Konference „Budoucnost česko-polské přeshraniční spolupráce“ Ostrava, Prioritní oblast 2. – Hospodářská spolupráce Projekt Spolupráce MSP
Osnova 1.Současný stav 2.Praktické poznatky 3.Co existuje a co chybí 4.Co MSP potřebují 5.Jak MSP v rámci ESÚS pomoci 6.Na co se zaměřit 7.Tritia Business Service 8.Synergický efekt 9.Možností financování 10.Závěr
Současný stav • Společný evropský trh • Značné rozdíly v legislativě • Znatelné tržní rozdíly • Jazyková bariéra • Omezené personální kapacity MSP • Limitované prostředky MSP • Častá nepromyšlená rozhodnutí
Praktické poznatky • Šetření – „udělám si sám“ • Žádost o pomoc na nesprávném místě • Pokus o samostatnost a pocit marnosti • Oslovení „odborníka“ za nepřiměřenou cenu • Správná volba, ale na jednu problematiku • Další hledání s mnoha „přešlapy“ • Důsledek – nevalné mínění, nechuť
Co existuje a co chybí? • Existují komory, sdružení, instituce • Je mnoho schopných odborníků • Nabízí se možnost jazykové podpory • Neexistuje spolupráce a koordinace • Chybí jednotná marketingová podpora • Nefunguje diferenciace, možnost prověření
Co MSP potřebují? • Odbornou radu – návrh řešení • Pomoc v realizaci záměru • Praktickou službu pro dosažení cíle • Rady pro řešení vzniklých problémů • Službu prakticky řešící problém Jde o široké spektrum z mnoha oblastí
Jak MSP v rámci ESÚS pomoci? • Vytvořit subjekt – virtuální organizaci • Otevřít platformu pro aktivní odborníky • Koordinovat aktivity v podpoře MSP • Přispět k zamezení devalvace akcí • Prosazovat společné marketingové aktivity • Zprovoznit společné komunikační platformy • Oceňovat a propagovat nejlepší
Na co se zaměřit? • Vytvoření funkční virtuální organizace poskytovatelů služeb pro podnikání „sousedů“ • Zajištění odpovídajícího jazykového servisu • Tvorba zázemí pro sídla MSP s kapitálem „sousedů“ • Zprovoznění jednotné přeshraniční komunikační platformy • Prosazovat objektivní zájmy MSP
Tritia Business Service • Seminář zainteresovaných poskytovatelů předmětných služeb XI./XII • Rekapitulace existujících objektivních možností (z výsledků semináře) I./ II • Vytvoření jednotné marketingové a komunikační platformy III./VII.2012 • Společné marketingové aktivity od VII průběžně • Oborové podnikatelské semináře 1 x / kvartál • Cyklické vyhodnocování a oceňování nejlepších 1 x / rok • Průběžná nabídka a realizace poradenství a služeb pro MSP v přeshraniční relaci
Financování projektu Náklady projektu a identifikace možných finančních zdrojů: • Realizace projektu vyžaduje vstupní investici ve výši cca 1,2 milionu Kč. Podstatnou část tvoří náklady na financování odpovídajícího komunikačního systému. Částečně jde o financování organizace úvodních aktivit. Předpokládá se perspektivní samofinancovatelnost. • Zdroje financování lze hledat ve všech fondech podpory rozvoje MSP, přeshraniční spolupráce a podpory boje s nezaměstnaností.
Související synergický efekt • Využití stávajících zdrojů „pomoci rozvoje podnikání v přeshraniční dimenzi“ • Vznik efektivní komunikace poskytovatelů poradenství a služeb • Podpora a rozvoj vzájemných jazykových znalostí • Přirozená koordinace a selekce jednotlivých aktivit • Spolupráce s odborníky z akademického prostředí • Propojení teorie s praxi, zejména v rámci organizovaných seminářů
Kontakt CESPOL GROUP CZ – Ostrava, 28.Října 270; PL – Cieszyn, Motelowa 21;
Děkuji za pozornost Tadeáš Hlawiczka