Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Digitální reprezentace
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_17 Název vzdělávacího materiáluDigitalizace a virtualizace reálných objektů Jméno.
Digitální učební materiál
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_18 Název vzdělávacího materiáluMetadata a metainformace Jméno autoraIng. Bulka.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_19 Název vzdělávacího materiáluLicence a registrace software Jméno autoraIng. Bulka.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
PROGRAMOVATELNÉ AUTOMATY SÉRIOVÝ PŘENOS13 Ing. Jana Horáková Elektrotechnika
Impulsová modulace Střední odborná škola Otrokovice
RYCHLOST PŘENOSU INFORMACE
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Modem Modem je zařízení umožňující vzájemné datové propojení dvou počítačů pomocí telefonní linky, přesněji – potřebujeme dva modemy, každý na jednom konci.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_15 Název vzdělávacího materiáluZálohování dat Jméno autoraIng. Bulka Josef Tématická.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_2_1_04 Název vzdělávacího materiáluProcesory Jméno autoraIng. Bulka Josef Tématická.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Modulační metody Ing. Jindřich Korf.
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výrok "Věřím, že OS/2 je předurčen stát se navždy nejdůležitějším operačním systémem." (Bill Gates, Microsoft, 1982)
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Topologie počítačových sítí
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_03 Název vzdělávacího materiáluZpracování informací Jméno autoraIng. Bulka Josef.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Přenosová pásma Každý signál (diskrétní i analogový) vyžaduje pro přenos určitou šířku pásma: základní pásmo baseband – pro přenos signálu s jednou frekvencí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 1 _ 2 _03 Název vzdělávacího materiáluZákladní deska počítače a sběrnice Jméno autoraIng.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_13 Název vzdělávacího materiáluInformační systémy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Sběrnice Obr. 1.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_01 Název vzdělávacího materiáluObecné termíny z oblasti informací Jméno autoraIng.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_06 Název vzdělávacího materiáluBezeztrátová a ztrátová komprese dat Jméno autoraIng.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_11 Název vzdělávacího materiáluAntivirové programy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Základy datových komunikací Verze 0.1. Principy datových přenosů Signál Je časová funkce fyzikální veličiny − generovaná vysílačem a přijímaná přijímačem.
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Stereofonie
Modulace, základní pojmy, amplitudová modulace
Hardware číslicové techniky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Předmět: Informatika Ročník: VI.
Transkript prezentace:

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_16 Název vzdělávacího materiálu Výpočet přenosu dat, Shannonův teorém Jméno autora Ing. Bulka Josef Tématická oblast Obecné pojmy informatiky a přenos dat Vzdělávací obor Všechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník 1. a 2. ročník Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, pracovní, personální a sociální a personální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti. „EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496

Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Časový harmonogram 06/2012 – 03/2014 Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka ,Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN978-80-89132-71-3 Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti , pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu září 2012 Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem ( jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je Ing. Josef Bulka.

Výpočet přenosu dat Shannonův teorém Ing. Bulka Josef

Základní funkcí každé počítačové sítě je přenos datových signálů od jednoho uzlu (počítače) ke druhému. V počítačových sítích se můžeme setkat s nejrůznějšími formami přenosu signálů, které mohou být navíc různým způsobem modulovány a kódovány. K přenosu používají přenosové kanály různých vlastností a charakteristik a využívají různé formy přenosu signálů

Způsoby přenosu dat: Seriový přenos dat – data jsou přenášena bit po bitu, pomocí dvou vodičů, z nichž jeden je určen pro příjem a druhý pro příjem dat. Sériový přenos může být synchronní nebo asynchronní. Paralelní přenos dat – více bitů je vysíláno současně, prostřednictvím více vodičů (směrnice 8, 16 i více bitů)

Harmonický signál sám o sobě nenese žádnou užitečnou informaci Harmonický signál sám o sobě nenese žádnou užitečnou informaci. Tuto informaci na něj musíme nejprve vložit (namodulovat) a tomuto způsobu vkládání signálu říkáme modulace. Na straně příjemce však zase potřebujeme tato namodulovaná data vybrat a tomuto úkonu říkáme demodulace. Přenos dat zajišťuje zařízení, které označujeme jako modem (z anglického „modulator – demodulator“). Modem z jedné strany přijímá data nemodulovaná (přenos v základním pásmu) a z druhé strany je vysílá v modulované podobě, vložené na harmonický signál (přenos v přeloženém pásmu).

Po telefonních linkách se šíří analogový signál, ale jeho průběh se mění na diskrétní tak, aby tyto změny reprezentovaly přenášená číslicová data. Počet změn přenášeného analogového signálu za jednotku času (sekundu) se označuje jako modulační rychlost, a měří se v baudech (Bd). Přenosová rychlost, udává objem informace, přenesené za jednotku času, a vyjadřuje se v bitech za sekundu (bits per second, resp. bps). Analogový signál musíme pro převod upravit (navzorkovat), tak, aby v neskreslené podobě, mohl být na straně příjemce obnoven. Pravidla vzorkování jsou definována např. v Shannonově teorému.

Shannonův teorém „Přesná rekonstrukce spojitého, frekvenčně omezeného, signálu z jeho vzorků je možná tehdy, pokud byla vzorkovací frekvence vyšší než dvojnásobek nejvyšší harmonické složky vzorkovaného signálu.“ V praxi se vzorkovací frekvence volí dvakrát větší plus ještě malá rezerva, než je maximální požadovaná přenášená frekvence. U telefonního hovoru je to např. 8 kHz, protože se přenáší pouze signály ve standardním telefonním pásmu (od 0,3 do 3,4 kHz).

Ukázka fázové modulace. Červená křivka je modulační signál, zelená je nosná a modrá na dolním obrázku je výsledný fázově modulovaný signál. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phase_Modulation.png

Pracovní list

Zadání1 Na výše uvedeném obrázku je znázorněna fázová modulace signálu. Najděte ještě další druhy modulace signálu a graficky je znázorněte. Snažte se popsat, na jakém principu pracují. Zadání2 Pokud budete přehrávat zvukový záznam na CD nebo DVD , pokuste se určit, jaký musí být vzorkovací kmitočet, pro kvalitní reprodukci tohoto signálu, zvukovou kartou (pozn. průměrné zdravé lidské ucho slyší maximálně do 20 kHz).

Test a ověření znalostí

Při sériovém přenosu dat: Data jsou přenášena bit po bitu, pomocí dvou vodičů. Je vysíláno současně více bitů, prostřednictvím více vodičů. Data jsou přenášena bit po bitu, pomocí více vodičů současně. Při paralelním přenosu u dat:

Modulační rychlost udává: Počet změn přenášeného analogového signálu za jednotku času. Objem informace, přenesené za jednotku času. Maximální šířku kanálu poskytnutého ISP (poskytovatelem připojení) Přenosová rychlost udává: Data jsou přenášena bit po bitu, pomocí dvou vodičů. Data jsou přenášena bit po bitu, pomocí více vodičů současně. Je vysíláno současně více bitů, prostřednictvím více vodičů.

Shannonův teorém říká:: Že vzorkovací kmitočet analogového signálu musí být minimálně 2x vyšší, než nejvyšší kmitočet vzorkovaného signálu. Že vzorkovací kmitočet analogového signálu musí být stejně vysoký, jako nejvyšší kmitočet vzorkovaného signálu. Že vzorkovací kmitočet analogového signálu musí být minimálně 2x nižší, než nejvyšší kmitočet vzorkovaného signálu.

Seznam odkazů a použité literatury: http://cs.wikipedia.org/wiki/Shannonův teorém http://cs.wikipedia.org/wiki/Vzorkování http://cs.wikipedia.org/wiki/Modulace http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phase_Modulation.png Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN 978-80-89132-71-3 Horst Jansen – Heinrich Rotter a kolektiv – Informační a komunikační technika, Europa – Sobotáles, Praha 2004.