizace a rozvoj sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T a ve vazbě na řešení problémů propojení dopravy znevýhodněných městských a venkovských společenství a oblastí a řešení problémů přeshraničního spojení IP - Rozvoj nízkouhlíkových dopravních systémů šetrných k životnímu prostředí a podpora udržitelné městské mobility, včetně říční a námořní dopravy, přístavů a multimodálních spojení SC 1.2 - Rozvoj integrovaných dopravních systémů v regionech SC 1.3 - Zvýšení podílu nemotorové dopravy na celkové přepravě obyvatel, snížení závislosti obyvatel měst na IAD a snížení negativních jevů IAD na ŽP. Posílení celistvosti sítě cyklotras

Operační program Životní prostředí (MŽP) Vzájemná kooperace a rozdělení kompetencí mezi MŽP, MPO a MD v oblasti „čisté mobility“ Intervence bude soustředěna ze strany MŽP na podporu pořizování CNG autobusů veřejné dopravy a k nim budování doprovodných plnících stanic CNG a na podporu elektromobility Bude kladen důraz na imisní situaci dané oblasti PO 2: Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech Podpora alternativních druhů dopravy

OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014-2020 (MPO) PO3: Udržitelné hospodaření s energií, podpora obnovitelných zdrojů energie a rozvoj inovací v energetice Tématický cíl 4 - Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích 4a - Podpora produkce a šíření obnovitelných zdrojů energie Poskytování podpory a využívání obnovitelných zdrojů energie v dopravě

OP Výzkum, vývoj, a vzdělávání (MŠMT) PO2 – Rozvoj podmínek pro využití výzkumu jako zdroje dlouhodobé konkurenční výhody Investiční priorita 1 – Podpora podnikatelských investic do inovací a výzkumu SC1 – Posílit orientaci výzkumu na prioritní oblasti společenských výzev průřezových technologií - Posílení kapacit pro interdisciplinární problémově orientovaný výzkum

Závěr Dopravní politika ČR 2014-2020 - klíčová bude především aplikace do praxe a plnění stanovených úkolů Dopravní sektorové strategie, 2.fáze – po předložení nutno schválit vládou ČR, tlak ze strany EK Operační programy – regiony mají možnosti pro čerpání i z dalších zdrojů mimo OPD (vozidla, cyklostezky, vodní infrastruktura pro rekreační plavbu) – nutné opět schválit vládou, tlak ze strany EK

Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy