Environmentálně příznivý provoz úřadu. Provoz, který na základě současných znalostí a technických a ekonomických možností minimalizuje dopad činností.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Energetické řízení. Energetické řízení metoda Monitoringu & Targetingu Ing. Josef Pikálek 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Presentation Title.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Změny požadavků podle nové normy
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Podpora eko-inovací a environmentálních technologií Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. 16. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM INOVACE, PRAHA 2009.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Systém managementu jakosti
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
1 Zpráva o životním prostředí Schola Humanitas – SOŠ pro ochranu a obnovu životního prostředí, Litvínov.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Název projektu Změna vytápění Mateřské školky a Domu s pečovatelskou službou na vytápění biomasou Tomáš HojdaMartin Paťha Luboš RypáčekMartin Müller.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Program Zelená úsporám KBI/OZP Nikola Bílá. Kjótský protokol a emisní kredity  Kjótský protokol nás zavázal snížit v ročním průměru za období 2008 –
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Právní režim nakládání s odpady
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Vitana uhlíková stopa a její praktické využití
Systém managementu jakosti
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Česká inspekce životního prostředí
TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS
Nový zákon o ochraně ovzduší
Vytápění Dálkové vytápění
Ekologické hotely.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Operační program životní prostředí
Vztah mezi směrnicí o IPPC a jinými směrnicemi EU
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Presentation Title 1st September 2002
Environmentální Profil
Transkript prezentace:

Environmentálně příznivý provoz úřadu

Provoz, který na základě současných znalostí a technických a ekonomických možností minimalizuje dopad činností úřadu na životní prostředí. Environmentálně příznivý provoz úřadu je proces, který:  se neustále vyvíjí s ohledem na znalosti a technické a ekonomické podmínky  reaguje na nové poznatky v klíčových oblastech ochrany ŽP  vede k neustálému postupnému omezování vlivů na ŽP  vede k dosažení dobrého environmentálního profilu Co je environmentálně příznivý provoz úřadu?

 Snížení negativního vlivu provozu úřadu na životní prostředí  Příklad občanům, firmám a sdružením v přístupu k ochraně ŽP  Úspory provozních nákladů (např. energie, chemické látky)  Ovlivnění trhu ve prospěch environmentálně šetrných výrobků Proč zavést environmentálně příznivý provoz?

Samotná volba konkrétních opatření k environmentálně příznivému provozu úřadu závisí na daných podmínkách a situaci. Při výběru a realizaci cílů by úřady měly mít na paměti zejména následující obecné principy: Obecné principy  Šetření zdrojů (např. opatření pro úsporu energie, vody)  Prevence znečišťování (např. omezení používání nebezpečných CHlaP, vhodné vytápění objektu)  Předcházení vzniku odpadů (např. preference elektronické dokumentace)  Environmentálně vhodné nakládání s odpady (např. třídění odpadu, nakládání s nebezpečnými odpady)

Oblasti zavedení v rámci úřadů  Environmentálně příznivé nakupování  Ochrana ovzduší, úspory energie  Ochrana vod  Nakládání s odpady  Kancelářské potřeby

Opatření v oblasti energetických úspor mívají dobrou finanční návratnost. Hlavní část spotřeby energie představuje vytápění. Faktory mající vliv na spotřebu tepla jsou zejména:  Počet a druh žárovek a zářivek  Množství a energetická efektivita spotřebičů Druhou částí spotřeby energie představuje elektrická energie. Faktory mající vliv na spotřebu elektrické energie jsou zejména:  Okna  Izolace budovy  Přizpůsobení vytápění prostor jejich využití (např. vytápění v noci a o víkendech)  Teplota na kterou jsou místnosti vytápěny (stupeň teploty dolů představuje úsporu až 6% energie) Ochrana ovzduší, úspory energie

Ochrana ovzduší Ochrana ovzduší v pravém slova smyslu se týká především úřadů, ve kterých jsou instalovány zdroje znečišťování ovzduší. Množství emisí uvolňovaných do ovzduší ovlivňuje: K environmentálním aspektům úřadu souvisejích s ochranou ovzduší patří:  Nákup „zelené energie“ (Jedná se o elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie)  Vstřícnost k environmentálně příznivým způsobům dopravy např. vybudování místa pro odkládání jízdních kol)  Volba paliva  Stáří a kvalita kotle  Péče o spalovací zařízení a spalinové cesty

Opatření pro ochranu ovzduší Volba vhodného paliva  Nejméně emisí na jednotku vyrobeného tepla produkuje zemní plyn.  Nevýhodou zemního plynu jako fosilního paliva je produkce nového CO 2,  Alternativou může být kotel na biomasu.. Instalace moderního kotle s vysokou účinností  Moderní kotle na jakékoliv druhy paliva mají podstatně výšší účinnost než kotle staré.  Novým nízkoteplotním nebo kondenzačním kotlem je možno dosáhnout až čtvrtinové úspory nákladů na vytápění oproti stavu při vytápění kotlem starým.  Provoz kotle pro minimalizaci tvorby emisí  Spalování pouze předepsaného paliva  Provozování kotle na projektovaný výkon  Pravidelné seřízení spalovacího zařízení  Čištění a kontrola spalinových cest

V rámci provozu úřadů je voda spotřebovávána zejména jako:  Voda pro mytí rukou a na toaletách  Voda pitná  Voda pro úklidové práce  Voda na umývání nádobí Ochrana vod Environmentálně příznivý provoz úřadu v oblasti nakládání s vodami by měl být zaměřen převážně na úspory vody a rovněž na minimalizaci jejího znečištění s ohledem na následný čistící proces na komunálních čistírnách odpadních vod.

Organizační opatření pro ochranu vod Pravidelné kontroly zařízení a evidence spotřeby  Pravidelné kontroly stavu umyvadel a toalet z hlediska možných úkapů nebo jejich protékání  Evidence spotřeby vody a její vyhodnocování Biologické snadno rozložitelné přípravky Upřednostnění biologicky snadno rozložitelných mýdel, saponátů a čistících prostředků pro možnost snadného čištění odpadních vod na komunálních ČOV

Investiční opatření pro ochranu vod Mytí rukou  Instalace jednopákových nebo termostatických vodovodních baterií s omezovači průtoku vody. Doporučit lze zejména termostatické baterie, které umožňují pro vytékající vodu předem nastavit teplotu.  Snížit spotřebu vody pomohou dále tzv. perlátory, které vodu promíchávají se vzduchem.

Investiční opatření pro ochranu vod Splachování toalety  Instalace kombinovaných klozetů s duálním splachováním. Zatímco staré toalety mají obvykle nádrž na 9 litrů vody, novější toalety mají většinou dvojí splachování na 3 a 6 litrů. Umývání nádobí  Minimalizaci spotřeby vody při mytí nádobí lze dosáhnout pořízením myčky nádobí. Úsporná myčka nádobí ušetří v porovnání s mytím nádobí pod tekoucí vodou až 60 % vody a přibližně stejně tolik energie.

Environmentálně příznivý provoz úřadu v oblasti nakládání s odpady by se měl řídit následujícími obecnými principy: OdpadyOdpady Samozřejmostí při nakládání s odpady je naplňování požadavků legislativy. Úřady by však měly jít až nad rámec stanovených povinností jako příklad občanům a firmám.  Předcházení vzniku odpadů  Třídění vzniklých odpadů  Preference výrobků z recyklovaného odpadu

Opatření při předcházení vzniku odpadů P ř edcházení vzniku odpad ů zahrnuje nap ř íklad následující opat ř ení:  Preference elektronické verze dokumentů  Oboustranný tisk a kopírování dokumentů (nutno zohlednit při pořizování tiskáren a kopírek)  Preference opakovaně použitelných výrobků (např. zpětný odběr a plnění tonerů a cartridgí, preference přístrojů napájených ze sítě)  Používání výrobků bez nebezpečných chemických látek (omezení vzniku nebezpečných odpadů)

Opatření v oblasti nakládání s odpady V oblasti nakládání s odpady na ú ř adech je základní č inností t ř íd ě ní odpadu. P ř i t ř íd ě ní odpadu by m ě ly být dodržovány následující zásady:  Třídit minimálně v souladu se systémem třídění odpadu v dané obci  Zaměřit se zejména na hlavní druhu odpadu – kancelářský papír  Spolupracovat při třídění s úklidovými službami a odpadovými firmami

Opatření v oblasti nakládání s odpady Významnou podporou recyklačního průmyslu je používání výrobků z recyklovaného odpadu (např. papíry do kopírek, obálky, hygienické papíry, drobné plastové předměty) Zajištění kvalitního třídění odpadu musí být podpořeno dostatečným počtem odpadových nádob v dostupné vzdálenosti. Nádoby je vhodné odlišit barevně dle standardně užívaných barev a označit je popisky.

Environmentálně příznivé nakupování Nákup je významný proces ovlivňující prakticky veškeré oblasti environmentálně příznivého provozu. Výsledkem používání environmentálně šetrných výrobků je nižší zátěž životního prostředí a zároveň usměrnění trhu ve prospěch těchto výrobků v důsledku zvýšené poptávky.

Environmentálně příznivé nakupování Zvýhodňování ekologicky šetrných výrobků u veřejných institucí je zakotveno v usnesení vlády č.720/2000 z 19. července Vláda tímto usnesením doporučuje, aby ve státem řízených institucích:  při zadávání veřejných zakázek bylo jedním z kritérií pro hodnocení nabídek veřejných zakázek ekologická šetrnost výrobku.  byl upřednostněn přímý nákup ekologicky šetrného zboží a výrobků

Ekoznačky energetické úspornosti Druhotné kritérium, jelikož zatímco ekologicky šetrný výrobek je posuzován z hlediska celého životního cyklu, výrobky označené ekoznačkou energetické úspornosti potvrzující pouze energetickou úspornost. Energy Star – ekoznačka pro úspornou výpočetní techniku Energetický štítek elektrických spotřebičů Upřednostnění nákupu environmentálně šetrného zboží a výrobků v rámci úřadů by mělo být v dané organizaci jasně zakotveno ve směrnici pro nákup zboží.

Jak poznat environmentálně šetrný výrobek? V ČR se používá značka ekologicky šetrný výrobek. Spektrum certifikovaných ekologicky šetrných výrobků je velmi široké – od toaletního papíru či nátěrové hmoty přes teplovodní kotle a čistící prostředky až po ekologicky šetrné služby. Výrobky označené touto značkou jsou v průběhu celého životního cyklu šetrnější k životnímu prostředí i ke zdraví spotřebitele. Logo ekologicky šetrného výrobku České republiky Logo ekologicky šetrného výrobku Evropské Unie Certifikované výrobky naleznete na

Systém managementu Zavádění environmentálně příznivého provozu úřadu by mělo zahrnovat jednotlivé po sobě logicky následující fáze, aby došlo k účelnému vynaložení zdrojů. Ekonomické hledisko by mělo být rovněž součástí úvah o plánovaných opatřeních. Jednotlivé fáze by měly být minimálně následující: • Analýza současného stavu • Soupis cílů a akcí pro zavedení environmentálně příznivého provozu úřadu • Vypracování studií pro posouzení priorit a návratnosti jednotlivých kroků • Stanovení projektů včetně zdrojů a jejich časového rámce • Provedení plánovaných opatření • Ustanovení procedur včetně vymezení odpovědností a pravomocí pro zajištění běžného provozu a udržení provedených opatření

Environmentálně příznivý provoz úřadu nelze chápat jako nějaký daný stav, nýbrž je ho nutno vidět jako určitý proces, který je potřeba zavést, který se však musí stále udržovat a rovněž rozvíjet. Z výše uvedených důvodů je vhodné pro environmentálně příznivý provoz úřadu ustanovit odpovídající strukturalizovaný systém environmentálního řízení integrovaný v rámci organizace. Vhodný je například systém environmentálního managementu dle ISO 14001:2004 Environmentální politika Plánování • environmentální aspekty •právní a jiné požadavky •cíle a cílové hodnoty •programy EMS Uplatňování a provoz •organizace a odpovědnost •výcvik a povědomí •komunikace •Dokumentace EMS a její řízení •řízení provozu •havartijní připravenost a akce Přezkoumání vedením Soustavné zlepšování Kontrola a nápravná opatření •Monitoring a měření •audity EMS dle ISO :2004

Děkuji za pozornost