Vzdělávání zaměstnanců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolníci v sociálních službách
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Standardy kvality sociálních služeb
Posouzení nepříznivé sociální situace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Benchmarking poskytovatelů sociálních služeb v Olomouckém kraji metoda napomáhající plánování rozvoje, zjišťování výkonu a efektivity sociálních služeb.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
K LIENT JAKO MOTOR ZMĚNY Klient jako partner a spolutvůrce terapie Mgr. Veronika SlepičkováBc. Tereza Peštová
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Inspekce kvality sociálních služeb
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Eva Brožová Alexandra Bečvářová
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Koncepce ošetřovatelství
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Zkušenosti z inspekce přímé péče na základě práce s biografií Domov pro seniory Velké Meziříčí, příspěvková organizace Mgr. Eliška Gregorová.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Žádost o grant.
9. Tvorba individuálního plánu
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Týdenní stacionáře.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Domov pro osoby se zdravotním postižením
9. Tvorba individuálního plánu
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

Vzdělávání zaměstnanců Pro SSS jsme požádali o podporu vzdělávání a z ESF jsme obdrželi finanční podporu, abychom mohli vzdělávat zaměstnance vlastními silami. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

Téma přednášky: Přednášející: Individuální plánování s klientem v sociálních službách Přednášející: Bc. Veronika Langerová

Legislativní zakotvení IP Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů – §88. Poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni: písm. f) plánovat průběh poskytování sociální služby podle osobních cílů, potřeb a schopností osob, kterým poskytují sociální služby, vést písemné individuální záznamy o průběhu poskytování sociální služby a hodnotit průběh poskytování sociální služby za účasti těchto osob, je-li to možné s ohledem na jejich zdravotní stav a druh poskytované sociální služby, nebo za účasti jejich zákonných zástupců Příloha č. 2 vyhlášky k zákonu o sociálních službách č. 505/2006 Sb. Standard č. 5: Individuální plánování průběhu sociální služby

Podle zákona o sociálních službách a standardů kvality v sociálních službách je povinností poskytovatele služby poskytovat služby podle individuálních potřeb, přání a schopností svých uživatelů, se kterými mají také služby plánovat.

Povinnosti vyplývající ze zákona mít vytvořenou metodiku plánovat společně s uživatelem průběh poskytované služby průběžně hodnotit naplňování stanovených osobních cílů průběžně hodnotit mít stanoveného klíčového pracovníka u jednotlivých klientů vést písemné záznamy o průběhu poskytované služby mít vytvořený funkční systém pro předávání potřebných informací mezi pracovníky

Význam IP pro uživatele vetší bezpečí – ví, na čem se domluvil s poskytovatelem, jak a kdy bude služba probíhat zná svá práva a povinnosti Zvyšuje jeho kompetence v oblasti rozhodování a přijímání zodpovědnosti za volby ve svém životě – není pasivním příjemcem sociální služby, ale je spoluodpovědný za dohodnutý průběh poskytované služby na základě dohodnutých osobních cílů

Význam IP pro poskytovatele větší bezpečí – ví, na čem se s uživatelem domluvil, má obranu proti požadavkům, které nejsou zahrnuty v plánu všichni zaměstnanci postupují stejným způsobem v souladu s IP, aniž by každý nový (nebo zastupující) zaměstnance teprve zjišťoval u uživatele, jakým způsobem chce služby poskytovat prostředkem pro stanovení kapacity služby Kontrolním mechanizmem k efektivnímu využívání služby a pracovní doby

Význam IP pro poskytovatele Prostředkem ke zvyšování kvality služby a změně v nabídce služeb, a to na základě zjišťovaných potřeb, přání uživatelů a jejich osobních cílů jedním z mechanizmů pro tvorbu rozvojových plánů organizace

Co je individuální plánování IP není v žádném případě: diagnostika (zdravotní, psychologická, sociální) hodnocení či posuzování uživatele popis problému nebo situace uživatele stanovení ošetřovatelských nebo zdravotnických postupů plánování individuálních služeb bez přítomnosti uživatele formální vyplňování „papírů“, protože se to po nás chce

Co je individuální plánování Individuálním plánováním je: dialog mezi uživatelem a pověřeným (klíčovým) pracovníkem o potřebách uživatele vyjednávání – „kontraktování“ o tom, jaké jsou potřeby uživatele a zda mu je organizace může pomoci naplnit

Co se od nás při plánování žádá? vést individuální rozhovory o potřebách a osobních cílech uživatele pravidelně s uživatelem plánovat, jak může sociální služba pomoci uživateli v naplňování jeho individuálních potřeb pravidelně s uživatelem hodnotit, jak se naplňování osobních cílů daří poskytovat sociální službu podle dohodnutých individuálních plánů mít metodiku pro IP a ta vychází z praxe poskytované sociální služby vést záznamy o plánování, vyhodnocování a naplňování osobních cílů uživatelů mít postupy pro předávání důležitých informací o poskytované službě mezi pracovníky

Co je důležité? IP podporuje běžný (anebo nejběžnější) způsob života uživatele vycházíme ze skutečných potřeb a osobních cílů uživatele vycházíme ze schopností a možností uživatele, a ne z popisu „problému“ plánujeme společně s uživatelem plány jsou pravidelně přehodnocovány, uživatel své osobní cíle může měnit plány jsou konkrétní, realizovatelné, vyhodnotitelné. Máme kritéria a termíny pro jejich hodnocení za plánování jsou zodpovědní konkrétní (klíčoví) pracovníci informace o poskytované službě si mezi sebou pracovníci sdělují

Lidské potřeby Potřebou se nerozumí pouze něco, co člověku chybí, ale hlavně to, k čemu skrze ni člověk směřuje. Pro určování potřeb uživatelů se můžeme inspirovat Maslowovou pyramidou lidských potřeb. směřuje tím k rovnováze

Maslowova pyramida potřeb

Co je osobní cíl? je součástí IP podpory uživatele něco, čeho by chtěl uživatel dosáhnout něco, co by uživatele podpořilo v jeho alespoň částečné soběstačnosti, v jeho pocitu potřebnosti a užitečnosti

Dobře formulovaný cíl je: realistický konkrétní významný pro uživatele dosažitelný vyhodnotitelný, měřitelný

Pravidla při tvorbě cílů: neptat se uživatele, jaký má osobní cíl ptejte se „lidsky“, nepoužívejte cizí slova zvažte, zda si budete dělat písemné poznámky vždy pouze za osobní účasti uživatele pouhým pozorováním klienta cíl nesestavíte pokud cíl stanovíte zcela sami bez ohledu na zvyklosti a potřeby uživatele, nebude to fungovat uživatel by neměl mít pocit, že je úkolován, cíl by měl plnit z vlastního přesvědčení žádný cíl je špatný cíl uvědomte si, že naplňování cíle budete nadále sledovat, hodnotit a hlavně měřit

Pravidla při tvorbě cílů: někdo bude mít cíl celoživotní, někdo ho může naplnit za měsíc člověk je individualita, žádné 2 cíle a podpora při jejich naplňování nebudou stejné není možné použít jeden vzor na všechny klienty zaměřit se na klady, úspěchy a dobré povahové vlastnosti uživatele, podpoříte tím jeho motivaci osobní cíl se někdy vytříbí až po delší práci s klientem, je třeba navázat důvěru Při dobré práci s uživatelem bude mít uživatel pocit, že mu někdo naslouchá, musíte však vztahy udržet v rámci profesionálního vztahu a nenechat se využívat.

Úloha klíčového pracovníka důvěrník uživatele „advokát“, který prosazuje zájem uživatele klíčový pracovník musí být někdo, komu klient důvěřuje a je mu sympatický klíčový pracovním by měl mít určité schopnosti, zejména schopnost vcítit se do situace uživatele neposkytovat okamžité odpovědi, pokud si nejste jisti neslibovat nereálné věci nebát se promluvit s rodinou uživatele nerozhodovat jednostranně, dbát na to, aby práce s jedním uživatelem neomezovala či nezvýhodňovala ostatní uživatele či další zaměstnance posilovat v klientovi vědomí možnosti rozhodnout se sledovat změny a pokroky, nebát se pochválit či kladně reagovat i na malé úspěchy

Náměty pro tvorbu IP IP sestavíme pomocí pozorování a popisu života jednotlivých klientů: jak se s ním dorozumíváme jak tráví den s kým se stýká jaké činnosti dělá během dne co umí a co mu dělá radost s čím má podle vás problém případně jak jste postupovali při jeho řešení má nějaké potřeby, které vyžadují péči odborníka (např. lékaře, psychologa, rehabilitačního pracovníka)

Náměty pro tvorbu IP V rozhovoru se klienta ptáme: co je pro něj v životě důležité co by do budoucna chtěl co by si na svém životě přál změnit s čím je spokojený a co by měnit nechtěl společně uvažujeme nad tím, jak je to reálné a jak mu k tomu můžeme pomoci

Typy individuálních cílů plynoucí ze základních činností dle zákona o sociálních službách zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, zvládání osobní hygieny nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, zvládání chodu domácnosti… dle sebeobsluhy a soběstačnosti uživatele oblasti sebeobsluhy (příprava stravy, koupání, sezení, stání, chůze po rovině, výběr oblečení…) oblasti soběstačnosti (komunikace, nakládání s penězi, mytí nádobí, vaření, úklid, obsluha běžných domácích spotřebičů…)

Děkuji Vám za pozornost! Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti