EKOSYSTÉM LES 2 Rok 2011 MEZINÁRODNÍ ROK LESA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Půdy:.
ŽIVOT LESA.
Smíšené a listnaté lesy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Život na Zemi.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Životní podmínky organizmů
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
Biotopy ČR.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Les.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Charakteristika ekosystému
Složky krajiny a životní prostředí
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PEDOSFÉRA.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Rostliny - význam a jejich dělení.
LESNÍ PATRA.
Živá příroda.
LES ŘASY.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
RYBNÍK JAKO CELEK.
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Les-Lesní patra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Přírodní společenstva v České republice
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodní společenstva v České republice: LES
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Rostliny - význam a jejich dělení.
Pedosféra = půda na Zemi
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

EKOSYSTÉM LES 2 Rok 2011 MEZINÁRODNÍ ROK LESA

Prosba lesa Jsem dárcem tepla Tvého krbu za chladných nocí v zimě a dárcem příjemného chládku v žáru letního dne. Já jsem dal trámoví Tvému obydlí a desku Tvému stolu. Ze mne je lože, ve kterém spáváš, já jsem dal topůrko Tvé sekeře i plaňku do Tvého plotu. Ze mne je dřevo Tvé kolébky i Tvé rakve. Já jsem tím, čím pro život je chléb a pro vázu květina. Vyslyš tedy prosbu mou opatruj mne a chraň pro věky budoucí!

Plešné jezero na Šumavě

Les jako celek Les je složité přírodní společenstvo různých organismů – potřebují k životu i činitele neživé přírody: teplo světlo vodu vzduch různé látky z půdy

Základní pojmy: Společenstvo lesa –organismy žijící v určitém prostředí /v lese/ Ekosystém lesa - je tvořen společenstvem organismů žijících v lese a neživým prostředím , ve kterém tyto organismy žijí /živé i neživé části jsou na sobě závislé/ Organismy - společné označení pro všechny živé bytosti

Vztahy v lese všechny organismy v lese žijí ve vzájemných rozmanitých vztazích a vytvářejí složitý celek = společenstvo lesa potravní řetězec – ukazuje, jak jsou jednotlivé organismy spojeny při získávání potravy,určuje potravní vztahy potravní pyramida – znázorňuje, jak se energie z jednoho organismu předává na jiný základem potravních řetězců a potravních pyramid jsou zelené rostliny /při fotosyntéze produkují organické látky – zdroj energie/ producenti =výrobci, zelené rostliny konzumenti = spotřebitelé, získávají potravu /energii/ z jiných živých organismů -- býložravci = živí se pouze rostlinnou potravou -- masožravci = predátoři –loví jiné živočichy -- všežravci = živí se rostlinami i živočichy -- cizopasníci = parazité – živí se na úkor jiného organismu /parazitují na hostiteli/ rozkladači – rozkládají zbytky rostlin a živočichů a tvoří z nich humus /např. pavoukovci, hmyz, kroužkovci/,bakterie a houby dokončují rozklad

Lesní patra tvoří je byliny, keře a stromy o různé výšce – rostou společně v lese během roku se mění a vzájemně ovlivňují, každé patro má svůj význam patro : stromové,keřové,bylinné,mechové,kořeno-vé lesní podrost = rostliny v keřovém, bylinném a mechovém patře

OL =organická látka Al = anorganická látka Producenti (rostliny) produkují fotosyntézou organické látky /OL/ a stavějí z nich svoje těla. Potravními řetězci se OL dostávají do těl konzumentů (živočichové, houby). Odumřelé organismy poskytují OL rozkladačům (houby, někteří živočichové), kteří je rozkládají na jednodušší OL (humus). V kořenovém patru žije obrovské množství půdních bakterií (nejdůležitějších rozkladačů), kteří dokončí koloběh látek rozkladem jednoduchých OL obsažených v humusu až na anorganické látky /AL/ rozpustné ve vodě (živiny rostlin), které rostliny přijímají kořeny.

Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza - složitá přeměna anorganických látek (vody a oxidu uhličitého) na organické látky (cukry) a kyslík za pomoci zeleného listového barviva (chlorofylu) a slunečního světla (energie). Probíhá jen ve dne v listech rostlin. Význam - vznik kyslíku pro dýchání, vznik organických látek pro stavbu rostlinného těla Dýchání - složitá přeměna , při které vzniká za pomoci vdechovaného kyslíku z organických látek voda a oxid uhličitý a uvolňuje se energie.Opak fotosyntézy! Probíhá u rostlin i živočichů ve dne i v noci. Význam - uvolněnou energii organismy využívají pro růst, pohyb a udržování tělesné teploty

Význam lesního ekosystému 1) udržení klimatické rovnováhy v krajině (vliv na podnebí) -vliv na vodní a vlhkostní poměry v krajině A/ omezují vysychání krajiny, zvlhčují ovzduší a půdu B/ omezují záplavy pohlcením přebytečné vody -vliv na teplotní poměry v krajině A/ v zimě krajina porostlá lesem lépe odolává mrazům (teplejší zemský povrch) B/ v létě se zemský povrch vlivem odpařování vody tolik nepřehřívá 2) fotosyntézou produkují kyslík 3) omezuje vodní a větrné eroze (vymílání a odnos půdy) 4) ochrana krajiny před účinky silných větrů 5) omezují koncentrace prachu a škodlivin v atmosféře 6) produkce dřeva 7) vytvářejí prostředí pro živočichy, lesní plody a houby - zdroje potravy člověka 8) místo pro odpočinek a rekreaci

Přirozené smíšené lesy přirozené smíšené lesy s odlišným kořenovým systémem a s porostem různého stáří jsou odolnější k ničivé síle větru (vítr se zvedá nad porost), škůdci se v takovém porostu pomaleji šíří

Stejnověké monokultury vítr se opírá do korun a působí jako páka, stejnověké monokultury podléhají ničivé síle větru (polomy) škůdci se snadno šíří

Potravní řetězce a potravní vztahy A/ pastevně kořistnický potravní řetězec -řetězec organismů vyjadřující potravní vztahy, začíná vždy producenty (buk - norník rudý - sojka - jestřáb) B/ rozkladný potravní řetězec -řetězec organismů (rozkladačů), podílející se na postupném rozkladu odumřelých rostlin, živočichů a odpadu z nich až na anorganické látky rozpustné ve vodě (živiny rostlin) největší množství rozkladačů žije v kořenovém patru, hlavně v půdě (v 1 cm3 je několik milionů půdních bakterií) C/ složený potravní řetězec -pastevně kořistnické potravní řetězce propojené s rozkladnými potravními řetězci /mrtvá myšice - brouk hrobařík (larvy - rozkladači) - kos – jestřáb/ /mrtvá ryba - bakterie - trepka - buchanka - plůdek ryby - ryba - štika – člověk/

Potravní řetězce a potravní vztahy

Rozmanitost a význam lesů rozmanitost lesů na Zemi závisí přede - vším na zeměpisné poloze (množství světla, vody a na teplotě) 1) tropické lesy - oblasti kolem rovníku s dostatkem srážek (největší rozmanitost druhů) 2) listnaté lesy - dál od rovníku 3) smíšené lesy 4) tajga (jehličnaté lesy)

Tropický les

Tajga

Rozmanitost lesů v naší přírodě Rozmanitost lesů v naší přírodě závisí především na nadmořské výšce, ale i na množství srážek a na půdním podkladu dubohabrové lesy výskyt -nížiny - do 500m nadmořské výšky(mírně vlhké půdy s dostatkem živin) dřeviny -habr, javor, dub, lípa, líska byliny -mnoho druhů - sasanka, hrachor jarní, prvosenka, dymnivka význam -malý hospodářský význam => neuvážené kácení, nenahraditelné pro udržení přirozené rovnováhy bukojedlové lesy výskyt -pahorkatiny a podhůří - do 1000 m nadmořské výšky dřeviny -buk s jedlí a ve vyšších polohách smrk byliny -mnoho druhů význam -ohrožené rozsáhlou těžbou kvalitního dřeva přirozené smrčiny výskyt -hory - od 600 do 1300 m n. výšky (chladnější, vlhké oblasti s menším množstvím živin) dřeviny -jsou v nich smrky různého stáří (rozdíl od umělých monokultur) a jeřáb ptačí byliny -málo druhů, borůvka, mechy význam -těžba dřeva, problém - vysazování umělých monokultur stejného stáří borovice kleč (kosodřevina) výskyt -hory nad 1300 m nadmořské výšky borové doubravy výskyt -písky (suché oblasti s nedostatkem živin) dřeviny -borovice lesní, některé duby byliny -málo druhů, borůvka lužní lesy výskyt -okolí řek s vysokou hladinou spodní vody a s častými záplavami dřeviny -vrby, topoly, jasan, olše byliny -rákos, sasanka, plicník a mnoho dalších druhů význam -zadržují vodu při jarních záplavách ohroženy napřimováním toků, úpravou koryt řek a tvorbou betonových hrází => voda rychleji odtéká => málo se vsakuje do půdy => ničivé povodně V důsledku obhospodařování našich lesů neodpovídá jejich skladba přirozenému výškovému stupni - smrkové monokultury v nížinách a z toho plynoucí problémy

Příčiny odumírání lesů 1) těžba dřeva na rozsáhlých plochách, těžká technika poškozující lesní půdu 2) znečištěné ovzduší oxidem siřičitým a dalšími látkami vzniklými spalováním uhlí v elektrárnách, dopravou, průmyslovou činností a zemědělstvím oxid siřičitý vytváří s vodní párou kyseliny dopadající v podobě kyselých dešťů - poškození jehlic, okyselování půdy => úhyn symbiotických hub atd. 3) vysazování stejnověkých monokultur 4) přemnožení škůdců A/ brouk kůrovec - např. lýkožrout smrkový napadající oslabené lesy B/ motýl bekyně mniška, jehož housenky ožírají jehlice C/ parazitické houby - některé druhy chorošů a václavky

Březník na Šumavě

Ochrana lesa 1) chemický boj - postřiky - velmi účinné, mají ale škodlivé účinky na užitečné organismy 2) biologický boj - vysazování přirozených nepřátel škůdců 3) mechanický boj - feromonové lapače (feromon je pachová látka přitahující opačné pohlaví) 4) odstranění příčin poškození lesů péče o čistotu ovzduší vysazování smíšených lesů

Tak přijďte … U nás v lese je krásně…

Zdroje informací: internet vlastní materiály a fotografie www.botanika.wendys.cz www.olese.cz www.mezistromy.cz www.forestryimages.org materiály Ing. Dudy a Voděrky Zpracovala: Mgr. Růžena Koubová ZŠ Povážská Strakonice www.zs_povazska.strakonice.eu