Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013 Jan Klusáček, jan.klusacek@lumos.org.uk
Zdroj dat Statistická ročenka školství 2012/2013 (výkonové ukazatele) Statistická ročenka školství vychází z dat ze školních matrik, které školy odevzdávají vždy MŠMT k 31.9. Nejedná se tedy o výběrové šetření, ale vychází z dat o všech dětech ve školských zařízeních v ČR Ročenka je veřejně přístupná na www.uiv.cz
V krajích ČR diagnostika SVP
Hlavní zjištění Analýza dat ukázala, že mezi kraji ČR existují velmi velké rozdíly v procentuálním podílu dětí s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením (LMP) a specifickými poruchami učení (SPU) Ve dvou krajích bylo dokonce více diagnostikovaných dětí s LMP než s SPU, což je v rozporu s běžným výskytem daných SVP v populaci (v celé ČR bylo 2,1% dětí s diagnostikovaným LMP a 4,3% s SPU) Vzhledem k tomu, že procentuální výskyt daných SVP v populaci by se neměl mezi jednotlivými kraji tak zásadním způsobem lišit , naznačují data, že zřejmě existují výrazné rozdíly v diagnostických postupech a práci poradenských zařízeních v jednotlivých krajích
Vyhodnocování SVP: ČR vs. VB Plánované změny v ČR Metody Velmi různé testy revize testů Kde vyhodnocováno škola, rodina Kancelář PPP, SPC žádné Produkováno kým, s kým vzděl. psycholog, SLT, učitel, sociální prac., další odborníci, rodina, dítě psycholog + speciální pedagog Vytíženost vyhodnocujících center ok přetížené Délka vyho. procesu měsíce hodiny Podpora a kontrola vyhodnocování silná role ministerstva vzdělávání malá podpora, žádná kontrola podpora NUV, inspekce ČŠI Výstup – prohlášení o SVP dlouhý, detailní, konkrétní, srozumitelný krátký, abstraktní, žargon Vyhodnocování SVP: ČR vs. VB
Jaká část dětí s různými SVP je individuálně integrovaná do běžných tříd? Inkluze v číslech
Hlavní zjištění Téměř 90% dětí s tělesným postižením (včetně těžkého) již je individuálně integrovaných Dětí se smyslovým postižením je individuálně integrovaných přibližně polovina Naproti tomu dětí i s lehkým mentálním postižením je individuálně integrovaných pouze 8% Mezi kraji existují velmi velké rozdíly, procentuální podíl individuálně integrovaných dětí se stejnou SVP se u některých SVP pohybuje od 20 procent v jednom kraji po 90 procent v jiném kraji