Zvládání stresu ve firmě COMPUSMART Institute of Work, Health & Organisations (I-WHO) University of Nottingham, UK
Firma COMPUSMART •Založena roku 1988: 5 poboček, 27 zaměstnanců a 2 manažeři John a Mark •2 administrátoři, 2 pracovníci technické podpory na VPP •7 žen, zbytek muži •12 VŠ vzdělání, 3 doktorandské •Každá pobočka: 1 administrátor, 1 pracovník technické podpory, 1 obchodní zástupce, 2 pracovníci vývoje technických služeb a softwaru – v sídle firmy o jednoho administrátora a pracovníka technických služeb více •Hlavní činnost: technická podpora a služby, vývoj softwaru a prodej
Stresové faktory a vliv stresu •Zvýšená pracovní zátěž, dlouhá pracovní doba, pracovní tlak, bolesti kloubů a svalů, obavy o budoucnost firmy, nedostatek rozvoje zaměstnanců •3 pobočky s „open space“ kancelářemi: stížnosti na nedostatek soukromí a hluk •Manažeři podporují své zaměstnance, neformální atmosféra, přátelská atmosféra, dobré vztahy mezi kolegy •Flexibilní pracovní podmínky pro matky s dětmi •Pro vyřešení problémů byli přizvání externí experti
Jakým problémům malé a střední firmy (SME) čelí a které z nich mají spojitost s pracovním stresem?
Je v SME jednodušší nebo složitější zvládat stres?
Proč je v menších firmách role manažera zásadní?
Kde mohou malé firmy hledat a najít patřičnou podporu s ohledem na problematiku pracovního stresu?
Metodologie hodnocení rizik a její implementace (1) •Zvládání rizik = hodnocení rizik + redukce rizik •Studium organizačních dat o firemní politice, absencích, obměnách personálu, nehodách, nemocnosti, stížnostech zaměstnanců, produktivitě •Sestavení řídící skupiny •Návštěva jednotlivých pracovišť, pohovory pro pracovní analýzu •Analýza hodnocení rizik: identifikace klíčových problémů a jejich vztah ke stresu a muskuloskeletárním (svaly, klouby) problémům
Metodologie hodnocení rizik a její implementace(2) •Hlavní problémy, na které poukázala většina zaměstnanců: organizace práce (přidělování úkolů, nastavování a vyřizování priorit, jasnost popisu práce), pracovní zátěž a pracovní doba (dlouhá a nepravidelná pracovní doba), komunikace, firemní situace a vize, rozvoj zaměstnanců, na třech pobočkách design kanceláří stylem „open space“
Jaké jsou hlavní kroky procesu hodnocení rizik?
Jaká je role řídící skupiny a kdo by v ní měl být zastoupen?
Jak jsou vybíráni respondenti pro pohovory na pracovní analýzu?
Co je cílem průzkumu pro hodnocení rizik?
Techniky pro prevenci a opatření (1) •Akční inovační workshop: na konci pracovního dne ( ) •Experti celé skupině zaměstnanců prezentovali odhalená fakta a požádali je, aby spolupracovali s managementem a nalezli vhodná opatření pro vyřešení identifikovaných problémů a aby si zároveň uvědomili existující omezení •Cíl: identifikovat minimální počet opatření, která se vypořádají s maximálním počtem problémů
Techniky pro prevenci a opatření (2) •Organizace práce: budou vytvořeny jasné popisy práce pro každou pracovní pozici, které budou obsahovat úkoly pro každou z nich (Johnem ve spolupráci s experty); každý pracovní den bude zahájen poradou, na které budou projednány priority daného dne •Pracovní zátěže a pracovní doba: management zváží možnost najmutí více zaměstnanců nebo pracovníků na HPP či VPP podle potřeby
Techniky pro prevenci a opatření (3) •Komunikace, situace firmy a vize firmy: management bude každé tři měsíce vydávat oběžník, který bude zaměstnance informovat o otázkách týkajících se firemní politiky a rozvoje •Rozvoj zaměstnanců: management zavede odpovídající schéma odměňování, jež bude směřovat k rozvoji zaměstnanců •Kanceláře ve stylu „open space“: budou zjištěny možnosti odstěhování do jiných kanceláří nebo rekonstrukce kanceláří stávajících
Techniky pro prevenci a opatření (4) •Zpráva sestavená na základě akčního inovačního workshopu: dohodnuté činnosti včetně jejich časového řešení a osob zodpovědných za jejich implementaci •Management bude uchovávat podrobné záznamy o produktivitě, absencích, úrazech, nemocech a stížnostech zaměstnanců
Jaké jsou klíčové faktory úspěchu Akčního inovačního workshopu?
Jaké jsou zodpovědnosti expertů a zaměstnanců?
Hodnocení procesu zvládání rizik a opatření (1) •Časový rámec pro hodnocení výsledků opatření a procesu zvládání rizik závisí na: dostupnosti zdrojů, loajalitě k firmě, počtu a druhu implementovaných opatření •Doporučuje se, aby proces zvládání rizik byl každoročně opakován •Hodnocení formou pohovorů se zaměstnanci, průzkumem organizačních dat a opakováním průzkumu hodnocení rizik
Hodnocení procesu zvládání rizik a opatření (2) •COMPUSMART: pozitivní výstupy, snížení stresu a muskuloskeletálních bolestí, nižší úroveň absencí, vyšší produktivita •Společnost vyvinula antistresovou politiku a zavázala se, že tento proces bude každoročně opakovat
Jaký je vhodný časový rámec pro zhodnocení zavedených opatření?
Jaká je výhoda hodnocení?
Jaké jsou výhody a nevýhody toho, že hodnotící proces vykonávají externí experti?