Kohezní politika po r. 2013: několik klíčových dilemat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Advertisements

Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
PhDr. Radek Eichl, Ph.D. Jednatel společnosti.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Předmět: Řízení podniku 1
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Operační program Podnikání a inovace (OPPI) Vladimír Kebo, Sněm RVŠ 22.listopadu 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
INOVACE 2011 Pražská rada pro výzkum a ekonomiku (PRVEK) Bohuslav Svoboda Primátor hl. m. Prahy
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Regionální politika RP ČR.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
FONDY EU Programové období
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Transkript prezentace:

Kohezní politika po r. 2013: několik klíčových dilemat Doc. RNDr. Jiří Blažek, Ph.D Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecká fakulta UK v Praze Praha, listopad, 2010

Rámcová posloupnost přípravy 1. Vize EU (EU 2020, Common Strategic Framework a další dokumenty) + vize ČR (celková strategie socioekonomického rozvoje, včetně institucionální reformy, legislativních změn apod.). 2. Průnik vlastní strategie pro využití prostředků politiky soudržnosti ( Development contract) 3. Nastavení impl. systému (jaké OP a kdo je bude realizovat) (Development Contract) 4. Design uživatelsky příjemnějšího rozhraní pro příjemce podpory Strategická vize x stávající admin. procedury

Několik klíčových dilemat Rámcová shoda na příštím zaměření podpory na úrovni EU Zúžení podpory na jádrové priority Hl. výhody: nutnost jasné strategie a lepší měřitelnost výsledků a dopadů Tři hlavní problémy: 1. jak jádrové priority vybrat? 2. jak široce/úzce je vymezit? (socioekonomický rozvoj x podpora ekoenergie) 3. jak zajistit, že jádrové priority (i když budou „dobře“ vybrané) povedenou k žádoucím výsledkům a dopadům, resp. k žádoucím změnám?

Ad 1) možná kritéria pro výběr priorit Motto: V. Novák: „zprůhledňovat a ořezávat“ 1. Efektivnost a účinnost: tj. prověření efektivnosti, výsledků i dopadů u stávajících priorit a podporu směřovat tam, kde jsou dosažené výsledky nezpochybnitelné, resp. nejlepší. Rizika: špatně nastavený současný systém podpory může odříznout prostředky pro velmi žádoucí sféru(y). 2. Jednoduchost – alokovat prostředky tam, kde se nejsnadněji využije velký objem peněz (např. velká infra), tj. na sféry, kde se účastní relativně málo subjektů (tj. admin. zátěž by se týkala co nejmenšího počtu žadatelů) a ostatní sféry podporovat z národních zdrojů Rizika: mj.nepodpoří sociální soudržnost 3. Měřitelnost – alokovat prostředky tam, kde jsou efekty snadno měřitelné Rizika: neměřitelné efekty mohou být i významnější než efekty měřitelné, různý časový horizont efektů (dálnice okamžitě po otevření vs. VTP).

Ad 2) šíře vymezení jádrových priorit Řešení v interakci mezi evropskou a národní strategií

Ad 3) jak zajistit, že jádrové priority skutečně povedou k dosažení žádoucích změn? 3 hlavní komponenty 1. diskuze na národní úrovni - tři hl. cíle: i) strategické směřování ČR ii) porovnání, co je možno v jaké sféře dosáhnout za X mld. Kč, („burza nápadů a požadavků“) iii) zajištění vzájemných synergií mezi jádrovými prioritami 2. vnitroresortní / “vnitrokrajská“diskuze 3. diskuze s klíčovými partnery (včetně příjemců!) Proces: V optimálním případě by se nemělo jednat o postup podle této posloupnosti, tj. ani „shora dolů“ ani „zdola nahoru“, ale spíše o několikakolový cyklus, resp. hledání ve vzájemných iteracích. Časový horizont?!

Ale jaká bude či by měla být role obcí, krajů, resp Ale jaká bude či by měla být role obcí, krajů, resp. regionů soudržnosti? Kraje mají zpravidla jen malou část kompetencí v předpokládaných jádrových prioritách. Kraje a alespoň někt.města jsou však víc než jen „jedním z příjemců“. Na úrovni krajů existují pochopitelně rozdíly v potřebách či intenzitě problémů (např. rozdíly v míře nezam. či vybavenosti infra) - tyto rozdíly lze řešit zakomponováním regionální dimenze v sektorových politikách.

Možná role krajů, resp. regionů soudržnosti V každém státě však existují také výrazné regionální rozdíly v produktivitě, v tvorbě inovací i ve výsledcích vědeckého výzkumu. K těmto rozdílům nedochází jen díky rozdílům v odlišné odvětvové struktuře jejich ekonomik, ale i díky řadě dalších významných faktorů. Jedná se o celou řadu místně vázaných zdrojů konkurenceschopnosti (specifické know-how a tradice, povaha šíření znalostí, zejména nekodifikovaných (typické právě pro oblast vývoje a inovací), šíření toho typu znalostí je usnadněno vzájemnou prostorovou i kulturní blízkostí o rozdílnou kvalitu institucí, rozdílný způsob výkonu svěřených kompetencí apod.

Proto také existují významné rozdíly v kvalitě, příp Proto také existují významné rozdíly v kvalitě, příp. ve vývojové fázi regionálních inovačních systémů, což je jeden z klíčových prvků současných „znalostních ekonomik“. Rozdílná kvalita regionálních inovačních systémů tedy odráží význam jedinečné kombinace měkkých i tvrdých faktorů reg. rozvoje v daném regionu. Jedná se např. o kvalitu institucí, lidských zdrojů, charakter vazeb mezi aktéry, místní leadership apod. To se mj. projevuje i v přístupu k podpoře inovačního podnikání. Např. nezpochybnitelných výsledků dosáhl v této sféře JMK a slibně se rozvíjí formování RISů i v někt. dalších krajích. Na úrovni krajů i někt. měst tedy existuje nemalý, avšak dosti rozdílný potenciál a je třeba promyslet, jak jej maximálně využít.

Ad 3) jak zajistit, že jádrové priority skutečně povedou k dosažení žádoucích změn? Problém je v detailu, u každé jádrové priority by proto měl být uveden nejen: strategický cíl a kvantifikace plánovaných výstupů, výsledků i dopadů v porovnání s dosud dosaženými výsledky, ale i: konkrétní vysvětlení, jak bude plánované změny dosaženo a podrobné vysvětlení mechanizmu podpory (co přesně se bude podporovat, za jakých podmínek a jakou formou) (tj. „fiche za jádrovou prioritu“). Na druhou stranu, jádrových priorit by nemělo být mnoho (zřejmě na rezort či OP max. jedna) čili rel. omezená pracnost.

Některé otázky: Předpokládaná dominantní role „jádrových priorit“ vede k několika otázkám: Bude platit, že každý OP bude vystavěn kolem jedné jádrové priority? Jinými slovy, bude přijatelný OP bez jádrové priority? (pro ČR, pro EK?) Pokud ne, jak budou koncipovány např. ROPy?(řešení např. a lá Fr., tj. „plánovací kontrakty“)

Nebezpečí: jádrových priorit má být v zemích Cíle konvergence 5-6, priority mohou být vymezeny dosti široce, navíc na jádrové priority má jít většina, nikoli všechny prostředky, čili hrozí, že se prostředky nijak výrazně koncentrovat nebudou a zamýšlené efekty se nedostaví.

Některé závěry 1) Shoda, že pokud se mají centrem pozornosti stát výsledky a dopady politiky soudržnosti, nikoli rychlost či chybovost čerpání, musí se politika zjednodušit. Na evropské úrovni navržena řada dílčích změn, řadu zjednodušení je však možno udělat v rámci „domácích“ pravidel. 2) Evidentní snaha o dosahování synergií politiky soudržnosti s dalšími politikami na evropské, národní i regionální úrovni – již teď uvažovat.

Některé závěry 3) Nutnost strategie s vizí po skončení podpory ze SF, abychom si pak byli prostředky (mj. na infrastrukturu) sami schopni vydělat. Klíčem je nepochybně podpora inovačního podnikání (nejen v high-tech oborech!) a rozvoj lidských zdrojů. Např. v oblasti podpory podnikání by se mohl klíčovým slovem stát produktový, procesní, funkční i mezisektorový „upgrading“, tj. zlepšování pozice českých podniků v globálních výrobních sítích (šroubky x tachometry). 4) Období 2014-2020 - poslední šance!!!..