Vzdělávání žáků s tělesným postižením v základní škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Počítačové kurzy v rámci projektu TyfloEmployAbility Mgr. Radek Pavlíček, TyfloCentrum Brno, o. p. s.
Kariérové poradenství
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Zdravotně znevýhodněný žák ve škole
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Alternativní zdroje podpůrných opatření
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Různé role zástupce ředitele školy
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt je spolufinancován ESF a SR ČR VZDĚLÁVACÍ, PORADENSKÉ A RELAXAČNÍ CENTRUM PRO ZDRAVOTNĚ ZNEVÝHODNĚNÉ OSOBY A JEJICH RODINY V LIBERECKÉM KRAJI OBCHODNÍ.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Počítače pro handicapované
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Individuální integrace směřující k inkluzi
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Individuální vzdělávací plán
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
EU peníze středním školám. Šablony Šablony – unikátní systém podávání žádostí o EU dotace Není nikde jinde v EU Velmi jednoduchý způsob - školy mají minimum.
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
MAP – Místní akční plán ORP RK
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Normativní financování vztahy a souvislosti
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Centrum kolegiální podpory CKP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vzdělávání žáků s tělesným postižením v základní škole Mgr. Zbyněk Němec, speciální pedagog Speciálně pedagogické centrum při Základní škole Kladno, Pařížská 2249 listopad 2011

Možnosti podpory – vyhláška 147/2011 Sb. (zdravotní nebo sociální znevýhodnění) Vyrovnávací opatření: využívání speciálně pedagogických metod a postupů, poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku, využívání poradenských služeb školy a školských poradenských zařízení, využívání individuálního vzdělávacího plánu a služeb asistenta pedagoga (zdravotní postižení) Podpůrná opatření: využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů zařazení předmětů speciálně pedagogické péče poskytování pedagogicko-psychologických služeb zajištění služeb asistenta pedagoga snížení počtu žáků ve třídě

Asistenční služby Asistent pedagoga Osobní asistent zaměstnanec školy, financován pomocí dotace KÚ, o zřízení pozice žádá škola (k žádosti nutno doložit doporučení SPC) pracuje i s ostatními žáky ve třídě, náplň práce viz. vyhláška 147/2011 Sb. – nově může zajišťovat i pomoc při sebeobsluze nutné pedagogické vzdělání (minimálně akreditovaný kurz pro asistenty pedagoga) Osobní asistent zaměstnanec rodičů žáka nebo NNO; nutná smlouva mezi školou a zaměstnavatelem umožňující pohyb asistenta po škole pracuje pouze s žákem s postižením náplň práce určuje smlouva mezi asistentem a jeho zaměstnavatelem vzdělání se buď nevyžaduje (jde-li o zaměstnance rodičů) nebo podléhá zákonu 108/2006 Sb. O sociálních službách (u zaměstnanců NNO)

Individuální vzdělávací plán podle § 6 vyhlášky 73/2005 Sb. by měl obsahovat: závěry speciálně pedagogických a psychologických vyšetření údaje o poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče údaje o rozvržení učiva, pedagogických postupech, zadávání úkolů možnosti a formy hodnocení seznam kompenzačních a jiných speciálních pomůcek a učebnic vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, návrh na snížení počtu žáků ve třídě, předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků jmenovité určení zodpovědného pracovníka SPC Do IVP doporučujeme zakotvit i formu spolupráce s rodinou žáka Je vypracován nejpozději 1 měsíc po nástupu žáka do školy, za jeho vypracování zodpovídá ředitel školy Musí být podepsán zákonným zástupcem žáka; u žáků na druhém stupni doporučujeme i podpis žáka PPP/SPC dvakrát ročně vyhodnocuje naplňování IVP

Pomůcky pro žáky s TP Nejčastěji využívané kompenzační pomůcky: Výzkum Dagmar Opatřilové (2010, In Bartoňová, M., Vítková, M. et al.: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV.) – v běžných ZŠ, účastnilo se 122 žáků s TP a 110 učitelů Nejčastěji využívané kompenzační pomůcky: Speciálně upravená židle a deska stolu – 62,4 % žáků Karimatka a relaxační kout – 39,5% Vozíky – 38,8% Pomůcky na rozvoj jemné motoriky – 34,2% PC a speciální komponenty k němu – 28,1% Gymbaly a rehabilitační válce – 26,9% Kompenzační pomůcky na psaní a kreslení – 25,7% Další pomůcky jako např. stojany na knihy a těžítka – 23,6%

Oblast podpory: Hrubá motorika Problematické oblasti: chůze, sed – zajištění stabilní polohy pro čtení a psaní, sebeobsluha, relaxace Opatření: Zajistit vhodný vozík (zákonný zástupce žáka, zdravotní pojišťovna) – může být problematické u žáků s elektrickým vozíkem Překonání architektonických bariér – přístup do školy, do jednotlivých učeben, bezbariérová toaleta Uzpůsobení pracovního místa – vhodná židle, školní lavice Zajistit prostor a pomůcky pro fyzickou relaxaci (polohovací lůžko, chodítko…)

Hrubá motorika - pomůcky Nájezdové ližiny – cena podle délky a kvality od 4.000,- do 20.000,-; nehradí ZP Schodišťové plošiny – cena podle individuálního projektu; nehradí ZP http://pomuckyzdravotnicke.cz/m7-najezdove-liziny-trojdilne-teleskopicke-kombi--308.html http://pomuckyzdravotnicke.cz/sikma-schodistova-plosina-16.html

Hrubá motorika - pomůcky Schodolez – cena cca 100 až 150 tis., ZP nehradí Hydraulická vertikální plošina – cena podle individuálního projektu, ZP nehradí www.schodolez.cz http://pomuckyzdravotnicke.cz/hydraulicka-vertikalni-plosina-t-709.html

Hrubá motorika - pomůcky Vozík mechanický – cena 8.000,- až 80.000,- podle velikosti a kvality; hradí ZP http://pomuckyzdravotnicke.cz/detske-voziky-elektricke.html http://pomuckyzdravotnicke.cz/mechanicky-vozik-kid-2-239.html Vozík elektrický – cena 80.000,- až 260.000,- (včetně příslušenství); hradí ZP http://pomuckyzdravotnicke.cz/mechanicky-vozik-avangarde-teen-40.html

Hrubá motorika - pomůcky http://pomuckyzdravotnicke.cz/detska-choditka.html Dětská chodítka a berle, ceny podle kvality provedení Úprava toalet – např. sklopné madlo, cena okolo 1 tis. Kč Pomůcky pro stravování: např. ergonomická lžíce (230,- Kč), nastavitelný okraj na talíř (150,- Kč) ad. http://pomuckyzdravotnicke.cz/4230-madlo-sklopne-s-dvojtym-ramenem-151.html http://pomuckyzdravotnicke.cz/detske-hole-berle.html http://pomuckyzdravotnicke.cz/pomucky-pro-sebeobsluhu.html

Hrubá motorika - pomůcky Pojízdné, rehabilitační, polohovatelné židle, např. Aris (fa. RQL), cena bez přídavného stolku 6.500,- až 9.000,- (hrazeno ZP) Židle 3A/3B (fa. RQL), cena 9-10.000,- (není hrazena ZP) Sedačka Tobi (fa. Meyra), cena standardní sestavy 47.000,- (plně hrazena ZP) http://www.rql.cz/cz_nabytek.html http://www.meyra.cz/katalogin.php?action=tobi

Hrubá motorika - pomůcky Speciální polohovatelné školní lavice, např. Pracovní plocha Golem (fa. RQL) vcelku nebo dělená, cena 4.200,- ZP hradí 75% Pracovní plocha Péťa (REPO s.r.o.), cena cca 6.000,-, plně hrazena ZP http://www.rql.cz/cz_pdf/z_cz_07.pdf http://pomuckyzdravotnicke.cz/detske-pracovni-plochy.html

Oblast podpory: Jemná motorika, grafomotorika Problematické oblasti: manipulace s pomůckami, psaní (grafomotorika), výtvarné a pracovní činnosti, ovládání počítače Opatření: Zajistit vhodné psací náčiní, vhodné pomůcky pro výtvarné činnosti Nácvik správného držení tužky a psaní, upravené písanky (větší řádky), kratší texty pro psaní, možnost kopírování poznámek od spolužáků Usnadnit manipulaci s pomůckami a učebnicemi, např. pomocí různých těžítek, protiskluzových fólií a stojánků na učebnice Vhodné úpravy počítače (hardware i software)

Jemná motorika - pomůcky Psací potřeby – trojhranný program např. Pastelky Triocolor natur 12, cena 177,- Kč Inkoustový roller Stabilo, cena 175,- Kč Tužka Stabilo 321, cena 34,- Kč http://www.papirovyobchod.cz/produkty/predskolaci/tricolor-natur-12.htm http://www.dobryskolak.cz/produkt/inkoustovy-roller-stabilo-easy-original-roller-pro-pravaky-32445900 http://www.dobryskolak.cz/produkt/tuzka-stabilo-321-pravak-easy-32448100/

Jemná motorika - pomůcky „Psací pták“ – psaní pomocí celé paže a jemného tlaku ruky, cena cca 900,- Kč Psací deska s magnetickým pravítkem proti sklouzávání sešitů a pracovních listů (celý stůl cca 11.000,-) http://www.obchudek1.cz/cesky-obchudek/eshop/87-1-Pro-telesne-postizene/0/5/2552-Pomucka-usnadnujici-psani-Psaci-ptak/description#anch1 http://www.delso.cz/eshop/detsky-nabytek-rostouci-moll-psaci-stoly/14-sprinter-psaci-stul.html

Jemná motorika - pomůcky Výtvarné potřeby Štětec dlaňový, cena cca 100,- Kč Štětce prstové, cena 290,- Kč/set Vosková kulička Colorball, cena cca 150,- Kč http://www.papirovyobchod.cz/produkty/stetce/stetec-dlanovy-1.htm http://www.papirovyobchod.cz/produkty/predskolaci/prstove-stetce-da-vinci-8.htm http://www.pastelka.eu/store/goods-23654-kulicka-ses-colorball-ve-tvaru-kulicky-pro-nacvik-spetkoviteho-uchopu-6-barev.html

Jemná motorika - pomůcky Nůžky se snadným úchytem – cena cca 300,- Protiskluzová podložka – cena od několika set po několik tisíc korun Držáky na knihy – do tisíce korun http://pomuckyzdravotnicke.cz/podlozka-protiskluzova-758.html http://www.obchudek1.cz/cesky-obchudek/eshop/87-1-Pro-telesne-postizene/0/5/3054-Nuzky-se-snadnym-uchytem-spicate http://www.obchudek1.cz/cesky-obchudek/eshop/87-1-Pro-telesne-postizene/0/5/2567-Drzak-na-knihy

Ovládání PC – pomůcky Klávesnice s většími klávesami (o 50% oproti standardu), např. BigKeys LX (cena okolo 6.000,-) Jumbo XL (cena 2.600,- plus 800,- kryt) Wasp Wrist Rest Set – předloketní opěrky, pár cca 3.000,- http://www.petit-os.cz/klavesnice.php http://www.petit-os.cz/adapt_tlac.php

Ovládání PC – pomůcky I4Control – ovládání PC pohyby očí (39.000,-) Tracbally – např. Big Track (2.800,-) nebo Kensington Orbit Trackball (1.000,-) I4Control – ovládání PC pohyby očí (39.000,-) Integramouse – ovládání myši mikropohyby úst (60.000,-) http://www.petit-os.cz/poloh_zariz.php

Ovládání PC – pomůcky Virtuální klávesnice – na obrazovce, ovládaná pouze myší, např. Click N-Type Keyboard (freeware – volně ke stažení) JetVoice – program pro ovládání PC hlasem (350,-), umožňuje přes mikrofon nahrát řadu povelů, které pak stačí jen vyslovit MyVoice – hlasová alternativa klávesnice a myši (6.700,-), lze diktovat slova i jednotlivá písmena, spouštět programy přímo jejich jménem apod. (používá slovník, 10.000 slov) MyDictate – doplněk MyVoice umožňující plnohodnotný hlasový diktát (9.300,-, používá slovník s 50.000 slovy) http://www.petit-os.cz/progr_pro_ovl_PC.php

Další oblasti podpory Pozornost – bývá kolísavá/slabší, často se projevuje větší unavitelnost žáka Častější přestávky, kratší úkoly, více času na konkrétní práci, podpora asistenta Myšlení, paměť – obtíže v abstraktním myšlení, paměť slabší hlavně střednědobá a dlouhodobá Požívat názorné pomůcky, obrazové materiály, probranou látku častěji procvičovat Sociální dovednosti – obtíže především ve vztahu k nedostatečným předchozím zkušenostem; častější vztahovačnost, vyšší citlivost k vlastním potřebám Podporovat spolupráci v kolektivu, omezit závislost na přítomnosti dospělých

Další oblasti podpory Komunikace – často pomalejší, hůře srozumitelná řeč, často dysartrie, (dyslálie, dysfázie) Poskytovat dostatek prostoru pro vyjádření, logopedická péče, systémy AAK Orientace v prostoru – negativně ovlivňuje orientaci v učebnicích, sešitech a mapách, způsobuje obtíže při výuce čtení Používat dobře strukturované výukové materiály a učebnice, při čtení využít záložky, eventuálně čtecí okénko

Financování - normativy MŠMT, odbor 26 k č.j. 20/2011-26 NIV celkem MP odvody ONIV celkem Část VI. K normativu pro výuku dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v denní formě vzdělávání, kteří jsou individuálně integrovaní do běžných tříd škol, se poskytne příplatek: (pokud se nejedná o finanční prostředky na asistenta pedagoga) Tělesně postižení MŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 30 177 22 157 7 755 265 Tělesně postižení ZŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 29 765 21 675 7 586 504 Tělesně postižení SŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 35 913 26 298 9 204 411 S více vadami, … těžké tělesné postižení…MŠ 48 263 35 487 12 420 356 S více vadami, … těžké tělesné postižení…ZŠ 45 021 32 909 11 518 594 S více vadami, … těžké tělesné postižení…SŠ 52 464 38 512 13 479 473

Financování – rozdíly v normativech MŠMT, odbor 26 k č.j. 20/2011-26 NIV celkem – individuální integrace NIV celkem – skupinová integrace NIV celkem – škola samostatně zřízená pro žáky s postižením Tělesně postižení MŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 30 177 22 850 50 307 Tělesně postižení ZŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 29 765 29 794 63 305 Tělesně postižení SŠ (pokud se nejedná o těžké postižení) 35 913 32 224 62 514 S více vadami, … těžké tělesné postižení…MŠ 48 263 35 279 78 996 S více vadami, … těžké tělesné postižení…ZŠ 45 021 46 354 98 992 S více vadami, … těžké tělesné postižení…SŠ 52 464 50 092 97 833

Financování – další možnosti MŠMT – rozvojový program „Vybavení škol pomůckami kompenzačního a rehabilitačního charakteru pro žáky se zdravotním postižením“. V roce 2011 šlo žádat o pomůcky v cenové relaci 10.000,- až 40.000,- (resp. 60.000,- u nehmotného majetku); úspěšnost žádostí byla různá (celkově cca 14%, u SČ kraje ale jen 5%). Krajské úřady – hlavně dotace na asistenty pedagoga; žádosti na jaře na následující školní rok. Eventuelně další prostředky příslušného kraje, např. Humanitární fond Středočeského kraje. Obce – z pozice zřizovatele školy, podle možností obce a dohody se školou.

Financování – nadace, nadační fondy Nadace ČEZ – projekt „Oranžové schody“, - cílem projektu je „pomoci základním a středním školám odstranit architektonické bariéry prostřednictvím nákupu plošin, výtahů, schodišťových sedaček, schodolezů, zvukových a světelných naváděcích systémů apod.“ - v roce 2011 finančně podpořeno 7 škol www.nadacecez.cz Nadace Dětský mozek - poskytuje finanční příspěvky rodinám pečujícím o dítě s postižením, ale i rodinám pečujícím o seniory; podpora zaměřená především na asistenční služby, rehabilitační pomůcky a respitní péči - projekt „Epilepsie/RESPI“ podporující rodiny s dítětem s epilepsií - právnické osoby mohou žádat o podporu ve zvláštním režimu (vždy v lednu) www.detskymozek.cz

Financování – nadace, nadační fondy Nadace Jedličkova ústavu - poskytuje příspěvky individuálním žadatelům, kteří jsou uživateli služeb Jedličkova ústavu (včetně například klientů místního SPC) www.nadaceju.cz NROS – „Pomozte dětem“ - finanční podpora pouze pro NNO (!), v oblasti integrace hlavně „individuální projekty“: maximální výše podpory 35.000,-, možno žádat 3x ročně www.pomoztedetem.cz Projekt „Čtení pomáhá“ - možnost registrovat humanitárně zaměřený projekt; částku, která bude projektu předána určují sami žáci základních škol, kteří projekt podporují vlastní četbou www.ctenipomaha.cz

Děkuji za pozornost. nemeczb@gmail.com spc.kladno@centrum.cz