V ÝVOJ ŠIKANOVÁNÍ A SPOKOJENOSTI ŽÁKŮ SE VZTAHY V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY – TŘÍDY S AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ ŠIKANOU PhDr. Pavel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Anketa a testování pitné vody
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Metodici prevence při PP
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
ohroženým domácím násilím
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Vliv šikanování ve třídě na socializaci jednotlivých žáků Pavel Letý Pedagogicko – psychologická poradna Nový Jičín 2009.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Aneb co může říci školní psycholog
ŠIKANA I Pavlína Janošová Psychologický ústav AV ČR Praha
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Šikana Zdroj: .
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Základy pedagogické metodologie
Kyberšikana.
Sociální patologie SCPT SCPA
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
ŠIKANA (únor) 2016). 2 METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY OBSAH.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Co potřebují oběti znásilnění ?
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
Problematika návykových látek u žáků středních škol
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
Šikana.
„Vzkaz v lahvi“ (Osobnostní a sociální výchova)
seminář Teorie a metodiky výchovy
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
Konference primární prevence PK
Pedagogika a psychologie
Michaela Borovanská, Jana Malíková
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

V ÝVOJ ŠIKANOVÁNÍ A SPOKOJENOSTI ŽÁKŮ SE VZTAHY V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY – TŘÍDY S AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ ŠIKANOU PhDr. Pavel Letý Pedagogicko-psychologická poradna Nový Jičín

P ODMÍNKY ZAŘAZENÍ KOLEKTIVU DO VÝZKUMNÉHO PODSOUBORU 1) Šikana oběti probíhala i v době administrace dotazníku (žáci neměli důvod být „spokojeni“ z důvodu jejího zamezení) 2) Byla identifikována konkrétní oběť (je známo, o kterého žáka se jedná) 3) K šikaně oběti docházelo skoro každý den nebo týden (byla tedy intenzivní) 4) K šikaně oběti docházelo přímo ve třídě (tedy za přítomnosti většiny ostatních žáků)

P ODMÍNKY ZAŘAZENÍ KOLEKTIVU DO VÝZKUMNÉHO PODSOUBORU – POKRAČOVÁNÍ 5) Součástí šikany byly fyzické útoky vůči oběti (v kombinaci s bodem 4) museli ostatní žáci o jednání agresorů pravděpodobně vědět) 6) Oběť byla aktivně šikanována skupinou agresorů - minimálně třemi (je známo, o které žáky se jedná) 7) Šikanování oběti potvrdili při vyšetřování svědci (není to jen verze oběti) ↓↓↓ Minimálně třetí vývojové stádium šikanování (Kolář) podle Metodického pokynu MŠMT k prevenci a řešení šikanování

T ŘÍDY S PROKÁZANOU, AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ, FYZICKOU ŠIKANOU (N = 33 KOLEKTIVŮ, 744 ŽÁKŮ )

Podle výzkumného souboru vyrůstá minimálně 1/4 žáků na základních školách v prostředí, kde aktuálně dochází k veřejnému fyzickému šikanování odpovídajícímu 3. vývojovému stádiu Touto situací jsou ve třídě poškozováni všichni žáci: oběti – primární viktimizace svědci – sekundární viktimizace agresoři – návyk dosahovat uspokojení prostřednictvím násilí

Z KUŠENOST OBĚTÍ ŠIKANY S POMOCÍ

Od 5. ročníku přibývá obětí, kterým nikdo nepomohl (Celý výzkumný soubor: statisticky významný rozdíl již od 3. třídy, stoupá i počet oběti šikanovaných skoro každý den nebo týden, kterým nikdo nepomohl, vzhledem k celkovému počtu žáků v ročníku: 3.tř.: 1,4% → 5.tř.: 2,3% → 6.tř.: 4% → 8.tř.: 3,9%) Jak jsou ostatní žáci ve třídě spokojeni se vztahy ve svém třídním kolektivu?

S POKOJENOST SVĚDKŮ ŠIKANY, KTEŘÍ NA SOBĚ NEZAŽILI PRVKY ŠIKANOVÁNÍ, SE VZTAHY VE TŘÍDĚ

Ve všech ročnících většina žáků nevidí v intenzivním šikanování spolužáka pro hodnocení kvality vztahů kolektivu, jako takových se kterými jsou „spokojeni“ nebo „spíše spokojeni“ vážný problém (Celý výzkumný soubor: při srovnání se „spokojeností“ žáků, kteří neznají oběť šikanování, jsou data prakticky shodná a mezi soubory nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl) ↓↓↓ Situace oběti na jejich hodnocení vztahů ve třídě (přinejmenším na námi použité škále) pravděpodobně nemá žádný vliv!

S POKOJENOST SVĚDKŮ FYZICKÉ ŠIKANY, KTEŘÍ NA SOBĚ NĚKDY ZAŽILI PRVKY ŠIKANOVÁNÍ, SE VZTAHY VE TŘÍDĚ

O TÁZKY K ZAMYŠLENÍ Souvisí nárůst jejich „spokojenosti“ (celý výzkumný soubor: statisticky významný rozdíl) se vztahy ve třídě primárně - s šikanovanou obětí o které vypovídají? - se zažívanými prvky šikany na sobě? ↓↓↓ Pro své hodnocení vztahů ve třídě věnují probíhající šikaně stále menší pozornost (habituace = přivykají probíhajícímu násilí) Nebo se situace obětí mezi jednotlivými ročníky přece jen v nějakém ohledu zlepšuje? - ubývá postupně ve třídách obětí? - nebo ubývá postupně ve třídách agresorů?

S VĚDCI, KTEŘÍ NA SOBĚ NEZAŽILI PRVKY ŠIKANOVÁNÍ – POČET UVÁDĚNÝCH OBĚTÍ

S VĚDCI, KTEŘÍ NA SOBĚ NEZAŽILI PRVKY ŠIKANOVÁNÍ – POČET UVÁDĚNÝCH AGRESORŮ

Situace obětí se i v tomto ohledu pravděpodobně zhoršuje: Svědci, kteří na sobě nezažili prvky šikanování (většina), v jednotlivých ročnících uvádějí - stejný počet obětí (nejčastěji jednu) - zvyšující se počet agresorů, kteří ji šikanují Zlepšují se vztahy tím, že by obětem více pomáhali její spolužáci a už nebyla zapotřebí pomoc učitele?

K DO OBĚTEM POMOHL NAPOŘÁD ( DATA Z CELÉHO VÝZKUMNÉHO SOUBORU )

Celý výzkumný soubor: mezi 1. a 2. stupněm základní školy statisticky významně klesá pomoc poskytnutá někým z žáků, která obětem pomohla napořád ↓↓↓ Ve vztahu k šikanování se vztahy ve třídě pravděpodobně zhoršují Jaká je ochota žáků na šikanu alespoň anonymně upozornit a tím ji zabránit?

P OČET ŽÁKŮ, KTEŘÍ UVÁDĚJÍ, ŽE VE TŘÍDĚ ZNAJÍ OBĚŤ ŠIKANOVÁNÍ

O TÁZKY K ZAMYŠLENÍ V těchto třídních kolektivech bylo prokázáno, že k fyzické šikaně aktuálně docházelo přímo ve třídě, tedy zcela veřejně Dá se proto předpokládat, že ostatní žáci o ní museli vědět! Proč o ni většina ani anonymně nevypovídá? - sympatizují s agresory více než s oběťmi? - má pro ně utrpení oběti menší význam, než možný trest pro útočníky? - učí se svým jednáním netečnosti vůči násilí a krytí pachatelů násilných činů?

Z ÁVĚRY Většina žáků na 2. stupni ZŠ ani anonymně neuvádí, že zná oběť fyzické šikany, ačkoli k ní aktuálně docházelo zcela veřejně Podle svědků, kteří na sobě nezažili prvky šikanování (většina), mezi jednotlivými ročníky ve třídě přibývá agresorů, počet jejich obětí je stejný Od 5. ročníku klesá počet obětí, kterým bylo pomoženo (v 8. ročníku již nebylo pomoženo žádné z nich) ↓↓↓ SITUACE ŠIKANOVÁNÝCH OBĚTÍ SE V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY ZHORŠUJE

Z ÁVĚRY - POKRAČOVÁNÍ Přes zhoršující se situaci obětí je většina svědků šikanování se vztahy ve třídě „spokojena“, nebo „spíše spokojena“ – pro toto své hodnocení v probíhající šikaně nevidí vážný problém Ti ze svědků, kteří na sobě zažili prvky šikanování a uvádějí, že znají oběť fyzické šikany, jsou se vztahy ve třídě stále „spokojenější“ ↓↓↓ Přivykají intenzivnímu šikanování a stále více jej považují za přirozenou součást normálních mezilidských vztahů?

Z ÁVĚRY – POKRAČOVÁNÍ V 1/4 kolektivů ZŠ aktuálně dochází k veřejnému fyzickému šikanování spolužáka 1/4 žáků tak získává zkušenost, že společnost není ochotna či schopna zamezit násilí vůči druhému člověku Poznámky: - nejednalo se o reprezentativní vzorek škol, výsledky proto nelze prokazatelně zobecnit - ve všech třídních kolektivech následovaly terapeutické intervence s cílem pokračování šikany zabránit (etika výzkumu)

Děkuji za pozornost Kontakt: PhDr. Pavel Letý Pedagogicko-psychologická poradna Nový Jičín Žižkova 3, Nový Jičín tel.: