Pěší doprava v územním plánu Prahy – očekávání a naděje Michaela Valentová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s., 120 00 Praha 2, Kateřinská 26 www.ekopolitika.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budování cyklistické infrastruktury v extravilánu
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Písemka č. II  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 50 sekund opisování 
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MOBILITA V AKTUALIZACI STRATEGICKÉHO PLÁNU Marek Zděradička
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
VÝSLEDKY INDIKÁTORŮ V PRAZE - LIBUŠI
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Půda – složka životního prostředí
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Životní prostředí v konceptu ÚP hl. m. Prahy Ing. arch. Martin Říha.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
Přínosy členství v Mezinárodním svazu veřejné dopravy- UITP Valná hromada Svaz Dopravy České republiky 5/2/2009.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Kolín bez bariér.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Koncepce dopravy v MPP Michal Lehečka, 14/5/2018.
Územně analytické podklady
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

Pěší doprava v územním plánu Prahy – očekávání a naděje Michaela Valentová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s., Praha 2, Kateřinská 26

Ústav pro ekopolitiku Projekty a výzkum v oblasti živ.prostředí a udržitelného rozvoje, indikátory udržitelného rozvoje, témata udržitelné dopravy (car-sharing, pěší, dopravní zklidňování), MA 21, suburbanizace, brownfield – VaV nepřírodní biotopy, revitalizace Pražské matky Bezpečné cesty do škol, ochrana ovzduší

Chůze - základní způsob dopravy •Nejšetrnější vůči ŽP •Zdravá, nenáročná na prostor •Nenáročná na infrastrukturu •Ale: pomalá •(pěší 4 km/h, tram. 15 km/h, auto ve městě 15 km/h, metro 32 km/h.), malý dosah •25 % cest v Praze jen pěšky, konečně zahrnuta do v dělbě přepravní práce

Veřejný prostor

Malostranské náměstí

Snaha regulovat…

Kritika OS při zpracování konceptu a návrhu ÚP schváleného 1999 a při následujících vlnách změn •Návrhy zpracovat generel pěší dopravy (Odmítnuto – mimo podrobnost ÚP) •Snížit nabídku rozvojových ploch •Omezit suburbanizaci a vylidňování centra •Změny ÚP jen podložené vyhodnocením dopadů (např. 1. vlna změn: cca 30 ha ze zeleně, ca 0,7 ha do zeleně)

Hodnoty města by neměly určovat jen zájmy automobilistů

Současný stav? Negativa: •Rozvoj se soustřeďuje na automobil, případně na veřejnou dopravu - prostě „co jezdí“ •Chybí: systém i systémové myšlení, obhájce zájmů pěších, rozhodnutí ve prospěch chodců •Investice do velkých dopravních staveb – ignorování dopravní indukce •Omezování MHD

Kdo vytváří město a pro koho?

Pro chodce je nepříjemné •nucená změna úrovně - •„nahoru dolů“ •dlouhé zacházky x cíl na dohled •rychlost vozidel •hluk, zápach

Současný stav? Pozitiva: •Město má dobré Zásady dopravní politiky •Výbor dopravy ZHMP doporučil zpracovat Generel pěší dopravy (územní studie) a vytvořit pracovní skupinu pěší •Zásady pěší dopravy čekají na schválení Rady města •Problematiku pěších zpracovává ÚRM (obeslal MČ, zájem) •Začaly působit OS podporující bezbariérovou dopravu a bezpečnost

Generel pěší dopravy v Plzni Zastavěné území Dopravní funkce •Základní síť pěších tras •Sledované bezbariérové trasy •Významná pěší propojení Společenská funkce •Významné městské třídy •Významné městské prostory Krajinné zázemí města Rekreačně sportovní funkce •Greenways •Příměstský pěší okruh •Radiální pěší trasy •Doplňková síť extravilánových pěších tras Doprava_pesi_cz.php

Co je třeba v ÚP Prahy pro pěší udělat dál ?  Podporovat polycentrický rozvoj města.  Polyfunkční využití území, rekreační zázemí v dostupné vzdálenosti.  Regulovat zdrojová/cílová místa dopravy.  Zmapovat bariéry, zajistit propojení sídelních struktur.  Překonání bariér (liniové stavby, vodní toky, velké areály) je součástí celoměstského řešení.  Kvalitní napojení pěších cest na MHD.  Na úrovní městských částí: Podpora společenské funkce (významné městské třídy, město prostupné pro pěší).  Doplnění infrastruktury propěší.  Využití zelených koridorů a vodních toků i pro pěší.

Proč a jak patří chůze jako jedna z vrstev do ÚP?  Přínos pro město (šetrná z hlediska spotřeby energie, znečištění ovzduší, hluku, zábor plochy, umožňuje využití veřejného prostoru i pro jiné funkce, bezpečná, indikátor kvality prostředí).  Uznání přínosů chůze znamená dát přednost chůzi před jinými způsoby dopravy (v ÚP, investičně), podpora musí být systémová a celoměstská.  V praxi: Omezovat fyzické, psychické, sociální i institucionální bariéry pro chůzi.  O pěší dostupnosti, možnostech a kvalitě pěší dopravy se rozhoduje již při ÚP – cíle a zdroje, polyfunkční využití území, nezbytné doplnění infrastruktury.

Děkuji Vám za pozornost. Ústav pro ekopolitiku, o.p.s., Praha 2, Kateřinská 26