Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Temperament, charakter
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Psychické stavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
City Pavel Šuranský.
Přístupy k osobnosti Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
 Je to nepříjemný senzorický a emoční zážitek spojený s aktuálním poškozením tkáně nebo potenciálním poškozením tkáně nebo popisovaná výrazy vyjadřujícími.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Rozhodování jako manažerská funkce
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
City DUM_15.
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Transkript prezentace:

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Emoce Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: emoce, prožívání, vyšší city, nálady, afekty, vášně, emocionalita, empatie Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmu emoce, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

prožívání (experience) vnitřní psychický jev charakterizovaný proudem vědomí každého více či méně uvědomovaného duševního obsahu, individuální (variabilita), subjektivní, těžko sdělitelné, nepročleněné, mají spontánní původ, polaritní ( libost x nelibost, napětí x uvolnění, vzrušení x uklidnění);

Emoce mentální stav i dynamické psychické procesy charakterizovaný subjektivními zážitky libosti a nelibosti provázené fyziologickými změnami, motorickými projevy (gestikulace, mimika), stavy menší či větší pohotovosti a zaměřenosti (láska, strach, nenávist);

Emoce soubor interakcí mezi subjektivními a objektivními faktory; lze u nich rozlišit: směr přibližování či vzdalování, intenzitu, čas trvání;

nižší city (např. agresivita) vyšší city (soucit): 1) intelektuální, 2) etické, 3) sociální, 4) estetické;

emocionalita schopnost vyjádřit emoce, tj. funkce emocí; stabilita – labilita

funkce emocí: dezorganizační – dezorganizují psychickou i somatickou činnost organismu, rušivý vliv; organizační – někdy naopak mají důležitou organizační roli v průběhu činnosti organizmu;

funkce emocí: dožívající atavizmy kdysi účelných reakcí; signální – odrážejí vztahy potřeb subjektu k objektům, které je uspokojují a které tak získávají subjektivní význam; hodnotící – např. příjemné x nepříjemné;

klasifikace emocí A) dle intenzity: nálady – slabá intenzita, dlouhé trvání, často pociťovány nejen ve vztahu k já, ale k celému okolí; afekty – silná intenzita, krátké trvání, prudký nástup, typy: vzrůstající pozitivní afektivita, vzrůstající negativní afektivita, ochabující pozitivní, ustupující negativní; vášně – silná intenzita, dlouhé trvání, pevně spjaté s dominantními hodnotami jednice;

B) dle kvality: radost x smutek; přijetí x odmítání; hněv x strach; překvapení x očekávání;

C) dle zaměření: 4 pra-afekty vyjadřující základní pohybové relace subjektu k objektu ingesce – sem s tebou ke mně (dychtivost); ejekce – pryč s tebou ode mě (vztek, hněv, odpor); recese – pryč se mnou od tebe (strach); prafuse – tam se mnou k tobě (láska);

D) dle aktivizace: stenické emoc. zážitky – podněcující, zvětšují sílu a energii, povzbuzují k činnosti; astenické emoc. zážitky – utlumující (pasivní);

Charakteristika emocí: selektivní a tonizující vliv – zvýšení citlivosti (senzibilizace) k určitým podnětům; senzibilizace v jednom směru vede k desenzibilizaci ve směru druhém; komplexní charakter emoční reakce – zahrnují zážitek, fyziologické, zejména útrobní změny a behaviorální i výrazové vzorce, mají integrované psychické i somatické komponenty;

Charakteristika emocí: polárnost a jejich intenzita – každá emoce má svůj protiklad, afekty (silné emoce) mívají výrazné motorické i vegetativní projevy; složky motivace a učení; mají ale funkční vztah ke všem psychickým procesům;

Charakteristika emocí: psychosomatické propojení – úzce souvisí s organickými procesy (blednutí, pláč, mimické projevy), psychosomatické choroby (žaludeční vředy, astma, ekzémy, angina pectoris aj.).; hněv souvisí se zvýšeným vylučováním noradrenalinu, strach provázen zvýšeným vylučováním adrenalinu; ambivalence citů – rozporuplnost, protichůdné city;

empatie – emoční způsob poznávání, umožňuje se vžívat do duševního stavu druhého, schopnost získané prožitky správně zpracovat a interpretovat, předpokladem komunikace, energeticky náročné;

zařaď psychický jev EMOCE do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

zařaď psychický jev EMOCIONALITA proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

otázky ??? nálada afekt emocionalita 1) intelektuální 2) etické 3) sociální 4) estetické slabá emoce s dlouhým trváním, často pociťována k celému okolí silná emoce krátkého trvání s prudkým nástupem schopnost vyjádřit emoce vyšší city jsou

otázky zařaď pojmy polárnost, ambivalence, empatie, psychosomatické propojení ??? co znamená, že můžu cítit naráz protikladné emoce, např. lásku a nenávist ? proč někdy při emoci člověk zrudne, rozbuší se mu srdce ? co znamená, že můžu cítit obrovskou radost, tichou radost, smutnění a žal ? jak se nazývá emoční způsob poznávání ? ambivalence psychosomatické propojení polárnost empatie

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.