Jiří Vystoupil, Martin Šauer Ekonomicko – správní fakulta MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Kraj Vysočina.
Jihomoravský kraj - procvičování
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Volnočasové projekty a EU financování
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Předpoklady a problémy rozvoje MAS Podklady zpracované v rámci studentské práce PřF UK.
3.1 – Rozvoj urbanizačních center Příjemci podpory
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Základní škola a Mateřská škola Vrbovec
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_78_ČR – Jihomoravský kraj AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
Jihomoravský kraj rozlohou a počtem obyvatel patří k rozlohou a počtem obyvatel patří k největším krajům ČR největším krajům ČR nejdůležitější zemědělská.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Kraj Vysočina v centru ČR geografický střed Evropy – vrch
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
CESTOVNÍ RUCH.
EDITA HUDEČKOVÁ, 9.D VYSOČINA.
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
Cestovní ruch a rekreace – Česká republika. Význam CR významný faktor české ekonomiky: významný faktor české ekonomiky: 2003: celkové příjmy z CR
REGIONÁLNÍ ANALÝZA CESTOVNÍ RUCH
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
2. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 13:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Program rozvoje cestovního ruchu Jihomoravského kraje na období 2014–2020.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Kraj Vysočina.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Pořízení železničních vozidel elektrické trakce.
Vysočina a Jihomoravský kraj územní jednotka – Jihovýchod Kraj Vysočina- dominantou tohoto území je Českomoravská vrchovina- Vysočina s centrem Jihlavou,
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Vlajka Jihomoravského kraje Čtvrcený list. Horní žerďové pole modré s moravskou orlicí. Dolní žerďové pole červené se žlutým vinným hroznem s listem.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ Agáta Uchytilová, Hana Doležalová.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09_Jihomoravský.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Regionální politika EU v období
Jihomoravský kraj rozlohou a počtem obyvatel patří k
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Kraj Vysočina. Kraj Vysočina Kde leží Česká republika v Evropě?
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Rozdělení obcí do kategorií
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Transkript prezentace:

Jiří Vystoupil, Martin Šauer Ekonomicko – správní fakulta MU Kvantifikační analýza potenciálu cestovního ruchu regionu NUTS II Jihovýchod Jiří Vystoupil, Martin Šauer Ekonomicko – správní fakulta MU

Potenciál cestovního ruchu Potenciál cestovního ruchu je podle Výkladového slovníku cestovního ruchu (Zelenka, Pásková 2012, s.) definován jako souhrnná hodnota všech předpokladů cestovního ruchu, oceněných obvykle na základě bodovací škály, snížená o zápornou hodnotu negativních faktorů rozvoje cestovního ruchu – zejména o špatný stav složek životního prostředí a konfliktní land-use daného území.

Předpoklady cestovního ruchu Předpoklady cestovního ruchu jsou ve stejném slovníku definovány jako souhrn přírodních a antropogenních aspektů včetně jejich mnohoúrovňových vazeb, které vytvářejí předpoklady pro realizaci cestovního ruchu. Podle funkčně – chorologického členění (P. Mariot) je lze členit (základní klasifikace) na lokalizační předpoklady cestovního ruchu, selektivní předpoklady cestovního ruchu a realizační předpoklady cestovního ruchu. Lokalizační předpoklady se dále dělí na přírodní a kulturně-historické, realizační předpoklady na komunikační a materiálně-technické, selektivní předpoklady se člení na politické, demografické, administrativní, urbanizační, sociologické, personální a ekologické.

Cestovní ruch je výrazně regionálně diferencován, což závisí především na existujícím primárním potenciálu cestovního ruchu regionu, střediska, lokality, tedy především na jeho přírodních a kulturně-historických atraktivitách. Aby skutečně došlo k využití existujícího primárního potenciálu cestovního ruchu, je nezbytná aktivace sekundárního a terciárního potenciálu cestovního ruchu: tedy budování základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu (ubytovací a gastronomická zařízení, sportovně-rekreační zařízení, dopravní infrastruktura a dostupnost) na jedné straně, na straně druhé fungující organizační struktury – destinační management, vytvářející vlastní nabídku produktů a programů cestovního ruchu v regionu, středisku, lokalitě.

Hlavní cíle Kvantifikační analýzy změřit potenciál cestovního ruchu v regionu , tj. nejprve stanovit kritéria pro hodnocení jeho nadregionálního, regionálního, resp. lokálního významu následně provést srovnávací analýzu významu území a středisek cestovního ruchu podle hlavních nosných typů cestovního ruchu navrhnout funkčně-prostorovou delimitaci potenciálu cestovního ruchu regionu, a to na úrovni středisek cestovního ruchu (např. střediska městského cestovního ruchu, letní rekreace u vody, horská rekreační střediska) koncentrovaných (integrovaných) turisticko-rekreačních zón a regionů, resp. i liniových a celoplošně využitelných území pro specifické funkce cestovního ruchu (např. vodní turistika, venkovský cestovní ruch, aj.)

Metodika hodnocení Hodnocení primárního potenciálu cestovního ruchu Hodnocení sekundárního potenciálu cestovního ruchu Vymezení středisek cestovního ruchu regionálního významu Určení funkční typologie středisek cestovního ruchu regionálního významu Vymezení koncentračních zón a oblastí soustředěného cestovního ruchu Specifické oblasti cestovního ruchu

a) Hodnocení primárního potenciálu cestovního ruchu rozložení potenciálních rekreačních ploch, funkčně-prostorová geografická regionalizace přírodních předpokladů území (vymezení horské, venkovské krajiny s příznivými, průměrnými a minimálními předpoklady cestovního ruchu a urbanizované krajiny), vymezení atraktivních velkoplošných chráněných území (přírodní parky a chráněná krajinná území), přírodní parky a další významné přírodní atraktivity

památky UNESCO, městské a venkovské památkové rezervace a zóny, významnější navštěvované hrady a zámky a technické památky, střediska, resp. oblasti vinařského cestovního ruchu a v neposlední řadě také centra veletržního a výstavního cestovního ruchu

b) Hodnocení sekundárního potenciálu cestovního ruchu Počet lůžek v hromadných ubytovacích zařízeních Počet hostů a počet přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních Sezónnost provozu hromadných ubytovacích zařízení

c) Vymezení středisek cestovního ruchu regionálního významu Výběr střediska cestovního ruchu regionálního významu, a to s minimálním požadavkem dvou hromadných ubytovacích zařízení s minimální lůžkovou kapacitou 150 lůžek v obci Hodnocení přírodní atraktivity území (výskyt přírodních atraktivit, turisticky atraktivní velkoplošná chráněná území) Turistická atraktivita kulturně - historických památek v obci - přítomnost památky UNESCO, MPR, resp. MPZ, nadregionální kulturně -historická památka

d) Určení funkční typologie středisek cestovního ruchu regionálního významu Na základě dominance (jasné převahy) předem určených typů cestovního ruchu byla vybraným střediskům cestovního ruchu regionálního významu určena jejich funkční specializace. U středisek s více funkční specializací jim byly přiřazeny dvě nejvýznamnější funkce (typy)

e) Vymezení koncentračních zón a oblastí soustředěného cestovního ruchu Na základě funkčně-prostorové koncentrace středisek cestovního ruchu regionálního i lokálního významu byly vymezeny v obou krajích rozhodující (nejvýznamnější) koncentrační zóny a oblasti soustředěného cestovního ruchu

f) Specifické oblasti cestovního ruchu Některé významnější typy (formy i druhy) cestovního ruchu u nás nevytvářejí významnější střediska resp. koncentrovanější zóny či oblasti soustředěného cestovního ruchu. Jde především o venkovský cestovní ruch, v případě jižní Moravy o vinařský cestovní ruch. Jiným příkladem jsou rekreační vodní toky.

Potenciální rekreační plochy

Přírodní atraktivity a pozoruhodnosti cestovního ruchu

Městské památkové rezervace a zóny a památky UNESCO

Významné hrady a zámky

Městský cestovní ruch (turistická atraktivita měst regionu Jihovýchod)

Kapacita a vybavenost lyžařských středisek

Hodnocení významu turistických středisek a atraktivit Jihomoravského kraje Střediska nadregionálního významu: Brno, Mikulov, Znojmo, Slavkov a Slavkovské bojiště, Lednicko-valtický areál, Vranovská přehrada, Novomlýnské nádrže, Moravský kras, NP Podyjí, Lednice (10 obcí a oblastí) Střediska regionálního významu: Blansko, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Břeclav, Bučovice, Bzenec, Hodonín, Hustopeče, Ivančice, Kyjov, Letovice, Sloup, Modřice, Moravský Krumlov, Doubravník, Nedvědice, Pohořelice, Rosice, Strážnice, Tišnov, Veselí na Moravě, Vyškov, Olešnice, Jedovnice, Suchý, Bítov, Štítary, Vranov nad Dyjí, Pasohlávky, Lančov, Oslnovice, Kněždub, Chvalovice, CHKO Bílé Karpaty, CHKO Pavlovské vrchy, Pavlov, Petrov-Plže, Blatnice, vybrané vinařské obce (38 obcí + ……) o

Hodnocení významu turistických středisek a atraktivit kraje Vysočina Střediska nadregionálního významu: Jihlava, Telč, Pelhřimov, Žďár nad Sázavou, Třebíč, Nové Město na Moravě (6 obcí) Střediska regionálního významu: Havlíčkův Brod, Horní Cerekev, Humpolec, Chotěboř, Kamenice nad Lipou, Ledeč nad Sázavou, Náměšť nad Oslavou, Počátky, Světlá nad Sázavou, Štoky, Třešť, Velké Meziříčí, Moravské Budějovice, Žirovnice, Sněžné, Tři Studně, Zubří, Zvole, Svratka, Fryšava pod Žákovou horou, Vlachovice, Škrdlovice, Želiv, Řásná, Sázava, Hrotovice, Ždírec nad Doubravou, Chřenovice, Biskupice-Pulkov, Mrákotín, Vanůvek, Rokytnice nad Rokytnou, Eš, Strážek, Mladé Břiště, Křižánky, Dešov, Krátká (38 obcí)

Hlavní koncentrační zóny a oblasti soustředěného cestovního ruchu Jihomoravský kraj: Moravský kras, Vranovsko a Podyjí, Lednicko-valtický areál a Mikulovsko, Bílé Karpaty (s Baťovým kanálem) Kraj Vysočina: Horní Posázaví, Žďárské vrchy, Javořicko- Telčsko

Priority a opatření připravované Koncepce státní politiky na období 2014 – 2020 Připravovaná Koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2014 – 2020 si definuje čtyři základní priority: Zkvalitnění nabídky cestovního ruchu, Management cestovního ruchu, Destinační marketing, Politika cestovního ruchu a ekonomický rozvoj Důraz na podporu rozvoje lidských zdrojů, hledání synergických efektů ve spolupráci a koordinaci, inovace produktu cestovního ruchu a informační technologie Podpora těchto měkkých faktorů rozvoje s sebou nese poměrně velká rizika neefektivity Proto musí být založena na systémovém a koncepčním přístupu

Priority a opatření připravované Koncepce státní politiky na období 2014 – 2020 To znamená: Nastavení (nalezení) správné úrovně a struktury řízení cestovního ruchu, která definuje adekvátní nositele marketingových a řídících aktivit. Posílení vertikální a horizontální koordinace a kooperace jednotlivých aktivit. Systém podpory musí být definován tak, aby motivoval aktéry cestovního ruchu k hledání synergií a úspor. Důraz na vyšší kvalitu vlastních (marketingových a řídících) aktivit – např. preference větších a komplexnějších projektů založených na principech síťování, implementaci ICT a transferu znalostí a dovedností

Priority a opatření připravované Koncepce státní politiky na období 2014 – 2020 zastavení přímé dotační podpory projektů komerčního charakteru a směřování podpory především do podpory veřejné infrastruktury podpora podnikatelského sektoru (MSP) v cestovním ruchu by měla být realizována prostřednictvím zvýhodněných úvěrů rozhodovací procesy by měly respektovat národní a regionální rozměr problematiky cestovního ruchu podpora turistické infrastruktury má být územně koncentrovaná a funkčně integrovaná (podpora bude podmíněna souborem strategických dokumentů, které definují investiční priority - integrované plány rozvoje)

Národní úroveň

Regionální úroveň