Vítězslav Ondruš Český statistický úřad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz Téma D9 REINVESTOVANÉ ZISKY INVESTIČNÍCH FONDŮ, POJIŠŤOVACÍCH SPOL. A PENZIJNÍCH FONDŮ.
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Postupy ve zpracování žádosti k projektu ČŘB II v roce 2009  presentace projektu pracovníkům MŽP a SFŽP  vyhlášená 9. kontinuální.
Základní finanční výkazy
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/X POSKYTNUTÍ A AKTIVACE ZÁRUK ZA PŮJČKY I/37.
Účetní závěrka ÚČETNÍ ZÁVĚRKA OBSAHUJE: Rozvahu Výkaz ziků a ztrát
Nová směrnice o energetické účinnosti
1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý majetek – pojem, členění Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/15 Téma D8 Klasifikace finančních položek.
Kapitálové trhy – Podstata Finanční trh a finanční systém
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Bilance a bilanční princip
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy osnova přednášky Radmila Herzánová
Holínská, Eva: Základy účetnictví BIVŠ LS 2009/ Stručný obsah 7. přednášky účetní zobrazení koloběhu aktiv a pasiv na rozvahových účtech (tzv. jednořadově)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Finanční statistika v národním účetnictví (makroekonomická analýza, 5HP501) Václav Rybáček kontakt: katedra institucionální ekonomie konzultace:
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Finanční řízení podniku
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sezonní očišťování čtvrtletních národních účtů Michal Široký Odbor.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Čtvrtletní finanční účty v ČR Motivace / Metodický rámec / Stavová statistika / Transakce / Zdroje dat / Kompilace / Publikace / Odvozená data / Využití.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Stručný obsah 5. přednášky
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
FINANCE 2014/2015.
Český statistický úřad | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz 1 Iva Ritschelová Data územně samosprávných celků v agendách ČSÚ (výkaznictví, statistiky,
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Technické kreslení.
Mimořádná revize HDP (říjen 2003 ). Proč mimořádná revize ? Evropská politika revizí Běžné revize Příležitostné revize = společné x národní Před vstupem.
Účetní reforma v druhém roce
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Vítězslav Ondruš Český statistický úřad
ROZVAHA říjen 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070108
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Platební bilance,
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Národní účty - aplikace
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
CZECH STATISTICAL OFFICE Tvorba hrubého fixního kapitálu za sektor vládních institucí Jaroslav Sixta ČSÚ Odbor ročních národních účtů.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Finanční výkazy obchodních společností
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/15 Ing. Vítězslav Ondruš, CSc. Odbor ročních národních účtů HISTORICKÁ ROČENKA NÁRODNÍCH.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Národní účty Implementace ESA 2010 Vladimír Kermiet
Transkript prezentace:

Vítězslav Ondruš Český statistický úřad Strategie implementace ESA 2010 Mimořádné revize národních účtů 2014 Vítězslav Ondruš Český statistický úřad

Obsah presentace: Střednědobá strategie rozvoje národních účtů v ČR Posílení finančních účtů Větší důraz na národní bohatství Větší důraz na včasnost Větší důraz na využití údajů národních účtů Změny v revizní politice národních účtů Slabiny současné politiky revizí a publikování národních účtů ČSÚ Nové požadavky kladené na národní účty Záměry nové politiky revizí a publikování národních účtů Mimořádná revize národních účtů 2014 Očekávané změny Organizace práce na revizi Harmonogram prací a zveřejňování

Běžné revize národních účtů Obecné principy: - postupné zlepšování přesnosti statist. a administr. zdrojů dat - řešení metodických problémů s malým dopadem na makro agregáty - korekce položek NÚ maximálně za 3 předchozí roky - postupné promítnutí změn do celé soustavy NÚ – cílem je udržení konzistence celé soustavy NÚ Postupné zpřesňování a rozšiřování soustavy (dosavadní termíny): Předběžný odhad HDP t+45 dní Čtvrtletní národní účty, vč. QSA t+70 (t+90) dní První odhad RNU (součet QNU, QSA) t+4 měsíce Předběžná sestava RNU t+9 Semi-definitivní sestava RNU t+21 Definitivní sestava RNU t+33

Mimořádné revize národních účtů (příležitostné) Obvykle u příležitosti nějaké významné změny v metodice nebo ve zdrojích dat Obvykle větší zásah do makro agregátů Soustřeďují se na dosažení metodického souladu údajů za celou časovou řadu Dosavadní mimořádné revize národních účtů: 1992 – přechod od bilancí národního hospodářství k SNÚ 1999 – změna zdrojů dat 2004 – sladění metodických postupů s požadavky ESA 1995 2006 – alokace FISIM, změny ve zdrojích dat, aj. 2011 – přechod na nové klasifikace (NACE a CPA) a další změny 2014 – přechod na novou metodiku ESA2010 a další změny

Střednědobá strategie rozvoje národních účtů (1) Posílení finančních účtů: Bilanční tabulky protistran budou součástí standardně poskytovaných informací Podrobnější členění finančních aktiv a závazků budou součástí standardně poskytovaných informací Poskytování informace o sladěnosti mezi nefinančními a finančními účty (nesoulad u společné bilanční položky B.9)

Střednědobá strategie rozvoje národních účtů (2) Zvýšení důrazu na národní bohatství: Bilance nevyráběných aktiv (BNA) bude rozdělena na tři bilance dle typu aktiv, úsilí bude soustředěno na bilanci půdy Bilance fixního kapitálu (BFK) bude dále zkvalitňována Bilance zásob (BZ) bude zkvalitněna Bilanci předmětů dlouhodobé spotřeby (BPDS) bude nově vytvořena

Střednědobá strategie rozvoje národních účtů (3) Zvýšení důrazu na včasnost: Sestavovat čtvrtletně úplnou sekvenci účtů za všechny sektory Sestavovat čtvrtletní bilance nefinančních aktiv Sestavovat čtvrtletní bilanci předmětů dlouhodobé spotřeby

Střednědobá strategie rozvoje národních účtů (4) Zvýšení důrazu na využití údajů národních účtů: Publikované údaje vždy doprovázet komentářem důvodů změn proti předchozí verzi Sestavovat a publikovat podrobnější členění sektorů finančních institucí, domácností a nerezidentů Zajistit konzistenci mezi národními účty a ostatními statistikami (sestavování satelitních účtů)

Změny v revizní politice národních účtů (1) Slabiny současné politiky revizí a publikování národních účtů ČSÚ: Nekonzistence publikovaných údajů Dlouhé termíny zveřejňování Nedostatečná kvalita, struktura a úplnost čtvrtletních údajů Nové požadavky kladené na národní účty: Koordinace zveřejňování národních účtů v zemích EU

Změny v revizní politice národních účtů (2) Nová politika revizí - čtvrtletní národní účty: Předběžný odhad HDP (T+40 dní) od roku 2014 zkrátit termín z T+45 na T+40 dní postupně rozšířit počet ukazatelů na hlavní složky tvorby a užití HDP nezahrnovat revize za předchozí období Tvorba a užití HDP (QHDP, T+60 dní) v roce 2013 zkrátit termín z T+70 na T+65 dní od roku 2014 zkrátit termín na T+60 dní revize omezit jen na čtvrtletí běžného roku Čtvrtletní národní účty (QSA, T+90 dní) zpřesnit údaje o tvorbě a užití HDP s využitím dodatečných zdrojů dat rozšířit rozsah sektorových účtů o rozvahy a účty ostatních změn (sladit s údaji čtvrtletních finančních účtů ČNB) v březnu revize za předchozí tři roky (sladění s RNÚs, RNÚd a EDP1) v září revize za předchozí rok (sladění s RNÚp a EDP2)

Změny v revizní politice národních účtů (3) Nová politika revizí – roční národní účty: Součtová roční sestava čtvrtletních národních účtů (RNÚq, T+3měsíce) součet čtvrtletních sektorových (QSA) a finančních účtů (QFÚ) rozšířit rozsah o rozvahy a účty ostatních změn plně sladit s EDP1 Předběžná sestava ročních národních účtů (RNÚp, T+9) zachovány současné postupy, rozsah i termíny Semidefinitivní sestava ročních národních účtů (RNÚs, T+15) použít zdroje dat, které jsou k dispozici do 30. listopadu (vč. spec. výstupu z SBS) vybilancovat DUT do 25. února => použít pro revizi QHDP vybilancovat toky do/ze zahraničí do 15. března => použít pro revizi PB vybilancovat rozdělovací a fin.transakce do 15. března => použít pro revizi QSA a QFA Definitivní sestava ročních národních účtů (RNÚd, T+27) použít zdroje dat, které jsou k dispozici do 30. září (např. definitivní údaje z SBS) vybilancovat toky do/ze zahraničí 15. března => použít pro revizi PB

Změny v revizní politice národních účtů (4) Nová politika revizí - notifikace vládního deficitu a dluhu: Jarní (první) notifikace vládního deficitu a dluhu (EDP1, T+3) plně sladěno s RNÚq případné výhrady EK v dubnu se promítnou pouze do EDP1 a až v září do RNÚp ( => EDP1 nebudou v období květen-září sladěny s RNÚq) Podzimní (druhá) notifikace vládního deficitu a dluhu (EDP2, T+9) plně sladěno s RNÚp případné výhrady EK v říjnu promítnou pouze do EDP2 a až v březnu do RNÚs ( => EDP2 nebudou v období listopad-březen sladěny s RNÚp)

Mimořádná revize národních účtů 2014 (1) Očekávané změny: I. Změny z důvodu přechodu na ESA 2010 Změny z důvodu přechodu na BOPM6 Změny z důvodu zlepšení dosavadních postupů odhadů nebo z důvodu změny ve zdrojích dat Změny z důvodu rozšíření současného systému českých národních účtů

Mimořádná revize národních účtů 2014 (2) I Mimořádná revize národních účtů 2014 (2) I. Přechod od ESA 1995 na ESA 2010 Změny v nefinančních aktivech: 9 Výzkum a vývoj (V&V) 10 Ochrana práv patentem 11 Originály a kopie 12 Databáze 13 Ostatní nehmotná fixní aktiva 14 Náklady na převod vlastnictví 15 Náklady kapitálových služeb 17 Geologický průzkum 20 Zlepšení půdy 21 Smlouvy, pronájmy a licence 22 Dobré jméno (goodwill) a ostatní nevyráběná aktiva 23 Zastarávání a spotřeba fixního kapitálu 26 Pěstovaná aktiva 27 Klasifikace a terminologie aktiv 28 Opotřebení (amortizace) nevyráběných aktiv 29 Vymezení aktiv pro nevyráběná nehmotná aktiva 31 Voda jako aktivum

Mimořádná revize národních účtů 2014 (3) I Mimořádná revize národních účtů 2014 (3) I. Přechod od ESA 1995 na ESA 2010 Vymezení (zpřesnění) hranice ekonomiky: 18 Právo užívat a zužitkovat nevyráběné zdroje ve vztahu mezi rezidenty a nerezidenty 25a Pomocné jednotky 25b Holdingové společnosti, jednotky se zvláštním účelem (SPE), sdružené podniky (trusty) 25c Pojetí podniků působících na více územích 25d Nerezidentské jednotky nezapsané do obchodního rejstříku 25e Nerezidentské jednotky se zvláštním účelem pod kontrolou vládních institucí 30 Definice ekonomických aktiv 32 Neformální sektor 33 Nezákonné činnosti 38a Změna ekonomického vlastnictví 38b Aktiva, závazky a osobní vlastnictví jednotlivců při změně sídla (“transfery přistěhovalců”) 39a Smysl pojmu národního hospodářství 39b Převážné soustředění ekonomického zájmu (jako pojem) 39c Sídlo (rezidentnost) jednotek s malou nebo žádnou fyzickou přítomností 39d Dočasní (non-permanent) pracovníci 40 Výrobky pro zušlechtění 41 Reexport (merchanting )

Mimořádná revize národních účtů 2014 (4) I Mimořádná revize národních účtů 2014 (4) I. Přechod od ESA 1995 na ESA 2010 Finanční služby, finanční aktiva, finanční instituce: 42 Reinvestované zisky investičních fondů, pojišť. společností a penzijních fondů 43a Pojetí indexovaných dluhových nástojů 43b Dluh indexovaný k cizí měně 43c Úrok se zvýhodněnými (at concessional) sazbami 43d Výdajové poplatky za půjčování cenných papírů a zlata 44 Klasifikace finančních aktiv 45 Sub-sektory finančních institucí (S.12) 1 Dohody o zpětném odkupu (repo operace) 2 Zaměstnavatelské penzijní programy 3 Zaměstnanecké opce na akcie 4a Úvěry v selhání 4b Oceňování půjček a vkladů; odpisování a náběh úroků z nesplácených půjček 5 Neživotní pojištění 6a Finanční služby 6b Umístění produkce ústředních bank 7 Daně ze zisků z držby 8 Úrok v podmínkách vysoké inflace

Mimořádná revize národních účtů 2014 (5) I Mimořádná revize národních účtů 2014 (5) I. Přechod od ESA 1995 na ESA 2010 Vláda: 34 Vládní transakce s veřejnými korporacemi: zisk z investiční účasti a z kapitálových dotací 35 Daňové příjmy, nevybratelné daně a daňové dodropisy (tax credits) 36 Vymezení veřejného sektoru a sektoru vládních institucí 37 Poskytnutí a aktivace záruk za půjčky 38c Použití zásad nároků (akruálních principů) na dluh z nedoplatků 16 Vládní a netržní výrobci: náklady kapitálu u vlastních aktiv 19 Vojenské výdaje 24 Partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem (PPPs) (včetně programů BOOT) 25e Nerezidentské jednotky se zvláštním účelem (SPE) pod kontrolou vládních institucí

Mimořádná revize národních účtů 2014 (6) II Mimořádná revize národních účtů 2014 (6) II. Změny z důvodu přechodu na BOPM6 II/01 Zapracování změn ve způsobu prezentace obchodní bilance a bilance služeb II/02 Zapracování transakcí a stavů pojistných technických rezerv v souladu s NÚ II/03 Změna způsobu prezentace přímých zahraničních investic a výnosů z PZI a podrobnější geografické a sektorové členění II/04 Zařazení přidělených zvláštních práv čerpání do pasiv ČNB II/05 Rozčlenění akcií na kótované a nekótované u přímých a portfoliových investic II/06 Sektorové členění přímých a portfoliových investic podle sektoru rezidenta II/07 Sektorové členění portfoliových investic podle sektoru partnerských emitentů (pouze aktiva) II/08 Rozšířené sektorové členění ostatních finančních aktiv a pasiv vůči nerezidentům

Mimořádná revize národních účtů 2014 (7) III Mimořádná revize národních účtů 2014 (7) III. Změny z důvodu zlepšení dosavadních postupů nedodržujících standardy ESA95 nebo z důvodu změny ve zdrojích dat III/01a Služby bydlení - imputované nájemné III/01b Služby bydlení - bytová družstva III/01c Služby bydlení - obecní byty III/02a Změny ve zdrojích dat - PAP III/02b Změny ve zdrojích dat - paušalisté III/03 Zemědělského samozásobení III/04 Ocenění a ostatní změny vyrobených nefinančních aktiv III/05 Ocenění a ostatní změny nevyráběných nefinančních aktiv III/06 Vývoz netržních služeb III/07 Finanční leasing III/08 Zaměstnané osoby a odpracované hodiny III/09a Globalizační jevy - Procesoři III/09b Globalizační jevy - Výroba/vývoz za nízké ceny

Mimořádná revize národních účtů 2014 (8) IV Mimořádná revize národních účtů 2014 (8) IV. Změny z důvodu rozšíření současného systému českých národních účtů IV/01 Publikování matic protistran finančních aktiv IV/02 Čtvrtletní sektorové účty IV/03 Účty domácností v sub-sektorovém členění IV/04a Satelitní účty neziskových institucí IV/04b Satelitní účty veřejného sektoru IV/04c Satelitní účty družstev a společenství IV/05 Bilance předmětů dlouhodobé spotřeby

Mimořádná revize národních účtů 2014 (9) Organizace práce Řídící a koordinační výbor (vedoucí pracovníci odborů národních účtů ČSÚ a ČNB a platební bilance) koordinuje revizi národních účtů a platební bilance, upřesňuje priority revize průběžně upřesňuje a kontroluje harmonogram revize schvaluje jednotlivé úpravy (ve spolupráci s pracovníky vnitřního auditu) komunikuje s veřejností; podává průběžné zprávy vedení ČSÚ Pracovní skupina pro každé téma revize (složená z odborníků ČSÚ, ČNB a případně dalších institucí) navrhuje nové postupy odhadů, pořádá odborné porady/semináře provádí propočty a zahrnuje do národních účtů/platební bilance vede dokumentaci o provedené úpravě (důvod změny, popis postupů, výsledky) Vnitřní audit národních účtů (složen ze dvou nejkvalifikovanějších a nejzkušenějších současných pracovníků národních účtů) kontroluje dodržování metodiky ESA 2010 a dodržování odsouhlasených postupů

Mimořádná revize národních účtů 2014 (10) Harmonogram prácí: Výstup za období 2013 2014 2015 I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII QHDP   QSA RNUq EDP1 EDP2 RNUp RNUs RNUq(r14) EDP2(r14) RNUp(r14) RNUd 2012 RNUx RNUs(r14) 2011 RNUd(r14) 2010 RNUd1 RNUd2 EDP(r14) 1993*) QHDPr14 až QSAr14 2009 EDPr14 RNUr14 Zpracování úprav Popis úprav GNI Inventory ASA Inventory

Mimořádná revize národních účtů 2014 (11) Komunikace s veřejností Základní strategie přechodu na ESA 2010 (naše politika): lepší něco než nic, tj. provedeme třeba i provizorní odhady a později zlepšíme Transmisní program žádné derogace Internetové stránky národních účtů http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/hdp_narodni_ucty Semináře pro odbornou veřejnost: program mimořádné revize Odborné semináře na specifická témata revize: penzijní programy (penzijní závazky a pohledávky)

Děkuji za pozornost vitezslav.ondrus@czso.cz