Série jednání zástupců reprezentace VŠ a MŠMT nad návrhem věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání Jiří Zlatuška, RVŠ 21. května 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Zpráva o činnosti SK RVŠ Prezentace pro 4. schůzi P RVŠ Ján Říha.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 17. zasedání předsednictva RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - rekapitulace jednání 3-4/2012 připravil P. Popela podle podkladů členů pracovní skupiny pro.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Věcný záměr zákona o vysokých školách - výstup z jednání legislativní komise JUDr. Marek Hodulík Sněm RVŠ,
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Činnost SK RVŠ za období prosinec 2010 – únor Sněm RVŠ, Praha Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Návrh věcného záměru zákona o vysokých školách připravil P. Popela s M. Hodulíkem, V. Čechákem, P. Ripkou podle podkladů členů a náhradníků RVŠ v pracovní.
Zpráva o činnosti Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 21. zasedání P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Zpráva o činnosti SKRVŠ 2. sněm RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha, Ondřej Haška.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Zpráva z ustavující schůze a činnosti od ledna 2009 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 7. schůze P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ondřej Haška.
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Jakub Fischer, Pavel Popela, Marek Hodulík 4. sněm Rady VŠ, 21. února 2013.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
1 Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Reforma terciárního vzdělávání Příprava zákona Tisková konference MŠMT 5. března 2009.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Série jednání zástupců reprezentace VŠ a MŠMT nad návrhem věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání Jiří Zlatuška, RVŠ 21. května 2009

Charakter jednání • Uskutečněná jednání: 18.2., 4.3., 18.3., 1.4. • Zprvu nad utajovanou „nultou verzí“ neobsahující financování • Bez verifikovaných zápisů nebo záznamů jednání, promítnuté změny pouze v režiiMŠMT bez účasti zástupců reprezentace VŠ • V jednom případě byl až na místě poskytnut materiál obsahující i školné – repreznatce VŠ odmítla jednat o materiálu, který nebyl rozeslán předem • Informace poskytované na stránkách MŠMT jsou tendenční a zástupci reprezentací VŠ neverifikované; ke konci ministr Liška přešel do útoků v souvislosti s prohlášením UK a ukončením jednání o věcném záměru • Jednání ukončena prohlášením MŠMT o zastavení prací na přípravě do konce kalendářního roku

Základní sporná místa • Autonomie a nebezpečí politického ovlivňování vysokých škol • Zastoupení studentů v akademických senátech • Úloha správních rad a předpoklady pro kvalifikované působení • Volba rektora • Charakter vnitřní organizace VŠ • Vhodnost/nevhodnost jednoho zákona pro velmi rozdílné typy institucí • Problematičnost kombinace vnějších vzorů s domácím prostředím v ČR • Reforma nebo pouze novela stávajícího zákona? • Potřebují vysoké školy radikální vnitřní změny nebo je větším problémem vnější prostředí (administrativní omezení, financování)? • Vyváží rizika nového zákona případné odstranění nedostatků stávajícího? • Sekvence zákona o podpoře studentů a zákona předpokládajícího zavedení školného • Kariérní struktura a profesoři a docenti jako funkční místa • Charakterizace oblastí studia v souvislosti s akreditacemi • Věrohodnost dat, možnost modelování dopadu změn

Vazby na legislativní prostředí Financování (včetně otázky školného) předpokládá -další zákon o finanční podpoře studentů -dlouhodobou garanci financí pro VŠ bez ohledu na stanovování státního rozpočtu v PSP

Prohlášení zástupců Rady vysokých škol a České konference rektorů k jednání o přípravě věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání • Zástupci reprezentace vysokých škol (Rady vysokých škol a České konference rektorů) delegovaní jako účastníci společných jednání se skupinou, která se věnovala přípravě návrhu věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání, jednomyslně vítají rozhodnutí, se kterým byli seznámeni v úvodu zasedání v Kostelci n. Černými lesy dne 1. dubna 2009, kde ministr školství, mládeže a tělovýchovy zastavuje do konce roku práci na tvorbě věcného návrhu zákona a iniciuje veřejnou debatu nad cíli reformy, která by měla do konce roku 2009 vést k formulaci výsledků této debaty a cílů reformy. • Zástupci reprezentace vysokých škol toto rozhodnutí vítají zejména s ohledem na vysoký stupeň dosavadní nedohody nad východisky i konkrétním zněním návrhů věcného záměru zákona mezi pracovní skupinou ministerstva a zástupci reprezentace vysokých škol i nad jejich dopadem na schopnost vysokých škol dostát svému poslání institucí kombinujících nejvyšší stupeň vzdělávání s tvorbou a šíření nových poznatků a dostát tak odpovědnosti za svou činnost směrem k veřejnosti, k rozvoji společnosti, ve které působí, i směrem k akademickým disciplinám na nich pěstovaným. • Pokračování realizace individuálního národního projektu „Reforma terciárního vzdělávání“ by mělo být koncipováno tak, aby umožnilo účelné využití plánovaných více než 90 mil. Kč na analýzy, které budou následně využitelné pro přípravu konkrétních legislativních změn. Zástupci reprezentace vysokých škol v této souvislosti vítají jako první pozitivní krok příslib zadání těchto analýz vypisovat ve spolupráci se širší odbornou veřejností. • Zástupci reprezentace vysokých škol vyjadřují odhodlání podpořit potřebnou novelizaci zákona o vysokých školách zejména s ohledem na zvýšení finanční autonomie a odpovědnosti za dlouhodobé využívání finančních prostředků. V Kostelci nad Černými lesy, 1. dubna 2009 Václav Hampl, Václav Havlíček, Jan Hron, za ČKR Vladimír Čechák, Marek Hodulík, Pavel Popela, Ján Říha, Jiří Zlatuška za RVŠ

Poznámka ke klíčovému problému (ohrožení) autonomie • Určující otázka koncepce systému vysokého školství u nás a charakteru jeho dalšího směřování • Věcný obsah autonomie • Mezinárodní závazky

Úloha autonomie univerzit • VŠ vzdělávání není ani zdaleka pouze službou vykonávanou pro stát • Základní zdroj rozvoje znalostí a vědeckého poznání • Rozvoj společnosti • Kritické myšlení • Dlouhodobá perspektiva, nikoli jen krátkodobé politické cíle • Mezinárodně ceněné univerzity jsou instituce s vysokou mírou autonomie (existují výjimky, nezpochybňují však tuto obecnou pravdu)

Obecně uznávané oblasti akademické autonomie • Operační autonomie • Finanční management • Řízení (governance) • Studijní programy • Specializace ve výuce i výzkumu • Personální otázky, včetně výběru vedení • Vnitřní struktura • Rozhodování o charakteru samosprávných činností (shora dolů/zespodu nahoru, šíře zapojení akademické obce, atd.)

Vztah univerzit a veřejné sféry • Činnost univerzit musí být nezávislá na politických a ekonomických zájmech: - šéfové firem ve správních radách - akademické protekce pro členy správních rad - podpora jmenování politických přátel - konflikt zájmů s jinými institucemi • Financování by mělo být prováděno s velkou úrovní agregace a malými detaily; finanční kontrakty mezi univerzitami a státem mohou autonomii výrazně omezovat

Odpovědnost univerzit • Odpovědnost za svou činnost směrem k veřejnosti • Odpovědnost za rozvoj společnosti • Vlastní odpovědnost vzhledem k akademickým disciplinám • Akademické svobody • Těmto úkolům mohou dostát jen plně autonomní akademické instituce

Boloňská deklarace a odkaz na Magna Charta Universitatum „Universities' independence and autonomy ensure that higher education and research systems continuously adapt to changing needs, society's demands and advances in scientific knowledge“ „Nezávislost a autonomie vysokých škol zajistí průběžnou adaptaci systému vysokoškolského vzdělávání a výzkumu na měnící se potřeby, požadavky společnosti a pokrok ve vědě“

“Academic freedom and university autonomy” Parliamentary Assembly Recommendation 1762 (2006) (adopted by the Committee of Ministers on 26 September 2007 at the 1005th meeting of the Ministers’ Deputies) „Autonomie univerzit leží v základech evropské akademické tradice.“ Democratic culture plays a major part in achieving the Council of Europe’s core objectives. In addition, academic freedom and university autonomy are the cornerstones of Europe’s academic heritage. They are key values in the Bologna Process leading to the establishment of a European Higher Education Area by 2010 and were therefore also covered in the Action Plan adopted by the Third Summit of the Heads of State and Government of the Council of Europe.

Zjevné problémy • Nepřiměřený tlak na vnější aktéry v rozhodovacích pozicích • Malá reflexe skutečných problémů v současné struktuře řízení (efektivita? výsledky? relevance?) • Skutečná motivace je stěží jiná, než snaha o vyšší míru vnějšího ovládání vysokých škol • Ústupky v pravomocích i způsobu jmenování správních rad nemusí mnoho znamenat – následná změna jejich parametrů novelami je snazší, než změna celého systému

Nic nového … • William Rainey Harper, první prezident University of Chicago (University and Democracy, 1899): ‘The three birth-marks of a university are … self- government, freedom from ecclestiastical control, and the right of free utterance. And these certainly give it the right to proclaim itself an institution of the people, an institution born of the democratic spirit.’ Citace podle J. Jařaba: Reforming Systems of Higher Education … Education, Citizenship and Social Justice 2008; 3; 85