Název projektu: Škola a sport

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Elektromagnetická indukce
Název projektu: Škola a sport
Elektromagnetická indukce
Název projektu: Škola a sport
Magnetické pole elektrického proudu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
zpracovaný v rámci projektu
Elektromagnetické jevy Cívka
Obvody střídavého proudu
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
Magnetické pole.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
V. Nestacionární elektromagnetické pole, střídavé proudy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mag. pole – opakování magnet – póly, netečné pásmo, magnetizace, domény, ferity, mag. pole, indukční čáry, Vodič s proudem = magnetické pole H. CH. Oersted.
* Jev, při kterém se do vodiče umístěného do proměnného magnetického pole indukuje elektromotorické napětí. * Jestliže je vodič v uzavřeném elektrickém.
Elektromagnetická indukce
zpracovaný v rámci projektu EU
Magnetické pole elektrického proudu
33. Elektromagnetická indukce
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Působení magnetického pole na cívku s proudem
Transformátor.
Elektromagnetické jevy Elektromagnet
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Elektrické stroje a zařízení
Elektromagnetická indukce
VLASTNÍ INDUKCE.
Elektromagnetická indukce 2
Co využíváme při nabíjení mobilu
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nestacionární magnetické pole
TRANSFORMÁTOR.
Elektromagnetická indukce
15. NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Elektronická učebnice - II
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Faradayův indukční zákon VY_30_INOVACE_ELE_732 Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice Vypracoval: Ing. Josef Semrád
Název projektu: Škola a sport
Název projektu: Škola a sport
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Bc. Karel Hrnčiřík Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
15. NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_18.
Elektromagnetická indukce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Elektromagnetická indukce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_B3 – 16 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Škola a sport
Střídavý proud - 9. ročník
Střídavý proud - 9. ročník
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
VLASTNÍ INDUKCE.
Elektromagnetická indukce
Magnetické pole cívky Elektromagnet
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

Název projektu: Škola a sport Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1395 Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_321 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: leden 2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:9. Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, EM jevy Anotace-metodický list: Žáci pochopí, že elektrické a magnetické jevy jsou navzájem spojeny. K poznatku, že el. proud způsobuje mag. Pole, doplní poznatek, že změny mag. Pole způsobují el. proud. Osvojí si pojmy elektromagnetická indukce, indukovaný proud, primární obvod a sekundární obvod. Žák si uvědomí, že EM indukce má velice široké uplatnění v praxi. Prezentace v programu PowerPoint. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

Elektromagnetická indukce

Důležitý jev stojící v samých základech moderní civilizace Transformátor, alternátor, dynamo Elektrický kytarový snímač: Rozkmitáme-li kovovou strunu, která působí jako magnet, indukuje se kolem struny nestacionární magnetické pole, které mění magnetický indukční tok v cívce. Indukovaný proud v cívce měmí svůj směr se stejnou frekvencí jako kmity struny a přenáší tyto kmity do zesilovače a reproduktoru. Vaření na indukčních kamnech: Cívka, umístěná přímo pod varnou plochou, je napájena vysokofrekvenčním střídavým proudem. Magnetické pole vytvořené tímto proudem se periodicky mění a indukuje proud ve vodivé pánvi. Protože má materiál pánve nenulový odpor, vyvíjí se v ní teplo a dochází k ohřevu jídla, které se v ní připravuje. Sama varná plocha se přitom nezahřívá.

Elektromagnetická indukce Cívku připojíme ke svorkám ampérmetru s nulovou čárkou uprostřed stupnice Tyčový magnet přibližujeme k nehybné cívce Pozorujeme, že se během pohybu magnetu ručka ampérmetru vychýlí z nulové polohy

Při oddálení od nehybné cívky pozorujeme, že se ručka ampérmetru vychýlí na opačnou stranu od nulové čárky

Cívku připojenou k ampérmetru přibližujeme k nehybnému magnetu Pozorujeme, že se ručka ampérmetru vychýlí na stejnou stranu jako v prvním pokuse

Cívku vzdalujeme od téhož nehybného magnetu Pozorujeme, že se ručka ampérmetru vychýlí na druhou stranu

Pokusy zjistíme: Pohybujeme-li magnetem nebo cívkou rychleji, je výchylka ručky ampérmetru větší Jsou-li cívka a magnet navzájem v klidu, je ručka ampérmetru na nulové čárce Použijeme-li silnější magnet, je výchylka ručky ampérmetru větší Použijeme-li cívku s více závity, je je výchylka ručky ampérmetru větší

Jaký závěr můžeme vyslovit? Při změně magnetického pole v okolí uzavřeného elektrického obvodu, vzniká v obvodu prou K tomuto závěru dospěl v r. 1831 M.Faraday Jev nazval elektromagnetická indukce Proud, který při tomto jevu v obvodu vzniká, nazval indukovaný proud (indukované napětí)

Použijeme elektromagnet Použijeme dvě cívky umístěné blízko sebe Jednu zapojíme do obvodu se zdrojem napětí, reostatem a spínačem – primární obvod Druhá cívka je připojena k ampérmetru – sekundární obvod

V okamžiku uzavření primárního obvodu se vychýlí ručka ampérmetru v sekundárním obvodu

V okamžiku přerušení primárního obvodu se vychýlí ručka ampérmetru v sekundárním obvodu

V sekundární cívce se indukuje proud jen v okamžiku uzavření nebo otevření spínače v primárním obvodu Při uzavření spínače vzniká i v sekundární cívce magnetické pole Při otevření spínače zaniká magnetické pole i v sekundární cívce V obou případech nastává změna magnetického pole v sekundární cívce, a proto se v ní indukuje proud

Důležité Zákon zachování energie = energie nemůže vznikat z ničeho, pokud nějaké zařízení vyrábí libovolný druh energie (cívka, ve které se indukuje elektrické napětí vyrábí elektrickou energii), musí odebírat energii jinému předmětu Jakmile se magnet začne pohybovat, musí existovat něco, co ho k pohybu přinutí a zřejmě i udrží v případě, že bychom z cívky indukovaný proud odebírali, by měla cívka, zřejmě svým magnetickým polem, které vznikne průtokem indukovaného proudu, brzdit pohyb magnetu.

Zdroje http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/anim/ani-ind.gif KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 127 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-858-4929-1.