SKLADBA PŘEDMĚT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
SKLADBA PŘÍVLASTEK 1. část.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Grafické znázornění věty jednoduché
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Větné členy Opakujeme.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

SKLADBA PŘEDMĚT

PŘ slovesný jednoduchý Předmět – rozvíjející větný člen rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno je na nich závislý sloveso nebo přídavné jméno určuje, v jakém pádě předmět je, proto se na předmět ptáme pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) Zeus ovládal blesky. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Zeus ovládal Koho, co ovládal Zeus? blesky http://www.stmivani.eu Předmět (PT) je ve 4. pádě

PŘEDMĚT - PT Dcera je podobná otci. Dcera je podobná otci PO holý PŘ jmenný se sponou Dcera je podobná Komu, čemu je podobná? otci PT v 3. pádě http://www.novinky.cz

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Vyfotografoval jaguára obláčkového. PO nevyjádřený PŘ slovesný jednoduchý (on) vyfotografoval Koho, co vyfotografoval? PT ve 4. pádě, je vyjádřen podstatným jménem jaguára PKs Jakého jaguára? obláčkového

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Silný se vyvyšuje nad slabým. PO PŘ slovesný jednoduchý silný se vyvyšuje Nad kým, nad čím se vyvyšuje? http://www.tridavkrizi.cz PT v 7. pádě, je vyjádřen přídavným jménem nad slabým

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Pavel ji držel. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Pavel držel Koho, co držel? http://www.tridavkrizi.cz PT ve 4. pádě, je vyjádřen zájmenem ji

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Umí se bránit. PO nevyjádřený PŘ slovesný jednoduchý (ona) umí Co umí? http://xman.idnes.cz bránit se PT je vyjádřen infinitivem

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Chlapec si hrál se štěňaty. PO holý PŘ slovesný jednoduchý chlapec hrál si S kým, s čím si hrál? http://www.odpunkvy.wz.cz se štěňaty Holý PT v 7. pádě

PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Vojta si nasadil světlý klobouk. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Vojta si nasadil Koho, co si nasadil? klobouk PT ve 4. pádě Jaký klobouk? http://www.google.cz PKs PT je rozvíjen přívlastkem shodným světlý

PŘEDMĚT - PT (my) Chtěli jsme koupit fixy, štětce a sešity. Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Chtěli jsme koupit fixy, štětce a sešity. PO nevyjádřený PŘ slovesný složený (my) chtěli jsme koupit Koho, co jsme chtěli koupit? http://www.ucebnice.com http://galerieiona.cz fixy, štětce a sešity Několikanásobný PT ve 4. pádě http://www.nwa.cz

PŘEDMĚT - OPAKOVÁNÍ Zavolej babičce. Vyhledej v textu všechny předměty a blíže je urči: Zavolej babičce. Komu, čemu zavolej? Babičce – PT ve 3. pádě, holý. http://www.mdcstamps.com Nabízeli nám jahodovou, vanilkovou a kávovou zmrzlinu. Komu, čemu nabízeli? Nám – PT ve 3. pádě, holý. Koho, co nabízeli? Zmrzlinu – PT ve 4. pádě. Jakou zmrzlinu? Jahodovou, vanilkovou a kávovou – PT je rozvíjen PKs. Martin sbírá poštovní známky a krabičky od zápalek. Koho, co sbírá? Známky a krabičky – PT ve 4. pádě, několikanásobný. Jaké známky? Poštovní – PT je rozvíjen přívlastkem shodným (PKs). Jaké krabičky? Od zápalek – PT je rozvíjen přívlastkem neshodným (PKn).

Zpracovala Mgr. Jana Říhová Kontakt: rihovajana@centrum.cz Zdroje: Krausová, Z. – Teršová, R.: Český jazyk 6, Fraus, Plzeň 2003 Konec Zpracovala Mgr. Jana Říhová ZŠ Brno, Kamínky 5 Kontakt: rihovajana@centrum.cz