Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Výsledky analýzy kvalifikační a věkové struktury v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ESF v ČR RNDr. Jana Kouřilová, Ph.D. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Evropský sociální fond v ČR
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Vysoká škola sociálně-správní, Havířov Rekvalifikace jako nástroj politiky zaměstnanosti České republiky Vypracovala: Věra Pepřicová Vedoucí práce: Ing.
Evropská strategie zaměstnanosti a problém vzdělávání pracovní síly
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Trh práce Řízení lidských zdrojů 2013/2014
Podniková ekonomika Personální činnost.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ. Národní soustava povolání (NSP) je otevřená soustavně aktualizovaná databáze informací o potřebách trhu práce, vytvářená zaměstnavateli.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Situace na trhu práce /Plzeň – město/ Únor Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , ZÁŘÍ 2011.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 7 Politika zaměstnanosti v ČR (2/2)
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Státní politika zaměstnanosti
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
/v Pardubickém kraji/ Iva Svobodová, ITP PÚP v Pardubicích
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Z0027 GEOGRAFICKÁ ANALÝZA TRHU PRÁCE úvodní informace + cvičení září 2013.
Aktivní politika zaměstnanosti Cíle aktivní politiky zaměstnanosti Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Politika zaměstnanosti a její naplňování prostřednictvím ESF se zaměřením na Cíl 1 KONVERGENCE Autor: Mindlová Lenka Jihočeská univerzita v ČB
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
Potřeby trhu práce a vzdělávací programy škol z pohledu úřadu práce Jihlava
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Situace na trhu práce Pardubický kraj.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Bc. Hana Martinková Místo konání stáže Úřad práce v Ústí nad Orlicí
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Transkript prezentace:

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)

Hlavní směry politiky zaměstnanosti v EU na období 2005 až 2008 Hlavní průřezové cíle Plná zaměstnanost Zlepšování kvality a produktivity práce Posilování sociální soudržnosti a začleňování Priority Přilákat více lidí do zaměstnání a udržet je v něm Zlepšit adaptibilitu pracovníků a podniků Investovat do lidského kapitálu Hlavní směry, stanovení projektů a realizace politiky zaměstnanosti v Pardubickém kraji vychází ze strategických materiálů EU, rozpracovaných na národní úrovni ČR a implementovaných na konkrétní podmínky Pardubického kraje. V souladu s Lisabonskou strategií usilují politiky zaměstnanosti o dosažení těchto hlavních průřezových cílů: (http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/evropskastrateg/hlavni_smery_zamestnanosti_2005-2008.pdf) Plná zaměstnanost Dosažení plné zaměstnanosti a snížení nezaměstnanosti a neaktivity zvýšením poptávky po pracovních silách a jejich nabídky je zásadní pro udržení hospodářského růstu a posílení sociální soudržnosti. Zlepšování kvality a produktivity práce Úsilí o zvýšení míry zaměstnanosti probíhá současně se zvyšováním přitažlivosti pracovních míst, kvality pracovního místa i růstu produktivity práce a snižováním podílu chudých pracujících. Je třeba plně využít souvztažnosti mezi kvalitou pracovního místa, produktivitou a zaměstnaností. Posilování sociální soudržnosti a začleňování Je třeba rázných opatření, která posílí sociální začleňování, budou předcházet vylučování z trhu práce, podpoří zapojování znevýhodněných osob do zaměstnání a sníží regionální nerovnosti v zaměstnanosti, nezaměstnanosti a produktivitě práce, zejména v zaostávajících regionech. Při dosahování těchto cílů je třeba zaměřit se na tyto priority: přilákat více lidí do zaměstnání a udržet je v něm, zvýšit nabídku pracovních sil a modernizovat systémy sociální ochrany, zlepšit adaptabilitu pracovníků a podniků, zvýšit investice do lidského kapitálu prostřednictvím lepšího vzdělávání a kvalifikace.

Přilákat lidi do zaměstnání a udržet je v něm Celoživotní přístup k práci Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se práce vyplatila Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce Zvyšování úrovně zaměstnanosti představuje nejúčinnější způsob, jak dosáhnout hospodářského růstu. S ohledem na očekávaný pokles množství obyvatelstva v produktivním věku je důležité podporovat nárůst nabídky pracovních sil ve všech skupinách a celoživotní přístup k práci. Musí být vytvořeny vhodné podmínky, které umožní pokrok v oblasti zaměstnanosti bez ohledu na to, zda se jedná o vstup do prvního zaměstnání, návrat do zaměstnání po určitém přerušení či přání prodloužit si pracovní život. Ke zvýšení účasti na trhu práce a k boji se sociálním vyloučením je nezbytné zlepšit přístup k zaměstnání pro osoby hledající zaměstnání. Je třeba předcházet nezaměstnanosti a zajistit, aby osoby, které se stanou nezaměstnanými, byly nadále úzce napojeny na trh práce a aby se zvyšovaly možnosti jejich zaměstnatelnosti. K tomu je nutné odstraňovat překážky v přístupu na trh práce: poskytováním pomoci při skutečném hledání zaměstnání, usnadněním přístupu k odborné přípravě a jiným aktivním opatřením na trhu práce, zajištěním, aby se vyplatilo pracovat, a odstraňováním pastí nezaměstnanosti, chudoby a neaktivity. Aby si více lidí mohlo najít lepší zaměstnání, je třeba rovněž posílit infrastrukturu trhu práce tak, aby jej bylo možné lépe předvídat a řešit případné neshody. V této souvislosti je klíčová mobilita pracovníků v EU. Na vnitrostátních trzích práce je rovněž třeba plně zohlednit další nabídku pracovní síly v důsledku přistěhování státních příslušníků třetích zemí.

Zlepšit adaptibilitu pracovníků a podniků Podporovat pružnost kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce Zajistit vývoj nákladů práce a mechanismy systémů stanovení mezd příznivé pro zaměstnance Podniky musí být pružnější, aby dokázaly reagovat na náhlé změny v poptávce po jejich zboží a službách, aby se přizpůsobovaly novým technologiím a aby byly schopny neustále inovovat a zůstávat tak konkurenceschopné. S ohledem na rychle se měnící hospodářství a s tím související restrukturalizace se pracovníci musí vyrovnat s novými způsoby práce, včetně většího využívání informačních a komunikačních technologií, a se změnami svého profesního postavení a musí být připraveni na celoživotní učení. Evropa i regiony musí zlepšit svou schopnost předvídat, podněcovat a vstřebávat hospodářské a sociální změny. To vyžaduje náklady práce příznivé pro zaměstnanost, moderní formy organizace práce a dobře fungující trhy práce umožňující kombinování větší pružnosti s jistotou zaměstnání v souladu s potřebami podniků a pracovníků.

Zvýšit investice do lidského kapitálu prostřednictvím lepšího vzdělávání Zvýšit a zlepšit investice do lidského kapitálu Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům Evropa i regiony potřebují více investovat do lidského kapitálu. Příliš mnoha lidem se nedaří vstoupit na trh práce a udržet se na něm z důvodu nedostatečné kvalifikace nebo v důsledku nesouladu kvalifikace s požadavky na dané místo. Aby bylo možné podpořit přístup k zaměstnání pro všechny věkové kategorie a zvýšit úroveň produktivity práce a kvality pracovního místa, je nutné více a účinněji investovat do lidského kapitálu a celoživotního učení ve prospěch jednotlivců, podniků, hospodářství i společnosti. Systémy celoživotního učení musí být cenově dostupné, přístupné a musí odpovídat měnícím se potřebám trhu práce.

Celková charakteristika zaměstnanosti v Pardubickém kraji Zlepšení hospodářského vývoje – výrazný vliv na pokles nezaměstnanosti Sezónní vlivy – zima, teplo, prázdniny, Vánoce Výrazné rozdíly mezi jednotlivými mikroregiony Vliv nově vytvářených pracovních míst Nesoulad mezi poptávkou a nabídkou na trhu práce Velká poptávka po odbornících v technických profesích Zvyšování počtu cizinců zaměstnaných v nedostatkových profesích Čím vyšší vzdělání, tím v současné době lepší uplatnění na trhu práce Výrazný vliv na pokles nezaměstnanosti v Pardubickém kraji má zlepšení hospodářského vývoje. Zaměstnanost ovlivňují další faktory, například sezónní vlivy (zima, teplo, prázdniny, Vánoce) a rovněž je možné vysledovat výrazné rozdíly mezi jednotlivými mikroregiony. Na zaměstnanost má také nezanedbatelný vliv i otázka vytváření nových pracovních míst a to jak díky investorům, tak prostřednictvím aktivní politiky úřadů práce. Na regionální rozdíly v míře nezaměstnanosti má vliv kvalifikační nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce. Velká poptávka je například po odbornících v technických profesích a naopak je nadbytek absolventů ekonomických maturitních studijních oborů. V případě nedostatkových profesí tak dochází ke zvyšování počtu cizinců, zaměstnaných v těchto profesích. V současné době také platí předpoklad, že čím vyšší vzdělání, tím lepší uplatnění na trhu práce.

Vývoj krajského trhu práce od roku 2002 Nejvíce volných míst ve strojírenství, elektrotechnice, službách, obchodu a stavebnictví Nadbytek absolventů ekonomických maturitních studijních oborů Nejnižší míra nezaměstnanosti je trvale u absolventů oborů elektrotechnických, telekomunikačních, výpočetní techniky a dalších Nedostatek dobře připravených pracovníků pro střední management (mistři, vedoucí provozů) Nejvíce volných míst je trvale hlášeno ve strojírenství, elektrotechnice, službách, obchodu a stavebnictví. Na většinu volných míst je požadována kvalifikace střední odborné vzdělání s výučním listem. Naopak hlavním problémem je nadbytek absolventů ekonomických maturitních studijních oborů (40 uchazečů na jedno volné místo) a nedostatek absolventů technických učebních oborů (1 uchazeč na 10 volných míst). Nejnižší míra nezaměstnanosti v Pardubickém kraji je trvale u absolventů oborů elektrotechnických, telekomunikačních, výpočetní techniky, potravinářství a potravinářské výroby, polygrafického průmyslu, servis a opravy strojů a zařízení, provoz organizace a ekonomika pošt a další. U zaměstnavatelů v kraji se stále více projevuje nedostatek dobře připravených pracovníků pro střední management (mistři, vedoucí provozu) a v pozicích vysokoškolsky vzdělaných pracovníků odborníků na logistiku, konstruování, technologickou přípravu výroby a projektové řízení. Ve výrobě samotné pak chybějí dělnické profese, např. kovoobrábění, nástrojáři, operátoři NC strojů, údržbáři technologických zařízení, tesaři a zedníci.

Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti Rekvalifikace Investiční pobídky Veřejně prospěšné práce Společensky účelná pracovní místa Překlenovací příspěvek Příspěvek na dopravu zaměstnanců Příspěvek na zapracování Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program Příspěvek na zřízení a provoz chráněné dílny Mezi nejvíce používané nástroje aktivní politiky zaměstnanosti patří rekvalifikace. Úřady práce zabezpečují rekvalifikaci pro uchazeče nebo zájemce o zaměstnání v případech, kdy struktura poptávky trhu práce neodpovídá struktuře nabídky pracovních sil a případná rekvalifikace umožňuje nové nebo další uplatnění ve vhodném zaměstnání. Rekvalifikací se rozumí získání nové kvalifikace nebo rozšíření stávající kvalifikace. Často používaným nástrojem jsou veřejně prospěšné práce jako časově omezené pracovní příležitosti vytvořené především pro obtížně umístitelné a dlouhodobě nezaměstnané uchazeče o zaměstnání. K nástrojům rovněž patří společensky účelná pracovní místa. Společensky účelným pracovním místem se rozumí nové pracovní místo, které je obsazováno uchazeči evidovanými úřadem práce, jímž nelze zajistit jiným způsobem pracovní uplatnění nebo nově zřízené pracovní místo pro uchazeče, který začne vykonávat samostatnou výdělečnou činnost.

Struktura aktivní politiky zaměstnanosti Zobrazený graf prezentuje současný podíl výdajů na aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti, kdy výdaje na pasivní politiku zaměstnanosti dosahují téměř 70 % celkových výdajů na politiku zaměstnanosti.

Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti dle jednotlivých nástrojů Ze všech nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti byly nejvíce čerpány prostředky na veřejně prospěšné práce (34 %), na zřízení společensky účelných pracovních míst bylo použito 26 % a na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ve chráněných dílnách a pracovištích 21 %. Na rekvalifikace se vynaložilo 7 % všech prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti kraje.

Nově vytvořená pracovní místa v rámci jednotlivých nástrojů APZ V roce 2006 bylo umístěno celkem 2 959 uchazečů na nově vytvořená pracovní místa. Nejvíce uchazečů zařazených do aktivní politiky zaměstnanosti bylo umístěno na nová místa vytvořená u zaměstnavatelů formou společensky účelných pracovních míst (45 %). Na veřejně prospěšné práce pak úřady práce umístily téměř 40 % uchazečů z celkového počtu umístěných uchazečů.

Děkuji za pozornost hana.prochazkova@pa.mpsv.cz petr.urbanec@upce.cz