VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Vývojové etapy člověka autor VM: Ing. Danišková Jitka období vytvoření VM: duben 2012 anotace: Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, tematického okruhu – Změny v životě člověka a jejich reflexe. Formou prezentace zpracovává téma vývoje lidského jedince od narození až po adolescenci, tedy vstup do dospělosti.
Období novorozenecké první měsíc života přizpůsobení se podmínkám mimo dělohu plně nevnímá okolní svět, avšak je vybaven důležitými reflexy: sací (přisaje se na bradavku a saje mateřské mléko, kterým se živí) obranný (pláč) – reaguje na pocity nelibosti a hladu úchopový tělesná proporcionalita: velká hlava, dlouhý trup, krátké končetiny po narození dítě většinu dne prospí
Období kojenecké do konce 1. roku výživou odkázáno především na mléko, nejlépe mateřské rychlý tělesný i duševní vyvoj růst dolních a horních řezáků rozlišování barev slovní zásoba kojence obsahuje asi 3 – 5 slov (většinou ta základní jako například ,,máma", ,,táta„) prospí 14 hodin denně
Období batolecí do 3 let pohybové schopnosti (dítě leze a chodí) do konce druhého roku se prořezávají mléčné zuby ke konci druhého roku slovní zásoba až dvě stě slov (během třetího až tisíc slov) základní hygienické a společenské návyky a osamostatňování (příjem potravy, udržování čistoty, stále dokonalejší řeč, chůze a pohyby) důležité, aby se matka či otec o dítě starali, učili ho ve všech směrech
Předškolní věk do 6 let mění se tělesné rozměry, rozvíjejí se duševní schopnosti, dítě touží po činnostech v dětském kolektivu -> školka hlavní činností je hra - rozvoj paměti, představy, řeči, myšlení začátek předškolního věku = období prvního vzdoru. výměna dětského chrupu
Mladší školní věk do 12 let na začátku je dítě v období první vytáhlosti a dále pokračuje období pomalého růstu a vývoje začínají se prořezávat trvalé zuby nástup do školy - stává se společenským soustředění i na věci méně přitažlivé (učení), podřízení se časovému rozvrhu, povinnosti se musí plnit
Starší školní věk obvykle od 12 do 15 let vstupují v činnost pohlavní žlázy, vytvářejí se druhotné pohlavní znaky, urychluje se růst = puberta (způsobená tvorbou hormonů) dítě se stává pomalu dospělým dívky - poprsí a první chloupky v pohlavní části, proces menstruace chlapci – chlupy, vývoj spermatu (v budoucnosti možnost plození potomků)
Období dorostové od 15 do 18 let růst do výšky se výrazně zpomaluje a později se úplně zastaví adolescence = most mezi dětstvím a dospělostí. období kritické a rizikové (rychlá změna v biologické, psychické a sociální sféře) dosaženo pohlavní dospělosti chlapci - dokončení vývoje tělesného ochlupení, mohutní a sílí svalstvo, zvyšuje se tělesná výkonnost a zdatnost vyvinuty všechny formy myšlení charakteristické pro dospělost mládež hledá vlastní identitu, formuje svoji odlišnost od ostatních a vytváří si svůj vztah ke společnosti
Zdroje Červinka Jiří. Čotokva – Lesní škola LLM. Praha. 1998 www.wikipedia.cz