Ústí nad Labem Centrum komunitní práce Ústí nad Labem_2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Kariérové poradenství
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
ADVAITA, o. s. MUDr. David Adameček.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Systém pro podporu komunitního plánování
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Komunitní plánování sociálních služeb
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Zavedení systematické podpory procesu plánování sociálních služeb a péče sociálně potřebným na Středním Vsetínsku, Velkokarlovicku a Hornolidečsku“ Operační.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro osoby se zdravotním postižením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Klíčové aktivity projektu
Transkript prezentace:

Ústí nad Labem Centrum komunitní práce Ústí nad Labem_2007

4. KROK Analýza a mapování potřeb uživatelů aneb Práce s potřebami a mapování potřeb v procesu komunitního plánování Ústí nad Labem Zpracovala: PhDr.Lenka Krbcová Mašínová a Michal Polesný Obsahová část materiálu vznikla za finanční podpory projektu „Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podporu sociálního začleňování s předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce podpořeného v rámci iniciativy Equal Evropské unie.Materiál je využíván pro diseminaci projektu. Další informace naleznete ta níže uvedených webových stránkách.

B C P BĚHEM CELÉHO PROCESU 1ROČNĚ REALIZAČNÍ PO CELÉ 1 MĚSÍC OBDOBÍ DEST KROKŮ KOMUNITNÍM PLÁNOVÁNÍM 1. Příprava prostředí jak začít s procesem KP 2. Ustavení řídící struktury KP, zapojení uživatelů 3. Regionální informační systém sociálních potřeb 4. Analýza a mapování potřeb uživatelů 5. Zpracování prvního návrhu plánu 6. Proces konzultací KP 7. Zpracování konečné verze 3 MĚSÍCE 4 MĚSÍCE DLOUHODOBĚ 2 MĚSÍCE 1 MĚSÍC 8. Implementace pl. do praxe 9. Evaluace plánu 1ROČNĚ REALIZAČNÍ PO CELÉ OBDOBÍ 10. Smluvní vztahy BĚHEM CELÉHO PROCESU B C P Zpraco- vání plánu Přípra- vné období Realizační

v procesu komunitního plánování? Potřebná data a informace pro práci s potřebami v procesu komunitního plánování?

1. Statistická data 4. Dotazníková šetření poskytovatelů 9. Management péče 8. Mapa služeb 3. Katalog služeb 5. Zapojení uživatelů výkaznický Data pro plánování 11. Informační systém 2. Sociologické Výzkumy Kvantitativní kvalitativní interaktivní 6. Kvalifikované Odhady poskytovatelů 10. Práce S veřejností 7. SWOT analýza oblastí

1. Statistická data 2. Sociologické výzkumy kvantitativní a kvalitativní 3. Katalog služeb - zmapování současného stavu nabídky sociálních a komunitních služeb 4. Dotazníková šetření poskytovatelů 5. Datazníková šetření realizovaná uživateli 6. Kvalifikované odhady poskytovatelů o prioritách v uspokojování potřeb 7. Situační (SWOT) analýzy v jednotlivých cílových skupinách dle řídící struktury 8. Mapa služeb - zpracování sociální sítě – od potřeby ke službám 9. Management péče individuálních potřeb uživatelů 10. Zapojování veřejnosti do mapování potencionálních potřeb v regionu 11. Regionální informační systém – dlouhodobého charakteru

1. Statistická data Statistická data jsou tzv. tvrdá data, tedy data o reálných jasně empiricky definovaných vlastnostech vyjádřených v počtech, které se vážou na určité časové období (např. počet narozených dětí v regionu za posledních 10 let) Statistika shromažduje data z řady oblastí . Z hlediska KP jsou potřebná data především o obyvatelstvu. Demografické faktory ( věková struktura, porodnost, nemocnost, úmrtnost, sebevražednost…… ) Statistiky a ročenky za dané místo v kterém plánujeme Demografické údaje regionu v kterém vytváříme plán Sociální faktory- vzdělanostní struktura, profesní struktura, zaměstnanost, úroveň příjmů a výdajů Údaje zdravotnických zařízení Údaje úřadů práce – zdroj úřady práce Údaje o institucích – města, školství, zdravotnictví Údaje školských zařízení – zdroj krajské úřady

2. Sociologické výzkumy kvantitativní a kvalitativní Kvantitativní sociologické výzkumy Předpokládá, že sociální jev lze rozložit na měřitelné části, změřit jejich výskyt a na základě toho získat informace o reálných vlastnostech tohoto jevu. Je použitelný na získávání informací o širokém spektru sociálních jevů. Omezením je nutnost určité znalosti zkoumaného jevu a jeho rozložení v rámci sociální reality. Výhody: možnost zaměření výzkumu podle potřeb a tedy získání využitelných informací získané informace lze zobecňovat často jde o jedinou možnost, jak informace získat umožňuje statistické zpracování dat vysoká míra reliability Omezení: finanční a časová náročnost, potřeba kvalifikovaného týmu (výjimkou je sekundární analýza dat) umožňuje pouze ověření nebo vyvrácení předem stanovených hypotéz – zkoumá se spíše to, co si o realitě myslí výzkumníci než samotná realita v rámci výzkumného procesu je riziko zkreslení dat a toto riziko nelze plně nivelizovat není využitelný pro marginální jevy nízká míra validity

Kvalitativní sociologické výzkumy Kvalitativní výzkum vychází z předpokladu, že sice existuje objektivní realita, ale z hlediska sociálního jednání lidí nemá ani tak moc velký vliv to jaká je objektivní realita, ale to, jak je jednotlivci a sociálními skupinami interpretována. Kvalitativní výzkum je založen na výpovědích respondentů, případně na jejich chování v každodenním životě, neovlivněných prvotním vstupem výzkumníka. Kvalitativní výzkum umožňuje získat hlubší informace o zkoumaném jevu – tzv. měkká data. Východiskem je výpověď respondentů, závěrem může být vytvoření hypotéz a porozumění zkoumanému jevu ve všech souvislostech. Kvalitativní data nám vypovídají o tom, co všechno souvisí se zkoumaným jevem, ale nepodávají informaci o tom, co má větší a co menší význam. Získané informace nelze kvantifikovat a statisticky zpracovávat. výhody: umožňuje získat hlubší informace o zkoumaném jevu získaná data jsou méně ovlivněna přístupem výzkumníka umožňuje zkoumat jevy o kterých máme minimum informací umožňuje zkoumat marginální jevy má vysokou míru validity nevýhody: výsledky nelze zobecňovat nízká míra reliability velká pracnost a časová náročnost velká kvalifikační náročnost

Základní techniky kvantitativního sběru dat: Přímé pozorování Standardizovaný rozhovor Dotazník Analýza dokumentů – obsahová analýza, sekundární analýza dat Základní techniky kvalitativního sběru dat: Individuální hloubkový rozhovor Fokusní skupiny Biografický rozhovor Ostatní Evaluační metody zjišťování současných programů a služeb – nastavení indikátorů a parametrů Audity sociálních služeb Případové studie

3. Katalog služeb - zmapování současného stavu nabídky sociálních a komunitních služeb Písemná forma Elektronická forma Základní údaje o sociálních službách: Název zařízení Typ služby Dostupnost Cílová skupina Nabízené služby Otevírací doba Adresa Kontakty Kontaktní osoba Ostatní

Obsah dotazníku: 4. Dotazníková šetření poskytovatelů Název zařízení a adresa Zřizovatel zařízení Provozovatel zařízení Vedoucí zařízení Kontaktní osoba Cílová skupina poskytované služby Rok od kdy poskytujete služby Lokalita služby Bezbariérovost Přístupnost služeb Podrobnější popis cílové skupiny Počty klientů Počet neuspokojených uživatelů Jaké důvody brání v čerpání služeb Věkové složení uživatelů % složení mužů a žen Typ péče který klienti potřebují Typ služby x klient Počty lůžek v ústavním zařízení % klientů kteří potřebují dlouhodobou péči Počty lůžek v neústavním zařízení Počty míst v různých typech bydlení Typy služeb x počty klientů x uspokojení x neuspokojení klienti Chybějící články péče Jak organizujete služby Odhad potřeb klientů x priority potřeb Výkon zařízení Spádová oblast Časová dostupnost služeb Finanční zdroje x provozní výdaje x investiční výdaje Zdroj vůči typu služby Složení personálu Vzdělání personálu x kvalifikační předpoklady Jiné x komentář

5. Dotazníková šetření realizovaná uživateli – zapojení uživatelů Ankety s uživateli Řízené rozhovory s uživateli Hodnocení kvality uživateli

6. Kvalifikované odhady poskytovatelů o prioritách v uspokojování potřeb Otázky pro kvalifikovaný odhad poskytovatelů formulované v dotazníku Ve SWOT analýzách – určení dlouhodobých strategií rozvoje Formulace cílů a opatření pro komunitní plán

7. Situační (SWOT) analýzy v jednotlivých cílových skupinách SWOT analýza je komplexní metodou kvalitativního vyhodnocení veškerých relevantních stránek pro řešení dané problematiky, resp. fungování nějakého systému (popř. problémů, řešení, projektů atd.). Je vhodným nástrojem pro celkovou analýzu vnitřních i vnějších činitelů a v podstatě zahrnuje postupy technik strategické analýzy. Jádro metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin (tj. faktory vyjadřující silné nebo slabé vnitřní stránky systému a faktory vyjadřující příležitosti a rizika jako vlastnosti vnějšího prostředí). Analýzou vzájemné interakce jednotlivých faktorů silných a slabých stránek na jedné straně vůči příležitostem a nebezpečím na straně druhé lze získat nové kvalitativní informace, které charakterizují a hodnotí úroveň jejich vzájemného střetu. 

SWOT je zkratkou slov z angličtiny: Strengths (přednosti = silné stránky), Weaknesses (nedostatky = slabé stránky), Opportunities (příležitosti), Threats (hrozby). SWOT analýza představuje kombinaci dvou analýz, S - W a O - T. SWOT analýza vychází z předpokladu, že subjekt/systém dosáhne strategického úspěchu maximalizací předností a příležitostí a minimalizací nedostatků a hrozeb.

Pro tvůrce strategických plánů je SWOT analýza užitečná z následujících důvodů: Poskytuje manažerům logický rámec pro hodnocení současné a budoucí pozice jejich subjektu/systému. Z tohoto hodnocení mohou manažeři usoudit na strategické alternativy, které by mohly být v jejich situaci ty nejvhodnější. Může být prováděna periodicky, aby manažery informovala o tom, které interní nebo externí oblasti nabyly nebo naopak ztratily na významu vzhledem k daným činnostem. Vede ke zlepšené výkonnosti subjektu/systému.

Další využití SWOT analýzy v procesu plánování Výsledky SWOT analýzy budou jedním z hlavních faktorů pro návrh cílů a opatření plánu pro danou oblast. SWOT analýza však není dogmatem, kterým se musíme řídit – metoda sama má své limity. V každém případě určuje hlavní linii, jakou by se mělo uvažování o návrhu cílů a opatření plánu ubírat. Pro návrh cílů bude použit postup W - O – tj. překonání slabých stránek za použití příležitostí. Dalším faktorem vstupujícím do návrhu cílů a opatření je popis stavu problematiky, názor členů pracovní skupiny, stav dostupnosti služeb.

Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Rizika Matice SWOT analýzy SWOT analýzu zpracováváme pro všechny cílové skupiny KP Provádíme opakovanou SWOT analýzu, nejméně 1x ročně

Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Rizika vysoká poptávka po programech primární prevence (20) existence možností vzdělávání a supervize pracovníků v oblasti primární prevence (18) dobrá kvalita programů primární prevence odpovídající potřebám cílových skupin (17) existence sítě služeb primární prevence v kraji (PCS, NNO, Policie) (15) dobrá informovanost škol a dalších zařízení o možnostech v oblasti primární prevence (projekty, vzdělávací programy, …) (14) dobrá spolupráce kraje, obcí a dalších organizací v oblasti sociálně právní ochrany dětí (indikativní prevence) (10) důraznější uplatňování legislativy v oblasti užívání drog nezletilými (9) Slabé stránky nedostatek finančních prostředků na realizaci programů primární prevence (20) ignorování problému užívání drog veřejností a institucemi (19) vysoký počet nefunkčních rodin (19) absence právního vědomí u celé populace, zejména u dětí a mládeže (16) nejednotná praxe primární prevence v jednotlivých resortech (15) vysoká dostupnost legálních i nelegálních drog a vysoká míra tolerance společnosti k užívání drog kumulace funkcí u pracovníků primární prevence a sociálně právní ochrany dětí (13) nedostatečná vzájemná informovanost o poskytovaných službách v oblasti primární prevence absence programů včasné intervence (13) nedostatek kvalifikovaných odborníků v oblasti PP a včasné int.(8) Příležitosti zvýšení vzájemné komunikace všech organizací zapojených do primární prevence (19) existence možnosti supervize realizátorů programů primární prevence (17) lepší prezentace programů primární prevence možnost zapojení studentů UJEP a vyšších odb. škol do programů primární prevence (15)možnost financování programů primární prevence ze zdrojů EU (14)zvýšení motivace ředitelů škol pro realizaci programů primární prevence (10) existence koncepčních dokumentů v oblasti primární prevence (NSPP, strategie MŠMT) (8) existence standardů MŠMT pro programy primární prevence (2)komunitní plánování služeb pro osoby ohrožené drogou (0) Rizika podceňování problému užívání drog a primární prevence sociálně nežádoucích jevů ze strany obcí (19) nedostatečná legislativa v oblasti prevence a léčby užívání drog (18) nemožnost organizací z oblasti primární prevence vyjadřovat se k neodborným a nekvalitním projektům (17) podceňování problému užívání drog širokou veřejností (15) vysoká dostupnost drog v Ústeckém kraji (10) komplikovaný a nekoncepční systém financování programů primární prevence (5)

8. Mapa služeb - zpracování sociální sítě – od potřeby ke službám

f

- + Potřeby/služby/ cílová skupina Staří občané Poskytování informací Hospodaření s finančními prostředky Aktivní náplň volného času Péče o osobu Pomoc v domácnosti Bydlení a ubytování Stravování Vzdělávání a rekvalifikace Asistenční služby Konkrétní poskytovatel Q Služba Chybí - Není potřeba + Terérenní služby Chráněné bydlení chybí Podporované zaměstnávání Nízkoprahové centrum Následná péče Ústavní pobytová péče Dětský domov

KOORDINAČNÍ TÝM – PROGRAMOVÁ SKUPINA – OBLAST SOCIÁLNÍ POMOCI O STARÉ OBČANY Krizové služby Zdravotní péče Nezávislé bydlení Dlouhodobé pobyty Dopravní služby, stravování a hygiena Domácí péče Ambulantní péče a krátkodobé pobyty Podpora komunity a rodiny Ochrana a obhajoba práv uživatelů Rehabilitační služby a zaměstnávání Služby vzdělávání DPD Krásné Březno Chráněné mezigenerační bydlení Fokus 8 míst DD Velké Březno DPD Severní terasa Masarykova nemocnice Služby první pomoci DD Krásné Březno Překopírovat tabulku Psychiatrická léčebna Horní Beřkovice Domy s pečovat. službou DPD Bukov DD Dobětice Dopravní služba 1 mikrobus DD Sev.terasa LDN Ryjice Sociální byty malomentrážní DD Chlumec Ošetřovatelská a pečovatelská služba Mm HOSPIC Rozvoj stravovacích sl. Výjezdový terénní tým Středisko soc. služeb ČK Medical endler Manažeři péče Zhodnocování potřeb a management péče DD Krásné Březno Pečovatelská služba Home care Stravování Návštěva lékaře DD Severní terasa Domovinky 10-15 m Respitní péče 2-5 m Terénní tým 3 prac. Dobrovolníci 10 Uživatel a jeho potřeby Domovinky 10-15 m Respitní péče 2-5 m Terénní tým 3 prac. Dobrovolníci 10 Osobní asisnce Svépomocné domy DD Chlumec Organizace na práci s dobrovolníky CKP Domovinky 8-10 m Respitní péče 2-5 m Terénní tým 3 prac. Dobrovolníci 10 Sdružení dobrovolných pracovníků DD Dobětice Projekt dobrý soused Programy na zmírňování institucional. Domovinky 10-15 m Respitní péče 2-5 m Terénní tým 3 prac Dobrovolníci 10 Svépomocná skupina Kluby důchodců Programy pracovní rehabilitace DPD Bukov Domovinky 10-15 m Terénní tým 3 prac. Dobrovolníci 2 Univerzita třetího věku Svépomocné skupiny pečovatelů a příbuzných Denní centra respitní péče

9. Management péče individuálních potřeb uživatelů Co je potřeba? Komunitní plánování vymezuje chápání pojmu potřeba jako procesu, který je u každého člověka individuální. Tuto proměnlivost je nutné v odborné praxi opakovaně reflektovat a zhodnocovat V tomto pojetí je potřeba termín vyjadřující požadavky jednotlivců, které jim mají umožnit dosáhnout, udržet si nebo obnovit přijatelnou úroveň sociální nezávislosti nebo zlepšení podmínek kvality jejich života Škála potřeb dle Maslowa?

Potřeba jako dynamický proces? V tomto pojetí je potřeba termín vyjadřující požadavky jednotlivců, které jim mají umožnit dosáhnout, udržet si nebo obnovit přijatelnou úroveň sociální nezávislosti nebo zlepšení podmínek kvality jejich života. Předmětem komunitního plánování je tedy ukázat a započít procesy, které trvale nastaví prostředí tak, že mapování a zhodnocování potřeb bude součástí celého procesu managementu péče a bude součástí běžné praxe odborníků.

Mají-li komunitně orientované služby reagovat na potřeby citlivěji, je nutné osvětlit rozpory mezi potřebami lidí a dostupnými službami. Toho je možné dosáhnout tím, že započneme oddělovat odpovědnost za zhodnocování potřeb od odpovědnosti za poskytování služeb. Management péče, jeho zavedení a praktické používání stojí ve středu nového komunitního přístupu péče o člověka. Ve středu zájmu stojí potřeby člověka nikoliv služby.

Management péče je stěžejním pilířem “individualizované péče”. Z tohoto důvodu klade mapování a management péče důraz na přizpůsobování služeb potřebám lidí, namísto jejich umisťování do služeb existujících. Je preferován postup, který se zabývá celkovými - komplexními potřebami jednotlivců před systémem, v němž se potřeby pro různé služby určují odděleně. Tento nový přístup vytváří prostředí, které vede k individualizaci péče a tudíž “šití služeb na míru” potřebám člověka nikoliv opačně. Upřednostňuje snahu poskytnout uživatelům a pečovatelům větší pravomoc v rozhodování o svých potřebách.

Standardní fáze managementu péče 7

Management péče a jeho fáze?

1. fáze Zveřejňování informací Zveřejňování informací o uspokojitelných potřebách a jim odpovídající nabídce služeb a zdrojů k jejich uspokojení Např. RISK – Regionální informační systém sociálních služeb

2. fáze První mapování a určení druhu dalšího mapování Provedení úvodní identifikace potřeb a určení druhu mapování vhodného pro tato potřeby

3. fáze Zhodnocování a stanovení potřeb Pochopení individuálních potřeb jednotlivce, jejich uvedení do vztahu se zásadami a prioritami organizace a schválení cílů pro jakýkoli zákrok

4. fáze Plánování péče Dojednání nejvhodnějších způsobů jak dosáhnout cílů stanovených při mapování potřeb a jejich zanesení do individuálních plánů péče

5. fáze Implementace plánu péče Realizace plánu péče, zabezpečení nezbytných zdrojů, nebo služeb, jeho monitorování

6. fáze Monitorování Soustavná podpora a kontrola implementace plánu

7. fáze Revize přehodnocení Přehodnocení potřeb a výsledků služeb prováděné ve stanovených intervalech a vedoucí k revidování plánu péče

Management péče – individuální hodnocení potřeb

10. Zapojování veřejnosti do mapování potencionálních potřeb v regionu Anketní šetření Dotazníkové formy šetření Otevřené mítinky s veřejností - Identifikace problémových míst,práce ve skupinách Opakované setkávání s veřejností při plánování služby Kulaté stoly Setkávání s novináři Práce s médii

11. Regionální informační systém – dlouhodobého charakteru zpracování různých druhů dotazníků systémový přístup ke sběru a vyhodnocování informací začátek tvorby informačního systému

Založení informačních projektů etapy projektu: Analýza Vývoj Testování proces trvající nejméně 14 měsíců Pilotní provoz Ostrý provoz Vstupy informačního systému: Informace o poskytované péči od poskytovatelů Vyplnění pravidelných výkazů Výstupy informačního systému Klienti si mohou vytisknout nabídku služeb i s kontakty a poskytovatele – interaktivní systém pro uživatele Aplikace bude generovat podklady – sestavy – reporty, pro tvorbu výročních zpráv o stavu sociální a komunitní sítě v regionu – v místě plánování

Čeho můžeme dosáhnou prostřednictvím informačního systému? Zvýší informovanost veřejnosti o nabídce služeb v sociální oblasti Zrychlí vyhledávání kontaktů na poskytovatele služeb Vytvoří prostor s aktuálními informacemi o nabízených službách Zjednoduší se práce s pravidelnými výkazy - vyplňování výkazů přímo v aplikaci Usnadní tvorbu podkladů - reportů pro výroční zprávu Zvýšení dostupnosti a informovanosti o sociálních službách prostřednictvím informačních technologií v návaznosti na Zákon o sociálních službách Přínos aplikace pro poskytovatele Prostor pro prezentaci nabízených služeb Snadná tvorba prezentace Snadná údržba aktuální nabídky služeb Snadné zveřejnění kontaktů pro klienty Zjednodušení vyplňování výkazů

Přínos pro klienty, uživatele Přínos pro samosprávu Přehled o nabízených službách v regionu Snadné zpracování výkazů Zrušení papírových dotazníků Snadná tvorba podkladů pro výroční zprávy Online přehled o stavu vyplňování výkazů Získání reportů – sestav informací pro komunitní plánování Přínos pro klienty, uživatele Centralizovaný sytém nabídek Jednoduché vyhledávání pomocí ikon Možnost odeslání / uložení / vytisknutí získaných informací Aktualizace nabídek služeb vyvolá cílené automatické informování registrovaného klienta Široká dostupnost (kiosky, internet) Aplikace přístupná přes www rozhraní - z domova, z kiosků, odkudkoliv, kde je internet a html prohlížeč, řešení nezávislé na používaném operačním systému

Centrum komunitní práce Ústí nad Labem Koněvova 18, Ústí nad Labem www.ckpul.cz www.komunitniplanovani.com e-mail: info@ckpul.cz tel.: 0042 475 201 096 Nashledanou V případě zájmu nás kontaktujte

Zpracovala: PhDr.Lenka Krbcová Mašínová a Michal Polesný Obsahová část materiálu vznikla za finanční podpory projektu „Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podporu sociálního začleňování s předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce podpořeného v rámci iniciativy Equal Evropské unie. Materiál je využíván pro diseminaci projektu. Další informace naleznete ta níže uvedených webových stránkách.