Využití dotačních možností k problematice ŽP. Operační program Životní prostředí Zprostředkující orgán - SFŽP – administrace celého procesu Řídící orgán.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SFŽP ČR Úpravy dětských hřišť a zahrad v přírodním stylu při MŠ
Advertisements

SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
OPŽP - PRIORITNÍ OSA 4 Petr Stejskal
Nástroje územního plánování
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Aktuální informace o připravované.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Úvod do problematiky OPŽP
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Možnosti financování protipovodňových.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Mgr. Alena Lehmannová Nýrsko PROGRAMY PODPORY EKOLOGICKY ŠETRNÝ CESTOVNÍ RUCH, OCHRANA ŽP.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Operační program Životní prostředí
…pro vodu, vzduch a přírodu OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Nejčastější chyby v žádostech Veronika Maršálková Referent Odboru příjmu žádostí a krajských.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
zelená linka: Dočerpání OPŽP & představení nového OPŽP Seminář OPŽP pro potenciální žadatele.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Schválením žádosti projekt nekončí
Nový zákon o ochraně ovzduší
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Operační program životní prostředí
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Využití dotačních možností k problematice ŽP

Operační program Životní prostředí Zprostředkující orgán - SFŽP – administrace celého procesu Řídící orgán - MŽP – poskytovatel dotace – závazná rozhodnutí Na programové období 2007 – 13 vyčleněno v OPŽP 4,92 mld.€. Struktura financování OPŽP – složení dotace - 75 % financí z EU - z toho 14% z ERDF - z toho 86% z FS - 25% ze státního rozpočtu ČR

Operační program Životní prostředí PO 1 - zlepšování kvality vod, protipovodňová opatření PO 2 - snižování emisí N, S, CO2, TZL, NH3 PO 3 - udržitelné využívání zdrojů energie PO 4 - zlepšování kvality nakládání s odpady PO 5 - snižování znečištění a enviromentálních rizik PO 6 – zlepšování stavu přírody a krajiny PO 7 – rozvoj infrastruktury pro enviromentální vzdělávání PO 8 – technická pomoc Základní struktura OPŽP Členění na prioritní osy a oblasti podpory, z nichž každá podporuje jinak zaměřená opatření ve prospěch životního prostředí

Přesný výčet příjemců podpory a podmínky pro podání žádosti jsou uvedeny v Implementačním dokumentu OPŽP.  územní samosprávné celky a jejich svazky,  obecně prospěšné společnosti,  církve a náboženské společnosti,  občanská sdružení,  družstva  podnikatelské subjekty – fyzické osoby,  obchodní společnosti vlastněné z více než 67 % majetku obcemi nebo jinými veřejnoprávními subjekty,  obchodní společnosti vlastněné z méně než 67 % majetku obcemi nebo jinými veřejnoprávními subjekty,  státní podniky a organizace,  příspěvkové organizace,  ostatní nepodnikatelské subjekty vlastněné z více než 50 % majetku obcemi či jinými veřejnoprávními subjekty,  organizační složky státu. OPŽP – možní příjemci dotace

OPŽP – 2.1. Zlepšení kvality ovzduší Na základě specifických cílů oblasti podpory je tato rozdělena do čtyř podoblastí: • Snížení imisní zátěže ze zdrojů v objektech nenapojených na CZT • Snížení příspěvku k imisní zátěži obyvatel omezením emisí z energetických systémů včetně CZT • Snížení imisní zátěže omezením prašnosti z plošných zdrojů • Doplnění a inovace systémů sledování a hodnocení imisní zátěže na území ČR V rámci této oblasti podpory jsou přijatelné pouze projekty, které jsou obsaženy v příslušném programu ke zlepšování kvality ovzduší.

OPŽP – 2.2. Omezování emisí 2.2.a) rekonstrukce spalovacích zdrojů s inst. výkonem větším než 5 MW za účelem snížení emisí NOx, SO 2 a prachových částic (2.2.e)..a současně vytvoření nových kapacit pro spoluspalování odpadu) 2.2.b) rekonstrukce nespalovacích zdrojů nebo instalace dodatečných zařízení pro záchyt emisí za účelem snížení emisí znečišťujících látek (2.2.f)..u velkých nespalovacích stac. zdrojů současné vytvoření nových nebo stávajících kapacit na spoluspalování odpadu) 2.2.c) záměna technologií a technická opatření na zdrojích vedoucí k odstranění (či snížení) emisí VOC 2.2.d) technická opatření na zdrojích vedoucí k odstranění (či snížení) emisí NH 3

OPŽP – 2.2. Omezování emisí • Zateplení objektů se současnou výměnou systému vytápění a zajištění energetických úspor • Rozšíření a rekonstrukce CZT, včetně rekonstrukcí předávacích stanic • Výstavba nového zdroje CZT (také v již existujícím) • Rekonstrukce rozvodů za účelem zvýšení účinnosti – přechod z parního systému na teplovodní • Plynofikace a zateplení, plynofikace obcí • Instalace dodatečných filtrů pro záchyt emisí zneč. látek (NOx, SO2, TZL) • Ekologizace zdrojů a rekonstrukce kotlů nad 5 MW • Výsadba izolační zeleně • Technická opatření ke snižování emisí NH3 na zdrojích (v provozech) Příklady typových projektových záměrů

OPŽP – 2.2.d – snížení emisí NH3 Základní předpoklady pro podání žádosti o dotaci: 1, Žadatel = původce znečištění = chovatel zvířat 2, Splnění podmínek obecně závazné legislativy - Zákon o ochraně ovzduší - malý, střední a velký zdroj znečištění - Zásady správné zemědělské praxe - Provozní řád - IPPC pro velké farmy 3, Splnění podmínek pro vyplácení zemědělských dotací na půdu - GAEC a SMR Podoblast 2.2.d je přímo směřována na podporu investic chovatelů zvířat.

1, Technická opatření ve stáji - např. roštové podlahy, vyhrnovací zařízení 2, Technická opatření při uskladnění - např. zakrytí jímek, vaky na kejdu, vytváření krusty hnoje 3, Technická opatření při aplikaci - např. zrychlené zapravení do země nebo změna technologie OPŽP – 2.2.d – snížení emisí NH3 Ekologický přínos projektu je součtem všech relevantních podopatření ( 1 – 3 ). Základem pro výpočet snížení emisí realizací projektu je příloha č.2 v NV 615/2006 Sb., kde jsou uvedeny konkrétní technologická opatření ke snižování emisí včetně procentuálního vyjádření efektu realizace. Opatření ke snížení emisí čpavku je reálně možné rozdělit na 3 základní roviny :

OPŽP – 5 – 5.1 – Znečištění a rizika ve vztahu k ŽP 5.1. a) Snížení průmyslového znečištění • vytvoření BAT center pro jednotlivé kategorie průmyslových činností v návaznosti na zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci ve znění pozdějších předpisů • rekonstrukce nebo nákup technologií pro monitoring průmyslového znečištění jednotlivých složek životního prostředí (například: vody, ovzduší, půdy) • rekonstrukce nebo nákup technologií pro omezení průmyslového znečištění (souvislost s BAT a IPPC) Prioritní osa 5 OPŽP je zaměřena na projekty ve dvou základních skupinách:

OPŽP – 2.2.d – snížení emisí NH3 5.1.b) Snižování enviromentálních rizik • vytvoření informačních systémů prevence závažných havárií, • výstavba nových a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem snížení míry rizika a omezování následků závažných havárií (souvislost se zákonem č. 59/2006 Sb.), • vytvoření výukových a expertních center REACH a center prevence rizik, • vytvoření znalostních portálů managementu chemických látek, • vytvoření SW nástrojů pro tvorbu a aplikaci nových metodik a postupů v prevenci závažných havárií.

OPŽP - Povinné přílohy žádosti o dotaci v OPŽP Přesný výčet dokumentů je vždy uveden u každé jednotlivé výzvy. Doklady potřebné k podání žádosti, lze rozdělit na povinné a specifické přílohy. POVINNÉ PŘÍLOHY K ŽÁDOSTI O DOTACI • doklad, ze kterého je patrná právní subjektivita žadatele, • projektová dokumentace pro územní rozhodnutí případně vyšší stupeň projektové dokumentace včetně položkového rozpočtu (originál dokladu), • stanovisko místně příslušného krajského úřadu z hlediska potřeb životního prostředí, • stanovisko orgánu ochrany přírody – vliv na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti • územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) – pokud není relevantní, pak vyjádření SÚ, • aktuální výpis z katastru nemovitostí, • doklad o vlastnictví (lze doložit také nájemní smlouvu na dobu minimálně 10 let od ukončení projektu), • smlouva o smlouvě budoucí nebo kupní smlouva vč. ocenění nemovitosti znalcem, • souhlasné stanovisko zřizovatele (kromě MŽP) pouze organizační složky státu nebo státní příspěvková organizace.

OPŽP - Specifické přílohy žádosti v OPŽP – oblast 5.1. Snižování environmentálních rizik • odborný posudek (posouzení analýzy rizika a hodnocení míry rizika závažné havárie stávajícího objektu atd. • studie proveditelnosti – detailní popis projektu v souladu s odborným posudkem a projektovou dokumentací • stanovisko MŽP - odboru environmentálních rizik - k projektům prevence závažných havárií, GMO a REACH z hlediska potřeb snižování environmentálních rizik a implementace REACH, • poslední protokol o provedení inspekce u provozovatele MŽP a rozhodnutí krajského úřadu – je-li relevantní, • stanovisko místně příslušného krajského úřadu z hlediska potřeb ŽP (soulad se schváleným, aktualizovaným nebo připravovaným vnějším havarijním plánem Kraje) Omezování průmyslového znečištění • odborný posudek – k projektům rekonstrukce a nákup technologií pro omezení průmyslového znečištění (v souvislosti s BAT a IPPC). Obsahuje porovnání parametrů plánované technologie s hodnotami indikátorů BAT, • studie proveditelnosti – detailní popis projektu v souladu s odborným posudkem a projektovou dokumentací • stanovisko místně příslušného krajského úřadu z hlediska potřeb životního prostředí, • stanovisko ČIŽP – k projektům rekonstrukce a nákup technologií pro omezení průmyslového znečištění (v souvislosti s BAT a IPPC), • stanovisko MŽP, odboru IPPC a IRZ – je součástí žádosti o podporu ke všem projektům,

OPŽP - Způsobilé výdaje v oblasti podpory 5.1. • projektová příprava (před akceptací žádosti považovány za nezpůsobilé) • náklady na aplikaci a zavádění BAT, ekologických technologií a inovací • tvorba informačních systémů • vícepráce do výše rozpočtové rezervy (max. 5 % z celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu) • náklady na publicitu projektu (informační panel, pamětní deska dle SFŽP) • nákup staveb (max. do výše10 % celkových způsobilých přímých realizačních výdajů projektu) Za způsobilé jsou považovány pouze výdaje bezprostředně související s cíly projektu a VYNALOŽENÉ V SOULADU S PRAVIDLY PRO VÝBĚR DODAVATELŮ v OPŽP Způsobilé výdaje pro oblast 5.1. dle poslední výzvy:

OPŽP a VEŘEJNÁ PODPORA –,,de minimis“  Veřejná podpora malého rozsahu - „de minimis „ - dle nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ­dotace až do výše 90% způsobilých výdajů ­hranice stanovena ve výši 200 tis. € po dobu tří let ­pro subjekty zemědělské prvovýroby je limit snížen na 8 tis.€ (v období hranice byla dočasně navýšena na 500 tis. €. Podobné navýšení se zatím nezvažuje, bylo avizováno jako opatření proti dopadům finanční krize ) Každý žadatel má povinnost evidovat veškeré poskytnuté podpory de minimis a skutečný stav vždy čestně prohlašuje s každou relevantní žádostí o dotaci. Čerpání kontroluje FÚ i poskytovatelé.

OPŽP a VEŘEJNÁ PODPORA - ostatní  Obecné nařízení o blokových výjimkách - GBER – dle nařízení Komise (ES) č. 800/2008 se prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem. ­toto nařízení je možno použít na různé kategorie podpor, z nichž pro OPŽP jsou relevantní zejména: ­regionální podpora ­podpora na ochranu ŽP ­podpora na výzkum, vývoj a inovaci  Pokyny pro životní prostředí – 2008/C 82/01 ­stanovují podmínky, kdy lze VP považovat za nutnou k zajištění ochrany ŽP  Regionální bloková výjimka – dle nařízení Komise (ES) 1628/2006 Veřejná podpora (narušení tržních sil) je obecně zakázána. Aby bylo možné poskytovat dotace podnikatelů, existují obecně závazné předpisy na evropské úrovni, které jsou vždy do daných dotačních titulů implementovány. Pokud nejsou, není možné dané typy podpory udílet.

Informační kanály k dotacím na zlepšení ŽP • • • • call centrum: zelená bezplatná linka SFŽP • krajská pracoviště SFŽP • MŽP • • časopis Priorita (vydává MŽP)

DĚKUJI ZA POZORNOST…