Aktuální informace k dopravní psychologii z EFPA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Lidský faktor v dopravě!
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Česká asociace adiktologů
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Obnova vozového parku v České republice
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
1 Evropská charta bezpečnosti silničního provozu a Svaz měst a obcí ČR XII. Sněm Svazu měst a obcí ČR Zlín, 26 a 27. května 2011 Vojtěch Mynář Předseda.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Veronika Kurečková Centrum dopravního výzkumu, Brno Rehabilitační programy pro řidiče.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Aktuální informace k dopravní psychologii z EFPA Konference dopravní psychologie a jejích klinických aspektů PhDr. Martin Kořán, CSc. 1. LF UK Praha, 14. února 2013

Úkol Evropy ve 21. století Zajistit mír, prosperitu a stabilitu pro evropské národy Překonat rozpory, jež kontinent rozdělují Postarat se, aby lidé mohli žít v bezpečí Podporovat vyvážený ekonomický a sociální rozvoj Čelit problémům globalizace a zachovat rozmanitost evropských národů Podporovat společné evropské hodnoty, trvale udržitelný rozvoj a zdravé životní prostředí

Cíl EU – snížení počtu usmrcených na silnicích o 50% do roku 2020 2001 – 54 000 usmrcených (v ČR 1219) 2010 – 31 808 usmrcených, tj. cca 125 000 za období 2001-2010 (v ČR 753, v r. 2012 - 681 usmrcených) Průměr v EU je 6,2 usmrcených na 100 000 obyvatel. GB, Švédsko 3,2; Řecko a Rumunsko několikanásobně vyšší.

Hlavní příčiny dopravních nehod (EU) Nadměrná a nevhodná rychlost Nepoužívání bezpečnostních pásů Konzumace alkoholu a drog před jízdou Nedostatečná ochrana ve vozidlech Vysoce riziková místa Nedodržování přestávek u profesionálních řidičů Špatná viditelnost druhých vozidel

Specifické akce navržené EU Podporování uživatelů silnic, aby zlepšili své chování Užití technického pokroku Zlepšení silniční infrastruktury Bezpečný komerční transport zboží a osob Ponehodové služby a péče o oběti dopravních nehod Shromažďování, analýza a využívání dat o nehodách

EFPA – European Federation of Psychologist‘ Associations Reprezentuje profesi a disciplínu psychologie – princip „odpovědná expertiza“ Členské asociace z 35 zemí (26 z EU) 287 000 psychologů, z toho přibližně 2000 dopravních Pro oblast dopravy EFPA zaměřuje pozornost především na lidského činitele (nejdůležitější prvek spolehlivosti a bezpečnosti) – oblast působení dopravní psychologie

EFPA – Standing Committees a Task Forces SC pro etiku SC pro psychoterapii SC pro testy a testování SC pro vědecké záležitosti SC pro neštěstí, trauma a krizi SC pro dopravní psychologii Task Force pro gerontopsychologii

Standing Committee Traffic Psychology (SCTP) Založen v Tampere v r.1993 při EFPA jako Task Force TP, od r. 2005 SC TP J. Schade - convenor (G), H. Warner-Wallen (S), R.Risser (A), G. Tiengo (I), A. Tolmie (GB), M.Kořán (Cz), A. Meng (DK), H. Monterde i Bort (E), Y. Yasak (T), V. Zabukovec (Si), F. D‘Ónghia (Lu) K. Kleinmann (SK), M. Hubacher (CH), M.Tant (B), P. Kalogirou (C), R.A.Roe (B) – EC liason officer

EFPA SC TRAFFIC PSYCHOLOGY 2010

Zaměření SC TP Role dopravní psychologie: co mohou dělat dopravní psychologové a které úkoly mohou být prováděny pouze dopravními psychology Hlavní pracovní oblasti: zjišťování psychické způsobilosti řidičů, řidičské licence (ŘP) – zaměření na zlepšení kvality výcviku a zvýšení interdisciplinární aktivity ( s lékaři, autoškolami, apod.), výzkum dopravní bezpečnosti Nové oblasti: spolupráce při konstrukci automobilů, návrzích infrastruktury, nových technologiích ve vozidle– ISA, intelligent transportation system ITS, apod.)

Hlavní úkoly SC TP Zvýšení statusu dopravní psychologie pro bezpečnou a trvale udržitelnou dopravu 1. Formulování obecné platformy dopravní psychologie v Evropě – dlouhodobé cíle a strategie, obecné direktivy 2. Harmonizace návrhů pro sjednocení vzdělávání (curriculum) v dopravní psychologii a zvážení, co může být uznáno jako ekvivalentní kvalifikace dopravního psychologa v Evropě 3. Objasňování a zlepšování struktury a šíření dopravní psychologie v Evropě, včetně spolupráce s ostatními psychology mimo EFPA (http://traffic.efpa.eu) 4. Působení jako hlas pro podporu dopravní psychologie v Evropě – vystoupení členů expertní komise SCTP na jednáních příslušných komisí EU

Sigmund Freud Universität – Curriculum Traffic Psychology Postgraduální vzdělání k dosažení titulu Dopravní psycholog a Driver Improvement trainer (od r. 2004): Teorie - 170 hod. (viz níže) Terapeutické intervenční techniky – 160 hod. (modely zlepšování řidičů) Supervize – 120 hod. (a sebezkušenost) Praktický výcvik v zařízení, které působí v oblasti dopravy a které zaměstnává dopravní psychology – 1200 hodin Teorie: úvod do dopravní psychologie, historie a obecný předmět, Základy lidského dopravního chování, Modely a teorie dopravního chování, Právní rámce (A, D, CH), Dopravní systémy, Řidičská diagnostika, Hodnocení a výzkum, Řízení kvality.

Všimněte si prosím především ceny (Die Kosten der postgradualen Weiterbildung)…

Postgraduální studium Dopravní psychologie na soukromé univerzitě Sigmunda Freuda (od 2007) 1. semestr: Úvod do dopravní psychologie, Základy dopravního chování, Teorie a modely dopravního chování, Právní podmínky 2. semestr: Dopravní systémy, Dopravně psychologická diagnostika, Výzkum a hodnocení. Nové proudy dopravní psychologie 3. semestr: Základy terapeutické intervence, Teoretický úvod do mezinárodních doškolování 4. semestr: Seminář k disertaci, Sebezkušenost a supervize, Závěrečná obhajoba.

PGS 2012-13 na FF UK - obecná část I. Specifika práce dopravních psychologů - Úvod do dopravní psychologie, historie a současný stav dopravní psychologie Dopravní psycholog – práce s řidičem, etické otázky Základy chování v dopravě – vnímání, reakce, pozornost, rizikové chování, anticipace rizika, zátěž, únava, mentální kapacita Posuzování psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel Dopravní psycholog jako součást systému práce s řidičem Limity dopravních psychologů Právní minimum – aktuální právní legislativa v rámci poskytování dg. služeb II. Osobnost řidiče – práce s řidičem (vedení dg. rozhovoru, specifika individuální konzultace, doporučení další péče, RHB problémového řidiče) III. Nové trendy v diagnostice – laboratorní a přístrojové metody, nové formy IV. Návykové látky v dopravě – alkohol. Drogy, postupy při identifikace rizikových řidičů V. Osobnost dopravního psychologa VI. Dopravně psychologické vyšetření – metodologie, kasuistiky, hraniční případy

PGS na FF UK Praha – speciální část Dopravní nehodovost, role lidského činitele, práce s řidičem po nehodě Bezpečnostní audit nově budovaných komunikací a dopravní psychologie Dopravní přestupky, bodový systém, možnost a meze represivních opatření Posuzování psychické způsobilosti učitelů autoškol Dopravní psychologie a různé skupiny účastníků silničního provozu Dopravní výchova Inženýrská psychologie v dopravě – ergonomie, rozhraní člověk-stroj Telematika – vliv na chování řidiče, riziko distrakce Soudně znalecká činnost v dopravní psychologii Praktická diagnostika Exkurze na dopravní pracoviště (Centrum bezpečné jízdy) Vypracování a oponentura závěrečné práce

Robert Roe je v současnosti prezident Evropské Federace Psychologických asociací a Mark T. je Mark Tant, vědecký sekretář SCTP EFPA. Oba se vyjadřuji k nezbytnosti praktického výcviku dopravních psychologů na dopravním polygonu – panelová diskuse mezi členy SCTP.

Trendy a úkoly dopravní psychologie - SCTP Mobilita a bezpečnost Řidičské oprávnění a rehabilitace řidičů Testování a diagnostika Podpora dostupnosti a mobility pro všechny (mladí, staří, se speciálními potřebami – handicapovaní) Otevření nových profesních oblastí Certifikace dopravních psychologů (obecné minimální standardy) shodné s koncepcí EuroPsy Obecná platforma dopravní psychologie – zavedení pojmu „Transport psychology“ pro leteckou, lodní, železniční a silniční dopravu

Bezpečná a udržitelná doprava – psychologické zdroje Doprava je chování a lidské chování je primární příčinou nehod Mobilita je spojena s nehodami a významnými ekonomickými ztrátami Lidské chování je vysvětlitelné, individuálně hodnotitelné a ovlivnitelné psychologickými postupy. Dopravní psychologové vyvinuli koncepty a nástroje k: - výcviku řidičů a dalších účastníků silničního provozu hodnocení individuálních řidičů aby řídili bezpečněji poradenství řidičům, aby se znovu obnovila jejich schopnost k řízení rehabilitování řidičů, kteří přišli o ŘP (alkohol, drogy, přestupky) poradenství legislativním a dopravním institucím, soudům před navracením ŘP

Adresné principy dopravní psychologie použitelné v Evropě (náměty SCTP) Používat pojem „dopravní psycholog“ Spolupráce mezi psychology, lékaři a organizacemi na dopravní bezpečnost Zodpovědnost za rozhodnutí týkající se způsobilosti k řízení – medicínské otázky na lékaři, psychologické (sociálně psychologické) na psychologovi Lépe je užívat pojmy „asistence řidičům“ než „testování lidí“

Dosažení - úspěchy SCTP Jednání s předsedou DG TREN J. Valmainem o možnosti zapojení SCTP do Komise expertů Těsná spolupráce s partnerskými organizacemi (International association of applied psychology IAAP, International Union of Psychological Science – UPSyS) Zpracování celosvětového přehledu o roli dopravní psychologie ve světě Web stránka: http://traffic.efpa.eu Návrhy doplňků a změn v Direktivě pro strojvedoucí Výměna poznatků (kongresy Fit to Drive od r. 2006, ECP 2001, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011 či ICTTP 2000, 2004, 2008, 2012)

ECP 2011 Istanbul: Invited symposium – Driving and Age A. Tolmie – Vlivy na křivku nehodovosti mladých řidičů A. Meng – Skríning starších řidičů a způsobilost k řízení G.B. Tiengo – Psychologické hodnocení způsobilosti k řízení u seniorů; jeho užitečnost a kritické aspekty A. Siren – Kognitivní skríning starších řidičů nepřináší výhody pro bezpečnost

ECP 2011 Istanbul – Symposium 37: Current Direction in Traffic Psychology R. Risser – Hodnocení křižovatek pomocí pozorování chování F.D‘Onghia – Vliv informací a osobní závažnosti na bezpečnostní doporučení: Jak přivést motoristy k respektování omezení rychlosti J. Schade – Deskriptivní normy a dodržování dopravních pravidel: Výsledky reprezentativního přehledu v SRN M. Kořán – Preventivní dopravní programy v ČR K. Kleinmann – Interdisciplinární přístup k dopravní psychologii

ICTTP Groningen: Needs of road users with special challenges: Requirements for a transport system for all Mohou odlišné vlastnosti v prostředí chodců zvýšit přístupnost a bezpečnost osob se zhoršeným zrakem při vycházkách Problémy a bariéry městské infrastruktury a veřejné dopravy pro osoby se zhoršenou mobilitou Řidiči se ztrátou sluchu a podporující systémy pro řidiče - simulátorová studie Jak osoby s kognitivním funkčním poškozením po mozkové mrtvici zvládají cestování veřejnou autobusovou dopravou Systémový přístup k omezené mobilitě – chůze jako základní kámen

Seznam budoucích relevantních projektů Pokračovat v záměru užít „Common Platform“ jako nástroj pro certifikaci Evropského dopravního psychologa Dopravní bezpečnost je mezinárodní problém a proto spolupráce mezi psychology v Evropě je nezbytná Dopravní psychologie musí být považována za důležitou oblast profesionální psychologie K tomu slouží zavádění bodových systémů a německé iniciativy PASS - Psychological Assistance for Safe Individual Mobility– tři úrovně prevence zaměřené na trvalé zlepšování způsobilosti k řízení

Budoucí orientace dopravní psychologie Usnadnění aktivní účasti v silničním provozu seniorům – nové prostředky mobility (elektrická vozítka, tříkolky, autonomní robotická vozidla) Zlepšení celoživotního vzdělávání, přípravy a výchovy účastníků silničního provozu Vliv nejnovějších asistenčních systémů ve vozidle na zvýšení bezpečnosti (Head-up, „augmented reality“) Význam chůze a cyklistiky pro zlepšení zdraví: podpoří se koncepce trvale udržitelné dopravy, zdravotní výhody, rozvoj fyzické aktivity.

Vize v silniční dopravě – bezpečná a udržitelná mobilita Infrastruktura „sebevysvětlující“ a „odpouštějící“ či „“promíjivé“ silnice, zklidňování dopravy, zrušení dopravních značek Bezpečná vozidla (inteligentní – robotická - auta bez řidiče) mohou být bezpečnější než vozy řízené lidmi (již vyvinuta: Google, Stanford, Caltech a Volkswagen) Superrychlá potrubní kapsle na principu magnetického pole ve vakuu pro přepravu nákladu i osob (rychlost 6 500 km/hod.)

EU projekt: CycleLogistics.eu 12 států EU se zaměřuje na redukci počtu nákladních a dodávkových aut užívaných ve městech k přepravě zboží.

Psychologické strategie zaměřené na změnu postojů a chování v dopravě Riziko klimatických změn při každodenním cestování (neměnnost vzorců cestování) Změna osobního chování – „snížení užívání osobních aut“ Zlepšení veřejné dopravy – peníze Regulační opatření – silové Přesvědčovací kampaně – nejúčinnější jsou rozhlasové programy v čase dopravních špiček If you weren‘t in your car, you wouldn‘t be in this traffic jam! Tzv. behaviorální ekonomie – chytrá a rozumná mobilita

Plán na snížení počtu osobních vozidel v Bruselu a dalších městech V případě prodeje vlastního auta získá vlastník finanční výhodu na používání MHD a možnost slevy v půjčovnách aut Doprava výrazně přispívá k emisím skleníkových plynů

Klíčové oblasti pro budoucí preventivní intervence Kontroly nadměrné rychlosti Vyloučení z řízení pod vlivem alkoholu Důsledné prosazování užívání bezpečnostních zařízení (pásy, autosedačky, helmy) Zvýšení výraznosti všech uživatelů dopravy (zlepšení viditelnosti –reflexní prvky, denní svícení, apod.) Vytváření infrastrukturální změn v návrzích silnic

Martin Kořán, PhDr., CSc. email: martin.koran@homolka.cz Děkuji za pozornost Martin Kořán, PhDr., CSc. email: martin.koran@homolka.cz