Jak vyzrát na „krizi“? aneb krizové řízení malých a středních firem v době recese
Agenda 1.Co si musíte uvědomit … 2.Co s tím … 3.Co Vám pomůže … 4.Jak pomůžeme my Vám …
1.Co si musíte uvědomit! Dochází ke snížení obratů Dochází ke snížení marží Snížení počtu zákazníků Problémy s plánováním Cashflow Problémy s fixními náklady Problémy s využitím zaměstnanců Problémy s externími finančními zdroji
Snižuje se poptávka Zvětšuje se konkurence Snižuje se cena Prodá se méně zboží za nižší cenu Výsledkem je nižší obrat 1.Dochází ke snížení obratů
Snižuje se cena Náklady zůstávají stejné nebo se jen mírně snižují Snižuje se marže Výsledkem je nižší zisk Vytváří se méně zdrojů pro vytváření rezerv a rozvoj 1.Dochází ke snížení marží
Snižuje se poptávka Zvětšuje se konkurence Zákazníci mění výběrová kritéria Rozhoduje cena a platební podmínky Dochází k přerozdělení zákaznického portfolia 1.Snížení počtu zákazníků
K dispozici je menší množství volných finančních prostředků Úvěry se stávají nedostupné nebo nevýhodné Tlak na změnu platebních podmínek Složitější splácení půjček a leasingů Problémy s volnými finančními prostředky 1.Problémy s plánováním CF
Fixní náklady zůstávají Nelze reagovat okamžitě Nutno pečlivě zvážit, kde snižovat s ohledem na budoucnost Snažit se o optimalizaci ne o minimalizaci Snaha o převedení fixních nákladů na náklady proměnné 1.Problémy s fixními náklady
Nižší poptávka, nižší produkce Nutnost sledování efektivity práce Snižování stavu zaměstnanců Rušení pracovních pozic Orientace na klíčové zaměstnance – motivační programy 1.Využití zaměstnanců
Nedostatek provozního kapitálu Externí zdroje jsou nedostupné nebo drahé Banky mají specifické požadavky Zákazníci požadují delší doby splatnosti Orientace na vnitřní rezervy 1.Problémy s financováním
2.Co s tím? Udržet obraty na přijatelné úrovni Zvýšit efektivitu, snížit náklady Udržet si co nejvíce stávajících zákazníků, hledat nové Vytvářet rezervy finančních zdrojů Snažit se o převedení fixních nákladů na proměnné Dělat účinnou personální politiku Hledat přijatelné externí zdroje
2.Udržení obratů - produkce Hledat nové trhy Urychlit výzkum a vývoj – inovace výrobku Nový výrobní program Hledat partnery pro společné cíle Převzetí trhů krachující konkurence
Hledat rezervy ve zdrojích Přejít na maximální využití všech dostupných zdrojů Optimalizovat dodavatelské řetězce Eliminovat prostoje a odstávky Snížit počet úrovní na cestě k zákazníkovi 2.Zvýšení efektivity
2.Práce se zákazníky Zaměřit se na udržení stávající klientely Pružně reagovat na situaci na trhu a podřídit jí interní rozhodování Hledat nové zákazníky, nové segmenty trhu Soustředit se na spokojenost zákazníků Nabídnout v ceně služby, které Vás buď nic nestojí nebo jen zlomek ceny výrobku
2.Vytváření finanční rezervy Soustředit všechny volné zdroje na jedno místo Lépe plánovat Cashflow Stanovit přesná pravidla Snažit si dohodnout s dodavateli lepší podmínky Pokud to lze, využívat standardní finanční operace a služby
2.Převedení fixních nákladů Podrobná analýza fixních nákladů Rozdělení na „nesouvisející“ a „související“ (s výrobou) Hledání zákonitostí mezi souvisejí- cími náklady a výrobní jednotkou Navržení řešení Změna kalkulací, změna cen, změna obchodní politiky
2.Personální politika Personální audit Optimalizace počtu zaměstnanců Personální replacement Systém pro hodnocení zaměstnanců Program stabilizace klíčových lidí
2.Externí zdroje financování EU fondy (OPPI, ROP, …) Jiné fondy (Norské, Švýcarské, …) Podpora vlády ČR – prostřednictvím ČMZRB Využití vlastních vázaných zdrojů Vstup cizího kapitálu
3.Co Vám pomůže? Podrobná analýza současného stavu Zvýšení výkonnosti Optimalizace nákladů Stabilizace finančních prostředků Motivace zaměstnanců
4.Jak pomůžeme my Vám? Připravíme bezplatný workshop s managementem společnosti Vytvoříme „Úvodní studii“ Společně stanovíme preferované oblastí Analyzujeme vybrané oblasti a navrhneme řešení Podpoříme Vás při realizaci opatření
4.Bezplatný workshop Cíl: prezentace navrhovaného řešení a rozhodnutí „GO – NO GO“ Rozsah: 4 hodiny Účast: vrcholový management, vlastníci Výstup: v případě „GO“ smlouva o spolupráci Cena: zdarma
4.Úvodní studie Cíl: stanovit kritické oblasti Rozsah: cca 1 týden (1 - 2 dny u zákazníka), závisí na rozsahu Účast: vrcholový a střední management, vlastníci procesů Výstup: strukturovaný dokument popisující kritické oblasti Cena: , ,- Kč
4.Stanovení pref. oblastí Cíl: určení preferovaných oblasti Rozsah: 4 hodiny Účast: vrcholový management, vlastníci Výstup: návrh dalšího postupu Cena: zdarma
4.Analýza a návrh řešení Cíl: v každé oblasti nalézt kritická místa a navrhnout opatření Rozsah: cca 1 týden na oblast Účast: interwiev se všemi účastníky procesů Výstup: analýza procesů a návrh opatření Cena: 1 oblast cca ,- Kč
4.Podpora při realizaci Cíl: zavést všechna navržená opatření v co nejkratší době Rozsah: dle interních podmínek Účast: střední management, účastníci procesů Výstup: akceptační protokol a výstupní zpráva Cena: závisí na zvolení formy spolupráce (plná realizace, kouching, vzdálená podpora, sazba ,- Kč/člověkoden)