Ústav silniční a městské dopravy a.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
3 Separace SO2 a CO2 ze spalin reálné elektrárny Pavel Machač
Advertisements

Letové zkoušky TJ 100C na L-13TJ
VN zdroj pro TILECAL vila Lanna
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Projekt spolupráce auto a IT oborů
Solární systémy pro aktivní topení
Jak se vám dýchá?.
RONN MEA®CLEAN FILTRAČNÍ ŽLAB PRO ÚČINNÉ EKOLOGICKÉ
Inovace kluzného kontaktu
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
VYUŽITÍ ODPRAŠKŮ PŘI VÝROBĚ a-SÁDRY Vysoké učení technické v Brně
Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha, s. r. o.
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: František Skácel Distribuce.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
Pojištění vozových parků
Ministerstvo dopravy České republiky
3. Životní cyklus a procesy projektu
Výroba kyseliny sírové
Automobilové motorové oleje a jejich základní parametry
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Test akutní toxicity na rybách
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Automobily a výfukové plyny
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Vývoj kvality ovzduší v České republice
CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI
Analýza financování přenesené a samostatné působnosti obcí a krajů v ČR Petr Toth koordinátor projektu Praha
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Zatápění zbytkové jámy Chabařovice – vývoj mělkého jezera v podmínkách uhelné pánve Ladislav Havel, Petr Vlasák Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka.
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účetní odpisy Označení materiálu: VY_32_INOVACE_UCE2.OA
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Diagnostika provozních médií
Autoři: Ing. Dominik Gazdič Prof. Ing. Marcela Fridrichová, CSc.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
1 Informace k revizi Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v roce 2008.
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Pavel Machač,
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Petr Smékal Centrum dopravního výzkumu, Líšeňská 33a, Brno Závislost emisních faktorů směsných biopaliv na pracovních režimech motoru.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Studium na AF MENDELU Ing. Petr Dostál, Ph.D.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Nový zákon o ochraně ovzduší
Podpora provozu sekundárních DeNOx opatření
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Registr spaloven odpadů
PARAMETRY KVALITY ELEKTŘINY z pohledu technických norem EU a ČR
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

Ústav silniční a městské dopravy a.s. VÝZKUM VLIVU KVALITY A OPOTŘEBENÍ MOTOROVÝCH OLEJŮ NA MNOŽSTVÍ A SLOŽENÍ EMISÍ ŠKODLIVIN VE VÝFUKOVÝCH PLYNECH Z HLEDISKA SCHVALOVÁNÍ VOZIDEL A JEJICH TECHNICKÉHO STAVU V PROVOZU 1F44G/038/150 Odpovědný řešitel: Ing. Petr Říha Ústav silniční a městské dopravy a.s. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze

CHARAKTERISTIKA A CÍL PROJEKTU Projekt je založen na dlouhodobém provozu zkušebních automobilů v reálných podmínkách a na komplexním měření emisí v předem stanovených intervalech tak, aby měření zachycovalo vliv reálné degradace motorového oleje s prodlouženým intervalem výměny na emise škodlivin ve výfukových plynech zkušebních vozidel. Globálním cílem projektu je experimentálně objasnit vztahy mezi množstvím standardních (CO, CXHY, NOX) a zejména standardně nesle-dovaných organických složek emisí (VOC, aldehydy, polyaromáty) v režimu zkoušky typu I dle metodiky EHK 83 a: složením motorového oleje, stavem opotřebení motorového oleje daného proběhem vozidla, stavem opotřebení motoru a katalyzátoru výfukových plynů po proběhu vozidla 80 ÷ 100 tis. km v reálném silničním provozu

ÚKOLY ŘEŠENÉ V R. 2005 Dílčí cíl DC002: Stanovení vlivu provozu syntetického motorového oleje pro dlouhodobé výměnné intervaly („longlife“, specifikace VW 503.00/506.00/506.01) a stupně jeho opotřebení na emise výfukových plynů při proběhu cca 30 000 km na každém ze dvou zkušebních automobilů Aktivita A501: Stanovení vlivu provozu syntetického oleje na množství a složení výfukových emisí

POUŽITÝ POSTUP ŘEŠENÍ předepsaný způsob provozu zkušebních vozidel (Š Fabia 1.2 HTP Combi, Š Octavia 1.8 T) včetně diagnostiky sledovaných parametrů v intervalech násobků proběhu cca 5 a 10 tis. km, sledování parametrů testovaných motorových olejů ve zkušebním provozu, v intervalech násobků proběhu zkušebních vozidel cca 2,5 tis. km od naplnění olejů do motorů měření standardních (SS) a nestandardních (NS) složek výfukových emisí v testu (zkouška typu I dle předpisu EHK 83.05B) při proběhu testovaných olejů cca 0, 15 a 30 tis. km, včetně kontrolních měření SS emisí v testu při proběhu cca 5, 10, 20 a 25 tis. km Dílčí etapa projektu byla řešena v souladu se zadáním, všechny práce proběhly bez problémů dle stanoveného harmonogramu

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – EMISNÍ ČÁST (1) STANDARDNÍ EMISE – Š OCTAVIA 1.8 T

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – EMISNÍ ČÁST (2) STANDARDNÍ EMISE – Š FABIA 1.2 HTP COMBI

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – EMISNÍ ČÁST (3) NESTANDARDNÍ EMISE AROMÁTY C6-C11 FORMALDEHYD POLYAROMÁTY

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – OLEJOVÁ ČÁST (1) TESTOVANÉ MOTOROVÉ OLEJE: Š Octavia 1.8 T  Fuchs Titan Supersyn SL (VW 503.01) Š Fabia 1.2 HTP Combi  Fuchs Titan Supersyn SL Longlife II Plus (VW 503.00/506.00/506.01) SLEDOVANÉ PARAMETRY: spotřeba oleje viskozita oxidační stabilita nitrace oleje kyselost a alkalita olejů (TAN a TBN) karbonizační zbytek

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – OLEJOVÁ ČÁST (2) Sledování úbytku antioxidační kapacity Sledování nárůstu koncentrace produktů oxidačních reakcí

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – ZÁVĚRY (1) Zjištěná měrná spotřeba testovaných syntetických motorových olejů, v intervalu jejich proběhu cca 30 tis. km od naplnění do výměny, je u obou zkušebních vozidel velmi nízká: Š Octavia 1.8 T : cca 4,83 g/100 km Š Fabia 1.2 HTP Combi : cca 2,56 g/100 km Oba motorové oleje, použité v motorech 1.8T a 1.2 HTP testovaných automobilů, byly po 30 tis. km do takové míry degradované, že sledované parametry (oxidace oleje, kyselost a korozívní působení, karbonizující látky) byly v obou případech již za hranicí přípustnosti. Z hlediska těchto parametrů lze přiměřený interval výměny použitých olejů za daných provozních podmínek odhadnout na max. 15-20 tis. km.

DOSAŽENÉ VÝSLEDKY – ZÁVĚRY (2) Opotřebení motorového oleje se neprojevilo na množství a složení organických látek (těkavých uhlovodíků, aldehydů a PAU) stanovených detailní analýzou vzorků odebraných z výfukových plynů v průběhu standardního testu EHK 83. Toto konstatování platí pro oba sledované vozy, resp. jejich pohonné jednotky a proběh cca 30 tis. km Emise standardních složek výfukových plynů (CO, CXHY, NOX) změřené při proběhu zkušebních vozidel cca 35 tis. km od uvedení do provozu se pohybují na očekávaných hodnotách kolem 50 % limitů. Předpokládaný vliv degradace syntetického motorového oleje v provozu na tyto asložky nebyl prokázán, s ohledem na relativně malý proběh zkušebních vozidel a tím i malou spotřebu motorového oleje, výborný technický stav motoru a jeho emisního systému. Vliv stárnutí katalyzátoru se projevil pouze mírnou tendencí nárůstu standardních složek emisí, což koresponduje s jeho relativně malým proběhem

PLÁN PRACÍ PRO R. 2006 Dílčí cíl DC003: Stanovení vlivu doby provozu syntetického motorového oleje se sníženým obsahem síry a fosforu pro motory splňující emisní limity EURO 4 a stupně jeho opotřebení na emise výfukových plynů při předpokládaném proběhu cca 30 000 km na dvou zkušebních automobilech Datum zahájení dílčího cíle: 01. 01. 2006 Datum dosažení dílčího cíle: 31. 12. 2006 Aktivita A601: Stanovení vlivu provozu syntetického oleje s nízkým obsahem síry a fosforu pro motory splňující emisní limity EURO 4 na množství a složení výfukových emisí při předpokládaném proběhu 30 tis. km TESTOVANÝ MOTOROVÝ OLEJ: Fuchs GT 1 (SAE 5W/30) ZKUŠEBNÍ VOZIDLA: Š Octavia 1.8 T Š Fabia 1.2 HTP Combi

PUBLIKACE VÝSLEDKŮ ŘEŠENÍ PROJEKTU Černý J., Mašek P.: Lifetime of Long Life Motor Oils for VW Engines Mezinárodní konference ADDITIVES 2005, Dublin, Irsko, 5.-7.4.2005 (poster) Pospíšil M. , Šebor G., Maxa D., Šimáček P., Blažek J., Říha P., Florjánek F., Vavřina J: Problematika stanovení nízkých koncentrací organických polutantů v emisích výfukových plynů při testu EHK 83.05B XXXVI. mez. konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol KOKA 2005, ČVUT Praha (přednáška)