REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cenová konvergence a Balassa-Samuelson efekt
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
C) Engelovy křivky.
Teorie měnových kurzů.
TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K VYSVĚTLENÍ VÝVOJE MĚNOVÉHO KURZU
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Platební bilance, zahraniční zadluženost
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Cenová hladina a měnový kurz v dlouhém období
Agregátní poptávka a nabídka
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Inflace.
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Peníze a měny.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Základy ekonomie Seminář 12..
3. Cenová hladina a měnový kurz v dlouhém období
3. Cenová hladina a měnový kurz v dlouhém období
4. MĚNOVÉ KURZY.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
VNĚJŠÍ VZTAHY 1. OTEVŘENOST 2. PLATEBNÍ BILANCE 3. MĚNOVÉ KURZY.
Měnový kurz.
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Obsahem přednášky jsou…
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Téma č. 5: Mezinárodní trh peněz, směnné kurzy Základy ekonomie II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
MĚŘENÍ VÝKONU NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ALENA KERLINOVÁ
BIVŠ.  Sbližování ekonomické úrovně = Konvergence = catching-up proces  Formálně lze zapsat: Y 1,t /Y 2,t < Y 1,t+1 /Y 2,t+1 pro Y 1,t < Y 2,t  Pouze.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Devizové intervence Národní hospodářství. Základní pojmy I měnová politika → cenová stabilita měnověpolitické režimy – cílování inflace – cílování měnového.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Devizové intervence Měnové právo.
Peníze a monetární politika
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Úvodní seminář Národní hospodářství
Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
Základy ekonomie Seminář 12..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Transkript prezentace:

REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny Teorie měnových kurzů Měnový kurz = vyjádření hodnoty dané národní měny v jednotkách jiné národní měny Měnový kurz REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny NOMINÁLNÍ – viz výše

Reálný měnový kurz vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny vůči jiné měně tzn.: jde o to, jaké množství statků a služeb vyrobených „doma“ musíme vynaložit k získání požadovaného množství statků a služeb vyrobených „venku“ reálný kurz (R) může nabývat hodnot: R = 1 – vnitřní i vnější kupní síla měny je stejná R > 1 – vnitřní kupní síla je větší než vnější R < 1 – vnitřní kupní síla je menší než vnější

Reálný měnový kurz jeho hodnota je ovlivněna nominálním kurzem a cenovými hladinami (popř. tempy jejich růstu) v poměřovaných ekonomikách RD/F = ED/F . PF/PD pokud R>1, pak k získání zahraničního koše komodit musíme vynaložit více než 1 domácí koš komodit → preferujeme domácí zboží pokud R<1, pak k získání zahraničního koše komodit musíme vynaložit méně než 1 domácí koš komodit → preferujeme zahraniční zboží

Teorie parity kupní síly zákon jediné ceny absolutní verze teorie PPP (Purchase Power Parity) relativní verze teorie PPP

Zákon jediné ceny Říká, že: nominální kurz se ustanovuje na základě poměru cen jednotlivých druhů zboží Příklad: pokud by měl být rovnovážný kurz 30 Kč za 1 euro, musely by být ceny jednotlivých druhů zboží následující: cena piva: 15,- Kč v ČR ^ 0,50 € v eurozóně cena auta: 300 000,- Kč v ČR ^ 10 000,- € v eurozóně cena mobilu: 3 000,- Kč v ČR ^ 100,- € v eurozóně Poměr 30:1 by musel platit u každého poměřovaného druhu zboží

Absolutní verze teorie PPP Nominální kurz se ustanovuje dle poměru cenových hladin ve sledovaných ekonomikách ED/F = PD/PF Příklad: Pořídíme-li reprezentativní koš komodit v ČR za 30 000,- Kč (PD) a tentýž koš v eurozóně za 1 000,- € (PF), pak se rovnovážný nominální kurz (ED/F) ustálí na hodnotě 30,- Kč za 1,- € POZOR: je-li nominální kurz ustanoven na základě PPP, pak dané koše komodit po přepočtu na jednu měnu stojí všude stejně → reálný kurz je roven 1 !!!

Relativní verze teorie PPP pracuje se změnami nominálních kurzů v souvislosti se změnami cenových hladin Říká, jak se musí změnit nominální kurz, pokud dochází k rozdílným tempům růstu cenových hladin ve sledovaných ekonomikách, aby byla zachována PPP (čili aby R = 1) ΔED/F = πD – πF Příklad: pokud míra inflace v ČR za dané období dosáhne 10 % a míra inflace v eurozóně za stejné období 2 %, pak koruna musí vůči euru znehodnotit (vzroste nominální kurz) o 8 % POZOR: funguje-li relativní verze teorie PPP, pak při jakýchkoli změnách cenových hladin je R = 1 !!!

Překážky fungování teorií PPP transakční náklady mezinárodní toky kapitálu fiskální politika monetární politika existence tzv. non-tradeable goods překážky mezinárodního obchodu

Kurz koruny během transformace Graf 1: Vývoj reálného kurzu koruny vůči německé marce Zdroj: Vencovský, Komárek (1998)

Kurz koruny během transformace Graf 2: Celkové kurzové trendy v ČR v relaci s Německem Zdroj: Vencovský, Komárek (1998)

Příklady Referenční koš statků a služeb lze v ČR pořídit za 7000,- Kč. Stejný koš statků a služeb lze v eurozóně pořídit za 400,- € a) spočítejte rovnovážný nominální kurz podle teorie PPP a určete hodnotu reálného kurzu b) považujte nominální kurz v a) za fixní a zjistěte, jak se změní reálný kurz, pokud ceny v ČR vzrostou o 10 % a v eurozóně o 5 %.

Příklady 2. Index spotřebitelských cen v ČR dosahoval v roce 2002 106,6 a v roce 2003 106,7. V eurozóně dosáhla míra inflace v roce 2003 2 %. Určete, jaký bude vývoj kurzu koruny vůči euru podle teorie PPP.

Determinace měnových kurzů podle teorie úrokové parity Úroková parita – nastává tehdy, když depozita denominovaná v jakékoli měně mají po přepočtu na jednu měnu stejnou očekávanou míru výnosnosti očekávaná míra výnosnosti je dána: domácími úrokovými sazbami zahraničními úrokovými sazbami očekávanou změnou nominálního měnového kurzu

Úroková parita je z pohledu domácího investora splněna, pokud platí: iD = iF + (Eet+1 – Et)/Et po úpravě dostaneme, že očekávaná změna nominálního kurzu se rovná úrokovému diferenciálu: (Eet+1 – Et)/Et = iD – iF Příklad: budou-li úrokové sazby v ČR dosahovat hodnoty 5 % a v eurozóně 2 %, nominální kurz koruny zhodnotí o 3 %

Úroková parita - graficky CZK/EUR při kurzu 35 korun za 1 euro je koruna podhodnocena – korunová depozita přinášejí vyšší očekávaný výnos než eurodepozita 35 30 při kurzu 25 korun za 1 euro je koruna nadhodnocena – korunová depozita přinášejí nižší očekávaný výnos než eurodepozita 25 iEU-12 + (Eet+1 – Et)/Et iCZK očekávaný výnos domácích i zahraničních depozit přepočtených na koruny kurz 30 korun za 1 euro je rovnovážný – nastává při něm úroková parita a investorům je jedno, zda budou investovat do korunových depozit nebo eurodepozit

Nekrytá vs. krytá úroková parita domácí investor při zvažování investice do zahraničí činí očekávání ohledně budoucího měnového kurzu, za který převede výnos z investice zpět do domácí měny je-li úroková parita nekrytá, pak investor budoucí kurz pouze očekává je-li úroková parita krytá, pak má investor budoucí kurz předem dohodnutý

Příklady 3. Úroková míra na korunová depozita činí 5% a na dolarová depozita 2 %. Očekávaný měnový kurz je 28 korun za 1 dolar. Aktuální měnový kurz činí 25 korun za 1 dolar. z pozice českého investora se rozhodněte, do kterých depozit budete investovat. zjistěte, jaký je rovnovážný měnový kurz zjistěte dopad na rovnovážný kurz, pokud očekávaný kurz poklesne na 27 korun za dolar jaký bude dopad na rovnovážný kurz, klesne-li úroková míra na domácí depozita na 4 % (vyjděte z původního zadání) jaký bude dopad na rovnovážný kurz, vzroste-li úroková míra na dolarová depozita na 3 % (vyjděte z původního zadání) ŘEŠTE TAKÉ GRAFICKY