Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Emoce Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: emoce, prožívání, vyšší city, nálady, afekty, vášně, emocionalita, empatie Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmu emoce, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;
prožívání (experience) vnitřní psychický jev charakterizovaný proudem vědomí každého více či méně uvědomovaného duševního obsahu, individuální (variabilita), subjektivní, těžko sdělitelné, nepročleněné, mají spontánní původ, polaritní ( libost x nelibost, napětí x uvolnění, vzrušení x uklidnění);
Emoce mentální stav i dynamické psychické procesy charakterizovaný subjektivními zážitky libosti a nelibosti provázené fyziologickými změnami, motorickými projevy (gestikulace, mimika), stavy menší či větší pohotovosti a zaměřenosti (láska, strach, nenávist);
Emoce soubor interakcí mezi subjektivními a objektivními faktory; lze u nich rozlišit: směr přibližování či vzdalování, intenzitu, čas trvání;
nižší city (např. agresivita) vyšší city (soucit): 1) intelektuální, 2) etické, 3) sociální, 4) estetické;
emocionalita schopnost vyjádřit emoce, tj. funkce emocí; stabilita – labilita
funkce emocí: dezorganizační – dezorganizují psychickou i somatickou činnost organismu, rušivý vliv; organizační – někdy naopak mají důležitou organizační roli v průběhu činnosti organizmu;
funkce emocí: dožívající atavizmy kdysi účelných reakcí; signální – odrážejí vztahy potřeb subjektu k objektům, které je uspokojují a které tak získávají subjektivní význam; hodnotící – např. příjemné x nepříjemné;
klasifikace emocí A) dle intenzity: nálady – slabá intenzita, dlouhé trvání, často pociťovány nejen ve vztahu k já, ale k celému okolí; afekty – silná intenzita, krátké trvání, prudký nástup, typy: vzrůstající pozitivní afektivita, vzrůstající negativní afektivita, ochabující pozitivní, ustupující negativní; vášně – silná intenzita, dlouhé trvání, pevně spjaté s dominantními hodnotami jednice;
B) dle kvality: radost x smutek; přijetí x odmítání; hněv x strach; překvapení x očekávání;
C) dle zaměření: 4 pra-afekty vyjadřující základní pohybové relace subjektu k objektu ingesce – sem s tebou ke mně (dychtivost); ejekce – pryč s tebou ode mě (vztek, hněv, odpor); recese – pryč se mnou od tebe (strach); prafuse – tam se mnou k tobě (láska);
D) dle aktivizace: stenické emoc. zážitky – podněcující, zvětšují sílu a energii, povzbuzují k činnosti; astenické emoc. zážitky – utlumující (pasivní);
Charakteristika emocí: selektivní a tonizující vliv – zvýšení citlivosti (senzibilizace) k určitým podnětům; senzibilizace v jednom směru vede k desenzibilizaci ve směru druhém; komplexní charakter emoční reakce – zahrnují zážitek, fyziologické, zejména útrobní změny a behaviorální i výrazové vzorce, mají integrované psychické i somatické komponenty;
Charakteristika emocí: polárnost a jejich intenzita – každá emoce má svůj protiklad, afekty (silné emoce) mívají výrazné motorické i vegetativní projevy; složky motivace a učení; mají ale funkční vztah ke všem psychickým procesům;
Charakteristika emocí: psychosomatické propojení – úzce souvisí s organickými procesy (blednutí, pláč, mimické projevy), psychosomatické choroby (žaludeční vředy, astma, ekzémy, angina pectoris aj.).; hněv souvisí se zvýšeným vylučováním noradrenalinu, strach provázen zvýšeným vylučováním adrenalinu; ambivalence citů – rozporuplnost, protichůdné city;
empatie – emoční způsob poznávání, umožňuje se vžívat do duševního stavu druhého, schopnost získané prožitky správně zpracovat a interpretovat, předpokladem komunikace, energeticky náročné;
zařaď psychický jev EMOCE do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky
zařaď psychický jev EMOCIONALITA proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky
otázky ??? nálada afekt emocionalita 1) intelektuální 2) etické 3) sociální 4) estetické slabá emoce s dlouhým trváním, často pociťována k celému okolí silná emoce krátkého trvání s prudkým nástupem schopnost vyjádřit emoce vyšší city jsou
otázky zařaď pojmy polárnost, ambivalence, empatie, psychosomatické propojení ??? co znamená, že můžu cítit naráz protikladné emoce, např. lásku a nenávist ? proč někdy při emoci člověk zrudne, rozbuší se mu srdce ? co znamená, že můžu cítit obrovskou radost, tichou radost, smutnění a žal ? jak se nazývá emoční způsob poznávání ? ambivalence psychosomatické propojení polárnost empatie
Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.