Krajská hygienická stanice jako dotčený orgán státní správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

§ 103 Záměry nevyžadující stavební povolení ani ohlášení
Povinnosti a odpovědnost při přípravě a provádění staveb
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
O územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Stavební úřady Obecné stavební úřady Ministerstvo pro místní rozvoj (ústřední správní úřad ve věcech stavebního řádu) krajský úřad, Magistrát hlavního.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejnoprávní smlouva - § 116
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Stavební zákon Autorizace
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Stavební úřady Obecné stavební úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Povolování staveb Stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují a) budovy, a to např. stavby o jednom nadzemním podlaží do 25 m 2 zastavěné.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
AUTORIZOVANÉ OSOBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Stavební právo. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k , velká novela k
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Stavební právo.
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Umisťování staveb.
Obecná charakteristika
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP)
Stavební zákon Od října 2017.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_STAVEBNÍ.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Krajská hygienická stanice jako dotčený orgán státní správy ve stavebním řádu

KHS jako dotčený orgán § 77 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů Orgán ochrany veřejného zdraví je dotčeným správním úřadem při rozhodování ve věcech upravených zvláštními právními předpisy, které se dotýkají zájmů chráněných orgánem ochrany veřejného zdraví podle tohoto zákona a zvláštních právních předpisů včetně hodnocení a řízení zdravotních rizik.

KHS jako dotčený orgán Orgán ochrany veřejného zdraví vydává v těchto věcech stanovisko. Souhlas může orgán ochrany veřejného zdraví vázat na splnění podmínek. Stanovisko není rozhodnutím vydaným ve správním řízení. Stanoviska vydávaná podle tohoto zákona jako podklad pro rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu nebo územní souhlas anebo ohlášení stavby jsou závazným stanoviskem podle správního řádu a nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení (§ 94 odst. 1).

KHS jako dotčený orgán § 4 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu Orgány územního plánování a stavební úřady postupují ve vzájemné součinnosti s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů. Dotčené orgány vydávají a) pro vydání rozhodnutí podle tohoto zákona závazná stanoviska na základě zvláštních právních předpisů, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, nestanoví-li tyto zvláštní právní předpisy jinak, b) pro postupy podle tohoto zákona, které nejsou správním řízením, stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak; stanoviska jsou závazným podkladem pro politiku územního rozvoje a pro opatření obecné povahy vydávaná podle tohoto zákona. Závazná stanoviska dotčených orgánů pro potřeby správních řízení podle tohoto zákona a stanoviska dotčených orgánů, která jsou závazným podkladem pro potřeby jiných postupů podle tohoto zákona, uplatňují dotčené orgány podle zvláštních právních předpisů a podle tohoto zákona.

Přehled závazných stanovisek vydávaných KHS v rámci stavebního řádu Závazná stanoviska Přehled závazných stanovisek vydávaných KHS v rámci stavebního řádu Závazné stanovisko k ohlášení stavby Závazné stanovisko k vydání stavebního povolení Závazné stanovisko ke změně stavby před jejím dokončením Závazné stanovisko k užívání stavby Závazné stanovisko ke změně v užívání stavby Stanovisko k uzavření veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby

Podmínky KHS může souhlas v závazném stanovisku (u veřejnoprávní smlouvy stanovisku) vázat na splnění podmínek. Nejčastěji vydávané podmínky: Měření hluku, osvětlení, větrání, rizikových faktorů, mikroklimatických podmínek… Odběr vzorků pitné vody vč. prokázání dokladu o výsledcích měření, odběrů Zkušební provoz Kontrolní prohlídka stavby

Kontrolní prohlídka stavby Kontrolní prohlídka stavby – vybraná ustanovení stavebního zákona § 133 odst. 1 Stavební úřad provádí kontrolní prohlídku (rozestavěné) stavby ve fázi uvedené v podmínkách stavebního povolení, v plánu kontrolních prohlídek stavby, před vydáním kolaudačního souhlasu a v případech, kdy má být nařízeno neodkladné odstranění stavby, nutné zabezpečovací práce, nezbytné úpravy nebo vyklizení stavby; Stavební úřad může provést kontrolní prohlídku též u nařízených udržovacích prací, u odstraňované stavby a v jiných případech, kdy je to pro plnění úkolů stavebního řádu potřebné.

Kontrolní prohlídka stavby Kontrolní prohlídka stavby – vybraná ustanovení stavebního zákona § 133 odst. 3 Kontrolní prohlídka probíhá na podkladě ověřené projektové dokumentace, popřípadě dokumentace zpracované do úrovně dokumentace pro provedení stavby. § 133 odst. 4 Na výzvu stavebního úřadu jsou podle povahy věci povinni zúčastnit se kontrolní prohlídky vedle stavebníka též projektant nebo hlavní projektant, stavbyvedoucí a osoba vykonávající stavební dozor. Ke kontrolní prohlídce stavební úřad podle potřeby přizve též dotčené orgány, autorizovaného inspektora nebo koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, působí-li na staveništi.

Kontrolní prohlídka stavby Podmínka KHS v závazném stanovisku k vydání stavebního povolení (ohlášení stavby, změny stavby), příp. stanovisku k uzavření VS o provedení stavby Stavby vyžadující kolaudační souhlas a KHS tak před užíváním stavby vydává na základě žádosti stavebníka závazné stanovisko k jejímu užívání: Provést po dohotovení stavby kontrolní prohlídku stavby za účasti KHS, na základě které bude v souladu s podanou žádostí stavebníka vydáno závazné stanovisko k užívání stavby pro účely vydání kolaudačního souhlasu. --------- § 110 odst. 2 SZ: K žádosti stavebník připojí …c) plán kontrolních prohlídek stavby, § 115 odst. 1 SZ: ….Podle potřeby (stavební úřad) stanoví, které fáze výstavby mu stavebník oznámí za účelem provedení kontrolních prohlídek stavby;…

Kontrolní prohlídka stavby Stavby nevyžadující kolaudační souhlas (KHS ze zákona nevydává žádné závazné stanovisko k užívání stavby): Zda bude provedena (závěrečná) kontrolní prohlídka stavby a zda bude k účasti přizvána KHS, záleží na posouzení stavebního úřadu. Nekoná-li se (závěrečná) kontrolní prohlídka stavby, nebo na ni KHS není přizvána, a stanovila-li KHS splnění podmínek ve svém závazném stanovisku (k ohlášení stavby, vydání stavebního povolení, změny stavby), poskytne KHS stavebnímu úřadu na jeho žádost součinnost při zhodnocení podkladů, příp. vydá vyjádření přímo stavebníkovi.

Závěrečná kontrolní prohlídka stavby Dvě ustanovení ve stavebním zákoně § 120 – Oznámení záměru o užívání dokončené stavby (1) Stavebník je povinen oznámit stavebnímu úřadu záměr započít s užíváním stavby nejméně 30 dnů předem, nejde-li o stavbu uvedenou v § 122. S užíváním stavby pro účel, k němuž byla stavba povolena, může být započato, pokud do 30 dnů od oznámení stavební úřad rozhodnutím, které je prvním úkonem v řízení, užívání stavby nezakáže. (2) Stavební úřad užívání stavby zakáže, jestliže na základě závěrečné kontrolní prohlídky zjistí, že nejsou splněny podmínky ochrany života a zdraví osob nebo zvířat anebo životního prostředí nezbytné pro její užívání, že stavba ohrožuje bezpečnost nebo nejsou dodrženy obecné požadavky na výstavbu, včetně zajištění bezbariérového užívání stavby, pokud je právním předpisem vyžadováno. Obdobně postupuje stavební úřad u stavby provedené v rozporu se stavebním povolením či ohlášením nebo užívané bez předchozího oznámení. Odvolání proti rozhodnutí o zákazu užívání stavby nemá odkladný účinek.

Závěrečná kontrolní prohlídka stavby § 122 – Kolaudační souhlas (1) Stavba, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, například …. dále stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu, a změna stavby, která je kulturní památkou, může být užívána pouze na základě kolaudačního souhlasu. Souhlas vydává na žádost stavebníka příslušný stavební úřad. Stavebník v žádosti uvede identifikační údaje o stavbě a předpokládaný termín jejího dokončení. Pro vydání kolaudačního souhlasu stavebník opatří závazná stanoviska dotčených orgánů k užívání stavby vyžadovaná zvláštními právními předpisy ….. (2) Stavební úřad do 15 dnů ode dne doručení *žádosti stavebníka stanoví termín provedení závěrečné kontrolní prohlídky stavby a současně uvede, které doklady při ní stavebník předloží. * Přílohu žádosti o vydání kolaudačního souhlasu jsou mj. závazná stanoviska dotčených orgánů (§ 12 odst. 1 vyhlášky č. 526/2006 Sb.)

Závěrečná kontrolní prohlídka stavby (3) Při závěrečné kontrolní prohlídce stavební úřad zejména zkoumá, zda byla stavba provedena v souladu s ohlášením stavebnímu úřadu, podle vydaného stavebního povolení a ověřené projektové dokumentace a zda jsou dodrženy obecné požadavky na výstavbu, včetně bezbariérového užívání stavby, pokud je právním předpisem vyžadováno. Dále zkoumá, zda skutečné provedení stavby nebo její užívání nebude ohrožovat život a veřejné zdraví, život a zdraví zvířat, bezpečnost anebo životní prostředí. Jestliže stavební úřad nezjistí závady bránící bezpečnému užívání stavby nebo rozpor se závaznými stanovisky podle odstavce 1, vydá do 15 dnů ode dne provedení závěrečné kontrolní prohlídky kolaudační souhlas, který je dokladem o povoleném účelu užívání stavby… (4) Jsou-li na stavbě zjištěny závady bránící jejímu bezpečnému užívání nebo rozpor se závaznými stanovisky podle odstavce 1, stavební úřad kolaudační souhlas nevydá a rozhodnutím, které je prvním úkonem v řízení, užívání stavby zakáže; účastníkem řízení je stavebník, vlastník stavby, popřípadě budoucí uživatel stavby. Odvolání proti rozhodnutí nemá odkladný účinek. ….

Zkušební provoz Zkušební provoz – vybraná ustanovení stavebního zákona § 115 odst. 2 U stavby obsahující technologické zařízení, u něhož je třeba ověřit způsobilost k bezpečnému užívání, dodržení podmínek stavebního povolení nebo integrovaného povolení podle zvláštního právního předpisu, stavební úřad může uložit ve stavebním povolení provedení zkušebního provozu. V takovém případě předem projedná se stavebníkem dobu trvání zkušebního provozu. § 124 odst. 1 Zkušebním provozem stavby se ověřuje funkčnost a vlastnosti provedené stavby podle projektové dokumentace. Pokud nebylo provedení zkušebního provozu uloženo stavebním povolením, může stavební úřad na podkladě požadavku dotčeného orgánu nebo žádosti stavebníka anebo v jiném odůvodněném případě stanovit rozhodnutím, které je prvním úkonem v řízení, že kolaudační souhlas lze vydat jen po provedení zkušebního provozu. V rozhodnutí uvede zejména dobu trvání zkušebního provozu stavby, a je-li to nutné, stanoví pro něj podmínky, popřípadě podmínky pro plynulý přechod zkušebního provozu do užívání stavby. Vyhodnocení výsledků zkušebního provozu stavebník připojí k žádosti o vydání kolaudačního souhlasu.

Zkušební provoz Podmínka KHS v závazném stanovisku k vydání stavebního povolení (ohlášení stavby, změny stavby), příp. stanovisku k uzavření VS o provedení stavby Pro ověření funkčnosti a vlastností stavby z hlediska ochrany veřejného zdraví je nutné před zahájením užívání stavby provést zkušební provoz po dobu ….. Před zahájením zkušebního provozu stavby provést kontrolní prohlídku stavby za účasti KHS.

Zkušební provoz Otázky: Doba trvání zkušebního provozu Prodloužení zkušebního provozu Možnost rozdělení celého období zkušebního provozu na několik částí z hlediska termínů plnění (např. měření hluku 1 měsíc; měření mikroklimatických podmínek 2 měsíce, odběr vzorků vody 3 měsíce atp.) Stanovení zkušebního provozu v rámci změny v (účelu) užívání stavby Co se rozumí technologickým zařízením Zkušební provoz – význam pro kategorizaci prací

Změna v užívání stavby § 126 odst. 2 stavebního zákona („St.Z.“) – co je považováno za změnu v užívání: změna v účelu užívání změna v jejím provozním zařízení změna ve způsobu výroby nebo v jejím podstatném rozšíření změna v činnosti, jejíž účinky by mohly ohrozit život a veřejné zdraví… § 126 odst. 3 St.Z. Změna v užívání stavby musí být v souladu se záměry územního plánování, s veřejnými zájmy chráněnými tímto zákonem a se zvláštními právními předpisy (viz např. zákon č. 258/2000 sb., o ochraně veřejného zdraví..)

Změna v užívání stavby § 127 odst. 1 St.Z. (výtah) Stavební úřad vydá souhlas se změnou v užívání stavby na základě oznámení osoby, která má ke stavbě vlastnické právo a k oznámení připojí mj. závazná stanoviska dotčených orgánů vyžadovaná zvláštními právními předpisy….

Změna v užívání stavby „Problémy“ se kterými se KHS v praxi setkává Závazná stanoviska KHS: o jejich vydání „stavebník“ KHS nepožádá (a KHS o plánované změně v užívání neví) - je třeba ze strany stavebního úřadu KHS včas upozornit určená stavba resp. změna v jejím užívání nevyžaduje stavební úpravy – některé stavební úřady tuto skutečnost nepovažují za změnu v užívání a nepožadují tak od stavebníka závazné stanovisko KHS řešící onu změnu činnosti apod. Z pohledu orgánu ochrany veřejného zdraví se však jedná např. o podstatnou změnu činnosti vyžadující specifická „hygienická opatření“.

Změna v užívání stavby Příklady změn v užívání z pohledu KHS vyžadující její závazné stanovisko změna provozovny na provozovnu s jiným druhem činnosti (např. stravování) vyžadující jiné vybavení, zázemí apod. (např. nutnost vybavení umývadly, dřezy, skaldy potravin, prázdných obalů atd.) odpovídající požadavkům jiných právních předpisů či evropských norem změna „prodejny“ s určitým sortimentem na „prodejnu“ barev s prostorem pro jejich míchání (nutné zajistit požadované větrání, vody pro předlékařskou pomoc apod.) změna provozovny na dílny jako jsou truhlárny, autoklempírny aj. (nutné zajistit předepsané větrání, ochranu zaměstnanců před produkovaným hlukem apod.) změny použité technologie (např. zamezení křížení čistého a špinavého provozu, nezbytnost zajistit likvidaci škodlivin, vodu apod.) často nutnost zajištění rozboru vzorků pitné vody před zahájením provozu stravovacích služeb

Další dotazy: Budou stavební úřady zasílat KHS kolaudační souhlasy, rozhodnutí, souhlasy se změnami v užívání staveb aj., pokud se tyto dotýkají působnosti KHS? Je možné „nastavit“ účinnější spolupráci mezi stavebními úřady a KHS v případě odstraňování staveb s výskytem azbestu? (dle § 41 odst. 1 ZOVZ povinnost zaměstnavatele ohlásit KHS záměr manipulace s materiálem obsahující azbest..) Jak posuzuje stavební úřad provozování služeb s reprodukovanou hudbou v případě, kdy je takovéto užívání stavby v rozporu s kolaudačním rozhodnutím, souhlasem? (aplikace ustanovení o správních deliktech dle stavebního zákona???) Dochází ze strany stavebních úřadů ve všech případech k přejímání obsahu závazného stanoviska KHS do výroků svých „rozhodnutí“?