SKLADBA PŘEDMĚT
PŘ slovesný jednoduchý Předmět – rozvíjející větný člen rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno je na nich závislý sloveso nebo přídavné jméno určuje, v jakém pádě předmět je, proto se na předmět ptáme pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) Zeus ovládal blesky. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Zeus ovládal Koho, co ovládal Zeus? blesky http://www.stmivani.eu Předmět (PT) je ve 4. pádě
PŘEDMĚT - PT Dcera je podobná otci. Dcera je podobná otci PO holý PŘ jmenný se sponou Dcera je podobná Komu, čemu je podobná? otci PT v 3. pádě http://www.novinky.cz
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Vyfotografoval jaguára obláčkového. PO nevyjádřený PŘ slovesný jednoduchý (on) vyfotografoval Koho, co vyfotografoval? PT ve 4. pádě, je vyjádřen podstatným jménem jaguára PKs Jakého jaguára? obláčkového
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Silný se vyvyšuje nad slabým. PO PŘ slovesný jednoduchý silný se vyvyšuje Nad kým, nad čím se vyvyšuje? http://www.tridavkrizi.cz PT v 7. pádě, je vyjádřen přídavným jménem nad slabým
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Pavel ji držel. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Pavel držel Koho, co držel? http://www.tridavkrizi.cz PT ve 4. pádě, je vyjádřen zájmenem ji
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem přídavným jménem zájmenem infinitivem slovesa Např.: Umí se bránit. PO nevyjádřený PŘ slovesný jednoduchý (ona) umí Co umí? http://xman.idnes.cz bránit se PT je vyjádřen infinitivem
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Chlapec si hrál se štěňaty. PO holý PŘ slovesný jednoduchý chlapec hrál si S kým, s čím si hrál? http://www.odpunkvy.wz.cz se štěňaty Holý PT v 7. pádě
PŘ slovesný jednoduchý PŘEDMĚT - PT Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Vojta si nasadil světlý klobouk. PO holý PŘ slovesný jednoduchý Vojta si nasadil Koho, co si nasadil? klobouk PT ve 4. pádě Jaký klobouk? http://www.google.cz PKs PT je rozvíjen přívlastkem shodným světlý
PŘEDMĚT - PT (my) Chtěli jsme koupit fixy, štětce a sešity. Předmět může být: holý rozvitý několikanásobný Např.: Chtěli jsme koupit fixy, štětce a sešity. PO nevyjádřený PŘ slovesný složený (my) chtěli jsme koupit Koho, co jsme chtěli koupit? http://www.ucebnice.com http://galerieiona.cz fixy, štětce a sešity Několikanásobný PT ve 4. pádě http://www.nwa.cz
PŘEDMĚT - OPAKOVÁNÍ Zavolej babičce. Vyhledej v textu všechny předměty a blíže je urči: Zavolej babičce. Komu, čemu zavolej? Babičce – PT ve 3. pádě, holý. http://www.mdcstamps.com Nabízeli nám jahodovou, vanilkovou a kávovou zmrzlinu. Komu, čemu nabízeli? Nám – PT ve 3. pádě, holý. Koho, co nabízeli? Zmrzlinu – PT ve 4. pádě. Jakou zmrzlinu? Jahodovou, vanilkovou a kávovou – PT je rozvíjen PKs. Martin sbírá poštovní známky a krabičky od zápalek. Koho, co sbírá? Známky a krabičky – PT ve 4. pádě, několikanásobný. Jaké známky? Poštovní – PT je rozvíjen přívlastkem shodným (PKs). Jaké krabičky? Od zápalek – PT je rozvíjen přívlastkem neshodným (PKn).
Zpracovala Mgr. Jana Říhová Kontakt: rihovajana@centrum.cz Zdroje: Krausová, Z. – Teršová, R.: Český jazyk 6, Fraus, Plzeň 2003 Konec Zpracovala Mgr. Jana Říhová ZŠ Brno, Kamínky 5 Kontakt: rihovajana@centrum.cz