Fraktály (za 10 bilionů dolarů)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohled na svět dalekohledem
Advertisements

Vlastnosti trojúhelníku
Měsíc a jeho vliv na Zemi
Číselné soustavy Pro člověka je přirozené počítat do deseti, protože má deset prstů. Matematici s oblibou říkají, že počítáme v desítkové soustavě. To.
Přednáška 10 Určitý integrál
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Keplerovy zákony.
Planetky, měsíce planet
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
Fraktální geometrie Obdivuhodné a krásné vzory - neuvěřiitelné!
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Vítejte, po delší době jsem vytvořil opět další verzi našich stránek. Doufám, že se Vám poněkud odlišný design webu bude líbit. Pokud ne, tak se stejně.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ
FRAKTÁLY JSOU MNOŽINY JEJICHŽ GEOMETRICKÝ MOTIV SE OPAKUJE V ZÁKLADNÍM TĚLESE AŽ DO NEKONEČNA. (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
FRAKTÁLNÍ GEOMETRIE Obdivuhodné a krásné vzory - neuvěřitelné!
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Informační technologie-prezentace
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Proměnná typu "pole" Mezi proměnné typu "pole" patří všechny superglobální proměnné. Mezi proměnné typu "pole" patří všechny superglobální proměnné. To.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Částicová stavba látek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FRAKTÁLY.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Počítačové zobrazování fraktálních množin
Deterministický CHAOS R. Kolářová J. Čeřovská D. Kec J. Müller P. Halbich.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Export a import objektů VY_32_INOVACE_Mul4a0217Mgr. Jiří Mlnařík.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Mikuláš Koperník Mikuláš Koperník, polský matematik, astronom a lékař (1473 – 1543)
Odpisy a výrobní kapacita
Množina bodů dané vlastnosti
zpracovaný v rámci projektu
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Lineární rovnice Druhy řešení.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Vlastnosti trojúhelníku
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Animace v aplikaci PowerPoint 2007
INSTAGRAM KOLÁŽE.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
5 tipů pro zjednodušení práce
Konstrukce trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Úvod Aritmetické a geometrické posloupnosti a jedna zajímavá funkcionální rovnice.
Rozklad mnohočlenů na součin
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Vlastivěda – dějepisná část
Množina bodů dané vlastnosti
Soustavy lineárních rovnic
Konstrukce trojúhelníku
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Fraktály (za 10 bilionů dolarů)

Cesta k Fraktálům I Řekněme, že sestrojím kyvadlo, které se zhoupne jednou za den a nechám ho kývat celý měsíc. Vlivem odporu vzduchu se jeho amplituda bude zvolna zmenšovat. Výsledný graf polohy kyvadla (tedy jeho vzdálenosti od rovnovážné polohy) v závislosti na čase bude vypadat takto:

Cesta k Fraktálům II Teď vám ukážu čtyři různé výřezy z tohoto grafu a řeknu vám, že jeden ukazuje pohyb kyvadla během celého měsíce, druhý během jednoho týdne, třetí během jednoho dne, a čtvrtý během dvou hodin. Jistě nebudete mít problém říct, který obrázek je který, a dokážete je dokonce bez problémů do sebe zařadit.

1 měsíc 1 týden 1 den 2 hodiny

Cesta k Fraktálům III Takto by to fungovalo pro grafy mnoha různých reálných procesů, například průběh teploty před vaším domem, vzdálenost Země od Slunce, polohu auta, kterým dojíždíte do práce, …

U Fraktálů doma I Teď si vezměte jinou časovou řadu, taky měsíční (z ledna 2011), tentokrát kurz australského dolaru ke kanadskému dolaru na americké burze. Kurz je sledován přibližně každých pět vteřin. Zdroj dat: Gaincapital

U Fraktálů doma II Zase vám ukážu čtyři různé výřezy z tohoto grafu a řeknu vám, že jeden ukazuje pohyb kurzu během celého měsíce, druhý během jednoho týdne, třetí během jednoho dne, a čtvrtý během dvou hodin.

U Fraktálů doma III Pokud budete chtít vědět, který obrázek je který, budete s tím mít překvapivě velké potíže. Tak vám to prozradím:

1 měsíc 1 týden 1 den 2 hodiny

U Fraktálů doma IV Právě jste si ověřili, že tato časová řada vykazuje takzvanou samo-podobnost, tedy její menší části jsou (k nerozeznání) podobné větším. Na rozdíl od záznamu kyvadla, tato časová řada nemá žádné charakteristické měřítko, které by umožnilo rozeznat kratší úseky od delších.

Návštěva u Mandelbrotů Fenoménu samo-podobnosti, který vykazuje mnoho časových řad ekonomických ukazatelů, si všiml už v šedesátých letech Benoit Mandelbrot a ukázal, že z toho plynou závažné důsledky pro možnost předpovídat, jak se takové řady budou vyvíjet. Zdroj obrázku: wikipedia

Je matematika důležitá? Většina ekonomů ovšem jeho pozorování zcela ignorovala a dále počítala riziko výkyvů v ekonomických řadách, jako kdyby šlo o kyvadlo z našeho prvního příkladu. Důsledkem byla katastrofální finanční krize z roku 2008, která nás už stála asi 10 bilionů dolarů (to je jednička a dvanáct nul!), z jejíhož důsledku jsme se dodnes nevzpamatovali (a ještě dlouho nevzpamatujeme). A pak že matematika není důležitá...

Je matematika použitelná? Je nutno poznamenat, že jsou i čestné výjimky, které si Mandelbrotových výsledků včas všimly. Mezi nejznámější patří Nicolas Nassim Taleb, který na neschopnosti mainstreamových ekonomů pochopit, co se děje, vydělal docela slušné peníze. Zdroj obrázku: wikipedia A pak že matematika není použitelná...

Kde najít víc Pokud si o tom chcete přečíst víc, podívejte se na: Časopis Wired: Recipe for Disaster: The Formula That Killed Wall Street Článek Benoita Mandelbrota: How Fractals Can Explain What's Wrong with Wall Street Scientific American, February 1999 Kniha Nassima Taleba: The Black Swan … kdo čte jen česky, má smůlu

Kochova vločka Zamysleme se ale nad tím, jak vlastně můžou vzniknout samo-podobné útvary, jejichž části se podobají celku. Nejznámějším z těchto útvarů je Kochova vločka.

Vznik Kochovy vločky Začneme s rovnostranným trojúhelníkem. Z každé jeho strany umažeme prostřední třetinu a postavíme nad ní rovnostranný trojúhelník. Z každé strany vzniklé šesticípé hvězdy umažeme prostřední třetinu a postavíme nad ní rovnostranný trojúhelník. Z každé strany vzniklého útvaru umažeme prostřední třetinu a postavíme nad ní rovnostranný trojúhelník. A tak pokračujeme pořád dál a dál… Zdroj obrázku: ecademy

Kochova vločka jako živá I Výsledná množina je úžasně složitá, ačkoliv vznikla neustálým opakováním poměrně jednoduchého pravidla. Je krásná a připomíná sněhovou vločku. Zdroj animace: wikipedia

Kochova vločka jako živá II Následující animace výborně ilustruje samo-podobnost Kochovy vločky Zdroj animace: wikipedia

Fraktály Pro takové objekty vymyslel Benoit Mandelbrot jméno, začal jim říkat fraktály zdroj obrázku: wikipedia

Souvisí fraktály s matematikou? Zatím to vypadá, že fraktály jsou jen nějaké zajímavé obrázky, ale není vůbec jasné, jestli nějak souvisejí s matematikou. To je ale jen zdání – ve skutečnosti se fraktály vynořují z překvapivě jednoduchých rovnic.

Komplexní čísla Pokud víte, co jsou komplexní čísla a jak se sčítají a umocňují, následující část klidně přeskočte. Jinak dávejte pozor: Komplexní číslo je krycí jméno pro šipečku v rovině vedoucí z počátku (bod 0,0 ) do nějakého bodu (třeba 𝑎,𝑏 ).

Sčítání komplexních čísel Sčítat dvě šipečky je jednoduché: nalepíte druhou na konec té první. Je to stejné, jako kdybyste sčítali po složkách, tedy 𝑎,𝑏 + 𝑐,𝑑 = 𝑎+𝑐,𝑏+𝑑 .

Umocňování komplexních čísel Každá šipečka má nějakou velikost (té říkáme ρ) a nějaký úhel (tomu říkáme ϕ). Umocnit šipečku na druhou znamená umocnit její velikost na druhou a zvětšit úhel na dvojnásobek. Umocnit šipečku na třetí znamená umocnit její velikost na třetí a zvětšit úhel na trojnásobek. A tak dál pro jakoukoliv přirozenou mocninu.

Jak na komplexní čísla I Teď víte o komplexních číslech vše, co budete potřebovat. Pojďme si to vyzkoušet: Vezmeme šipečku 1,1 a umocníme ji na druhou. K výsledku přičteme 1,1 a zase to umocníme na druhou. A tak dál, a tak dál... Dostaneme postupně šipečky 1,1 , 1,3 , −7,7 , 1,−97 , ... Vyzkoušejte si to. Velikost výsledků se rychle zvětšuje a konec šipečky prchá k nekonečnu.

Jak na komplexní čísla II Vyzkoušejme si to znovu na jiné šipečce. Vezmeme šipečku − 1 2 , 1 2 a umocníme ji na druhou. K výsledku přičteme − 1 2 , 1 2 a zase to umocníme na druhou. A tak dál... Tentokrát jsou výsledné šipečky pořád omezené velikosti, pěkně si hrají kolem počátku a dokonce jejich koncové body (označené hvězdičkami) tvoří pěkný obrázek.

Fraktál snadno a rychle Matematicky bychom naši předchozí početní hru s šipečkami mohli vyjádřit pomocí rovnice 𝒛 𝒏+𝟏 = 𝒛 𝒏 𝟐 +𝒄 𝑐 je nějaká šipečka (my jsme vyzkoušeli 𝑐= 1,1 a 𝑐= −1 2 , 1 2 ) 𝑧 𝑛+1 je výsledek po (𝑛+1) krocích 𝑧 𝑛 je výsledek po 𝑛 krocích a začínáme vždy se 𝑧 0 = 0,0

Mandelbrotova množina Teď si představte, že bychom takto prozkoumali všechny možné hodnoty 𝑐 černě bychom obarvili vrcholy těch šipeček 𝑐, pro které zůstanou hodnoty 𝑧 𝑛 ve všech krocích omezené, jako třeba v případě 𝑐= − 1 2 , 1 2 bíle bychom obarvili ty, které utečou k nekonečnu, jako třeba 𝑐= 1,1 Výsledná černobílá množina se taky jmenuje po Mandelbrotovi

To je ona:

Mandelbrotova množina II Mandelbrotova množina je asi nejslavnější fraktál na světě a má mnoho úžasných vlastností. Čím blíž se na ni díváte, tím víc neuvěřitelných detailů nacházíte. Prohlédněte si pár následujících obrázků z wikipedie, které postupně odhalují jemnější a jemnější detaily Mandelbrotovy množiny.

Hrátky s fraktály Jak vás jednou fraktály zaujmou, už se od nich neodtrhnete. Stáhněte si třeba zkušební verzi prográmku UltraFractal a pohrajte si. Nebo se aspoň podívejte na videoprůzkum Mandelbrotovy množiny. Na webu najdete tisíce krásných obrázků fraktálů i mnoho výukových, popularizačních i odborných textů.

Obrázky jsou sice hezké, ale jaké z toho všeho plyne poučení?

Poučení 1: Svět je jednodušší, než se zdá. Strašně komplikovaný a úžasně uspořádaný systém plný různých pravidelností, vzorů a struktur na všech možných úrovních může být produktem úplně jednoduchého pravidla. Jen ho najít. Tušili byste, že za celou nekonečnou složitostí Mandelbrotovy množiny je pouze jediná kraťoučká rovnice 𝑧 𝑛+1 = 𝑧 𝑛 2 +𝑐, kdybych vám ji neukázal?

Poučení 2: Svět je složitější, než se zdá. I úplně jednoduchá pravidla mohou vést ke zdánlivě nekonečně složitému chování a přesná znalost těchto pravidel nám nemusí nijak přispět k porozumění, vysvětlení a předvídání toho, jak se systém vlastně bude chovat. Tušili byste, že v rovnici 𝑧 𝑛+1 = 𝑧 𝑛 2 +𝑐 je někde schovaný obrázek mořského koníka?

Fraktály jsou všude kolem nás … … stačí se jen dívat.