HALLEYOVA KOMETA MĚSTSKÝCH ARCHITEKTŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Management sportovního klubu © Nymburk 2012
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
Městský architekt z pohledu výkonu architektonické profese Konference O městských architektech, jejich potřebnosti a postavení v místní správě Cheb, 15.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN LIBEREC
Městský architekt Litomyšl 29. ledna 2014.
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Stavební zákon a územní plánování
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
A CO BY MĚL UMĚT KDO BY MĚL BÝT MĚSTSKÝM ARCHITEKTEM  3. Konference Platformy architektů měst    pořádaná společností Petra Parléře o.p.s.    ve.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
KOMUNIKACE MEZI OBCÍ A OBČANY Panelová diskuse Ing. Jan Havlík, MPA – tajemník MěÚ.
Zapojení veřejnosti v praxi územního plánování Želeč, Chýnov, Tábor Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
Konference o městských architektech Cheb 15. května 2013.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Seminář Platformy Starostové starostům – Poslanecká sněmovna – Státní akta Jak zvolit architekta města? Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D. Architekt.
Ing.arch. Martin Hilpert Architekt města Semily
Vzdělávací politika.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. arch. Lucie Poláková, Odbor územního plánování 16. září 2014 Přístup MMR k problematice postavení a působnosti městského.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Lhůta pro pořízení územní studie
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Umisťování staveb.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Transkript prezentace:

HALLEYOVA KOMETA MĚSTSKÝCH ARCHITEKTŮ NOVÁ VIZE PRO BUDOUCÍ ARCHITEKTY MĚST 29. ledna 2014 2. konference Platformy architektů měst pořádaná Společností Petra Parléře ve spolupráci s MMR ČR a městem Litomyšl HALLEYOVA KOMETA MĚSTSKÝCH ARCHITEKTŮ

příště – 2014 ? – 2015 ? – 2016 ? Periodicita : 18 - 22 roků Významné roky, ve kterých se objevila Halleyova kometa (výběr) : Roky, ve kterých se objevil v Olomouci Městský architekt (úplný výčet) : 240 př.n.l. 12 př.n.l. 66 837 1066 1456 1835 1910 1986 příště 28. července 2061 1968 - 69 1987 - 92 příště – 2014 ? – 2015 ? – 2016 ? Periodicita : 18 - 22 roků Periodicita : 72 - 74 roků

Nezměnily se okolnosti ? Nevytratil se ten důvod ? Situace 1: Když na radnici architekti nejsou, chybí tam. Situace 2: Když tam jsou, vadí tam… Nejsou ale snahy vrátit městské architekty na radnice jenom : - nostalgií ? - anachronismem ? Nezměnily se okolnosti ? Nevytratil se ten důvod ?

Potřebují radnice městského architekta ? 1. otázka: Potřebují radnice městského architekta ?

Ano !!! Potřebují. Okolnosti se sice změnily – ale právě proto je města potřebují. Dokonce více než kdykoliv předtím, protože : žijeme v globalizovaném světě bez hranic, existuje kumulace kapitálu u nadnárodních společností, jejichž cílem je tento kapitál zhodnotit, dosáhnout zisk. Nikoliv nést „místní“ hlubokou a dlouhodobou zodpovědnost za důsledky svých investic (v cizí zemi, kam přijeli jen„na Safari“…), násobně se tak zvýšilo riziko excesů - funkčních, prostorových, sociálních, které ohrožují identitu, obraz a obyvatelnost sídel. společensky důležitá rozhodnutí mají dělat kompetentní lidé ! rozhodování o městě – o jeho funkčním a prostorovém uspořádání, atmosféře, charakteru, směřování, uchování a rozvoji zděděných hodnot - je společensky důležitá činnost ! Plánování a řízení města bez koncepční, koordinační, iniciační a oponentní spoluúčasti městského architekta (a členů jeho týmu) je rozhodováním bez kompetence. Howgh!

Systémový management rozvoje města nebo F.A.T.A.L.I.S.M.U.S ? 2. otázka: Co tedy preferují radnice ? Systémový management rozvoje města nebo F.A.T.A.L.I.S.M.U.S ?

Jsou městští politici ducha mdlého ? 3. otázka: Jsou městští politici ducha mdlého ? Proč se politici brání mít v týmu městského managementu zjevně nepostradatelný článek, kvalifikovaného partnera, oporu i důležitého oponenta - městského architekta ? Důvody, proč váhají nebo odmítají jsou jiné : strach z nepoznaného předsudky (že, architekt je individualista neschopný týmové práce, sebereflexe a hledání kompromisů). Ne vždy jde o předsudek. neznalost, nedostatek rozhledu resp. osvěty obava z oslabení vlastní pozice, moci, vlivu. Dotčení z představy, že někdo nevolený bude ovlivňovat jejich konečná politická rozhodnutí. Vědomí, že rozhodovat bez informací je mnohem snazší. A že špatná rozhodnutí jsou dobře prodejné zboží… - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - špatná pověst (nás architekty provází pověst neukázněných, namyšlených a sebestředných „géniů“, v lepším případě nepraktických snílků). Ne vždy jde jen o fámu.

Jaký by měl být městský architekt ? My jsme Ti lidé, před kterými nás rodiče varovali… 4. otázka: Jaký by měl být městský architekt ? Čím musí být : tak trochu architektem, urbanistou, územním plánovačem, sociologem, právníkem, hercem, spisovatelem, znalcem zákonů a státní správy, charismatickou, důvěryhodnou a respektovanou osobností, autoritou – díky své práci, názorům a zásadovosti, týmovým hráčem, diplomatem a stratégem, iniciátorem, facilitátorem, glosátorem ale i statečným oponentem, musí vytvářet půdu pro tvůrčí činy jiných architektů, musí vystupovat v médiích, umět jednat s elitou i řadovými občany, musí umět vysvětlovat a obhajovat zájmy města, musí mít kačení žaludek, v optimálním případě by měl být rozvedený, nemít koníčky ani děti. I přechodně ne zcela optimální personální obsazení institutu městského architekta musí zajistit jeho bazální fungování !!!

Spojenci (nebo nepřátelé ?) Otázka č. 5 : Spojenci (nebo nepřátelé ?) Městský architekt X občané politici úředníci developeři občanské iniciativy novináři - média

6. otázka: Institucionalizace „městského architekta“ Cíl ? Nebo předpoklad ? Vlk samotář ? Neřízená střela ? Začlenění městských architektů do managementu radnic není cíl !!! Ale pouze předpoklad pro kvalifikované ovlivňování urbanistické praxe ve městech a obcích. NÁSTROJE : Manuál (rukověť) městského architekta, co má vlastně dělat ? Fungující právní stát !!! Dodržování zákonů při výkonu státní správy. Fungující územní plánování !!! Srozumitelné, hierarchické podle velikosti sídla, kontrolovatelné. Fungující etika zpracovatelů ÚPP a ÚPD ! Platforma městských architektů, MMR ČR, ČKA (metodická pomoc) Konzultační a oponentní grémium, expertní tým, poradní sbor, vědecká rada (stálé nebo ad hoc) MMR ČR (řádná kontrola), KÚ ? Platforma městských architektů - (neformální hodnocení výsledků, propagace dobré praxe) OPORA : KONTROLA :

6. otázka: Institucionalizace „městského architekta“ Cíl ? Nebo předpoklad ? Vlk samotář ? Neřízená střela ? Začlenění městských architektů do managementu radnic není cíl !!! Ale pouze předpoklad pro kvalifikované ovlivňování urbanistické praxe ve městech a obcích. NÁSTROJE : Manuál (rukověť) městského architekta, co má vlastně dělat ? Fungující právní stát !!! Dodržování zákonů při výkonu státní správy.

1. ??? 2. ??? 3. ???

(4) Stavby pro reklamu a reklamní zařízení umístěné a) (4) Stavby pro reklamu a reklamní zařízení umístěné a) na budovách musí odpovídat jejich architektonickému charakteru a nesmí narušovat základní členění průčelí budov a jeho významné detaily…

2014…?!? 1841 Jan Nevole 1936-38 Antonín Parkman (L.Šlapetka, V.Zlamal)

6. otázka: Institucionalizace „městského architekta“ Cíl ? Nebo předpoklad ? Vlk samotář ? Neřízená střela ? Začlenění městských architektů do managementu radnic není cíl !!! Ale pouze předpoklad pro kvalifikované ovlivňování urbanistické praxe ve městech a obcích. NÁSTROJE : Manuál (rukověť) městského architekta, co má vlastně dělat ? Fungující právní stát !!! Dodržování zákonů při výkonu státní správy. Fungující územní plánování !!! Srozumitelné, hierarchické podle velikosti sídla, kontrolovatelné.

Rozumí mu v této zemi vůbec někdo ? ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ SROZUMITELNOST ÚZEMNÍCH PLÁNŮ MĚST Leonardo da Vinci, Town plan of Imola (cca 1502) Knesl & Kynčl – ÚPN Olomouc 2013 Rozumí mu v této zemi vůbec někdo ? Camillo Sitte – reg. plán z r. 1895

„CO MÁM K TOMU KONCEPTU NAPSAT ?!?“

20 výkresů „výroku“ (2 varianty), 6 výkresů „odůvodnění“ (2 varianty), „Udělej to jako já. Přestěhuj se nejméně na týden na magistrát na výstavu konceptu územního plánu a prostuduj : 20 výkresů „výroku“ (2 varianty), 6 výkresů „odůvodnění“ (2 varianty), 2x 50 = 100 stran textu „výroku“(2 varianty), 2x 302 stran textu „odůvodnění“, obě přílohy „odůvodnění“ - 157 stran textu SEA - a 31 stran textu Natura 2000 textu a grafika 176 karet lokalit… vlastně 352 karet lokalit v obou variantách… No ale než se do toho pustíš, tak se samozřejmě nejdříve nauč „násobilku“ barev, grafických značek, zkratek, terminologie zpracovatele (v Olomouci „model Knesl & Kynčl“) a osvoj si techniku přebíhání od výkresu k výkresu, aby sis mohl udělat ucelenou představu, co se v daném fragmentu území vlastně děje, nebo by dít mohlo, nebo dít mělo. A neklesej na mysli, nebudeš-li moci najít „leitmotiv“ územního plánu, „vizi“ města. Na tu už zpracovateli doopravdy nezbylo sil.“

FÁZE REAKCÍ VEŘEJNOSTI NA PROJEDNÁVÁNÍ :

ZVĚDAVOST… …NEPOCHOPENÍ A NEDŮVĚRUDA… …REZIGNACE

PÚR ZÚR SLABIKÁŘ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ V ČR… PÚR není mycí prostředek na nádobí, nýbrž POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE ZÚR Není německá předložka – např. : jemanden „ZUR“ Sau machen = (u)dělat z někoho vola, nýbrž ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE na úrovni krajů

ÚPN ÚPN není zkratka pro „úplně pitomý nápad“ (i když někdy k němu nemá daleko), nýbrž ÚZEMNÍ PLÁN RP RP není zkratka nejčtenějšího deníku v éře socialismu v ČSSR, nýbrž REGULAČNÍ PLÁN

ÚR ÚR není 4500 let staré sumerské město obtékané Eufratem, nýbrž ÚZEMNÍ ROZVOJ např. Olomouce UR …a UR „s krátkým U“ je zase něco úplně jiného – UDRŽITELNÝ ROZVOJ např. sídla…

6. otázka: Institucionalizace „městského architekta“ Cíl ? Nebo předpoklad ? Vlk samotář ? Neřízená střela ? Začlenění městských architektů do managementu radnic není cíl !!! Ale pouze předpoklad pro kvalifikované ovlivňování urbanistické praxe ve městech a obcích. NÁSTROJE : Manuál (rukověť) městského architekta, co má vlastně dělat ? Fungující právní stát !!! Dodržování zákonů při výkonu státní správy. Fungující územní plánování !!! Srozumitelné, hierarchické podle velikosti sídla, kontrolovatelné ! Fungující etika zpracovatelů ÚPP a ÚPD ! OPORA : Platforma městských architektů, MMR ČR, ČKA (metodická pomoc) Konzultační a oponentní grémium, expertní tým, poradní sbor, vědecká rada (stálé nebo ad hoc) KONTROLA : MMR ČR (řádná kontrola), KÚ ? Platforma městských architektů - (neformální hodnocení výsledků, propagace dobré praxe)

Musí být naplněna základní podmínka : Institut městského architekta musí spojovat : - ODBORNOST - PRAVOMOC - ZODPOVĚDNOST Systém městských architektů musí být : - HIERARCHICKÝ, tzn. musí existovat několik „modelů“ využitelných v celé škále českých sídel – od metropole až po zapadlou vísku. Působení architekta obce bude mít jiné formy, dimenze, ale nemenší naléhavost.

7. otázka: Co když institut městského architekta bude instutucionalizován, ale nebude fungovat ? Rizika : Voda na mlýn skeptikům : „Vždyť my jsme to říkali…“ Nabobtnání byrokratického aparátu, bez očekávaného efektu... V horším případě alibi pro špatná rozhodnutí politiků… Nejrychlejší cesta k opětovnému zrušení institutu městského architekta a tragický impuls pro opětovný „odlet oné Halleyovy komety“… A to – s vědomím odpovědnosti naší profese za zděděné hodnoty, uchování životnosti, obyvatelnosti a krásy měst a obcí nesmíme dopustit.

MĚSTA PRO LIDI …vždyť usilujeme o tak prostou a jednoduchou věc : - o živá - bezpečná - udržitelná - a zdravá MĚSTA PRO LIDI

Děkuji za pozornost Stašek Žerava, Olomouc