Nelegalita nebo bezpráví?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady ekonomické krize na migranty a migraci v ČR
Advertisements

PODNIKÁNÍ CIZINCŮ V ČESKÉ REPUBLICE
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
1 Zaměstnávání cizinců a hospodářská krize M. Kalinová, MPSV.
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
SEMINÁŘ „ZAMĚSTNÁNÍ V ČR“
1 Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav JUDr. Jiří Vaňásek.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Pracovní migrace cizinců v ČR (materiál Multikulturního centra Praha)
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
MIGRACE STATISTIKA.
Přeshraniční poskytování služeb Festival exportu, RNDr
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Potraviny na trhu v ČR. DPH na potraviny v ČR a okolních státech ČR v roce 2007 = 5% ČR v roce 2013 = 15% Polsko = 5% Litva = 5% Francie = 5,5 % Nizozemsko.
MIPEX III v kontextu novely zákona o pobytu cizinců účinné od
Zábavná matematika.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Zajištění bezpečnostní situace České republiky v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize Ivan Langer ministr vnitra.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OSVČ v evidenci úřadu práce
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Vyhoštění, detence v. rodinná práva neregulérních migrantů
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
Studijní obor: Sociální činnost
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Proč je tzv. „nový systém ekonomické migrace“ nepřijatelný! Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
PRÁVO NA RODINNÝ ŽIVOT VS. MIGRAČNÍ KONTROLA Aktuální trendy slučování rodin v České republice v kontextu Evropské unie Dr. Alice Szczepaniková, University.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
Zdravotní pojištění. Účast na pojištění:  osoby s trvalým pobytem na území ČR  osoby jejichž zaměstnavatel má sídlo na území ČR  zaměstnanec volí ZP.
Nový cizinecký zákon v Česku
Operační program RYBÁŘSTVÍ
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Omezené nabírání žádostí
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
PŘEDNÁŠKA NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ II.. Osnova přednášky Výše dávek nemocenského pojištění  denní vyměřovací základ  rozhodné období  redukční.
Analýza REGULARIZACE JAKO JEDEN Z NÁSTROJŮ V BOJI PROTI NELEGÁLNÍ MIGRACI.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Agenturní zaměstnávání v číslech ve světě a v České republice
Sociální lékařství a zdravotní politika PhDr. Mgr. Lubica Juríčková
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Podmínky pracovní migrace občanů třetích států do ČR PhDr. Tomáš Haišman ředitel odboru azylové a migrační politiky 1.
Zpráva o činnosti odboru cizinecké policie 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
VÚPSV, v.v.i., Karlovo nám. 1, Praha 2, tel.: , Zkušenosti s pracovní imigrací v České republice Jiří Vyhlídal VÚPSV.
Nelegální zaměstnávání cizinců
Dobrovolné návraty a zajištění bezpečnostní situace ČR
Ekonomika Personální činnost 3. Ing. Miroslava Farmačková
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
PODNIKÁNÍ CIZINCŮ V ČESKÉ REPUBLICE 10/2017
Úřad práce ČR a povolování práce zaměstnancům ze zahraničí
Časová osa opatření Analýza bezpečnostních rizik
ODBOR AZYLOVÉ A MIGRAČNÍ POLITIKY
Odbor cizinecké policie Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje v roce 2013 Pro orientaci počet legálně pobývajících cizinců (údaje.
Transkript prezentace:

Nelegalita nebo bezpráví? Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha

3 skupiny cizinců v ČR: (dle pobytového statusu, k 31.12.2010) Celkem 425 tisíc osob Trvalý pobyt: 190 tisíc (Ukrajina: 47 tisíc, Vietnam: 36 tisíc, Slovensko: 29 tisíc) Euroobčané: 78.021 osob (Slovensko 43 tisíc, Německo: 9 tisíc, Polsko: 7 tisíc, Bulharsko 4 tisíce, Rumunsko: 2 tisíce, Španělsko: 438, Portugalsko: 127) Cizinci mimo EU s dlouhodobým pobytem: cca 150 tisíc (Ukrajina: 77 tisíc, Vietnam: 23 tisíc, Rusko: 18 tisíc, Moldavsko: 6 tisíc, Mongolsko: 3,4 tisíce, USA: 3,3 tisíc, Brazílie: 237, Maroko 59, Angola: 33)

Pokles počtu cizinců (hlášených u cizinecké policie Ukrajinci Vietnamci Rusové Moldavané Mongolové USA 05/2009 92.695 25.818 16474 8.841 5.301 2625 12/2010 77.499 23.667 18.319 6.217 3.425 3.308 +Trvalý pobyt 4.828 1.360 1.222 444 644 119

Cizinci na trhu práce datum Počet pracovních povolení Cizinci – zaměstnanci nepotřebující pracovní povolení Cizinci z EU Živnosti 31.12.2008 128.934 14.516 141.101, z toho 100223 Slováků 77.158 31.12.2009 73.663: - 27349 družstva - 3574 agentury 17.680 139.315, z toho 98129 Slováků 87.753 31.3.2010 64.113 18.367 136.962, z toho 96985 Slováků 87.651 31.5.2010 60.336 19.154 138.811 z toho 97.950 Slováků 31.12.2010 49.244 22.126 143.997 90.983

Cizinci - živnostníci → v letech 2007 až 2010 nárůst z 68.785 na 90.983 (počátek vzestupu ještě před krizí) → vzestup počtu podnikatelů i mezi cizinci z EU: mezi lety 2008 a 2009 stoupl počet podnikatelů mezi euroobčany o 6,9%, zatímco mezi cizinci ze třetích zemí o 15,5%. → celkem v ČR koncem roku 2010: 2 173 615 podnikatelů, cizinci: 87.753 cizinců), procento cizinců mezi podnikateli - 4%) více méně odpovídá počtu cizinců v celkové populaci (pouze Vietnamci: 35.590 podnikatelů (58%)) Ukrajinci: 26.223 podnikatelů, představuje toto číslo 19,9% z jejich celkové populace, Průměr české populace: 20,7%

CIZINCI BEZ POVOLENÍ K POBYTU (vybraná čísla) V letech 2008/2009 cca 10% z trestně stíhaných cizinců (955 a 784 osob) V roce 2009: náklady na jednoho vyhoštěného cizince 40.000,- Kč Počet vydaných správních vyhoštění: 2007: 4.629, 2008: 2.909, 2009: 6.064 Počet realizovaných správních vyhoštění: 2007: 245, 2008: 337, 2009: 624 Ubytovací kapacita v detencích (31.12.2009): 458 lůžek Umístěno do detencí v roce 2009: 1.376 cizinců Měsíční částka odvodů za každého zaměstnance při minimální mzdě: 3.600,- Kč, ročně 43.200,- Kč

REGULARIZACE V ČR (návrhy projektu) Regularizace jednorázová Regularizace permanentní Beztrestný výjezd DALŠÍ OPATŘENÍ → zastavit tlačení cizinců do nelegality → měkká regularizace

REGULARIZACE JEDNORÁZOVÁ MOŽNOST ZÍSKAT VÍZUM ZA ÚČELEM STRPĚNÍ Procedura: Nelegalita → žádost o strpění (až 6 měsíců) → prodloužení víza na strpění → dlouhodobý pobyt za účelem strpění → dlouhodobý pobyt za jiným účelem Obecné podmínky: Povolení k pobytu v minulosti Beztrestnost Neexistence bezpečnostních problémů Hmotné zajištění, ubytování, zdravotní pojištění Zvláštní podmínky Legální zaměstnání, nebo Odevzdání Přehledu o dosavadní výdělečné činnosti AMNESTIE POBYTOVÝCH DELIKTŮ zánik odpovědnosti za přestupek popř. zánik práva státu uložit správní vyhoštění

REGULARIZACE PERMANENTNÍ Žádost o povolení k dlouhodobému pobytu ve zvláštních případech: 4 podmínky: 1. cizinec spadá do jedné ze skupin vymezené regularizačními podmínkami (viz níže) 2. cizinec plní jeden ze standardních účelů pobytu (a to včetně obecných podmínek k pobytu a včetně hmotného zajištění pobytu) 3. cizinec se podrobil sankcím za nelegální pobyt, popř. alespoň vyvíjí snahu o uhrazení uložené pokuty 4. cizinec ovládá český jazyk v rozsahu nutném pro získání povolení k trvalému pobytu popř. splňuje další integrační kritéria stanovená zákonem. Regularizační podmínky by zahrnovaly mj. tyto cizince: a) cizinci, kteří v minulosti měli legální pobyt na území České republiky (dlouhodobý pobyt + od doby skončení tohoto pobytu se v ČR buď výhradně (nebo alespoň převážně) zdržovali) b) cizinci pobývající v ČR fakticky po dobu alespoň 3 let a majících příslib stálého zaměstnání (tj. na dobu delší než 1 rok)

České právo a cizinci bez povolení k pobytu Neregulérní migranti v zaměstnání Platná pracovní smlouva Účast na nemocenském a důchodovém pojištění a na veřejném zdravotním pojištění Možnost získat povolení k zaměstnání