ZÁSADY SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Desetinná čísla Sčítání
Advertisements

Poznáš, kolik je právě hodin?
Rovnice s absolutními hodnotami
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
VENNOVY DIAGRAMY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Pracovní listy HODINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dopravní situace 17 Odbočka na parkoviště u nádraží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
PYRAMIDA Práce a energie
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Digitalizace výuky Příjemce
VENNOVY DIAGRAMY.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
JAK SE ASI CÍTÍ… Děti určují, jak se při vyslovení věty holčička cítí. S tím je spojeno, jak se tváří. Na posledním snímku nalezneme „plácačky, které si.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Vědomostní kvíz Medvídka Pú Zde vložte obrázek dostupný z Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Kde je rybka? V p rezentaci si děti procvičí prostorovou orientaci. Návod: 1) Otázka je u každého obrázku stejná: Kde je rybka? 2) Dítě se snaží co nejpřesněji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Před, za, pod, nad aktivita
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7/ Etiketa v diplomacii I. Etiketa v diplomacii – prokazování úcty, … Guth-Jarkovský: „Zdvořilost a dobrý mrav žádá, abychom se k neznámým chovali vždy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_ETIKETA_VSEDNIHO _DNE-II_PREZENTACE_06 Název školyStřední.
Společenské chování Společenské chováníOB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
TEST Společenské chování
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Svatava Mlčochová Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSPV K Stupeň.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Svatava Mlčochová Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSPV K Stupeň.
Aby nás tělo nebolelo: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_02_ČLOVĚK.
Pracovní listy HODINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Sýr a myška Na snímcích 2, 3, 4 a 5 jsou kartičky určené k vystřižení a zalaminování. Dítě pracuje dle pokynů: Podej mi myšku, která je vedle sýra atd.
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Společenská výchova – Pravidla chování v dopravních prostředcích
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí
ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Společenská výchova – Společenská významnost
Umění a kultura Jan Werich a Jiří Voskovec
Dobrý den, prosím a děkuji
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.04_vztahy_mezi_lidmi Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Společenská výchova – Podání ruky
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Hra ke zopakování nebo procvičování učiva
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Lidé kolem nás TÉMA: Zásady.
Na které písmenko začíná obrázek?
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Černý Petr 1−10 Pomůcka se skládá z 21 karet. Na deseti kartách jsou čísla od 1 do 10, na deseti kartách jsou odpovídající skupiny teček a na poslední.
Už to umím ! ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Transkript prezentace:

ZÁSADY SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Medunová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

„ Od koho ses naučil tak dobrému chování? Od těch, odpověděl, kteří se ÚKOL „ Od koho ses naučil tak dobrému chování? Od těch, odpověděl, kteří se chovali špatně. Co jsem u nich viděl nesprávného, tomu jsem se vyhýbal.“ [Sa’dí, perský básník a myslitel]

Proč by měli lidé dodržovat ve společnosti určitá pravidla? ÚKOL Proč by měli lidé dodržovat ve společnosti určitá pravidla? ÚKOL Celá třída dostane za úkol zahrát si hru...

Asi chcete vědět ... … kolik hráčů má hrát … kdo s kým bude hrát … s čím se hraje … jaký je časový limit Prostě chcete znát pravidla, aby hra měla smysl. A stejně tak se lidé ve společnosti musí chovat podle pravidel, aby nevznikl chaos a existoval řád.

? Vyber správnou odpověď. B Společenskými pravidly se zabývá ... ÚKOL Vyber správnou odpověď. Společenskými pravidly se zabývá ... A) ETIKA B) ETIKETA C) ESTETIKA Kdo si neví rady, tomu pomůže obrázek. Správná odpověď: B ?

ÚKOL Společenské chování můžeme nazvat i jiným slovem. Poskládej slovo z přeházených písmenek. NOBTNO Správná odpověď: BONTON – z francouzštiny bon ton = dobré chování

Nejdříve se seznámíme s pojmem společensky významnější osoba. ÚKOL Kdo je podle tebe společensky významnější osoba?

Společensky významnější je starší Společensky méně významný je mladší

Společensky významnější je žena Společensky méně významný je muž

Společensky významnější je nadřízený/á Společensky méně významný/á je podřízený/á

POZDRAV

verbální POZDRAV neverbální Dobrý den verbální POZDRAV neverbální

Máš časový limit 30 sekund. ÚKOL Máš časový limit 30 sekund. Napiš co nejvíce pozdravů, které se používají. ÚKOL Zkus si spočítat, kolikrát denně asi zdravíš.

PAMATUJ!!! VESELE SMUTNĚ ZNUDĚNĚ NAŠTVANĚ POVÝŠENĚ „Pozdravit je slušnost, ale odpovědět povinnost.“ ÚKOL I pozdrav může vyjádřit naši náladu. Zkus tedy pozdravit „Dobrý den“: VESELE SMUTNĚ ZNUDĚNĚ NAŠTVANĚ POVÝŠENĚ

Kdo tedy zdraví první? Vyber správné odpovědi. První zdraví společensky méně významná osoba osobu společensky významnější. ÚKOL Kdo tedy zdraví první? Vyber správné odpovědi. b) žena muže a) muž ženu c) starší mladšího d) mladší staršího e) podřízený nadřízeného f) nadřízený podřízeného Správné odpovědi: A, D, E

Když potkáš někoho vícekrát za den, musíš ho pokaždé pozdravit? ÚKOL Když potkáš někoho vícekrát za den, musíš ho pokaždé pozdravit? ÚKOL Zdravíme i cizí lidi. Uveď některé situace, kdy pozdravíš, aniž bys někoho znal.

Některé zájmové skupiny mají své vlastní pozdravy. Přiřaď. ÚKOL Některé zájmové skupiny mají své vlastní pozdravy. Přiřaď. členové Sokola vodáci horníci NAZDAR AHOJ ZDAŘ BŮH Přijdeš i na jiné?

Neverbální pozdrav PODÁNÍ RUKY ÚKLON HLAVY POLÍBENÍ NA TVÁŘ POLÍBENÍ RUKY MÁVÁNÍ ÚSMĚV

Víš, kdo se může zdravit levou rukou, protože je blíže k srdci? ANO x NE (špatnou odpověď oprav) 1. Zdravíme pouze pravou rukou, i kdybychom byli leváci. ANO 2. Ruku podáváme vždy, i když jsou ruce špinavé, zpocené nebo mokré. NE 3. Ruce si můžeme podat i v sedě. NE ÚKOL Víš, kdo se může zdravit levou rukou, protože je blíže k srdci? Správná odpověď: SKAUTI

OSLOVOVÁNÍ a PŘEDSTAVOVÁNÍ

Dobrý den, paní Nováková... ÚKOL Které oslovení je správné? Heleďte se, osobo... 1. Dobrý den, paní Nováková... 2.

Znáš zkratky? Spoj. p. paní pí pán Osoby, které nám nebyly představeny, oslovujeme pane, paní, slečno... ÚKOL Znáš zkratky? Spoj. p. paní pí pán Pokud dotyčného známe, připojíme příjmení a akademický titul.

Znáš akademické tituly? ÚKOL Znáš akademické tituly? Bc. JUDr. MUDr. PaedDr. PhDr. MVDr. MgA. Mgr. Ing. RNDr.

Tykání navrhuje osoba společensky významnější. Kdo tedy? Doplň. Křestním jménem oslovujeme ty, se kterými si tykáme. ÚKOL Tykání navrhuje osoba společensky významnější. Kdo tedy? Doplň. Správná odpověď: Žena nabízí tykání. Starší nabízí tykání. Nadřízený nabízí tykání.

Pokud se představuji sám, je dobré použít formuli: „Dovolte, abych se představil, jmenuji se ... .“ Představujeme osobu společensky méně významnou osobě společensky významnější, tedy muže ženě, mladšího staršímu, podřízeného nadřízenému. Danou osobu představujeme i s akademickým titulem nebo funkcí.

Zahrajte si scénku, jak hostitel představuje své hosty. ÚKOL Zahrajte si scénku, jak hostitel představuje své hosty. 1. inženýr Soukup – manželka hostitele 2. ředitel Vaší firmy – Váš syn 3. Vaše maminka – kamarád Petr

OBLÉKÁNÍ

K čemu nám slouží oděv? ochrana těla před vlivy počasí ÚKOL K čemu nám slouží oděv? ochrana těla před vlivy počasí k zakrytí nahoty hygienický doplněk móda

Poznáš, z jaké pohádky je úryvek. Kdo je autorem? ÚKOL Poznáš, z jaké pohádky je úryvek. Kdo je autorem? „ ... Ale vždyť na sobě nic nemá!“ zvolalo jedno malé dítě. „Panebože, toť hlas nevinnosti, slyšte!“ řekl otec a druh druhu šeptal, co dítě pravilo. „Nemá na sobě nic, říká tamhleto dítě, nemá na sobě nic!“ „Vždyť na sobě nic nemá!“ volal konečně všechen lid ...

Zamysli se nad textem známé písně. Kdo je autorem? ÚKOL Zamysli se nad textem známé písně. Kdo je autorem? Šaty dělaj člověka Je to tak, třeba je to k nevíře, že z biskupa putna dělá uhlíře. že mnicha dělá kutna, krunýř rytíře. Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka, kdo je nemá, ať od lidí pranic nečeká. Dokavad jsme nahatí, od hlavy až do paty, nikdo neví, kdo je chudý a kdo bohatý.

Jak je podle tebe důležité oblečení? Podle kabátu se svět měří, pánům ve fraku každý věří. Protože, je to pravda odvěká, že šaty dělaj člověka, kdo v hadrech čeká na štěstí, ten se načeká. ÚKOL Jak je podle tebe důležité oblečení? Je dobré soudit lidi jen podle oblečení?

Oblečení je naší vizitkou. Nezáleží na značce, ale je důležité, aby oblečení bylo čisté a řádně upravené. Výběr oblečení volíme podle společenské události.

Co si oblékneš, když půjdeš... ÚKOL Co si oblékneš, když půjdeš... do divadla na ples na sportovní utkání

SMOKING ŽAKET FRAK Jak podle tebe vypadá ELEGANTNÍ člověk? ÚKOL Jak podle tebe vypadá ELEGANTNÍ člověk? ÚKOL Zjisti, při jaké příležitosti nosí muži... SMOKING ŽAKET FRAK

Poznáš, o jaký oděv se jedná? ÚKOL Poznáš, o jaký oděv se jedná? Z encyklopedie si o nich vyhledej nějaké zajímavosti. KILT SÁRÍ KIMONO

Vyznač na mapě, kde lidé nosí... ÚKOL Vyznač na mapě, kde lidé nosí... A) SÁRÍ B) KIMONO C) KILT

STOLOVÁNÍ

K jídelnímu stolu bychom měli usedat čistí a upravení. Pokud je více chodů, prostřené příbory bereme postupně směrem k talíři.

U stolu sedíme vzpřímeně, ruce jsou nad zápěstím opřeny o hranu stolu.

Nůž nikdy neolizujeme, používáme jej pouze ke krájení a přisunutí jídla na vidličku. Při jídle nesrkáme, nemlaskáme, nejíme s plnými ústy... Od stolu můžeme vstát až po nejváženější osobě.

Na další stránce urči špatné obrázky. Plátěný ubrousek klademe na klín, nikoliv za límec. Před pitím si otřeme ústa papírovým ubrouskem. Papírový ubrousek po skončení jídla odložíme na talíř, látkový se odkládá vpravo. ÚKOL Na další stránce urči špatné obrázky.

Zkus poskládat ubrousky na slavnostní stůl. ÚKOL Zkus poskládat ubrousky na slavnostní stůl.

Který obrázek je správný? ÚKOL Který obrázek je správný?

A) B) C) Správná odpověď: B

Přiřaď. 2) 1) A) Skončeno s jídlem, talíř se může odnést. ÚKOL Přiřaď. 2) 1) A) Skončeno s jídlem, talíř se může odnést. Správná odpověď: 1) B 2) A B) V jídle se pokračuje.

Zasedací pořádek Místa k sezení orientovaná zády ke stěně s pohledem do prostoru patří významnějším osobám. Významnější osoba sedí po pravici.

babička dědeček syn dcera tatínek maminka

DIVADLO A KINO

Kdy a na čem jsi byl naposledy v kině či divadle? ÚKOL ÚKOL Jaké oblečení bys doporučil do kina a divadla?

V kině i v divadle si zkontrolujeme, zda jsme vypnuli mobilní telefon. Do kina i do divadla chodíme včas, abychom neobtěžovali ostatní diváky. Pokud sedíme uprostřed, do řady vstupujeme vždy čelem k sedícím.

Pokud v kině konzumujeme jídlo, činíme tak potichu. Na konci divadelního představení odměníme herce potleskem, nehrneme se hned pro kabáty do šatny. Totéž v kině – počkáme, až skončí závěrečné titulky. Žena sedí po pravici muže, pokud ovšem nesedí na kraji.

DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK

Zdůvodni toto pravidlo. Pokud nastupujeme do autobusu, vlaku, tramvaje či trolejbusu, netlačíme se do dveří. Pamatuj si pravidlo: Nejprve se vystupuje, teprve poté nastupuje. ÚKOL Zdůvodni toto pravidlo.

Odpadky nevyhazujeme z oken. Nezůstáváme stát u vchodu, abychom nebránili vstupu dalších cestujících. Pokud budeme v dopravním prostředku konzumovat jídlo, nevybíráme si takové, které má výraznou vůni. Odpadky nevyhazujeme z oken.

Se zavazadly nastupujeme opatrně, tak abychom někoho neuhodili. Zavazadla nepokládáme na sedadlo.

Pouštíme sednout starší, nemocné, ženy, těhotné ženy nebo malé děti, které by se špatně udržely. Pokud chceme otevřít okno, zeptáme se nejdříve spolucestujících. Ve vlaku při vstupu do kupé pozdravíme a zeptáme se, zda je volné místo.

Zasedací pořádek v autě. Druhé nejčestnější a nejbezpečnější místo v autě je za řidičem. Nejčestnější a nejbezpečnější místo v autě je pravé zadní sedadlo. Nejméně bezpečné místo je vedle řidiče.

Navrhni zasedací pořádek ÚKOL Navrhni zasedací pořádek v automobilu. manžel dcery maminka řídí tatínek dcera

Při nastupování do auta otevře muž ženě dveře Při nastupování do auta otevře muž ženě dveře. Teprve poté nastupuje sám.

OPAKOVÁNÍ

Zopakuj si zásady společenského chování. ÚKOL Zopakuj si zásady společenského chování. Oprav všechny chyby v příběhu, který máš v pracovním listě.

Zjisti ze slovníku cizích slov, co znamená výraz FAUX PAS. ÚKOL Zjisti ze slovníku cizích slov, co znamená výraz FAUX PAS. PAMATUJ!!! Nic se nestane, pokud se ti stane faux pas, ale důležité je, abys byl vždy slušný, uměl pozdravit, poprosit a poděkovat.

Použité zdroje: Obrázky [cit.2010-07-07] Použitá literatura: Andersen H. CH.: Pohádky. Albatros, Praha 1990. Ježek J., Voskovec J., Werich J.: Šaty dělaj člověka. Já, písnička, Music Cheb, Cheb 1993, str. 136. Smejkal V.: Lexikon společenského chování. Grada, Praha 1998. Špaček L.: Slon v porcelánu aneb Jak se neztratit v labyrintu etikety. Albatros, Praha 2006. www.wikipedie.cz Str. 36, 38, 42, 44,45, 46, 48, 49, 59: tvorba autora Obrázky [cit.2010-07-07] Str. 5 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-14739.html> Str. 8 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12164.html> Str. 8 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12185.html> Str. 9 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12232.html> Str. 9 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12178.html> Str. 10 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-2450.html> Str. 10 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-2447.html> Str. 11-12 Dostupný pod licencí Public domain na www:<http://www.clker.com/clipart-handshake-agree.html> Str. 17 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-24550.html>

Str. 17 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sokol_na_Lipnici.jpg> Str. 21 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12187.html> Str. 21 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12179.html> Str. 27 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-3182.html> Str. 35 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kilt%26Sporran.jpg> Str. 35 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sari_(PSF).png> Str. 35 Dostupný pod licencí Public domain na www:http://www.clker.com/clipart-15774.html> Str. 37 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-10624.html> Str. 52 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12830.html> Str. 56 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-train.html> Str. 56 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-3043.html> Str. 61-62 Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://www.clker.com/clipart-12024.html> Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Medunová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.