O PERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Edvard Sequens Calla - Sdružení pro záchranu prostředí 5. listopadu 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Advertisements

Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 20. listopadu 2013, Ostrava Operační program Podnikání.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Program EKO – ENERGIE Výzva III Ing. Andrea Dostálová Datum: Přednášející:
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Veřejná podpora pro energeticky úsporné projekty
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
Nástroje územního plánování
Operační program Podnikání a inovace Nové výzvy a záměry do budoucna
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
ENVIROS - Company presentation
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
EKO-ENERGIE Operační program Podnikání a inovace Ing. Tomáš Severa Regionální projektový manažer České Budějovice
PhDr. Věra Havránková odbor ekologie
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Smart cities Kde vzít peníze??. Jaké aktivity lze zahrnout do Smart cities? Např IBM říká:
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR Ing. Vladimír Tošovský předseda představenstva a generální ředitel.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Finanční nástroje v OP PIK - Současný stav předběžného.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (op pik)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 20. března 2013 Veletrh AMPER 2013 Operační program.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Podpora spalování ekologických paliv ze strany státu a EU Bc. Michaela Karásková, EUROPROJECT DOTACE Ing. Šárka Mazalová, EUROPROJECT DOTACE 1Europroject.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE PRO KONKURENCESCHOPNOST Ing. Lucie Veselá.
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ Nové programovací období EU, možnosti dotací pro podnikatele Mgr. Helena Malíková 30. září.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR OČEKÁVANÉ EFEKTY PODPORY BYTOVÝCH.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Dotační programy zaměřené na podporu EPC
SNÍŽENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOVY Č. P
Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost ( ): Prioritní osa 3 - Účinné nakládání energií Ostrava
Operační program životní prostředí
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Transkript prezentace:

O PERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Edvard Sequens Calla - Sdružení pro záchranu prostředí 5. listopadu 2013

Prioritní osa 3 Investiční prioritaSpecifický cíl Podpora produkce a šíření obnovitelných zdrojů energie (nařízení o ERDF, článek 5, odst. (4) bod a) Zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě ČR Podpora energetické účinnosti a využívání energie z obnovitelných zdrojů v podnicích (nařízení o ERDF, článek 5, odst. (4) bod b) Zvýšení energetické účinnosti podnikatelského sektoru a rozvíjení energetických služeb Vyvíjení a zavádění inteligentních rozvodných systémů nízkého a středního napětí (nařízení o ERDF, článek 5, odst. (4) bod d) Posílení energetické bezpečnosti přenosové soustavy a zavedení prvků inteligentních sítí do distribučních soustav Podpora výzkumu, inovací a zavádění nízkouhlíkových technologií (nařízení o ERDF, článek 5, odst. (4) bod f) Větší uplatnění nízkouhlíkových technologií v oblasti nakládání energií a zvýšení využívání druhotných surovin Podpora využívání vysoce účinné kombinované výroby tepla a elektřiny na základě poptávky po užitečném teple (nařízení o ERDF, článek 5, odst. (4) bod g) Zvýšení využití a zavádění kombinované výroby elektřiny a tepla a modernizace soustav zásobování teplem

SPECIFICKÝ CÍL 1: Zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě ČR Podporované aktivity: Podpora výstavby nových a rekonstrukce a modernizace stávajících výroben elektřiny a tepla z OZE s tím, že vyrobená energie bude určena primárně pro distribuci, nikoli vlastní spotřebu. Konkrétně se bude jednat o podporu výstavby a rekonstrukce a modernizace malých vodních elektráren, vyvedení tepla ze stávajících bioplynových stanic pomocí tepelných rozvodných zařízení do místa spotřeby, instalace vzdálené kogenerační jednotky využívající bioplyn ze stávající bioplynové stanice za účelem využití užitečného tepla v soustavě zásobování teplem či jiným vysoce efektivním způsobem, podpora využití biometanu a výstavba a rekonstrukce zdrojů tepla a kombinované výroby elektřiny a tepla z biomasy. Hlavní cílová skupina: Cílovou skupinou jsou podnikatelé z oblasti především MSP, kteří se hodlají soustředit/již soustředí na oblast výroby energie z OZE.

SPECIFICKÝ CÍL 2: Zvýšení energetické účinnosti podnikatelského sektoru a rozvíjení energetických služeb Podporované aktivity:  Modernizace či nahrazení stávajících zařízení na výrobu energie za nová, vedoucí ke zvýšení jejich účinnosti,  zavádění a modernizace systémů měření a regulace,  modernizace, rekonstrukce a snižování ztrát v rozvodech elektřiny a tepla,  snižování energetické náročnosti budov v podnikatelském sektoru (zateplení obvodového pláště, výměna a renovace otvorových výplní, další stavební opatření mající prokazatelně vliv na energetickou náročnost budovy, instalace vzduchotechniky),  využití odpadní energie ve výrobních procesech,  snižování energetické náročnosti/zvyšování energetické účinnosti výrobních a technologických procesů. Hlavní cílová skupina: Cílovou skupinou jsou podnikatelé z oblasti především MSP, ale i možných velkých podniků.

SPECIFICKÝ CÍL 3: Posílení energetické bezpečnosti přenosové soustavy a zavedení prvků inteligentních sítí do distribučních soustav Podporované aktivity:  Výstavba, posílení, modernizace a rekonstrukce vedení přenosové soustavy a transformoven,  nasazení dálkově ovládaných prvků v distribučních soustavách,  instalace akumulačních jednotek v distribučních soustavách,  nasazení technologických prvků řízení napětí v distribučních soustavách,  instalace distribučních transformačních stanic a distribučního vedení. Hlavní cílová skupina: Cílovou skupinou jsou především provozovatel přenosové a provozovatelé distribučních soustav, kteří se hodlají soustředit na modernizaci a rozvoj distribučních soustav.

SPECIFICKÝ CÍL 4: Větší uplatnění nízkouhlíkových technologií v oblasti nakládání energií a zvýšení využívání druhotných surovin Podporované aktivity:  Zavádění inovativních nízkouhlíkatých technologií v oblasti nakládání energií včetně nízkouhlíkové dopravy (CNG a elektromobilita silničních vozidel),  zavádění inovativních nízkouhlíkatých technologií v oblasti druhotných surovin. Hlavní cílová skupina: Cílovou skupinou jsou podnikatelé z oblasti především MSP, ale i velkých podniků, kteří hodlají zavést inovativní nízkouhlíkovou technologii v oblasti nakládání energií, včetně nízkouhlíkové dopravy a zpracování druhotných surovin.

SPECIFICKÝ CÍL 5: Zvýšení využití a zavádění kombinované výroby elektřiny a tepla a modernizace soustav zásobování teplem Podporované aktivity:  Rekonstrukce a rozvoj soustav zásobování teplem resp. tepelných rozvodných zařízení především pomocí instalace moderních předizolovaných potrubí, regulace a výměníkových stanic,  zavádění a zvyšování účinnosti systémů kombinované výroby elektřiny a tepla. Hlavní cílová skupina: Cílovou skupinou jsou především velké podniky, ale i střední a případně malé, které se soustředí na výrobu a dodávku tepla do systému zásobování teplem z kogenerace.

P RACOVNÍ SKUPINA PRO DIALOG O HLUBINNÉM ÚLOŽIŠTI Edvard Sequens Calla - Sdružení pro záchranu prostředí 5. listopadu 2013

Lokality pro úložiště v ČR Boletice ? Březový potok Čertovka Magdalena Čihadlo Hrádek Horka Kraví hora

Schválený proces hledání úložiště v ČR Průzkumy Kraví hora Průzkumy Lokalita 2 Průzkumy Lokalita 3 Průzkumy Lokalita až 2018 Kandidátní lokalita 1 Kandidátní lokalita za 5 let Finální lokalita 2025 za 12 let Stavba laboratoře = součást úložiště 2030 za 17 let …

Pracovní skupina pro dialog o hlubinném úložišti Založena v listopadu Výňatek ze Statutu: „Navrhuje metody či způsoby, jakými lze efektivně a trvale zabezpečit transparentnost a aktivní spoluúčast veřejnosti, resp. dotčených obcí v rozhodovacím procesu umisťování úložiště. V souvislosti s tím navrhuje a doporučuje případné změny či doplňky relevantních postupů či právních předpisů“

Evropská unie požaduje účinnou účast Směrnice Rady 2011/70/Euratom Článek 10 Transparentnost odst.2 „Členské státy zajistí, aby veřejnost měla v souladu s vnitrostátními právními předpisy a mezinárodními závazky potřebnou příležitost účinně se účastnit procesu rozhodování týkajícího se nakládání s vyhořelým palivem a radioaktivním odpadem.“

Pracovní skupina pro dialog o hlubinném úložišti – analýza legislativy

Pracovní skupina pro dialog o hlubinném úložišti Po dvou letech dohadování navrhla cestou samostatného zákona nebo v rámci novely zákona atomového či horního: •Posílení postavení dotčených obcí ve fázi stanovení chráněného ložiskového území, tj. v momentě prvního důvodu vybrat, a v době, kdy budou na výběr 2 lokality, a to tím, že rozhodnutí by mohlo být vydáno jenom za předpokladu vydání souhlasného stanoviska obce •Nesouhlas obce by byl překonatelný jenom usnesením Senátu Parlamentu České republiky, který by tak mohl učinit jenom na základě výzvy ze strany Vlády ČR a za striktně stanovených podmínek (tzv. švédský model) •Tato konstrukce je zárukou obci, že její nesouhlas je překonatelný jenom za velice specifických okolností rozhodnutím nejvyššího orgánu výkonné moci, v praxi se ovšem jednání musí ubírat cestou pozitivního přístupu k dotčeným lokalitám, tj. k rozhodování vlády ve věci by nemělo dojít.

Sliby SÚRAO roku 2012 Před zahájením geologických průzkumných prací SÚRAO vyzve obce z předběžně vytipovaných lokalit k aktivní účasti při výběru kandidátních lokalit pro HÚ. S obcemi, které s účastí budou souhlasit, sepíše SÚRAO smlouvu upravující podmínky této účasti. Na lokalitách, kde se všechny obce do procesu výběru zapojí, podá SÚRAO žádost u příslušného odboru Ministerstva životního prostředí o stanovení průzkumného území.

Obrat vyvolaný postupem ministerstva průmyslu V období prosinec 2012/leden 2013: •zapomenut slib o dobrovolnosti průzkumů •průzkumná území mají být stanovena na všech 7 až 8 lokalitách i přes nesouhlas obcí (první na Kraví hoře stanoveno 30. května 2013 •účelově rozděleny naplánované práce na dvě etapy – vyhledávání (bez vrtů, do roku 2016 všude) a geologické práce (s vrty, do roku 2018, na 4 lokalitách) Březen 2013: výzva 131 starostů a 29 sdružení a dalších subjektů K hlubinnému úložišti férově

Předávání výzvy K hlubinnému úložišti férově

Deklarovaná transparentnost v praxi Rada SÚRAO je orgánem veřejné kontroly nad ní a je v ní zastoupena i veřejnost. SÚRAO přesto poskytuje pouze cenzurované zápisy z jednání.

A bezpečnost? Výroční zpráva SÚJB za rok 2012 „Stávající stav vývoje hlubinného úložiště nepovažuje SÚJB za uspokojivý. Přestože SÚRAO veřejně deklaruje bezpečnost hlubinného úložiště jako svojí prioritu, průběh programu vyhledání lokality pro hlubinné úložiště tomu neodpovídá. Celý program je v částech, ke kterým se SÚJB cítí kompetentní vyjadřovat, značně neefektivní. Pokud bude veden dosavadním způsobem, SÚJB s největší pravděpodobností v roce 2025 nebude mít dostatek relevantních podkladů a analýz potřebných pro vydání povolení k umístění hlubinného úložiště.“

Děkuji za pozornost! Calla – Sdružení pro záchranu prostředí Fráni Šrámka České Budějovice Tel.: