Nauka o podniku Seminář 6..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Příklady na výpočet zaměstnanců
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Rozhodovací matice.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – odpisy (2. část) Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
Technická dokumentace
Dynamické rozvozní úlohy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Kdo chce být milionářem ?
Číslo-název šablony klíčové aktivity
UMOŘOVÁNÍ DLUHU Užití GP v praxi 1.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výrobní činnost.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Deterministické modely zásob Model s optimální velikostí objednávky
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast: Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Plánování pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Personální práce.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Směnnost, koeficienty využití VK
Nauka o podniku Seminář 9.
Mzdové výpočty I. Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: května 2012
CHOVÁNÍ JEDNOTLIVNCE V ORGANIZACI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý majetek - kapacita Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
KVALITA VÝROBY UČEBNICE STR hodina.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Specializace  Kooperace  Dělba práce.
Hospodaření se zaměstnanci 41.hodina. Hospodaření se zaměstnanci Výpočty jednotlivých forem mezd 1.mzda časová = mzdový tarif x počet odpracovaných hodin.
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_05
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01, KČ3,C3,SM3.
Nauka o podniku Seminář.
Nauka o podniku Seminář.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Výrobní kapacita.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Autor: Ing.Holenda Jiří
VÝROBNÍ KAPACITA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:  ,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Hospodaření s DM Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1300 Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Koeficienty DLM, výrobní.
VÝPOČTY O PRACOVNÍCÍCH
Dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
NAUKA O PODNIKU I Hmotný investiční majetek a materiál jako výrobní faktory.
Kalkulace - učitel.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výpočet potřeby zaměstnanců Pracovní list Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Odpisy a výrobní kapacita
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Výpočet potřeby zaměstnanců
Výrobní činnost CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Podniková ekonomika Výrobní činnost.
Směnnost, koeficienty využití VK
Transkript prezentace:

Nauka o podniku Seminář 6.

Kalendářní časový fond (365 dní * 24 hod) Nominální časový fond ((kalendářní časový fond ve dnech – nepracovní dny) * počet směn * délka směny v hod) Nepracovní dny (soboty, neděle, svátky) Využitelný časový fond Plánované prostoje

? Kalendářní časový fond je počet dnů v roce počet kalendářních dnů bez sobot a nedělí počet pracovních dnů v roce 3

? Využitelný časový fond je totéž, co nominální časový fond kalendářní časový fond bez sobot, nedělí a svátků nominální časový fond bez prostojů 4

Kapacita – schopnost určitého zařízení (stroje, dílny) za optimálních podmínek vyrobit určité množství výrobků za určitou dobu. (V nejjednodušším vyjádření je to součin výkonu zařízení a doby činnosti) Výkon výrobního zařízení – maximální množství výrobků vyrobených za jednotku času Norma pracnosti výrobku – čas potřebný k výrobě jednoho výrobku

Výpočet kapacity QP – výrobní kapacita v naturálních jednotkách, VP – výkon v naturálních jednotkách za hodinu, TP – využitelný ČF v hodinách

Výpočet kapacity QP – výrobní kapacita v naturálních jednotkách, TP – využitelný ČF v hodinách tk – kapacitní norma pracnosti,

Využití výrobní kapacity QS – skutečný objem výroby, VS – skutečný výkon daného zařízení, TS – skutečná doba provozu daného zařízení

Využití výrobní kapacity koeficient celkového (integrálního) využití výrobní kapacity (kC) skutečný objem výroby (QS) výrobní kapacita (QP). Rozdíl QP – QS vyjadřuje tzv. kapacitní rezervu.

ke – koeficient časového (extenzivního) využití, ki – koeficient výkonového (intenzivního) využití

? Koeficient integrálního využití měří využití výkonu využití kapacity využití času kapacity 11

? Výkon výrobního zařízení udává maximální počet výrobků vyrobených za jednotku času průměrný počet výrobků vyrobených za jednotku času dobu, za kterou se průměrně vyrobí 1 výrobek maximální 12

? Využití časového fondu nazýváme extenzivním využitím intenzivním využitím integrálním využitím celkovým využitím 13

? Časový fond využitelný k práci je 1 000 hodin, norma pracnosti 0,05 nh, celkové využití kapacity 0,81 při intenzivním využití 0,9. Zjistěte: plánovaný počet vyrobených výrobků (QP) skutečný počet vyrobených výrobků (QS) skutečně odpracovaný čas (TS) kolik výrobků bude skutečně vyrobeno za 1 hodinu (VS) 14

? Časový fond využitelný k práci je 1 000 hod., norma pracnosti 0,05 nh. Jaký je plánovány počet vyrobených výrobků (QP) ? 1) Jestliže známe využitelný časový fond a normu pracnosti, můžeme zjistit výrobní kapacitu QP QP = TP / t = 1000 / 0,05 = 20 000 ks QP – výrobní kapacita v naturálních jednotkách, TP – využitelný ČF v hodinách, tk – kapacitní norma pracnosti, 15

? QP = 20 000 ks; Celkové využití kapacity 0,81. Jaký je skutečný počet vyrobených výrobků (QS)? 2) Tato kapacita je využita na 81 % a skutečný počet vyrobených výrobků je tedy QS = 20 000  0,81 = 16 200 ks kc - využití výrobní kapacity QS - skutečný objem výroby QP - výrobní kapacita 16

Časový fond využitelný k práci je 1 000 hodin, celkové využití kapacity 0,81 při intenzivním využití 0,9. Jaký je skutečně odpracovaný čas (TS)? Známe-li vztah mezi koeficienty celkového, časového a výkonového využití kapacity kc = ke  ki, pak ke = kc / ki = 0,81 / 0,9 = 0,9 jestliže byl celkový využitelný čas využit na 90 %, pak z celkových 1 000 hodin bylo skutečně odpracováno 900 hodin. ke – koeficient časového (extenzivního) využití, ki – koeficient výkonového (intenzivního) využití 17

? Norma pracnosti je 0,05 nh, intenzivní využití 0,9. Kolik výrobků bude skutečně vyrobeno za 1 hodinu (VS)? Jestliže je norma pracnosti 0,05 nh, pak za hodinu mělo být vyrobeno maximálně 1 / 0,05 = 20 ks / h. Tento výkon byl využit z 90 % a tedy za hodinu se skutečně vyrobilo 18 ks. 18

? Plnící linka v pivovaru může naplnit za hodinu 100 000 lahví. Je v provozu celoročně (360 dní) na 3 směny, 1 % nominálního časového fondu se plánuje na "prostoje". Vypočtěte výrobní kapacitu?

! TP = 360  8  3  0,99 = 8 553,6 h QP = 8 553,6  100 000 = 855 360 000 lahví

? Znáte tyto údaje: roční využitelný časový fond stroje 2 000 hod., kapacitní výkon 15 kusů/hod., celkové využití kapacity 85 % při extenzívním využití 93 %. Zjistěte: skutečný počet odpracovaných hodin, výkonové využití stroje, skutečný hodinový výkon, skutečný počet vyrobených výrobků.

! Roční využitelný časový fond stroje 2 000 hod., kapacitní výkon 15 kusů/hod., celkové využití kapacity 85 % při extenzívním využití 93 %. Jaký je skutečný počet odpracovaných hodin? TS = TP  ke = 2 000  0,93 = 1 860 h

! Roční využitelný časový fond stroje 2 000 hod., kapacitní výkon 15 kusů/hod., celkové využití kapacity 85 % při extenzívním využití 93 %. Jaké je výkonové využití stroje? ki = kc / ke = 0,85 / 0,93 = 0,9139 tedy 91,39 %

! Roční využitelný časový fond stroje 2 000 hod., kapacitní výkon 15 kusů/hod., celkové využití kapacity 85 % při extenzívním využití 93 %. Výkonové využití stroje je 0,91. Jaký je skutečný hodinový výkon? VS = VP  ki = 15  0,9139 = 13,7 ks / h

! Roční využitelný časový fond stroje 2 000 hod., kapacitní výkon 15 kusů/hod., celkové využití kapacity 85 % při extenzívním využití 93 %. Výkonové využití stroje je 0,91. Jaký je skutečný počet vyrobených výrobků? QS = QP  kc = TP  VP  kc = 2 000  15  0,85 = 25 500 ks

Uveďte příklady firem, zabývajících se kusovou, zakázkovou, sériovou a proudovou výrobou. Jaké faktory ovlivňují volbu typu výroby? Může být na fabrice kombinace těchto typů výroby? 26

Uveďte příklady hlavní, vedlejší (polotovary, náhradní díly) a doplňkové (využití odpadů a volné kapacity) výroby na automobilce Škoda. 27

Jak byste definovali pojem jakost? Jaké faktory byste zmínili, kdybyste popisovali jakost instantních nudlí Vitana či vzdělávacích služeb? Jak byste mohli vysvětlit pojem „plánování a management jakosti produktu“? Co tento proces může zahrnovat v příkladě výroby instantních nudlí Vitana či výukového procesu UJEP? 28

Jak se dá ocenit produktivita práce dělníka na stavbě, pracovnice studijního oddělení, účetního, ředitele obchodního oddělení? 29

Pomocí čeho zvyšují podniky svůj využitelný časový fond? 30

Uveďte příklady podniků v následující typologii: Podniky produkující věcné výkony Podniky na získávání surovin Výroba výrobních prostředků Výroba spotřebních statků Podniky služeb Finanční služby Nefinanční služby 31

Děkuji za pozornost!