Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním Gabriela Mahrová
Obtížně zvládnutelné situace - příprava 1. Stanovte si jasný cíl 2. Buďte TOLERANTNÍ. 3. Chovejte se sebevědomě. 4. Zachovejte klid. 5. Naučte se říkat NE. 6. Stůjte si na svém. 7. Podávejte zpětnou vazbu. 7. Podávejte zpětnou vazbu. 8. Dodávejte dobré zprávy 9. Utvořte si větší obraz o daném člověku. A o sobě samém.
Nejčastější náročné situace Apatie Ambivalence Manipulace Krize Agrese
Apatie Snílek, nekomunikativní, samotář Neumí sdělit své přání a potřeby Chybí jistota v jednání Stále se omlouvá a vysvětluje Předem vzdává dosažení cíle nerozhodný
Ambivalence Rozporuplné protichůdné reakce Dvojsmyslnost Vyvolává u druhých pocit nejistoty Něco jiného říká,něco jiného dělá Neodkládá masky Nevypočitatelnost
Manipulace Člověk mnoha tváří Odvolává se na pravidla,tradice a autority, ale tak jak se mu to hodí Používá citáty a přísloví Nepřímé úkoly neslyší,nebo na ně zapomíná Parazituje na silnějších jedincích Má patent na rozum Obětuje se,ale zároveň vybírá daň Kritizuje druhé a zároveň zdůrazňuje svou bezchybnost Ví,co je pro ostatní nejlepší Kdo nejde se mnou, jde proti mě Neumí odpouštět
Krize Osobní krize Vysoká emocionalita Pesimismus Střídání nálad Uzavřenost/přílišná otevřenost Snížení výkonnosti
Jak si s tím poradíme Spolupráce Opak soupeření Já nahradíme my Ochota k dobrovolné ztrátě Důvěra Vzájemnost Otevřené otázky a odpovědi Hledáme jak to jde a ne jak to nejde Ochota odložit masku Úcta Ochota ke změně Přátelská atmosféra
Využití vnitřního potenciálu Chronický stěžovatel může upozornit na skutečné problémy Pesimista má smysl pro detail Agresor řeší rychle úkoly a má vysokou výkonnost Manipulátor umí hledat kompromisy Ambivalentní cítí vnější nebezpečí Apatický nedělá unáhlená rozhodnutí Překonání krize vede k posílení
Asertivita jako jedna z možností Schopnost zdravého sebeprosazení Verbální i neverbální soulad Sebejistota Autenticita a otevřenost Informace spojené s prožitkem Pozitivní postoj k druhým Stejná práva pro všechny zúčastněné Možnost dělat chyby a být za ně zodpovědný
Postup zvládání náročných situací 1.Ujasněte si cíl setkání 2.Zjistěte si potřebné informace 3.Zvažte závažnost situace a postup 4.Hledejte jak to jde a ne jak to nejde 5.Neočekávejte příliš. 6.Pravidla sdělení:nekritizujte v přítomnosti ostatních,zachovejte klidný a věcný tón, snažte se o to být pochopeni, ukončete rozvor v pozitivním duchu
Kontakty Terapeutická komunita Bílá Voda PL Bílá Voda 790 69 584 414 156 724 727 469, 724 727 465 gabriela.mahrova@seznam.cz m.lastovica@seznam.cz www.pl.bila.voda.jesenicko.com