IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová, CSc.
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 2 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Obsah 1.Úvod 2.Distanční vzdělávání v dalším vzdělávání pracovníků státní správy 3.Některé vybrané omyly ve vzdělávacích projektech a návrhy na jejich řešení 4.Shrnutí a závěr
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 3 Konference ISSS 2005, Hradec Králové vzdělávání založené na řízeném samostudiu umožňuje úspěšné zvládnutí studijního obsahu s minimální podporou učitele vzdělávání dospělých ve státní správě a samosprávě vzdělávání s podporou IT i prezenční vzdělávání 2. Distanční vzdělávání
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 4 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Proč bývá v některých případech realizace vzdělávacích projektů neúspěšná a proč se někteří brání jejich nasazení? 3. Omyly ve vzdělávacích projektech a návrhy řešení
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 5 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyl 1 Popis pracovních pozic Analýza vzdělávacích potřeb Screening osobnostních a odborných dimenzí „Při zavádění DiV se popisem pracovních pozic buď vůbec nebudeme zabývat nebo budeme toto řešit v některé z dalších etap.“
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 6 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Popis pracovních pozic Analýza vzdělávacích potřeb Screening osobnostních a odborných dimenzí Nepřesné určování znalostí při přijímání nových zaměstnanců Chybné stanovení vzdělávacího obsahu z krátkodobého i dlouhodobého hlediska (elektronické, prezenční kurzy) Nesprávné nastavení vzdělávacího rozvoje zaměstnance
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 7 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Nebezpečí Pohled na DiV jako na úzkou oblast bez vazby na personální procesy. Řešení Profesní diagnostika, příprava / aktualizace pracovních pozic (služba dle norem EU Intosai) Využívání vzděl. portálů k testování znalostí při vstupních pohovorech Návrhy katalogu vzdělávacího obsahu (eL + F2F) vycházející ze vzdělávacích potřeb, nezávislé na nabídce jednoho dodavatele Stanovení osobnostních dimenzí, jejich porovnání s osobním profilem (služba dle US patent) Příprava rozvojových / studijních plánů, napojení na katalog vzdělávacího obsahu (služba stanovení „ukotvení“) Omyl 1 „Při zavádění DiV se popisem pracovních pozic buď vůbec nebudeme zabývat nebo budeme toto řešit v některé z dalších etap.“
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 8 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyl 2 „Příprava našeho vlastního odborného kurzu DiV bude trvat min. rok.“ Definování Plánování Realizace, kontrola Ukončení Defi- no- vání Pláno- vání Realizace, kontrola
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 9 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Řešení Používání standardního projektového řízení (WWPMM, školení, outsourcing PM) Volba jednoho generálního dodavatele, který pokrývá se svými subdodavateli celou škálu potřebných služeb Čerpání konzultačních služeb na libovolné z etap projektu Při volbě dodavatele kladení důrazu na jeho ověřené reference Realizace základního proškolení celého projektového týmu interních pracovníků k porozumění klíčových prvků v projektu (v případě samostatné práce i v projektu s dodavatelem) Omyl 2: „Příprava našeho vlastního odborného kurzu DiV bude trvat min. rok.“ Nebezpečí Nárůst finančního rozpočtu a času na realizaci při dodržení kvality.
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 10 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyl 3 „Na trhu dostupné kurzy mají nízkou kvalitu a našim zaměstnancům se v nich špatně studuje.“ Nebezpečí Nesprávný výběr vzdělávacího obsahu (kombinovaných programů) a nedostatečná příprava zaměstnanců/studentů na vzdělávání. Řešení Plánování ucelených vzdělávacích programů kombinovaného studia (manažerské vzdělávání - simulace) Využívání vzdělávacího obsahu pro každodenní pracovní činnost (objektová metodika pro help-content) Používání „netradiční“ formy vzdělávacího obsahu (EveryDay English, certifikační programy) Poskytování konkrétních návodů zaměstnancům pro začlenění do celoživotního vzdělávání (kurzy Studijní průvodce) Vzájemné sdílení vzdělávacích portálů (Portál veřejné správy?)
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 11 Konference ISSS 2005, Hradec Králové Proč bývá v některých případech realizace vzdělávacích projektů neúspěšná a proč se někteří brání jejich nasazení? Pohled na DiV jako na úzkou oblast bez vazby na personální procesy.Nárůst finančního rozpočtu a prodloužení času na realizaci při dodržení kvality. Nesprávný výběr vzdělávacího obsahu (kombinovaných programů) a nedostatečná příprava zaměstnanců/studentů na vzdělávání. 4. Shrnutí a závěr
© 2003 IBM Corporation IBM … creating the future of learning 12 Konference ISSS 2005, Hradec Králové
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Jana Pradlová