Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a
základem mentální regulace je pojekt Projekt je vnitřní struktura vlastní každému, umožňuje každému subjektu cíleně zaměřit vlastní mentální aktivitu. Jde tedy o spontánní a/nebo vědomou orientaci, kterou subjekt dává vlastní aktivitě.
Trochu etymologie ! Slovo PROJEKT pochází z latiny : - pro : před, v přední části - iacere, io : vrhat Mít projekt znamená « vrhnout před (sebe) », udělat jakýsi duševní skok do budoucnosti. Znamená daleko víc, než « mít záměr »... Protože je skutečným pohonem anticipace!
„Mít projekt“, znamená vědět, mít představu o tom, (do všech podrobností) co chceme uskutečnit Jde o vnitřní a individuální aktivitu.
- prostředky, které k němu vedou a znát překážky, které bude třeba překonat atd. ? ? Jak postupovat? Co potřebuji? Jak dlouho? Čím začít ? etc. Kdo mi poradí ? Aby se nám podařilo projekt uskutečnit, musíme si předem přesně stanovit - cíl (konečný cíl i částečné cíle; k čemu chceme dojít)
Při učení je anticipace základním předpokladem pro vykonání každého mentálního gesta. Každé z těchto gest se od ostatních odlišuje samostatným projektem, který ho vytváří (viz. mentální gesta). Cíle, ke kterým se má dojít a prostředky, které se při tom používají se liší podle toho, jestli subjekt má být pozorný, má si zapamatovat, porozumět, přemýšlet nebo představovat. Vše vyžaduje evokovat, ale různým způsobem !
Když si chci zapamatovat určitý postup, budu ho evokovat a někdy i velice přesně; ale pokud neudělám nic jiného, mám malou šanci, že jej dokážu příště (v budoucnu) použít! Musím ho totiž ve chvíli, kdy se učím, orientovat do budoucnosti, umístit ho do konkrétní budoucí situace. Pak mám všechny předpoklady, že ho později, až ho budu potřebovat, naleznu (viz mentální gesta a kroky poznávání). Například
Protože tyto projekty mohou být jasně formulovány, pedagog má možnost o nich informovat studenta, který o jejich existenci v mnoha případech zatím nic netuší ! Projekty, které tvoří mentální gesta byly stručně ukázány v dokumentu « mentální gesta » neboli « kroky poznávání ». (viz tento dokument )
Tato práce je individuální: základem projektu je jediné slovo:“být“ a uskutečňuje se díky evokacím, které subjekt provádí. Pedagog může studentovi navrhnout, aby si vytvořil projekt. Nemůže to udělat za něj.
O co jde Na závěr pár krátkých řádek o jednom důležitém pojmu, pojmu « vědomé projekty ».
Každý subjekt, který uskutečňuje kroky poznávání, ať jsou jakékoliv a jakéhokoliv obsahu, je uskutečňuje svými obvyklými evokacemi, vlastním jednáním, s vlastním pohledem na svět.
Uvědomění si svého obvyklého duševního jednání a svého způsobu bytí ve světě je důležité na více úrovních : poznání « vědomých projektů » znamená značný pokrok jak pro pochopení kognitivního života, tak pro pedagogickou účinnost. (Antoine de La Garanderie, L’intuition, str. 91)
Tyto vědomé projekty vytvářejí můj způsob bytí ve světě, jsou kukátkem (často podvědomým), kterým se dívám na svět. Z toto vyplývá, že pedagog se musí snažit, aby si je student uvědomil, a aby s nimi během učení počítal.
Na vás je doplnit si další informace ! A nyní...
Michèle Giroul de l’Institut International de Gestion Mentale Anne Moinet, Hélène et Pierre-Paul Delvaux d’Initiative et Formation Belgique. Realizace : Power point zpracovala : Hélène Delvaux Pro evropský projekt Co-nai-sens Photos : PP. Delvaux Images : clipart sur