7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Individuální výchovný plán
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum Radim Valenčík VŠFS.
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Všeobecné nebo odborné vzdělání? Konference AŘG Hradec Králové 2015 RNDr. Zdeněk Bergman.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Pedagogická diagnostika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Vítejte milí žáci/studenti!
Budoucnost domácí péče
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.

Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní úroveň) Dílčí, ale nutné kroky Makro: národní úroveň Mezo: zřizovatelé, vedení škol Mikro: třídy, učitelé, žáci

 Přestat říkat, že učení/vzdělávání není jejím hlavním úkolem.  Přestat proti sobě stavět učení (vzdělávání) a výchovu (socializaci), jak se u nás děje.  Říkat nahlas, že škola je jako vzdělávací instituce nezastupitelná zejména pro rizikové skupiny. Škola jistě vychovává, ale dělá to právě tím, že děti vede k vážné a odpovědné práci s učivem, komunikaci o učivu, kritickém myšlení o učivu… Škola socializuje dítě právě v situacích vzdělávání. (Pupala, Kaščák, & Humajová, 2007, s. 69)

 Nevidím v krátkodobé perspektivě realistickou alternativu ke školnímu vzdělávání dostupnou pro všechny  Není možné rezignovat na péči o stávající školu a obětovat jednu generaci s výhledem na to, že se zrodí něco jiného, lepšího

 Začneme o žácích opravdu přemýšlet jako o jednotlivcích  Pracovat s podrobnými daty, např. * zhoršují se více chlapci než děvčata (PISA 2009), * možná se podařilo stabilizovat výsledky v primární škole (PIRLS 2011), problém - gramotnost dospívajících (PISA) * jednotlivé předměty mají odlišný vývoj…  Klaďme si konkrétnější otázky/cíle, místo otázky nahoře se ptejme:  Jak zvyšovat zájem dospívajících kluků z malých vesnic o čtení?

 Předpokládat, že velká část populace bude postupovat až do terciárního vzdělávání.  Dát proto v kurikulu prostor i náročnějšímu, abstraktnímu myšlení, neomezovat se jen na „praktické poznatky“.  Požadavky na žáky odvozovat tak, aby ze školy odcházeli připraveni na postup do vyššího stupně.  Zrevidovat představu, zda k tomu stačí, aby si osvojili kompetenci k učení.

Mít dobré vzdělávací standardy, a to standardy náročné, ne jen minimální, zaměřené na kompetence i na pojmové myšlení. Att ställa krav i skolan är att bry sig. - Stanovení požadavků (standardů) pro školu je výrazem starosti o školu. Jan Björklund (švédský ministr školství a vicepremiér vlády)

 Škola je tu pro i to, aby je učila to, co se jinde nenaučí – témata „teoretická“, akademická. Je také protiváhou toho „mimo školu“, někdy to má od-naučovat.  Škola vyrůstající (jen) z praktického života by byla návratem k měšťance.  Co se děti mimo školu nenaučí, ale je to významné, proto je k tomu musí vést škola?

 „Jaký má ale to, co ve škole probíhá, smysl? Výzkumy učení a myšlení dětí ve škole, ale i výzkumy sociálního chování, ukazují, že jde především o to osvobodit dítě z krunýře (…) utilitaristického a pragmatického myšlení každodenního života. (…)  Školní učení (…) hlavním způsobem, jak úspěšně uskutečnit cestu do vlastní kultury, protože dítěti dává do ruky silné nástroje, jejichž validita překračuje jeho nejbližší prostředí, místo a čas.“ (Štech, 2004)

 1. Dát učení na první místo.  2. Měřit učení.  3. Pracovat s výsledky měření učení.

Základní dovednostiTransversální dovednosti  Čtení a psaní  Matematika  Přírodní vědy  Cizí jazyk(y)  Měkké dovednosti  Občanské kompetence  Podnikavost  ICT

 1. Dát učení pojmům a dovednostem na první místo.  2. Inteligentně měřit učení.  3. Inteligentně pracovat s výsledky měření učení.

 Prezentace částečně vychází z dat analyzovaných v projektu Kompetence I