Předškolní období (3 – 6 let).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mladší školní věk Škola:
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vývoj uchopování a manipulace
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Teorie Lawrence Kohlberga
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Střední zdravotnická škola
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Předškolní období (3 – 6 let)

Tělesný vývoj 5 – 6 cm / rok tělesné disproporce svalstvo chabé osifikace zápěstních kůstek = jemná motorika mozek: 4 roky 80%, 6 let 90 % hmotnosti dospělého zvětšuje se plocha mozkové kůry

Pohybový vývoj – relativní harmoničnost zdokonalení lokomoce zlepšení statické a dynamické rovnováhy zdokonaluje se tzv. práce dítěte – činnost s nástroji, oblékání, svlékání apod.: v 5ti letech – samostatně, v 6ti letech zautomatizované pohyby

Vývoj poznávacích procesů 3 roky rozlišení barev 5-6 let i pojmenování roste zraková ostrost – vnímání vzdálenosti a velikosti předmětů zlepšuje se sluchová citlivost – verbální a hudební

Vnímání převážně celostní (globální) ráz nedokáže analyzovat nepřesně vnímá velikost a proporci předmětů a jejich složky, spojeno s činností

Pozornost převážně bezděčná nestálá malá schopnost přenášení a rozdělování pozornosti začíná se utvářet úmyslná pozornost – zajímavé zaměstnání

Představivost bujná „vymýšlení“ animismus, antropomorfismus (zvířatům a rostlinám připisují lidské vlastnosti způsoby chování)

Paměť bezděčná, od 5-6 let úmyslná rozvoj trvalosti – dlouhodobá paměť (3 roky: několik měsíců, 4 roky: 1 rok) zvětšuje se rozsah paměti a schopnost učit se (zapamatuje si najednou tolik předmětů, kolik je mu let) 3leté dítě: má základy jazyka po stránce lexikální i gramatické

Vývoj řeči 3 roky – 1000 slov, 6 let – 3000 slov rychlé slovní zdokonalování pravidla fonetiky, gramatiky lidského jazyka postupný přechod na souvislou vázanou řeč změna funkce řeči z expresivní (přání, tužby) na impresivní (působení na okolí) převažuje spontánní řeč dítěte nad vyprovokovanou hovoří samo k sobě - nahlas monologizuje

Myšlení konkrétně názorné uskutečňuje se společně s činností, ale nemá výlučně situační ráz konkrétní manipulace (rozdělování, spojování, pozorování,…) se interiorizuje vytváření myšlenkových operací (analýza, syntéza, srovnávání atd.) zpřesňování vnímaných předmětů a jevů (oheň pálí) dochází k zobecňování tvoří se zárodky abstraktního myšlení – vznik a vývoj pojmů

Citový a společenský život impulsivita, labilita výskyt některých záporných citů se zmenšuje (strach), jiných se zesiluje (zlost, hněv) vývoj vyšších citů 3leté dítě je egocentrické čím je dítě starší, tím více se přizpůsobuje společnosti – socializace (osvojování si sociálních rolí, diferenciace mužské a ženské role) upevňují se rodinné vztahy dítěte oslabují se negativní vztahy k sourozencům rozšiřují se příbuzenské vztahy vyhledává společnost vrstevníků – společenské hry, soutěžení připraveno do školky

Utváření osobnosti dítěte utváří se základní struktura osobnosti, základní návyky a způsoby chování, potřebycitová škála, respektive citové naladění začíná hledat osobní vzory rozvinuté vlastnosti temperamentu ovlivňují veškeré jednání a chování dítěte (tempo činnosti, společenské vztahy; smělost – nesmělost, impulsivita, nestálost, trpělivost a vytrvalost v chování a činnosti, sklon k pořádku a systematičnosti, živost, výraznost v chování rozvíjejí se psychické a sociální potřeby (od 4. roku potřeby poznání, úspěchu, společenského kontaktu)

Utváření osobnosti dítěte ideální motivace = pochvala, odměna, dané slovo, touha po úspěchu) v druhém období zvnitřňování některých mravních norem: spravedlnost, lež, krádež, dodržování pravidel hry, se kterými se snaží sladit své chování „morální realismus“ – činy a skutky posuzují takové jaké jsou bez přihlédnutí k motivům, okolnostem, situacím vyvíjí se vědomí povinnosti – při nesplnění pocity viny, zahanbení, trápí se

Hra = základní druh činnosti manipulační hry (funkční) – motorický a rozumový vývoj (3 – 4 roky) pohybové hry tématické (rolové) hry – napodobivé, úlohové konstruktivní diadické hry hra je již kooperativní, na rozdíl od batolecího období, kdy si děti nehrají spolu, ale vedle sebe

Děkuji za pozornost