Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce G a FVU • Jak funguje? • Jak by mohla fungovat? • Jak to udělat, aby fungovala? Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce G (SŠ) a FVU z pohledu studenta • Před přijetím na vysokou školu • V průběhu studia na FVU • Po absolvování FVU Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce před přijetím na FVU • Počet přijímaných • Vlastní přijímací řízení Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce před přijetím na FVU • Analýza toho, co potřebují VŠ • Podoba SMZ • Dvě úrovně • SŠ – motivace uchazeče • VŠ – znalost vstupní úrovně • Spolupráce omezená (žádná) • VŠ jako instituce se nepodílejí na podobě SMZ • Různorodost požadavků • Nereagují nebo tvoří vlastní testy Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce před přijetím na FVU Současná přijímací zkouškaDobře nastavená maturitní zkouška Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce před přijetím na FVU Státní maturitní zkouška, která diferencuje studenty a prokazuje jejich zájem o obor Analýzy potřeby učitelů v regionech, cílené financování studentů Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce v průběhu studia • Pedagogická praxe studentů • Propojení praxe s výukou didaktik • Zapojení učitelů SŠ do výuky na FVU • Zapojení učitelů FVU do výuky na SŠ • Výzkumná činnost Jakého učitele SŠ potřebují? Fakultní školy Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Spolupráce po absolvování • Kritické adaptační období • Institut uvádějícího učitele SŠ – péče o začínajícího učitele FVU – péče o začínajícího učitele Kariérní řád Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské Hory listopadu 2012
Kritéria hodnocení vysokých škol vzdělávajících učitele • VŠVU má vytvořen funkční systém propojení práce s absolventy a jejich potenciálními zaměstnavateli. Využívá tohoto systému při přípravě studijních programů, jako zpětnou vazbu při jejich pravidelném hodnocení a při hodnocení kvality svých absolventů. Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
V oblasti vztahů s praxí • Jaké jsou formy a jaký je rozsah spolupráce VŠVU (fakulty) se školským terénem? • Podle kterých kritérií VŠVU (fakulta) vybírá své partnery ze školského terénu? • Jak VŠVU (fakulta) získává od svých partnerů informace o připravenosti svých absolventů, jak analyzuje a vyhodnocuje získaná data? Jak reaguje na kritické podněty? Jak vyhodnocuje účinnost přijatých opatření? • Jak VŠVU (fakulta) spolupracuje s partnery při inovacích, respektive tvorbě studijních programů/oborů? • Jak VŠVU (fakulta) zjišťuje a vyhodnocuje budoucí potřeby školského terénu? Jak vyhodnocuje účinnost přijatých opatření (např. ve skladbě nabídky studijních programů/oborů)? • Jak VŠVU (fakulta) přezkoumává vhodnost a účinnost realizovaných vztahů se školským terénem? Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov
Co dál? Nestěžujme si jenom, nehledejme, co nás rozděluje, nečekejme, že někdo vyřeší vše za nás. Přemýšlejme a konejme. Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov