Kuchařka pro úspěšné finanční ředitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Advertisements

EFICIA PRAHA, spol. s r. o. průzkum na téma „ FIREMNÍ FILANTROPIE“ Úspěšný management kulturních akcí – Pražské Jaro 2009 Eficia Praha spol. s. r. o.„Firemní.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
, Chrudim Anna Chvátalová
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
Tibor Koleják Finanční ředitel. Finanční mamažment a „technikálie“ obecně Implementace v Microsoftu samotném Příležitost pro všechny Tři pohledy o které.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů přípravku Urinal.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Audit IT procesů ve FNOL
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Lenka Šůsová Marie Kubáňková Analýza možností podpory podnikání v Městské části Praha 13.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Jaroslav Jíra, GfK Czech Quo vadis PR? Public Relations Summit 2009 GfK CzechPR Summit
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Motivační seminář Opava Východiska a zkušenosti pro vzdělávání pro sociální podnikání Karel Rychtář SČMVD Praha Tato prezentace je spolufinancována.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
KV. Kurzy, s.r.o. Nabídkový katalog pro rok 2010.
Průzkum společnosti Ernst & Young mapuje společné podnikatelské znaky, ale i aktuální problémy.
Práce v obchodním oddělení jako motivace a čest Praha, 21. 5
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
© Creditreform-Group Pracovní snídaně: Škola řízení pohledávek Hotel Jalta, Praha 1,
Analýza vlastního podniku
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
ManagerWeb.cz » 1 Finanční Management - jediný časopis pro vrcholové finanční řízení firem Finanční Management je měsíčník zabývající se všemi stránkami.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Marketingový plán podniku
Regionální inovační strategie
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
Transkript prezentace:

Kuchařka pro úspěšné finanční ředitele „Jaké jsou zásady správného finančního řízení podniku“ 20. ledna 2010, Praha Arthur D. Little GmbH organizační složka Danube Hause Karolinská 650/1 186 00 Praha 8 Tel.: (420) 224 941 303 Fax: (420) 224 941 302 SAS Fórum 2010 Praha

Průzkum byl prováděn v časovém období od 16.03. 2009 do 23.03.2009 Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Klub finančních ředitelů ve spolupráci se společností Arthur D. Little a Eficia realizoval na konci března 2009 bleskový průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role CFO“ Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finančního ředitele“ Průzkum byl prováděn v časovém období od 16.03. 2009 do 23.03.2009 Cílová skupina – členové Klubu finančních ředitelů Bylo osloveno 90 členů CFO, z nichž odpovědi na otázky průzkumu poskytlo 44 respondentů (48,9 %) ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Průzkumu se účastnili finanční ředitelé nejvýznamnějších podniků v České republice Průzkumu se zúčastnili: Členové clubu CFO, kteří působí v oblastech: Energy a Utilities (3) Finanční instituce (5) Chemický průmysl (1) IT (3) Průmyslová výroba (3) Retail služby (3) Stavebnictví (1) Telekomunikace a média (8) Ostatní (17) Společnosti s obratem do 100 mil. CZK (11 respondentů) a s obratem nad 100 mil. CZK (33 respondentů) Společnosti s počtem zaměstnanců: Do 100 (16 společností) Do 500 (18 spol.) Do 1 000 (5 spol.) Nad 1 000 (5 spol.) ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Více jak 64 % respondentů tvrdí, že role finančního řízení se za posledních pět let zásadně nezměnila. Měnila se v posledních pěti letech role finančního ředitele? Ano (16) Ne – role finančního ředitele se v posledních pěti letech zásadně neměnila (28) ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Na základě analýz a procesních modelů jsme definovali aktivity, které většinou spadají do agendy finančních ředitelů a následně jsme se dotázali na prioritu a objem stráveného času Jaké činnosti a aktivity převládají dnes ve Vaší agendě, prosím udejte prioritu a podíl činnosti v %. Financování společnosti, řízení cash-flow Měření a řízení výkonnosti, reporting Plánování, controlling, rozbory Účetní a závěrovké práce Daňová problematika Aktivity na kapitálových trzích Fúze a akvizice Risk management Regulace Nákup IT Jiné ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Mezi tři hlavní priority finančních ředitelů patří oblast měření a řízení výkonnosti, řízení financí a cash-flow a současně také controlling a plánování Za prioritu č. 1 označili finanční ředitelé oblast měření a řízení výkonnosti a reporting. Této činnosti finanční ředitelé ve většině případů věnují až 30 % svého času. Jsou však i případy, kdy tato činnost zabírá finančnímu řediteli pouze 5 % jeho času. Překvapením průzkumu také bylo, že jen 20 % dotázaných finančních ředitelů používá pro řízení BSC. Ve většině případů se používají individuálně stanovená měřítka výkonnosti. S kvalitou reportingu je spokojeno více než 70 % finančních ředitelů, přičemž průzkum provedený před 6-ti lety vykazoval přesně obrácené hodnoty (spokojenost nedosahovala ani 10 %). Mezi další prioritní oblasti finančních ředitelů patří financování společnosti, řízení cash-flow společně s plánováním, controllingem a práci s rozbory. Více času překvapivě věnují finanční ředitelé plánování a controllingu. Dle našeho zkoumání 35 % finančních ředitelů věnuje jen 5 % svého času oblati financování a řízení cash-flow. Celkově finanční ředitelé věnují až 60 % svého času právě třem výše uvedeným činnostem – řízení výkonnosti, financování a controllingu. Do 5 % svého času se věnují finanční ředitelé oblastem spojených se závěrkovými pracemi, daňovou agendou, aktivitám na kapitálovém trhu, risk managementu, regulaci, nákupu, IT, fúzím a akvizicím. Tyto oblasti byly také označeny jako oblasti s nízkou prioritou pro finanční ředitele. Téměř 47 % finančních ředitelů uvedlo, že mají k dispozici účetní závěrku do třech dnů. Naopak jen 7 % respondentů uvedlo, že jim účetní závěrka trvá více než 20 pracovních dnů. V případě roční účetní závěrky jsou výsledky k dispozici mnohem později, téměř 60 % finančních ředitelů pracuje na účetní závěrce více než 30 dnů. ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Během posledních let se zásadně změnila agenda finančních ředitelů. Z technicky zdatného účetního experta se postupně stává business partner. Jaké jsou klíčové faktory úspěchu? Finanční strategie musí být provázána se strategií korporátní, musí být praktická a měřitelná Finanční procesy musí být hodnotově orientovány a integrovány s ostatními business procesy, musí být spolehlivé a nákladově efektivní Finanční systém řízení musí flexibilní se schopností pružně reagovat na změny a současně provázaný se systémem řízení rizik Kultura řízení financí musí být hodnotově orientována a nikoliv pouze nákladově Finanční ředitel musí: porozumět business driverům a tvorbě hodnoty vytvořit partnerský vztah s ostatními řediteli nastavit pravidla efektivní komunikace využívat všech dostupných nástrojů IT ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Nejčastější reakcí na současnou hospodářskou krizi je snižování nákladů. Jsou však opatření zaměřená na snižování nákladů dostatečně relevantní a pomohou podnikům přežít krizi? Jaké kroky jste provedli v posledních 6-ti měsících jako reakci na světovou hospodářskou krizi? Snižování nákladů (22) Využití inovací (7) Zavedení krizového managementu (5) Pozastavení všech rozvojových projektů (3) Pozastavení produkce (2) Změna produktového portfolia/teritoria (3) Žádné (2) ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize a změna role finačního ředitele“ Finanční ředitelé očekávají, že se finanční krize během následujících dvou let ještě prohloubí Kdy dosáhne hospodářství v ČR svého dna? V roce 2010 (17) V roce 2011 (13) V roce 2009 (6) V roce 2012 (4) V roce 2013 (2) V roce 2015 (2) ADL_Lib_20070209_A4_EN

Průzkum na téma „Dopady finanční krize“ Současná hospodářská krize postihne všechna odvětví. Podniky, které budou připraveny, získájí konkurenční výhodu a vyjdou z krize posíleny Závěr Více jak polovina finančních ředitelů reaguje na současnou hospodářskou krizi snižováním nákladů velmi často je to však plošné snižování nákladů terčem snižování nákladů bývají často nevýznamné položky (předplatné novin a časopisů, občerstvení na pracovišti, omezení osobních telefonních hovorů, …) složitější, ale efektnější cestou je vyjednání lepší ceny a zachování rozsahu nakupovaných služeb či produtků (funguje v oblasti marketingu a reklamy, v oblasti telekomunikací, při nákupu elektřiny a plynu) při snižování nákladů se zapomíná na skutečnost, že krize musí někdy skončit Téměř 17 % respodentů se rozhodlo využít inovací, resp. hledat alternativy ke svému produktovému portfoliu (od výroby hudebních nástrojů k luxusnímu nábytku, od výroby lyžařských brýlí k výrobě komponentů vzduchotechniky, …), při zachování přiměřené míry komplexity Jen 12 % respondentů uvedlo, že zavedli ve společnosti krizový management; dnešní situace si žádá mimořádná opatření a projektový či krizový management je zcela na místě Jedním z klíčových parametrů pro překonání krize je finanční stabilita (dostatečná likvidita) resp. udržení cash-flow, shodli se finanční ředitelé 68% respondentů průzkumu očekává prohloubení krize v následujících dvou letech Jsou však firmy a odvětví, které mohou využít hospodářské krize ve svůj prospěch a získat tak konkurenční výhodu … ADL_Lib_20070209_A4_EN

Děkuji za Vaši pozornost Kontakt Děkuji za Vaši pozornost Dean Brabec Managing Director CEE Telefon: +420 255 702 600 Mobil: +420 602 656 381 E-mail: brabec.dean@adlittle.com Arthur D. Little GmbH Organizacni slozka Danube House Karolinska 650/1 186 00 Praha 8 Tel.: +420 224 941 303 Fax: +420 224 941 302 ADL_Lib_20070209_A4_EN 11